handdator

Visa fullständig version : Fasta reducerar viskeralt kroppsfett, medan återinlagringen sker subkutant


King Grub
2017-01-12, 14:29
Background

Fasting is the most widely prescribed and self-imposed strategy for treating excessive weight gain and obesity, and has been shown to exert a number of beneficial effects. The aim of the present study was to determine the exact role of fasting and subsequent refeeding on fat distribution in mice.

Methods

C57/BL6 mice fasted for 24 to 72 h and were then subjected to refeeding for 72 h. At 24, 48 and 72 h of fasting, and 12, 24, 48 and 72 h of refeeding, the mice were sacrificed, and serum and various adipose tissues were collected. Serum biochemical parameters, adipose tissue masses and histomorphological analysis of different depots were detected. MRNA was isolated from various adipose tissues, and the expressions of thermogenesis, visceral signature and lipid metabolism-related genes were examined. The phenotypes of adipose tissues between juvenile and adult mice subjected to fasting and refeeding were also compared.

Results

Fasting preferentially consumed mesenteric fat mass and decreased the cell size of mesenteric depots; however, refeeding recovered the mass and morphology of inguinal adipose tissues preferentially compared with visceral depots. Thermogenesis-related gene expression in the inguinal WAT and interscapular BAT were suppressed. Mitochondrial biogenesis was affected by fasting in a depot-specific manner. Furthermore, a short period of fasting led to an increase in visceral signature genes (Wt1, Tcf21) in subcutaneous adipose tissue, while the expression of these genes decreased sharply as the fasting time increased. Additionally, lipogenesis-related markers were enhanced to a greater extent greater in subcutaneous depots compared with those in visceral adipose tissues by refeeding. Although similar phenotypic changes in adipose tissue were observed between juvenile mice and adult mice subjected to fasting and refeeding, the alterations appeared earlier and more sensitively in juvenile mice.

Conclusions

Fasting preferentially consumes lipids in visceral adipose tissues, whereas refeeding recovers lipids predominantly in subcutaneous adipose tissues, which indicated the significance of plasticity of adipose organs for fat distribution when subject to food deprivation or refeeding.

Plasticity of adipose tissue in response to fasting and refeeding in male mice. Nutrition & Metabolism, 5 January 2016.

http://nutritionandmetabolism.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12986-016-0159-x

tomten1
2017-01-15, 12:22
Vill man ha viskeralt eller subkutant kroppsfett? :em:

forslund
2017-01-15, 12:26
Vill man ha viskeralt eller subkutant kroppsfett? :em:

Det är den förstnämnda som är kopplat till mängder av negativa hälsoeffekter.

tomten1
2017-01-15, 12:36
Tackar! :)

King Grub
2017-01-15, 12:57
Viskeralt är fettet inne i kroppen, kring organen. Subkutant är underhudsfettet.

tomten1
2017-01-15, 13:08
Viskeralt är fettet inne i kroppen, kring organen. Subkutant är underhudsfettet.

Ty sir! *hug*

upperkatt
2017-01-15, 13:08
Vill man ha viskeralt eller subkutant kroppsfett? :em:

Man vill nog ha båda.

tomten1
2017-01-15, 13:10
Man vill nog ha båda.

Sluta vara så aspig, de flesta förstod nog min fråga. :n00b

Gerdler
2017-01-16, 15:56
Eller så vill man inte ha subkutant fett för då syns inte sexpacket!

Luca Brasi
2017-01-16, 15:59
Eller så vill man inte ha subkutant fett för då syns inte sexpacket!

Viskeralt fett dödar.

upperkatt
2017-01-16, 16:19
Viskeralt fett dödar.

Fast en viss mängd är bra, bland annat för immunrespons:

"Besides phagocytosis of these antigens, adipocytes as well as preadipocytes can be activated resulting in a release of adipokines and chemokines mediating the infiltration of immune cells thus allowing for an immune response. Recent data suggest that the adipokine milieu of the fat tissue closely regulates the polarization of infiltrating immune cells. "
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22572689

LunaSpice
2017-01-20, 11:03
Fast en viss mängd är bra, bland annat för immunrespons

Visceralt fett har också en stötdämpande och mekaniskt skyddande funktion för organen.

vonad
2017-01-20, 11:04
Går det att på något sätt mäta hur mycket visceralt fett man har? Eller brukar det generellt stå i proportion till underhudsfettet?

King Grub
2017-01-20, 11:49
Man kan ha direkt skadliga mängder viskeralt fett utan att vara synbart överviktig.

vonad
2017-01-20, 11:59
Man kan ha direkt skadliga mängder viskeralt fett utan att vara synbart överviktig.

Vad bör man göra för att minska risken av detta? Träning och allmänt sunt leverne antar jag.

tomten1
2017-01-20, 12:38
Vad bör man göra för att minska risken av detta? Träning och allmänt sunt leverne antar jag.

Läst rubriken till denna tråd? :)

vonad
2017-01-20, 13:06
Läst rubriken till denna tråd? :)

Det gjorde jag, men vad mer kan man göra?

King Grub
2017-01-20, 13:14
Ät mindre, träna mer.

baystone
2017-01-20, 13:21
Ska inte konditionsträning också vara bra för att "flytta" fettet från visceralt till subkutant?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Gerdler
2017-01-20, 13:51
Viskeralt fett dödar.
Nu trycker jag du stirrar dig blind på småsaker, ser inte skogen för alla träden och silar mygg och sväljer elefanter.

Gerdler
2017-01-20, 13:55
Två OnT men orelaterade frågor
1. Är det fördelaktigt att avsluta fastan med ett rejält mål?
2. Är det fördelaktigt att inleda fastan efter ett rejält mål?

hurril
2017-01-20, 14:03
Ät mindre, träna mer.

Say it ain't so!

tomten1
2017-01-20, 14:17
Två OnT men orelaterade frågor
1. Är det fördelaktigt att avsluta fastan med ett rejält mål?
2. Är det fördelaktigt att inleda fastan efter ett rejält mål?

Jag gissar:

1. Nej.
2. Ja.

Gerdler
2017-01-20, 15:01
Jag skulle gissat precis tvärtom. Eftersom fastan förbättrar insulinkänsligheten så bör ett stort mål vara mindre skadligt precis då tänker jag.

Shqypnia
2017-01-21, 11:48
Jag skulle gissat precis tvärtom. Eftersom fastan förbättrar insulinkänsligheten så bör ett stort mål vara mindre skadligt precis då tänker jag.

Sköter inte kroppen detta oavsett hos friska människor?

Gerdler
2017-01-21, 12:23
Sköter inte kroppen detta oavsett hos friska människor?
Det är väl insulinkänsligheten(bl a) som felar när viskeralt fett lagras in hos friska människor. Insulinkänsligheten varierar med tid på dygnet, aktivitet och energistatus även hos friska människor.

Jag vet att kosten avgör också. Om man käkar 1kg lösgodis på en timme var tredje dag så blir man nog bukfet oavsett hur man tränar även om man håller sig hyfsat smal. Men förutsatt att kosten varken är perfekt eller horribel så kommer saker som näringstiming spela en roll, även om den kanske inte är så stor.

Anders The Peak
2017-01-21, 13:11
Det är väl insulinkänsligheten(bl a) som felar när viskeralt fett lagras in hos friska människor. Insulinkänsligheten varierar med tid på dygnet, aktivitet och energistatus även hos friska människor.

Jag vet att kosten avgör också. Om man käkar 1kg lösgodis på en timme var tredje dag så blir man nog bukfet oavsett hur man tränar även om man håller sig hyfsat smal. Men förutsatt att kosten varken är perfekt eller horribel så kommer saker som näringstiming spela en roll, även om den kanske inte är så stor.

Om du äter 1 kg godis 50% glukos och 50% fruktos har jag svårt att se att kroppen kan hantera det på bästa sätt. Möjligtvis när alla förråd är mer eller mindre tömda. Under deff i slutet av den och efter ett träningspass kanske det fungerar med att personen i fråga har mycket god insulinkänslighet pga mot den bakgrunden. Men skador av det tar det år att för de ska bli uppenbara.

z_bumbi
2017-01-21, 17:49
Jag skulle gissat precis tvärtom. Eftersom fastan förbättrar insulinkänsligheten så bör ett stort mål vara mindre skadligt precis då tänker jag.

Äter du ett stort mål så ser jag ingen anledning att äta igen på ett bra tag då kroppen redan har allt den behöver/kan lagra utan negativa konsekvenser.