handdator

Visa fullständig version : Hjälp med bulk


Arigold1
2017-01-11, 21:43
Tjena! Jag har tränat i ca 5 månader och när jag började träna vägde jag ca 80-85 kg och var lite småfet och kunde knappt bänka böja eller så, så började träna för jag ville bli starkare och gå ner i vikt, men nu väger jag ca 73 kg böjer väl en 130 kg, bänkar 80 (aldrig maxat men gjort 2a på 77,5). Och jag känner att jag skulle vilja bli lite starkare och lägga på mig lite men vet inte hur jag ska äta, vill inte grisbulka och få massa fett för spelar innebandy och blivit mycket bättre sen jag gått ner i vikt. Så vad tycker ni, bör jag bulka? Hur mycket ska jag äta då? Vad ska jag äta då?

Sorry om det blev lite rörigt, har dyslexi :(. Tack på förhand :)

Vet ej om det är rätt tråd, men chansa på denna.

Glömde ålder o längd så:
15 år
185 cm lång
73Kg cirkus

Ozziking
2017-01-11, 21:48
Tjena! Jag har tränat i ca 5 månader och när jag började träna vägde jag ca 80-85 kg och var lite småfet och kunde knappt bänka böja eller så, så började träna för jag ville bli starkare och gå ner i vikt, men nu väger jag ca 73 kg böjer väl en 130 kg, bänkar 80 (aldrig maxat men gjort 2a på 77,5). Och jag känner att jag skulle vilja bli lite starkare och lägga på mig lite men vet inte hur jag ska äta, vill inte grisbulka och få massa fett för spelar innebandy och blivit mycket bättre sen jag gått ner i vikt. Så vad tycker ni, bör jag bulka? Hur mycket ska jag äta då? Vad ska jag äta då?

Sorry om det blev lite rörigt, har dyslexi :(. Tack på förhand :)

Vet ej om det är rätt tråd, men chansa på denna.

Är som sagt
15 år
185 cm lång
73Kg cirkus

Bild på kroppsform?

Dagsintag på ett ungefär?

Övriga tips för en pojkvasker på 15 år, Husmanskost där du ser till att få i dig mycket protein, vassle kan hjälpa dig täcka behovet. Låt bli överdrivna mängder socker & skitmat typ

Arigold1
2017-01-11, 21:51
Bild på kroppsform?

Dagsintag på ett ungefär?

Övriga tips för en pojkvasker på 15 år, Husmanskost där du ser till att få i dig mycket protein, vassle kan hjälpa dig täcka behovet. Låt bli överdrivna mängder socker & skitmat typ

Fixar bild strax :), vet fan inte riktigt men kanske än 2-2500 kcal.

Jonte321
2017-01-11, 21:53
Ta reda på hur mycket kalorier du ska käka per dag och lägg sedan på ~500 kalorier

Arigold1
2017-01-11, 21:54
Bild på kroppsform?

Dagsintag på ett ungefär?

Övriga tips för en pojkvasker på 15 år, Husmanskost där du ser till att få i dig mycket protein, vassle kan hjälpa dig täcka behovet. Låt bli överdrivna mängder socker & skitmat typ

Käkar typ
Havregryn med proteinpulver
Skollunch (olika varje dag)
Middag (olika varje dag)
En proteinshake och 2-3 knäcke efter träning

Som idag nör det var vegetariskt tar jag med mig havregryn och kvarg o äter det istället för skollunchen.

Arigold1
2017-01-11, 21:55
Ta reda på hur mycket kalorier du ska käka per dag och lägg sedan på ~500 kalorier

Svårt och räkna kcal på skollunch bara :(

Jonte321
2017-01-11, 21:58
Svårt och räkna kcal på skollunch bara :(

Ja du får ta med en våg! :cool: eller estimera på ett ungefär

Arigold1
2017-01-11, 22:02
Ja du får ta med en våg! :cool: eller estimera på ett ungefär

Aa, tycker du jag ska ta med egen mat när de är grytor osv.

Ozziking
2017-01-11, 22:03
Käka ett mellanmål extra alt något mer efter träning (typ dubbla protteshakes, 2-3 knäckemackor och en portion gröt på 3 dl havregryn).

Arigold1
2017-01-11, 22:04
Käka ett mellanmål extra alt något mer efter träning (typ dubbla protteshakes, 2-3 knäckemackor och en portion gröt på 3 dl havregryn).

Mm, tycker du att jag bara ska käka på eller räkna kcal?

Ozziking
2017-01-11, 22:06
Mm, tycker du att jag bara ska käka på eller räkna kcal?

Käka på, räkna kcal känns inte nödvändigt för dig än. Det kommer nog mest strula till det.

Arigold1
2017-01-11, 22:10
Käka på, räkna kcal känns inte nödvändigt för dig än. Det kommer nog mest strula till det.

Ok cool, sista frågan bara, om vi säger att vi har en tallrik, hur mycket kött/fisk ska jag ta ungefär och hur mycket grönsaker, ris/potatis.

Jonte321
2017-01-11, 22:27
Ok cool, sista frågan bara, om vi säger att vi har en tallrik, hur mycket kött/fisk ska jag ta ungefär och hur mycket grönsaker, ris/potatis.

Käka på bara bry dig inte om exakt hur mycket du ska ta

Diomedea exulans
2017-01-11, 22:31
Ok cool, sista frågan bara, om vi säger att vi har en tallrik, hur mycket kött/fisk ska jag ta ungefär och hur mycket grönsaker, ris/potatis.

Jag röstar för en tredjedel av varje. Det var vad som rekommenderades på ett träningsprogram som gick på TV för längesen, och jag ser ingen anledning att tvivla på den rekommendationen. :)

Don H
2017-01-11, 23:28
Gor sa har fast tvartom, typ.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Arigold1
2017-01-12, 01:59
Ok, tack för tips :)

Tänkte såhär,
Frukost äggvita på dunk 3 dl
Lunch: skollunch (stor portion) tar med matlåda vid vegetariskt
Mellanmål 1: två rostmackor med jordnötsmör och mjölk
Middag: det som serveras hemma öser på rejält här oxå
Efter träning: 3 dl havregryn 1 skopa proteinpulver
Innan läggdags: 2 mandariner och ett äpple

Givetvis grönt till dem två stora målen

arogen
2017-01-12, 06:15
Ok, tack för tips :)

Tänkte såhär,
Frukost äggvita på dunk 3 dl
Lunch: skollunch (stor portion) tar med matlåda vid vegetariskt
Mellanmål 1: två rostmackor med jordnötsmör och mjölk
Middag: det som serveras hemma öser på rejält här oxå
Efter träning: 3 dl havregryn 1 skopa proteinpulver
Innan läggdags: 2 mandariner och ett äpple

Givetvis grönt till dem två stora målen

Ser väl okej ut. Men att bara äta äggvita på dunk till frukost som 15åring känns lite konstigt tycker jag. Tror du kollat mycket på byggar-videos :cool:

Älskaknäböj
2017-01-12, 07:34
Ser väl okej ut. Men att bara äta äggvita på dunk till frukost som 15åring känns lite konstigt tycker jag. Tror du kollat mycket på byggar-videos :cool:

Haha Aa kanske ska köra 3 ägg bara. Tänkte ba att jag ville käka mer på eftermiddag då jag har betydligt större aptit då, men vill ändå ha i lite protein, och pallar ej en proteindrink, kör hellre stekt äggvita med grillkrydda då.

King Grub
2017-01-12, 08:32
Man tar inte upp proteinet i flytande äggvita ordentligt.

pepplez
2017-01-12, 08:37
Haha Aa kanske ska köra 3 ägg bara. Tänkte ba att jag ville käka mer på eftermiddag då jag har betydligt större aptit då, men vill ändå ha i lite protein, och pallar ej en proteindrink, kör hellre stekt äggvita med grillkrydda då.

Du pallar ej blanda pulver och vatten som tar 30 sek inklusive immundigande men du pallar ställa dig och steka ägg?

Bulkperiod
2017-01-12, 12:24
Nu säger ju TS att han var "småfet" tidigare. Då är det inte bara att "ösa på" med mat. Ät mat, se till att du om du inte räknar kalorier, åtminstone räknar proteinet på ett ungefär (försök få i dig cirka 2g/kg kroppsvikt). Väg dig, se till att du inte går upp i vikt allt för snabbt (cirka 1 kilo på en månad är rimligt tycker jag). Annars, om du bara "öser på" med mat så finns ju risken att du till stor del bara lägger på dig fettvikt med dom extra kalorierna du äter.

Hade nog inte satsat på ett överskott som är större än ~300 kalorier per dag.

Illustrerade mannen
2017-01-12, 13:06
Varför ska du ha med dig egen mat när det är vegetariskt i skolan? Tror du att det är "dålig" mat?
OnT: som andra säger - ät ordenligt men undvik skräp som läsk, bullar, godis, kakor mm. Men bli ingen asket! Du är ung och tillvaron får inte bli för tråkig - då ledsnar du lättare!