handdator

Visa fullständig version : Lunch ute vid deff


Nahojpersson
2017-01-10, 13:55
Hej, Kanske ställer en fråga som ställts innan, men jag har letat och inte hittat någon.

Jag kör nån sorts minideff just nu. Följer ett gammalt schema jag kört tidigare. Nu under en period kommer jag dock vara tvungen att käka lunch ute mer eller mindre varje dag. Har ni nått tips på hur jag ska göra detta? vi äter alltid på ställen med "vanlig" husmanskost. Jag kommer ju alltid att välja det "bästa" alternativet, men vissa dagar finns det kanske inte nått bra alternativ..

Ska jag äta samma mängd som jag brukar på kvällen eller ska jag minska?

Hur uppskattar man kcal på en "utelunch"?

Tack!

Hälsningar,
J

WHITEFOLKS
2017-01-10, 14:03
Hur du uppskattar? Du uppskattar.

Det viktigaste är att du uppnår ett energiunderskott under tidsperioden. Äter du för mycket vid lunchen så får du äta mindre vid andra tillfällen.

Nahojpersson
2017-01-10, 14:05
Hur du uppskattar? Du uppskattar.

Det viktigaste är att du uppnår ett energiunderskott under tidsperioden. Äter du för mycket vid lunchen så får du äta mindre vid andra tillfällen.

Hehe, ja det var ju ganska otydligt av mig. Jag menade mer om nån hade nån sorts superformel för att uppskatta :)

tomten1
2017-01-10, 14:08
Om du är ute efter en superformel är du ju inte längre ute efter en skönsmässig bedömning, utan precision. Det är vad formler är till för.

WHITEFOLKS
2017-01-10, 14:11
Hehe, ja det var ju ganska otydligt av mig. Jag menade mer om nån hade nån sorts superformel för att uppskatta :)

Det är omöjligt för någon annan att veta vad du äter och hur det är tillagat. Så om du ska använda någon annans gissningar så blir det bara felkälla ovanpå felkälla. Det kommer inte direkt något vettigt ur det.

Om du alltid ätit ute på samma sätt som du gör nu och hållt stabil vikt så räcker det ju antagligen för dig att äta lunch så som du alltid gjort men "städa upp" i resten av kosten som du kan kontrollera.

blåvitt
2017-01-10, 14:12
Hehe, ja det var ju ganska otydligt av mig. Jag menade mer om nån hade nån sorts superformel för att uppskatta :)

Asså, det är väl klart att det inte finns? Beror ju på rättens ingredienser och de varierande mängderna av dom, portionsstorlek osv. Känns som att fråga om det finns nån superformel för hur man ögonmåttar en planka. Man tittar på det och gör en bag gissning bara :)

Nahojpersson
2017-01-10, 14:23
Asså, det är väl klart att det inte finns? Beror ju på rättens ingredienser och de varierande mängderna av dom, portionsstorlek osv. Känns som att fråga om det finns nån superformel för hur man ögonmåttar en planka. Man tittar på det och gör en bag gissning bara :)

Jo men om du måttar en planka så kanske du vet att din arm är x antal cm och så utgår du ifrån det. Om du ska måtta mat så kanske det finns sätt för att hjälpa ögonmåttet på traven. Men formel var ju uppenbarligen helt fel ord att använda.

Nahojpersson
2017-01-10, 14:23
Om du är ute efter en superformel är du ju inte längre ute efter en skönsmässig bedömning, utan precision. Det är vad formler är till för.

Bra, Då vet jag.

WHITEFOLKS
2017-01-10, 14:27
Jo men om du måttar en planka så kanske du vet att din arm är x antal cm och så utgår du ifrån det. Om du ska måtta mat så kanske det finns sätt för att hjälpa ögonmåttet på traven. Men formel var ju uppenbarligen helt fel ord att använda.

Jo men längd är en dimension. På mat så ska du applicera en sådan uppskattning på tre dimensioner för att gissa vikt på en okänd matvara med okänt energiinnehåll där energimängden kan variera mellan 0 och 900kcal per 100g.

Nahojpersson
2017-01-10, 14:28
jo men längd är en dimension. På mat så ska du applicera en sådan uppskattning på tre dimensioner för att gissa vikt på en okänd matvara med okänt energiinnehåll där energimängden kan variera mellan 0 och 900kcal per 100g.

ok

Dåren
2017-01-10, 14:42
Om du tvivlar på din egen förmåga att uppskatta energin kan du fota din måltid och ladda upp bilden i denna (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=212296) tråd så får du (förhoppningsvis) andra medlemmars input.

Nahojpersson
2017-01-10, 14:47
Om du tvivlar på din egen förmåga att uppskatta energin kan du fota din måltid och ladda upp bilden i denna (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=212296) tråd så får du (förhoppningsvis) andra medlemmars input.

Tack!

blåvitt
2017-01-10, 14:49
Jo men om du måttar en planka så kanske du vet att din arm är x antal cm och så utgår du ifrån det. Om du ska måtta mat så kanske det finns sätt för att hjälpa ögonmåttet på traven. Men formel var ju uppenbarligen helt fel ord att använda.

Sry men nej. Väg din mat och räkna kalorier till du känner dig självsäker i att göra grova uppskattningar :)

Shqypnia
2017-01-10, 15:01
Jag är på diet och åt en mixtallrik med kyckling kebab och vanlig kebab dränkt i vitlökssås och valde med ris istället för pommes.

Du kan äta vad du vill under diet, bara ligg på ett underskott.