handdator

Visa fullständig version : 2-1 metodish


sotala
2017-01-10, 11:53
Hej!

Vad är 2-1? Jadu, det är vad jag kallar min kosthållning.

Jag har testat att äta (ca 1mån) sallad med lite kolhydrater & mkt protein på mina vilodagar, dvs var tredje dag.
Träningsdagar äter jag helt normalt och ganska mkt kolhydrater och på vilodagar ca 1200 kcal (oftast sallader) med fokus på protein.

Normalt sett går jag upp i vikt lätt men detta stoppade det och jag funderar om man kanske kan använda det som en långsiktig deffmetod och eventuellt justera kalorier därefter.

Det blir ju lite av carbcycling samtidigt som det är relativt enkelt att följa schemat.

Åsikter, för&nackdelar, va tror ni nutritionsmästare därute?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Beemel
2017-01-10, 13:18
Om något skulle jag gjort tvärtom, ätit mer på vilodagar än på träningsdagar.
Skulle och andra sidan inte käkat så lågt som 1200 vare sig det är träningsdag eller vilodag.

sotala
2017-01-10, 15:12
Om något skulle jag gjort tvärtom, ätit mer på vilodagar än på träningsdagar.
Skulle och andra sidan inte käkat så lågt som 1200 vare sig det är träningsdag eller vilodag.
Nu kanske 1200 verkar lågt. Jag skrev att jag äter "normalt" på träningsdagar. Det brukar innebära överskott på ca 5-7 hundra kcal (kanske 3500kcal) på träningsdagar. I längden tror jag det jämnar ut sig kcalmässigt alternativt hamnar ett par hundra kcal i underskott.

170cm
90kg
Fyller 27
Ca 2700 kcal dagsbehov


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Gerdler
2017-01-11, 11:12
Om något skulle jag gjort tvärtom, ätit mer på vilodagar än på träningsdagar.
Jag förstår inte logiken.

När du tränat och särskilt när du har haft lite underskott dagen innan är insulinkänsligheten i musklerna maxad. Kötta då in alla kolhydrater du kan hitta så att de hamnar i musklerna, sen kan du ta en dag med kaloriunderskott för att bränna det fettet du kanske lade på dig vid denna temporära bulken. Resultatet borde bli mer glykogen i musklerna.

anadr0id
2017-01-11, 13:23
Jag förstår inte logiken.

När du tränat och särskilt när du har haft lite underskott dagen innan är insulinkänsligheten i musklerna maxad. Kötta då in alla kolhydrater du kan hitta så att de hamnar i musklerna, sen kan du ta en dag med kaloriunderskott för att bränna det fettet du kanske lade på dig vid denna temporära bulken. Resultatet borde bli mer glykogen i musklerna.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7290537&postcount=10

Beemel
2017-01-11, 13:34
Jag förstår inte logiken.

När du tränat och särskilt när du har haft lite underskott dagen innan är insulinkänsligheten i musklerna maxad. Kötta då in alla kolhydrater du kan hitta så att de hamnar i musklerna, sen kan du ta en dag med kaloriunderskott för att bränna det fettet du kanske lade på dig vid denna temporära bulken. Resultatet borde bli mer glykogen i musklerna.

Logiken är ungefär den som ovanstående hänvisar till.
Nu löser jag det för egen del inte på det sättet.
Jag har inga renodlade vilodagar (alternerar vanligen mellan styrka och kondition) och äter därför istället lika mycket varje dag vilket jag tycker är både enklare och trevligare för min egen del.