handdator

Visa fullständig version : Supinerad bänkpress för övre bröst


gnilrub
2017-01-10, 07:07
Läste en artikel om att bygga massa på övre delen av bröstet http://ironmanmagazine.se/guide-sa-bygger-du-upp-brostets-ovansida/

Det snackas mycket om supinerat grepp tex bänkpress med supinerat grepp. Jag har för dålig koll för att kunna avgöra om det verkar rimligt att det skulle vara bättre än vanlig lutande bänk. Är det någon med mer koll som kan ge lite input?

Bjorneman
2017-01-10, 07:12
Hehe. Jag vet inte, men det där med "övre", "undre" och "inre" bröst har väl varit utagerat sedan länge? Att det inte går att prickskjuta olika delar till den grad att det skulle göra någon större skillnad menar jag. Rätta mig om jag har fel :D

Har en gammal bodybuildingbok, tror att författaren är Ove Rytter, där det står att man ska bygga massa på bröstet med hantelpressar och sedan forma med flyes och dylikt. Visst, han hade grym fysik osv, men vad är det för lustigt snack?

Arne Persson
2017-01-10, 09:46
Hehe. Jag vet inte, men det där med "övre", "undre" och "inre" bröst har väl varit utagerat sedan länge? Att det inte går att prickskjuta olika delar till den grad att det skulle göra någon större skillnad menar jag. Rätta mig om jag har fel :D

Har en gammal bodybuildingbok, tror att författaren är Ove Rytter, där det står att man ska bygga massa på bröstet med hantelpressar och sedan forma med flyes och dylikt. Visst, han hade grym fysik osv, men vad är det för lustigt snack?

"Inre bröst" kan man glömma! Däremot är "övre bröst" samt "nedre bröst" möjliga att aktivera pga av den stora bröstmuskelns omfattande ursprung och spridda fiberriktningar.

baktung
2017-01-10, 10:25
Supinerad bänkpress låter som en modern variant av självmordspress, eller ja, bänkpress med tumgrepp. Känns inte som något jag skulle testa med tyngre vikter.

För egen del har jag t.o.m. lagt ner sned bänkpress helt. Det är ändå den övre delen av bröstet jag får mest träningsvärk i vid vanlig bänkpress. Ser då inte varför jag skulle behöva en övning som fokuserar ännu mer på övre bröst. Kanske snarare en som träffar nedre delen mer specifikt i så fall.

Bjorneman
2017-01-10, 13:13
"Inre bröst" kan man glömma! Däremot är "övre bröst" samt "nedre bröst" möjliga att aktivera pga av den stora bröstmuskelns omfattande ursprung och spridda fiberriktningar.

Okej. Hur är det med hammercurl för tjocklek på biceps då? ;) :D

MackeJuve
2017-01-10, 13:18
Okej. Hur är det med hammercurl för tjocklek på biceps då? ;) :D

Skrönan löd ju inte att det skulle bygga tjocklek utan peak på biceps, in i matchen!

Bjorneman
2017-01-10, 13:23
Skrönan löd ju inte att det skulle bygga tjocklek utan peak på biceps, in i matchen!

Nja, då finns det två versioner. Första gången jag gick till gymmet anlitade jag en PT som sa att jag skulle köra hammercurl för tjocklek på överarmarna.

MackeJuve
2017-01-10, 13:35
Nja, då finns det två versioner. Första gången jag gick till gymmet anlitade jag en PT som sa att jag skulle köra hammercurl för tjocklek på överarmarna.

Hmm. 90 % säker att det är peak den allmänna brosciencen säger att det ger. Florerade även här ett tag, om jag minns rätt :D

Rikard Jansson
2017-01-10, 13:41
Nja, då finns det två versioner. Första gången jag gick till gymmet anlitade jag en PT som sa att jag skulle köra hammercurl för tjocklek på överarmarna.

Det stämmer ju. Hammercurl aktiverar brachialis mer och biceps brachii mindre. Det gör att man får mer tjocklek, eller att armarna ser mer runda ut.

Sheogorath
2017-01-10, 14:40
Dock: brachialis aktiveras relativt mer. Inte absolut mer.

G.W
2017-01-10, 14:43
Skrönan löd ju inte att det skulle bygga tjocklek utan peak på biceps, in i matchen!

Hammercurl ger bredd, vanlig curl peak. :smash:

Rikard Jansson
2017-01-10, 14:44
Dock: brachialis aktiveras relativt mer. Inte absolut mer.

Jaså? Det visste jag inte. Vad är det då som kompenserar upp så väl för biceps bristande funktion, i och med hur mycket mer vikt man lyfter i hammercurl?

MackeJuve
2017-01-10, 14:46
Hammercurl ger bredd, vanlig curl peak. :smash:

Tvärtom :D En googling säger mig att brosciencen är med mig!

G.W
2017-01-10, 14:56
Tvärtom :D En googling säger mig att brosciencen är med mig!

Nej nej nej.

Men det är ju inte så relevant längre då det räcker med Axoncurls för komplett träning av biceps.
http://axonblogg.se/en-liten-guide-om-axoncurls/

HenrikJ
2017-01-10, 15:01
Jaså? Det visste jag inte. Vad är det då som kompenserar upp så väl för biceps bristande funktion, i och med hur mycket mer vikt man lyfter i hammercurl?

Då måste jag göra fel någonstans, eftersom jag klarar klart mer i vanlig curl än i hammercurl :D

Sheogorath
2017-01-10, 15:02
Jaså? Det visste jag inte. Vad är det då som kompenserar upp så väl för biceps bristande funktion, i och med hur mycket mer vikt man lyfter i hammercurl?

Brachioradialis framförallt.

Rikard Jansson
2017-01-10, 15:07
Brachioradialis framförallt.

Borde man ju förstått :D :smash:

Rikard Jansson
2017-01-10, 15:08
Då måste jag göra fel någonstans, eftersom jag klarar klart mer i vanlig curl än i hammercurl :D

Haha, kan lika väl vara jag som är missbildad men tycker mig se en trend av att ta mer i hammercurl. Kanske inte som mig som nästan tar dubbelt så mycket i hammer som vanligt men :D

Mr Eks
2017-01-10, 15:20
Haha, kan lika väl vara jag som är missbildad men tycker mig se en trend av att ta mer i hammercurl. Kanske inte som mig som nästan tar dubbelt så mycket i hammer som vanligt men :D

Du har helt rätt. Nästan alla gör mer i hammercurl än i vanlig curl.

Sheogorath
2017-01-10, 15:48
Jepp.

smerk
2017-01-10, 19:47
Läste lite om fenomenet att träna övre bröst. Stämmer det att militärpress bygger övre bröst bättre än lutande bänk för någon som mig? Dvs nån som har hög "clavical insertion" (hög nyckelbensinfästning)

Sheogorath
2017-01-10, 21:07
Läste lite om fenomenet att träna övre bröst. Stämmer det att militärpress bygger övre bröst bättre än lutande bänk för någon som mig? Dvs nån som har hög "clavical insertion" (hög nyckelbensinfästning)

Det känns inte jätteosannolikt att det kan finnas sådana individuella variationer, nej. Jag har alltid upplevt att tunga stångpressar piskar övre bröst väldigt hårt, och det utan att göra någon slags bakåtböjd bänkpress. :)