handdator

Visa fullständig version : Mål och motivation


Hustomtensfru
2017-01-09, 14:44
Hejsan! detta är mitt första inlägg i någonsin. Jag har egentligen två frågor, eller snarare söker jag tips!

Det är såhär att jag har gymmat i cirka tre år men har varit aktiv inom bland annat fotboll sen jag var liten. Jag har alltid haft små mål med min träning, mål som jag uppnått. Ett mål är att bli bättre i min astma, som jag genom kondition blivit.

Mina mål när det kommer till gymträning har länge varit att bli starkare och givetvis må bättre. Bli piggare osv.
Men nu har jag hamnat på en platå eller vad man ska kalla det.. jag vet inte längre vad mitt mål är och därför tappar jag motivationen. Hur gör ni för att behålla motivationen?

Jag tränar cirka fyra gånger i veckan och försöker få in kondition däremellan. Men just nu behöver jag ett upplyft, en ny "kick" eller vad man nu kan kalla det.
Ska visserligen delta i något som kallas för "bockruset" i sommar, där främst konditionen spelar in. Men jag vill något mer, och jag tror det främst handlar om att nu forma kroppen.

Jag funderar på att deffa ner mig till sommaren, har ni tips på hur man bör starta en långsiktig deff? jag vet hur man räknar ut kaloribehov osv.. och jag vet också att alla människor har olika förutsättningar för hur bra eller dåligt det går. Men ni kanske sitter inne på världens bästa kostschema eller träningsschema?

Kom gärna med tips om hur man får upp motivationen!
Jag älskar nämligen att träna, men nu ser jag inga förändringar längre, och jag blir otroligt rastlös när jag inte har något att sträva efter.

MackeJuve
2017-01-09, 14:47
Jag tycker att viktmål i vissa övningar är överlägset. Sätt fokus på att ta en viss vikt i t.ex. knäböj om en månad, då får all benträning helt plötsligt ett syfte. Enklast brukar vara att följa ett program(beroende på hur erfaren/duktig du är). Där säger programmet vilka vikter du ska använda och hur många reps och set du ska göra. Det brukar räcka för att motivera mig.

Hustomtensfru
2017-01-09, 15:18
Ja det kanske är så man ska göra helt enkelt. Man behöver ju inte krångla till det. Jag har kört mycket GVT förut, men just nu är det mest 5x5 på basövningar som gäller. Jag ska testa koncentrera mig på en muskelgrupp lite mer ingående ett tag för att sen byta muskelgrupp.
Simpelt och bra mål ju! Tack för tipset.