handdator

Visa fullständig version : Ni som någon gång har tappat allt.


Kev88
2017-01-08, 12:39
Hej! Efter ett 10 månaders ofrivilligt uppehåll från träningen så har jag nu tappat runt 60% av den muskelmassan som jag lyckades att lägga på mig av lite mer än 6 år kontinuerligt lyftande, och jag kommer utan tvekan att tappa resterande 40% innan jag kan återgå till min träning.
Så jag är lite nyfiken här, hur lång tid tog det för er som någon gång har tappat allt efter 4+ års seriöst "byggande"?
Jag har läst något om att man ofta är tillbaka till där man slutade efter halva den tiden som man har varit borta, ligger det någon sanning i det?

Bruce Banner
2017-01-08, 14:15
Det beror ju lite på hur länge du varit borta.

Har du tappat allt så spelar det ju i teorin inte någon roll om du är borta något år till, noll är ju noll liksom. Med den bakgrunden kan man nog inte använda tiden som man gjort annat som en faktor på ett så enkelt sätt.

Jag är själv mitt uppe i ett sådant experiment. Jag uppskattar att det tar mig 3-4 år att ta mig tillbaka till där jag en gång var efter att ha börjat om. Det är såklart ren spekulation, det kan mycket väl vara så att man aldrig kommer upp i den nivån man varit, men en sådan inställning hjälper en inte direkt på traven.

Det finns en miljon faktorer som kan påverka det, motivation tror jag är den främsta.

MVH
/Bruce

Hallberg
2017-01-08, 15:01
Jag tävlade i styrkelyft på SM-nivå fram till 2002. Slutade helt träna av olika orsaker 2003. Tränade halvhjärtat två månader 2006 men tröttnade fort. Tränade första halvåret 2014 och tyckte det var kul igen. Skönt med ett eget andrum från livet med småbarn och krävande studier. Skadade ett knä och fick köra rehab (som gick åt fel håll). Träningen blev med andra ord bara något jobbigt och negativt så jag tröttnade på allt med träning igen. Insåg att jag behövde konkreta mål för att få ordning på både knä och mig själv så jag tog tag i mig själv hösten 2015 med planen att börja tävla igen 2016. Gjorde comeback i början på 2016. Tog mig till SM igen.
Nu känns knäet bra så länge jag sköter träningen. Är totalt sett starkare nu än när jag slutade 2002, på ungefär samma kroppsvikt.

Skulle vilja påstå att hur lång tid det tar att komma tillbaka beror på många faktorer. Din genetik, din mentala inställning, hur du har tränat innan, vad du begriper om träning, kost och dig själv och dina förmågor och begränsningar mm.

Det är bara att börja när du har möjlighet. Inse att du inte är där du var när du slutade. Öka volym och frekvens successivt. Att försöka sia om hur lång tid något tar, innan du ens har börjat är lika meningslöst som att hitta på sitt eget "genetiska max" när man tränat i 6 månader

Så fet
2017-01-08, 16:24
Efter 3 års träning blev det 6 månaders uppehåll för mig. Tyckte då jag hade tappat det mesta. Knappt 3 månader med träning var jag tillbaka i liknande form som innan uppehållet.

Robbles
2017-01-08, 17:18
Jag har gått ner som mest ca 18kg i kroppsvikt de senaste 3,5 åren och givetvis tappat massor i styrka. Förra året gjorde jag ett försök att komma tillbaka och efter ungefär 6 månaders seriös träning var styrkan nästan uppe på de gamla nivåerna fast jag fortfarande låg ungefär 10kg under min gamla kroppsvikt. Sedan gick min lillasyster bort i cancer och då tappade jag samtidigt all motivation till att träna under några månader.

Nu har jag kommit igång igen och är mer motiverad än vad jag varit någonsin under den här perioden så jag tror 2017 kommer bli ett bra år träningsmässigt.

Om någon är intresserad så var mina gamla pbn 230-170-260 på en kroppsvikt av 90kg. Vägde 96kg när jag var som fetast men inte starkast. Nu ligger nog kroppsvikten på strax över 80kg och jag tror jag skulle kunna göra ca 205-150-240 ungefär.

Muskelmassan är svårare att bedöma eftersom jag pendlat så mycket i vikt de här åren men när jag ser mig själv på gamla bilder så känner jag mig jääävligt liten nu.;)

qozmox
2017-01-08, 17:24
Jag tävlade i styrkelyft på SM-nivå fram till 2002. Slutade helt träna av olika orsaker 2003. Tränade halvhjärtat två månader 2006 men tröttnade fort. Tränade första halvåret 2014 och tyckte det var kul igen. Skönt med ett eget andrum från livet med småbarn och krävande studier. Skadade ett knä och fick köra rehab (som gick åt fel håll). Träningen blev med andra ord bara något jobbigt och negativt så jag tröttnade på allt med träning igen. Insåg att jag behövde konkreta mål för att få ordning på både knä och mig själv så jag tog tag i mig själv hösten 2015 med planen att börja tävla igen 2016. Gjorde comeback i början på 2016. Tog mig till SM igen.
Nu känns knäet bra så länge jag sköter träningen. Är totalt sett starkare nu än när jag slutade 2002, på ungefär samma kroppsvikt.

Skulle vilja påstå att hur lång tid det tar att komma tillbaka beror på många faktorer. Din genetik, din mentala inställning, hur du har tränat innan, vad du begriper om träning, kost och dig själv och dina förmågor och begränsningar mm.

Det är bara att börja när du har möjlighet. Inse att du inte är där du var när du slutade. Öka volym och frekvens successivt. Att försöka sia om hur lång tid något tar, innan du ens har börjat är lika meningslöst som att hitta på sitt eget "genetiska max" när man tränat i 6 månader

jag vill gärna att du berättar mer.
förstår jag dig rätt om du inte tränade mellan 2006-2014 typ?
hur pass mycket över totalen var du 2002?
för kvalgränsen måste väl ha höjts med säkert 100kg sen 2002?
den (i 74an) har ju iallfall höjts med vad? 70kg bara på några år.
(30kg höjning bara förra året).

jag hade uppehåll i ca 3-4 månader nu mellan april-juli typ.
min förmåga att böja hade helt försvunnit på den korta tiden
(men då var jag redan rätt usel i böj. någorlunda stark. men usel).
tog ca 3-4 månader att få till den igen.

C h r i s
2017-01-08, 17:24
Efter ca 4 års uppehåll med dålig kost tog det mig drygt 4 månader att komma tillbaks, så snabbt går det. :)

Gerdler
2017-01-08, 17:28
Det finns nån sån där uppskattning som jag själv betraktar som en myt/skröna att det tar ungefär hälften så lång tid att komma tillbaka som man varit borta. Det stämmer ganska bra för riktigt korta pauser på någon månad men för längre pauser(som jag iofs inte själv har erfarenhet av) så förutspår det för lång tid att komma tillbaka enligt de flesta jag talat med.

Bruce Banner
2017-01-08, 19:16
Måste säga att jag är helt förbluffad över hur snabbt vissa verkar komma tillbaka, låter helt otroligt.

MVH
/Bruce

HenrikJ
2017-01-08, 19:49
Det braiga är att det går fort att få tillbaka muskler man tappat. Det dåliga är att samma sak gäller fett :D

Rolfarsson
2017-01-08, 20:18
Efter ca 4 års uppehåll med dålig kost tog det mig drygt 4 månader att komma tillbaks, så snabbt går det. :)

Besatt du någon nämnvärd mängd muskelmassa innan uppehållet?

C h r i s
2017-01-08, 21:17
Besatt du någon nämnvärd mängd muskelmassa innan uppehållet?

Jämfört med många andra här, kanske inte. Såg ut så här efter 3 mån (enda jag har) då jag nog hade gått upp ca 10 kg. Är dock en kortis så vägde väl 72/174. Var väl något större innan med lite lägre fettprocent. Är iaf väldigt nöjd hur snabbt allt kom tillbaks :)http://i.imgur.com/9X04kaG.jpg

An Iron Soul
2017-01-08, 21:21
Måste säga att jag är helt förbluffad över hur snabbt vissa verkar komma tillbaka, låter helt otroligt.

MVH
/Bruce

Samma sak i dagsformstråden. Det kan vara kul ibland. :D
Folk som "nu har jag kommit tillbaka i träningen efter 5 års uppehåll. Har tränat i 2 månader".
Så ser dom ut som någon jävla hulk. Jag ger mig inte in i någon diskussion. Folk pratar om muskelminne o.s.v
men jag har svårt att tänka mig att man har den naturliga tillväxten i kroppen när man är 40+

Jag kan ha fel. Utesluter ingenting eller försöker paj-kasta mot någon.

Kev88
2017-01-08, 22:49
Muskelmassan är svårare att bedöma eftersom jag pendlat så mycket i vikt de här åren men när jag ser mig själv på gamla bilder så känner jag mig jääävligt liten nu.;)

Har du nästan samma styrka som du hade innan så borde väll också muskelmassan vara runt densamma?

Robbles
2017-01-08, 23:07
Har du nästan samma styrka som du hade innan så borde väll också muskelmassan vara runt densamma?

Nja jag är ganska långt ifrån styrkemässigt. De perioder som jag orkat träna seriöst har styrkan och kroppsvikten rört sig ganska fort uppåt men för det mesta har jag tränat som en sopa de senaste åren. Men om jag ska ta förra året som ex då jag började närma mig de gamla vikterna. Då var jag nog inte jättelångt ifrån samma muskelmassa som när jag vägde 90kg.

Bärsärk
2017-01-09, 00:02
Har du nästan samma styrka som du hade innan så borde väll också muskelmassan vara runt densamma?

Verkligen inte, jag är svagare än vad jag var för 1 år sedan men är större (åtminstone visuellt).

agazza
2017-01-09, 07:52
Jag har svajjat mycket i min träningskarriär med långa uppehåll och vägen tillbaka till typ 70-80% tar inte så lång tid, runt ett år med kontinuerlig intensiv träning.

Sista biten har jag aldrig tagit igen

Edit, men det är i åldersspannet 19-26

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

Rikard Jansson
2017-01-09, 08:01
En polare tränade seriöst i ungefär 3 år, bänkade typ 150, böjde 180, 90 kg på 183 cm på normal BF. Skadade underarmarna, kunde inte använda händerna på 2 år mer än i nödfall (typ köra bil var en plåga). Efter mängder med läkarbesök osv osv osv så löste det sig (tack vare mig, men hör inte till poängen, bara lite snabbskryt), kom tillbaka till gymmet och väger 70 kg, bänkar 50x10 med stopp och böjer lika mycket.

3 månader senare väger han 75, är i ganska bra form utseendemässigt, definitivt en fysik många skulle vara nöjda med att ha, bänkar 100x6 med stopp och böjer 70x15, har bara kört böj de senaste 3 veckorna eller så. Skulle tippa på att det tar ungefär 3 månader till innan han är helt tillbaka.

Hallberg
2017-01-09, 09:28
jag vill gärna att du berättar mer.
förstår jag dig rätt om du inte tränade mellan 2006-2014 typ?
I princip inte mellan 2003-2014. 2006 var bara två månaders halvdassig träning. Har dock inte varit fysiskt inaktiv under perioden. Fram till 2007 jobbade jag manuellt i skogen+eget jordbruk. Sen mer stillasittande jobb fram till 2012 när jag började plugga igen, men aktiv fritid med mycket snickrande/husrenoveringar, vedhantering, hundar, hästar och barn.

hur pass mycket över totalen var du 2002?
för kvalgränsen måste väl ha höjts med säkert 100kg sen 2002?
den (i 74an) har ju iallfall höjts med vad? 70kg bara på några år.
(30kg höjning bara förra året).
2002 fanns inte klassiskt styrkelyft utan jag tävlade utrustat då. En av orsakerna till att jag slutade var att jag inte hade möjlighet att utrustningsträna längre. Viktklasserna var inte samma heller. Att kvalgränserna klassiskt höjts snabbt beror på att klassisk lyftning är så ung och snabbväxande och man visste inte var man skulle sätta kvalgränserna i början. Jag tävlar främst i -66 nu. Kvalgränserna där höjdes 22,5 kg mellan 2015 och 2016. De borde höjts ytterligare nästan 20 kg till i år kan jag tycka för vi har många som klarar den nivån. Jag minns inte vad kvalgränserna var utrustat i -67,5 för 15 år sen. Jag jämför mina nuvarande klassiska resultat på tävling och träning mot mina resultat på outrustade lyft på träning förr.

jag hade uppehåll i ca 3-4 månader nu mellan april-juli typ.
min förmåga att böja hade helt försvunnit på den korta tiden
(men då var jag redan rätt usel i böj. någorlunda stark. men usel).
tog ca 3-4 månader att få till den igen.

Det beror nog på hur väl grundlagd din teknik är i lyften.
I böj var det som att börja om helt, men det var och är också min sämsta gren tekniskt. Stabiliteten var usel, svårt med djupet osv. Så det har till och med blivit en del yogapass för rörligheten. (lättare att göra tråkig rörlighetsträning om man kan följa ett program än om jag själv ska försöka motivera mig till det). Jag har fortfarande bekymmer med rörligheten, men det blir bättre.
Bänken var "bara" att börja med lättare vikter och försöka stärka svagheter. Grundtekniken satt bra så det gick bra att successivt öka vikter och försöka stärka upp brister. Var uppe på 90% av gammal styrka på ca 8 mån. Sen har det gått långsammare och varit en del bakslag, men just nu rullar det på igen.
Marken är mitt myslyft, så där gick det snabbt upp till 90% när bålstabiliteten väl infunnit sig. Det gick snabbt upp i vikter när jag lärde mig mark på 90-talet också så jag har väl lätt för det. Då gick det från 120 kg första gången jag provade till 200 kg på tre månader. Då vägandes 65 kg.

Folk pratar om muskelminne o.s.v
men jag har svårt att tänka mig att man har den naturliga tillväxten i kroppen när man är 40+
Bilder, som i dagsformstråden, behöver ju inte berätta hela sanningen. Med optiljus och filter kan det se löjligt bra ut även om det i normalfallet bara ser helt ok ut.
Gällande min egen återuppbyggnad så är jag verkligen inte någon hulk (knappa 70 kg på 166 cm) så jag känner mig inte påhoppad, men det händer mig veterligen inget magiskt just när du fyller 40 (Nu fyller jag inte 40 förrän om ett år men jag tror inte hormonnivåerna chockdyker under födelsedagsnatten).Testosteronnivåerna hos en frisk fullvuxen man är fortfarande fullgoda för att bygga muskler. Problemet i normalbefolkningen är snarare att folk inte rör sig, sitter vid datorn hela dagarna, sover dåligt, äter skitmat och super alldeles för mycket.
Jag tycker snarare att skillnaden mot när jag var i 20-årsåldern är att lederna kräver mer återhämtning än musklerna nu, så om jag vill öka träningsfrekvens eller totalvolym får jag göra det ganska långsamt och försiktigt. Annars får jag ont och då går det definitivt inte framåt. Inte minst gäller det mitt knä där jag har broskskador och det blir vansinnigt irriterat om jag gör stora ändringar på kort tid.

Rolfarsson
2017-01-11, 19:04
Jag har svajjat mycket i min träningskarriär med långa uppehåll och vägen tillbaka till typ 70-80% tar inte så lång tid, runt ett år med kontinuerlig intensiv träning

1 år för att komma tillbaka till 70-80% tycker jag låter som en ganska lång tid, såvida man inte hade kommit väldigt långt innan man tappade allt.

z_bumbi
2017-01-11, 19:36
Fem års något så när bra träning plockar man inte ikapp 80% av på ett år om man verkligen tappat allt.

Robbles
2017-01-11, 22:10
Fem års något så när bra träning plockar man inte ikapp 80% av på ett år om man verkligen tappat allt.

Det här fick mig att fundera på om det ens är möjligt att tappa allt. Hur mycket jag än slarvat med träningen samt haft långa uppehåll så när jag kör igång igen är jag ändå dubbelt så stark som innan jag började.

zol
2017-01-11, 23:53
Shit vad folk här återhämtar sig snabbt. För mig tog det två månader att komma tillbaka från min maginfluensa som varade i 2-3 dagar.

Diomedea exulans
2017-01-11, 23:55
Minns för några år sedan att den allmäna konsensusen på det här forumet var att det tog hälften så lång tid att bygga tillbaka det man tappat som det tog att bygga upp det.

Gerdler
2017-01-12, 00:27
Minns för några år sedan att den allmäna konsensusen på det här forumet var att det tog hälften så lång tid att bygga tillbaka det man tappat som det tog att bygga upp det.
Somliga har påpekat detta tidigare. *slap*:)
Det finns nån sån där uppskattning som jag själv betraktar som en myt/skröna att det tar ungefär hälften så lång tid att komma tillbaka som man varit borta. Det stämmer ganska bra för riktigt korta pauser på någon månad men för längre pauser(som jag iofs inte själv har erfarenhet av) så förutspår det för lång tid att komma tillbaka enligt de flesta jag talat med.

Diomedea exulans
2017-01-12, 00:35
Somliga har påpekat detta tidigare. *slap*:)

Jag är förkyld, orkar inte läsa hela tråden. :(

anvihl
2017-01-12, 00:42
Shit vad folk här återhämtar sig snabbt. För mig tog det två månader att komma tillbaka från min maginfluensa som varade i 2-3 dagar.

Håller med! Skulle jag missa en månad t.ex, tar det mig åtminstone ett års hård träning att ta mig tillbaka där jag var.

Rolfarsson
2017-01-12, 00:45
Shit vad folk här återhämtar sig snabbt. För mig tog det två månader att komma tillbaka från min maginfluensa som varade i 2-3 dagar.

Det låter väldigt konstigt, jag var borta p.g.a. en riktigt seglivad förkylning i 6 veckor förra sommaren och det tog mig ca 2½ veckor att komma tillbaka, och då var dom första två passen lätta (första ~60% och andra ~85% av mina normala vikter).

Håller med! Skulle jag missa en månad t.ex, tar det mig åtminstone ett års hård träning att ta mig tillbaka där jag var.

Det lät ännu konstigare, då måste jag fråga hur du har lyckats att komma framåt i din träning om det tar dig så lång tid att komma tillbaka efter ett så kort uppehåll? Jag menar, en normal förkylning håller i sig 2 veckor och det normala för en vuxen människa är 1-2 förkylningar per år.
Jag har mycket svårt att tro på detta.

anvihl
2017-01-12, 01:40
Det låter väldigt konstigt, jag var borta p.g.a. en riktigt seglivad förkylning i 6 veckor förra sommaren och det tog mig ca 2½ veckor att komma tillbaka, och då var dom första två passen lätta (första ~60% och andra ~85% av mina normala vikter).



Det lät ännu konstigare, då måste jag fråga hur du har lyckats att komma framåt i din träning om det tar dig så lång tid att komma tillbaka efter ett så kort uppehåll? Jag menar, en normal förkylning håller i sig 2 veckor och det normala för en vuxen människa är 1-2 förkylningar per år.
Jag har mycket svårt att tro på detta.

Massa träning och massa ma. Du får tro på vad du vill, har du varit på nationell toppnivå i styrka och missat en månad?

Skulle inte vara några problem alls att ta sig tillbaka om man redan var på en medelmåttig nivå innan, toppstyrkan ryker dock direkt om man inte tränar och äter som sig bör för den nivån.

koncept
2017-01-12, 09:58
Massa träning och massa ma. Du får tro på vad du vill, har du varit på nationell toppnivå i styrka och missat en månad?

Skulle inte vara några problem alls att ta sig tillbaka om man redan var på en medelmåttig nivå innan, toppstyrkan ryker dock direkt om man inte tränar och äter som sig bör för den nivån.

Detta verkar stämma överens med de jag känner som varit på SM-nivå. En semester på två veckor över sommaren verkade leda till flera månaders till ett halvårs träning eller mer innan de var tillbaka på samma nivå som före uppehållet.

Jag är på mycket lägre nivå än så men även för mig tar det lång tid. Från februari till sommaren förra året tränade jag betydligt mindre och lättare än förut pga skador, rehab och mindre motivation. Tog inget uppehåll, men gick från seriöst styrkelyftsprogram 4-5 dagar i veckan till freestylade pass 3 gånger per vecka. Gick även ner ca. 5 kg i kroppsvikt eftersom jag inte såg någon mening att bära runt på massa jag inte använde.

Sedan september har jag börjat träna seriöst igen och jag är bara nästan tillbaka på mina tidigare PB i styrkelyften. Gjorde som bäst 157.5, 120, 202.5 på 92 kg och nu har jag gjort 150, 120, 185 på 87 kg. Kommer alltså ta ungefär ett halvår för mig att nå tidigare nivå och då är min styrka på nybörjarnivå vad gäller styrkelyft.

Skvärra
2017-01-12, 12:29
Har haft oturen att drabbas av ett antal sjukdomar under hösten, såklart precis när det börjat hända saker utvecklingsmässigt, och har aldrig hunnit komma tillbaka förrän nästa sjukdom slagit till :(
Detta har så klart gjort att jag tappat mer än om jag hunnit komma tillbaka innan nästa sjukdomstillfälle.
Har tappat 20-30% beroende på övning denna höst/vinter och motivationen är låg...Har beslutat mig för att gilla läget och byta schema för att gå vidare.

agazza
2017-01-12, 13:17
1 år för att komma tillbaka till 70-80% tycker jag låter som en ganska lång tid, såvida man inte hade kommit väldigt långt innan man tappade allt.

6 års kontinuerlig träning

Robbles
2017-01-12, 13:37
Christoffer Öberg som hade journal här på brädan tränade inte på 4 månader efter ett vm tror jag det var. När han körde igång igen tog det ungefär 2 månader innan han var tillbaka. Så det kan gå rätt fort också.

Hallberg
2017-01-12, 13:48
Det här fick mig att fundera på om det ens är möjligt att tappa allt. Hur mycket jag än slarvat med träningen samt haft långa uppehåll så när jag kör igång igen är jag ändå dubbelt så stark som innan jag började.
Du har ju med dig all teknik mm även om du gör ett uppehåll. Du glömmer ju inte hur du cyklar eller simmar heller. Så nej, du tappar inte allt. Sen beror ju mycket på vad du gör med din kropp under uppehållet. Är du aktiv med annat eller super du varvat med att ligga i soffan och ostbågar ..

Detta verkar stämma överens med de jag känner som varit på SM-nivå. En semester på två veckor över sommaren verkade leda till flera månaders till ett halvårs träning eller mer innan de var tillbaka på samma nivå som före uppehållet.

Det låter ju helt bissart. Måste varit en jäkla semester.
Jag måste vila någon vecka efter tävling bara för återhämtningen. Lägg till någon förkylning eller magsjuka (har dagisbarn hemma) då och då så skulle jag ju aldrig kunnat få tillbaka någon styrka med den takten, än mindre bli starkare. Men det kanske är så jävligt för tungvikten. Jag väger ju som en kopp kaffe och en halv fralla så då är det nog lättare.

Rolfarsson
2017-01-12, 13:58
Massa träning och massa ma. Du får tro på vad du vill, har du varit på nationell toppnivå i styrka och missat en månad?

Skulle inte vara några problem alls att ta sig tillbaka om man redan var på en medelmåttig nivå innan, toppstyrkan ryker dock direkt om man inte tränar och äter som sig bör för den nivån.

Jag tänkte på muskelmassa ;)

koncept
2017-01-12, 15:14
Citerar ett inlägg av Boris Sheiko från Sheiko-forum:

When your competition is finished you have to find out when your next competition will be. If there are more than 4 months left you can have a rest of 7-10 days. Take note that the rest should be active: swimming, team games, easy running, etc.

Weightlifting World Champion, doctor of science and professor Alexey Medvedev proved that resting more than 2 weeks in training has a negative impact on the training process. And after a month's break, even with an active rest, many athletes find getting back to previous form very difficult.

ARMSTARK
2017-01-12, 15:34
Orkar inte skriva allt ännu en gång men jag kom tillbaks på ungefär ett halvår efter ett år 100% stillaliggande i sjukhussäng. Första dagarna svimmade jag nästan av att ställa mig upp, när det gick bra orkade jag knappt gå upp för en trappa. 2 månader senare bänkade jag 140kg.