handdator

Visa fullständig version : Behöver träna oftare, men får "ont"!


Torh
2017-01-08, 12:26
Jag återupptog gymträningen för några år sedan efter ett låångt uppehåll, är nu 46, men nu går det inte träna som när jag var runt 20. Jag skulle behöva träna varje muskelgrupp oftare, men efter ett bröstpass, så är jag öm (har ont) i nästan 1 vecka, så det är svårt att klämma in bröst 2-3 ggr/ vecka. Om vi tar bröst som exempel, så tränar jag ca 12-14 set mellan 6-12 reps, ca var sjätte dag, skulle jag dra ner på seten till 4 och köra 3 ggr/ vecka, så skulle jag känna att jag inte hade tagit ut mig på det sätt som jag anser behövs för att få musklerna att växa. Detta var inga problem när jag var yngre, men nu säger kroppen ifrån. Helkroppspass går helt bort, det är inte min grej. Hur bör jag tänka för att få ut max av min träning (tränar för hypertrofi)?

Shqypnia
2017-01-08, 12:29
Får du mindre ont av att köra 12-14 set på ett pass jämfört med att dela upp det 2-3 ggr i veckan? Låter ytterst märkligt.

ceejay
2017-01-08, 12:32
Dra ned på volymen.
Gör 5 set bröst 3 gånger per vecka istället för 15 set 1 gång per vecka. Eller kanske 4 set 4 gånger per vecka. Vad du anser spelar ingen roll.

Starke75an
2017-01-08, 12:41
Du får nog inse att du inte är 20 och anpassa träning från dina förutsättningar som din kropp har i dags läget.

Torh
2017-01-08, 12:53
Får du mindre ont av att köra 12-14 set på ett pass jämfört med att dela upp det 2-3 ggr i veckan? Låter ytterst märkligt.
Det skrev jag inte, men jag tycker inte att jag belastar "bröstmusklerna" tillräckligt för optimal hypertrofi med bara 4-5 set, men min känsla kanske inte i detta avseende är med verkligheten överensstämmande?

Jonerik
2017-01-08, 13:29
Det skrev jag inte, men jag tycker inte att jag belastar "bröstmusklerna" tillräckligt för optimal hypertrofi med bara 4-5 set, men min känsla kanske inte i detta avseende är med verkligheten överensstämmande?

Vad som är ännu viktigare att tänka på än set och reps är volym!
Så ta ett par tyngre vikter! ;)

Illustrerade mannen
2017-01-08, 14:14
Vad tror du om att köra färre set trots att du inte känner dig "slutkörd" och ger det lite tid innan "utvärdering"? Att känna sig "slut" behöver ju inte vara ett mått på träningens effektivitet.
Jag är också "vuxen" (strax 49) och kan, precis som du skriver, inte alls träna som för 30 år sedan, trots att jag inte haft några uppehåll.

Torh
2017-01-08, 16:34
Vad tror du om att köra färre set trots att du inte känner dig "slutkörd" och ger det lite tid innan "utvärdering"? Att känna sig "slut" behöver ju inte vara ett mått på träningens effektivitet.
Jag är också "vuxen" (strax 49) och kan, precis som du skriver, inte alls träna som för 30 år sedan, trots att jag inte haft några uppehåll.
Jag får väl prova, men det är en skön känsla att piska skiten ur en muskel, vilket jag har svårt för att göra på t.ex. 4 SET x 8 reps.

Tolkia
2017-01-08, 16:52
Om din metod fungerade när du var yngre men inte nu, så får du nog anpassa dig efter hur du är nu, eller ha ont. Angående volym kan man säga att om mer volym automatiskt vore bättre skulle body pump vara den optimala träningsformen; en miljarrrd repetitioner och jätteont efteråt. Men det är det ju inte.

Decepticon
2017-01-08, 17:37
Jag förstår hur du känner, samma för mig. Jag gillar också att köra ett tufft pass per muskelgrupp och det blir svårt att göra flera gånger per vecka, särskilt nu när man är lite äldre. En rotation på 5-6 dagar räcker i min bok.