handdator

Visa fullständig version : Prehab för knän?


Tree Fiddy
2017-01-06, 13:19
Tips på allmänna prehab/rehab-övningar för knäna? Vilka övningar ordineras oftast i allmänhet bland sjukgymnasterna här?

Scratch89
2017-01-08, 19:00
Övningar för att stärka höften, primärt utåtrotation och abduktion, samt knäkontrollsövningar.

Bob90
2017-01-08, 19:21
Tips på allmänna prehab/rehab-övningar för knäna? Vilka övningar ordineras oftast i allmänhet bland sjukgymnasterna här?

Jag har fått och upplevt att benspark och lårcurl (långsamt och strikt med korrekt inställning i maskinen) ca 8-12 reps fungerar väldigt bra.

Viktigt är att man kör kontrollerat, särskilt på bensparken, jag kör faktiskt ett ben i taget där.

Men just prehab/rehab kanske är bäst att individanpassa? Alla har väl olika obalanser och problem tänker jag.

CoKEmaN
2017-01-08, 21:32
Vad har du för krav på dina knän?
Jag tycker att för den "oinvigde" så är Sisu idrottsböckers app till iphone/android som heter Knäkontroll rätt bra.

CalleP
2017-01-08, 23:38
Övningar för att stärka höften, primärt utåtrotation och abduktion, samt knäkontrollsövningar.

Är utfall en bra övning för detta? Undrar lite själv samma som trådskaparen.

Scratch89
2017-01-08, 23:54
Är utfall en bra övning för detta? Undrar lite själv samma som trådskaparen.

Absolut, om den inte är för svår. Men ibland kan det vara värt att börja lättare, t.ex sidliggande abduktioner (ligga på sidan och lyfta övre benet uppåt) eller utåtrotationer (benen böjda, fötter ihop, lyfta övre knät).

Tree Fiddy
2017-01-10, 16:04
Absolut, om den inte är för svår. Men ibland kan det vara värt att börja lättare, t.ex sidliggande abduktioner (ligga på sidan och lyfta övre benet uppåt) eller utåtrotationer (benen böjda, fötter ihop, lyfta övre knät).

Är det något som vanligt ordineras för knäproblem? Alltså höftövningar?

Det jag söker efter är ju axlarnas rotatorkuffövningar fast för knäna, om det finns några sådana.

Bob90
2017-01-10, 16:12
Är det något som vanligt ordineras för knäproblem? Alltså höftövningar?

Det jag söker efter är ju axlarnas rotatorkuffövningar fast för knäna, om det finns några sådana.

Knäleden är ju ganska olik axelleden, så om det är något som liknar rotatorkuffen för knäna så torde det hittas kring höftleden.

Kan tänka mig att om höften inte fungerar som den ska, så är knäna nästa led på tur som får balansera upp det.

Tree Fiddy
2017-01-10, 16:14
Knäleden är ju ganska olik axelleden, så om det är något som liknar rotatorkuffen för knäna så torde det hittas kring höftleden.

Alltså det med axlarna och rotatorkuffen var ju en metafor för vad jag letar efter för knäna. Inte rotationer i knät utan bara allmänna prehabövningar för knäna, så som rotatorkuffarna är allmänna övningar för att prehaba axlarna.

CalleP
2017-01-10, 18:39
Absolut, om den inte är för svår. Men ibland kan det vara värt att börja lättare, t.ex sidliggande abduktioner (ligga på sidan och lyfta övre benet uppåt) eller utåtrotationer (benen böjda, fötter ihop, lyfta övre knät).

Najs! Tack så mycket för svar :)

Isseman
2017-01-10, 19:17
Splitböj! Vikt i höger hand om du kör med vänster ben etc, kan göras svårare med att variera positionen på vikten, t.ex. hängandes mot golvet, i famnen eller över huvudet.

Scratch89
2017-01-12, 22:24
Är det något som vanligt ordineras för knäproblem? Alltså höftövningar?

Det jag söker efter är ju axlarnas rotatorkuffövningar fast för knäna, om det finns några sådana.

Knäleden är ju ganska olik axelleden, så om det är något som liknar rotatorkuffen för knäna så torde det hittas kring höftleden.

Kan tänka mig att om höften inte fungerar som den ska, så är knäna nästa led på tur som får balansera upp det.

Alltså det med axlarna och rotatorkuffen var ju en metafor för vad jag letar efter för knäna. Inte rotationer i knät utan bara allmänna prehabövningar för knäna, så som rotatorkuffarna är allmänna övningar för att prehaba axlarna.

Absolut. Höftstyrkan bidrar utan någon som helst tvekan till knästabiliteten. Det är (kan vara!) vid dålig höftstyrka du tappar in knät vid böjen, t.ex.

Smklnn
2017-01-27, 19:38
En stark och stabil bål, utöver det som har nämnts. Man har sett i senaste forskningen att en svag bål kan bidra till axelskador. Det skulle inte förvåna mig om en del knäskador beror indirekt på svag bål. Pratar vi om förebygga överbelastningsskador i knäna, så är det ju viktigt att träna rätt och rätt mängd. Inte för mycket, för snabbt med dålig teknik.

Vilka övningar man ska använda beror på vad man håller på med för aktivitet. Håller man på med lagidrotter med riktningsförändringar och hoppa och landa så är ju de klassiska knäkontrollsövningar bra. Personligen tycker jag att olika slags belastade knäböjar med knäkontroll och bålstabilitet är de bästa som frontböj, ryckböj, utfall och vanliga knäböj bakom. Även olika marklyft för baksidan som enbensmarklyft, marklyft och rumänska marklyft