handdator

Visa fullständig version : Cykla vs att gå, vad är hälsosammast?


Kev88
2017-01-05, 12:55
Hej, vilket är hälsosammast av att ta en promenad på t.ex. 30 min eller att sitta på en motionscykel om intensiteten är likadan (hjärtslag/antal kalorier brända)?
Eftersom sittande är dåligt för våran hälsa och rygg så borde det väll vara mycket bättre att promenera? Eller sittande kanske inte är dåligt för hälsan om man rör benen som man gör när man cyklar?
Anledningen till varför jag undrar är för att jag står i dilemmat mellan att köpa antingen ett gåband eller en motionscykel som jag kan använda dom dagarna som det inte är något vidare bra väder att promenera i.

Bob90
2017-01-05, 13:53
Hej, vilket är hälsosammast av att ta en promenad på t.ex. 30 min eller att sitta på en motionscykel om intensiteten är likadan (hjärtslag/antal kalorier brända)?
Eftersom sittande är dåligt för våran hälsa och rygg så borde det väll vara mycket bättre att promenera? Eller sittande kanske inte är dåligt för hälsan om man rör benen som man gör när man cyklar?
Anledningen till varför jag undrar är för att jag står i dilemmat mellan att köpa antingen ett gåband eller en motionscykel som jag kan använda dom dagarna som det inte är något vidare bra väder att promenera i.

Med cykel så märkte jag att mina axlar blev lite mer framåtroterade, jag kan få träsmak i sadeln vid längre sträckor, lite ont i ländryggen och domnande fingrar och fötter (beroende på vad man har för pedaler). Dock så är det förbannat kul att cykla.

Promenerar jag mycket så kan jag "trött-ont" i hälarna samt lite problem i höfterna.

Men tittar man bara på maskinerna du funderar på att köpa så tror jag att en bra motionscykel är bättre än ett bra gåband. Motionscykel är kanske också mer tidseffektivt om man bara söker att svettas.

Vad menar du med "hälsosammast"? Bäst för kroppen, konditionen eller vad som "bränner mest kalorier"?

shut teh face
2017-01-05, 14:15
Ska du köra samma intensitet så är nog promenad bäst

- Rör större delen av kroppen
- Frisk luft
- Bevisat att vara ute i naturen/skogen är bra för psykiska välbefinnandet
- Belastar leder osv

(Såg nyss att du tänkte köra på ett band, då kan du ta bort två punkter ovan :D)

Gnusram
2017-01-05, 14:33
Om du promenerar ute de dagar det går så skulle jag satsa på en cykel hemma. Variation är aldrig fel och du kan mixa upp det lite med intervaller t.ex.

CalleP
2017-01-05, 16:52
Är nog ingen större skillnad då både har låg skaderisk och om intensiteten är samma så kommer påverkan på konditionen vara likvärdig.

z_bumbi
2017-01-05, 18:59
Generellt beror det på hur ofta någon gör vardera aktivitet men jag håller med om att du kanske bör välja cykel för variationen. Om du sedan känner att du i alla fall vill gå så är det bara att gå runt i bostaden, gå på stället eller skaffa en stepupbräda eller liknande.

VoDaresVins
2017-01-05, 20:57
Hur är det med stötarna som kommer t.ex. vid joggning som sägs vara bra för benstommen, är promenader tro för milt för att ge nån positiv effekt på den delen?

Klein
2017-01-05, 23:50
Som jag förstått det så är cykel inte direkt optimalt för att gynna bentätheten i smalbenen och lårbenen jämfört med löpning. Dock är det ju så klart betydligt bättre träning för hjärta och lungor än att gå så länge man inte söndagscyklar.

Annars är väl det främsta problemet att män riskerar att bli sterila av för många timmar spenderade på cykelsadel.

Klein
2017-01-06, 00:00
Hmm kanske bara är en gammal skröna att cykling kan ge infertilitet:

http://www.journal-surgery.net/article/S1743-9191(15)00938-3/abstract

caelus
2017-01-06, 00:16
Ska du köra samma intensitet så är nog promenad bäst

- Rör större delen av kroppen
- Frisk luft
- Bevisat att vara ute i naturen/skogen är bra för psykiska välbefinnandet
- Belastar leder osv

(Såg nyss att du tänkte köra på ett band, då kan du ta bort två punkter ovan :D)

+1

Själv promenerar jag alltid en timme om dagen oavsett väder eller temperatur. Finns nog få saker som är bättre för hälsan än att vistas mycket i naturen.

micke81
2017-01-06, 10:27
Hur är det med stötarna som kommer t.ex. vid joggning som sägs vara bra för benstommen, är promenader tro för milt för att ge nån positiv effekt på den delen?

Gång bör ha effekt på benstomme och leder då det inte är så stötfritt som man lätt kan tro.
För dom som inte tror det så rekommenderar jag raska promenader av det längre slaget.

+1

Själv promenerar jag alltid en timme om dagen oavsett väder eller temperatur. Finns nog få saker som är bättre för hälsan än att vistas mycket i naturen.

:thumbup:

Shqypnia
2017-01-06, 10:33
Inget av det. Skaffa dig en riktig cykel och rör dig runt med dina fötter och din cykel i vardagen.

Kev88
2017-01-06, 17:13
Tack för svaren, det får nog bli en motionscykel!

Kev88
2017-01-14, 18:08
Jag gör en liten bump, jag köpte mig en motionscykel och jag undrar om någon vet om en någorlunda korrekt kalorikalkylator för cykling på motionscyklar? Jag har sökt runt men jag har inte hittat någon vettig där man kan skriva in t.ex. watt.
Eller vad tror ni att 30 min runt 100-120 watt förbrukar?

grondahl
2017-01-14, 22:30
Jag gör en liten bump, jag köpte mig en motionscykel och jag undrar om någon vet om en någorlunda korrekt kalorikalkylator för cykling på motionscyklar? Jag har sökt runt men jag har inte hittat någon vettig där man kan skriva in t.ex. watt.
Eller vad tror ni att 30 min runt 100-120 watt förbrukar?

Om du vet tid och watt så vet du ju förbrukningen.Man brukar räkna med en verkningsgrad på ca 20 %

Kev88
2017-01-14, 23:56
Om du vet tid och watt så vet du ju förbrukningen.Man brukar räkna med en verkningsgrad på ca 20 %

Nu förstår jag inte riktigt, hur ska jag räkna ut det? ;)