handdator

Visa fullständig version : Förändringar av beteende och påverkan på hippocampus av aspartam


King Grub
2017-01-05, 12:02
Changes, in behaviour, oxidative markers of stress and hippocampal morphology were evaluated following aspartame administration. Mice, (20-22 g each) were given vehicle (10 ml/kg) or aspartame (20, 40, 80 and 160 mg/kg) daily for 28 days. They were tested in the Y-maze, radial-arm maze and elevated plus-maze (EPM) after the first and last dose of vehicle or aspartame; and then sacrificed. Hippocampal slices were analysed for aspartic acid, nitric oxide (NO) and superoxide dismutase (SOD); and processed for general histology and neuritic plaques. Glial fibrillary-acid protein (GFAP) expression and neuron-specific enolase (NSE) activities were determined. Radial-arm maze scores increased significantly after acute administration at 80 and 160 mg/kg. Repeated administration at 20 and 40 mg/kg (Y-maze) and at 40 mg/kg (radial-arm maze) was also associated with increased scores, however, performance decreased at higher doses. EPM tests revealed anxiogenic responses following both acute and repeated administration. Significant increase in SOD and NO activities were observed at 40, 80 and 160 mg/kg. Neuron counts reduced at higher doses of aspartame. At 40, 80 and 160 mg/kg, fewer GFAP-reactive astrocytes were observed in the cornus ammonis, but increased GFAP-reactivity was observed in the dentate gyrus subgranular zone. NSE-positive neurons were readily identifiable within the dentate gyrus at the lower doses of aspartame; but at 160 mg/kg, there was marked neuron loss and reduction in NSE-positive neurons. Oral aspartame significantly altered behaviour, anti-oxidant status and morphology of the hippocampus in mice; also, it may probably trigger hippocampal adult neurogenesis.

Neurobiol Learn Mem. 2016 Dec 31. Aspartame and the hippocampus: Revealing a bi-directional, dose/time-dependent behavioural and morphological shift in mice.

tomten1
2017-01-06, 19:19
Varför är det ingen som kommenterar denna tråd? Egyptiern som hävdade att aspartam är "extremely risky" blev sågad längs fotknölarna i den andra tråden? Meanwhile, inte ett knyst i denna. :(

kaspen
2017-01-06, 19:38
Personligen tycker jag inte att det finns något som är värt att nämna. Den här informationen är för mig helt ointressant på alla sätt. Finns det något i den här texten som du tycker är värt att diskutera?

Bob90
2017-01-06, 19:59
Varför är det ingen som kommenterar denna tråd? Egyptiern som hävdade att aspartam är "extremely risky" blev sågad längs fotknölarna i den andra tråden? Meanwhile, inte ett knyst i denna. :(

Tror samma resonemang i den tråden kan tillämpas i den här.

Använder man produkten (aspartam) enligt dess tilltänkta användningsområde så tror jag det är ganska safe. Om man inte dricker litervis med aspartamsötad läsk, käkar galen mängd av tuggummin etc.
Sedan så spelar det nog ingen roll oavsett ämne, om man pumpar in stora volymer av ett ämne som normalt sett tas in i små mängder, det kommer definitivt komma fram en hel del bieffekter.
Även champinjoner, ris, knäckebröd, potatis etc är "farliga" i kopiösa mängder pga små halter av gift, arsenik, akrylamid osv.

Med det sagt så "undviker" jag själv aspartam (eller sötningsmedel i allmänhet egentligen) om jag kan med ett bekvämt val.

King Grub
2017-01-06, 20:02
Om något verkligen skulle ge biverkningar på ADI eller det dubbla så är det en katastrof, eftersom ADI är satt med ett säkerhetsmarginal på x100.

Mr Eks
2017-01-06, 20:04
jAHA detta är varför min bror blev psycho..nu trillar poletten på plats det är dags att AGERA nu.

kaspen
2017-01-06, 20:05
Om man väger en studie på möss mot 50 års kontinuerliga studier på människor där inga biverkningar har visats (inom det rekommenderade intaget) så är valet enkelt för mig. Jag använder sötningsmedel dagligen och jag har inga planer på att sluta innan tyngre bevis presenteras.

tomten1
2017-01-06, 20:11
Personligen tycker jag inte att det finns något som är värt att nämna. Den här informationen är för mig helt ointressant på alla sätt. Finns det något i den här texten som du tycker är värt att diskutera?

Oral aspartame significantly altered behaviour, anti-oxidant status and morphology of the hippocampus in mice; also, it may probably trigger hippocampal adult neurogenesis.

Om man väger en studie på möss mot 50 års kontinuerliga studier på människor där inga biverkningar har visats (inom det rekommenderade intaget) så är valet enkelt för mig. Jag använder sötningsmedel dagligen och jag har inga planer på att sluta innan tyngre bevis presenteras.

Vad är det rekommenderade intaget då? Låt säga att man äter 5 x 500 g kvarg från Lindahl dagligen, hur pass långt/över är man över det rekommenderade dagliga intaget?

EDIT: Also, hur vet man hur mkt aspartam produkterna innehåller? Typ Whey-80 från SN?

King Grub
2017-01-06, 20:12
Det finns inget rekommenderat intag av aspartam.

Mr Eks
2017-01-06, 20:14
king grub fick min bror sin psykos av aspartam? det står att det är ångest fram kallande och hans psykos var delvist av anexiety

King Grub
2017-01-06, 20:15
Nej, chanserna är en miljon gånger större att det är fullständigt orelaterat.

tomten1
2017-01-06, 20:27
Det finns inget rekommenderat intag av aspartam.

Okej, då förstår jag, kaspen är aktieägare i nått kosttillskottsbolag, hence partiskheten.

Tack.

King Grub
2017-01-06, 20:30
Rekommenderat intag finns bara för ämnen man behöver få i sig.

Jag antar att du menar Acceptabelt dagligt intag? I sådana fall är det 40 mg per kilo kroppsvikt.

tomten1
2017-01-06, 20:37
Rekommenderat intag finns bara för ämnen man behöver få i sig.

Jag antar att du menar Acceptabelt dagligt intag? I sådana fall är det 40 mg per kilo kroppsvikt.

Jag förstår.. Som konsument har man dock inte en aning om hur mkt aspartam produkterna innehåller. :(

Det enda jag hittat är följande:
Aspartamsötade läskedrycker får innehålla högst 0,6 gram/liter. Det betyder att en person som väger 60 kg kan dricka fyra liter aspartamsötad läsk/dag. - Livsmedelsverket

Rolfarsson
2017-01-06, 21:57
Med det sagt så "undviker" jag själv aspartam (eller sötningsmedel i allmänhet egentligen) om jag kan med ett bekvämt val.

Varför?

King Grub
2017-01-06, 22:09
Inte behöver man förklara sig för att man väljer bort näringsmässigt värdelösa artificiella saker ur sin kost.

kaspen
2017-01-06, 22:53
Det finns inget rekommenderat intag av aspartam.

Jag syftade såklart på ADI.

kaspen
2017-01-06, 22:57
Inte behöver man förklara sig för att man väljer bort näringsmässigt värdelösa artificiella saker ur sin kost.

Att de är näringsmässigt värdelösa betyder inte att det är onödiga. Det finns jättemycket studier som visar att sötningsmedel fungerar bättre än vatten för viktnedgång exempelvis.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4744961/

King Grub
2017-01-06, 23:11
"Jättemycket"? :D

Och http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0162198

Utöver den du länkade till, som var "fully funded by The American Beverage Association" och där författarna "received consulting fees from The Coca‐Cola Company" - hur många oberoende studier har visat att artificiella sötningsmedel är bättre än vatten i sammanhanget? Är det verkligen "jättemycket" fler?

kaspen
2017-01-07, 00:06
"Jättemycket"? :D

Och http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0162198

Utöver den du länkade till, som var "fully funded by The American Beverage Association" och där författarna "received consulting fees from The Coca‐Cola Company" - hur många oberoende studier har visat att artificiella sötningsmedel är bättre än vatten i sammanhanget? Är det verkligen "jättemycket" fler?

Jaså, Coca Cola är enligt dig shill Science? Vad i metoden tycker du vad dåligt med den studien?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/22301929/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/9022524/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4135487/

Det här är väl också shill science då.

Rolfarsson
2017-01-07, 00:07
Inte behöver man förklara sig för att man väljer bort näringsmässigt värdelösa artificiella saker ur sin kost.

Absolut inte, jag vara bara nyfiken till orsaken, då det finns i så mycket idag och inte medför några hälsorisker om man inte överkonsumerar det.

King Grub
2017-01-07, 02:39
Jaså, Coca Cola är enligt dig shill Science? Vad i metoden tycker du vad dåligt med den studien?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/22301929/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/9022524/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4135487/

Det här är väl också shill science då.

Den andra jämför ju inte med vatten. "The no-aspartame group was told to avoid products sweetened with any low-energy sweetener and to use instead up to 50 g (3 tsp) sugar or honey"

Den tredje är är ingen studie, jämför inte heller med vatten - "substituting LCS options for their regular-calorie versions" och har "International Life Sciences Institute Low-Calorie Sweetener Committee for providing feedback and review of the study protocol and manuscript".

Mr Eks
2017-01-07, 15:24
Inte behöver man förklara sig för att man väljer bort näringsmässigt värdelösa artificiella saker ur sin kost.

King Grub dricker du själv ingen lightläsk eller liknande ! Proteinpulver? menar alltstså Äter du aspartam.

King Grub
2017-01-07, 16:06
Vad jag gör är inte relevant för andra.

Jag får inte i mig aspartam speciellt ofta. Mitt proteinpulver är sukralossötat. Men jag undviker inte aktivt aspartam.

Mr Eks
2017-01-07, 16:19
Vad jag gör är inte relevant för andra.

Jag får inte i mig aspartam speciellt ofta. Mitt proteinpulver är sukralossötat. Men jag undviker inte aktivt aspartam.

Jo det är relevant för man vill veta hur sin idol lever och eftersom du inte har intervjuer ute på nätet så blir man tvungen att fråga här !!

upperkatt
2017-01-07, 16:36
Vad jag gör är inte relevant för andra.

Jag får inte i mig aspartam speciellt ofta. Mitt proteinpulver är sukralossötat. Men jag undviker inte aktivt aspartam.

Din person är ett allmänintresse.

Skrollovicz
2017-01-07, 19:07
Din person är ett allmänintresse.

:d

Bob90
2017-01-07, 21:42
Varför?

Tyckte KB beskrev det bra, men jag ser ingen anledning till att stoppa i mig artificiella substanser utan något syfte.

Finns det X produkt med sorbitol, Y produkt med aspartam och Z produkt utan sötningsmedel så väljer jag i första hand Z, sen X sen Y :)

Men jag äter tex tuggummi med aspartam i utan att tänka mer på det.

Sverker
2017-01-08, 08:25
1983 kom CocaCola light. Den var sötad med aspartam.
Vilket lyft för oss diabetiker som inte inte drack vanlig läsk utan tvingades till olika typer av mineralvatten för att ha något i handen. Krasst skapade CocaCola en ny marknad.




Vi ska nog inte vara för hårda när vi dömer vad andra dricker och äter.

Weakbish
2017-01-08, 16:05
Ointressant för oss då ingen får i sig dessa doser aspartam, men intressant inför framtiden då vi nu vet att höga halter aspartam e skadligt.

Att oroa sig för att allt är skadligt i extremdoser är ju lika skadligt som ämnena sig. Jag reagerar lika lite på detta som t.e.x att läsa om: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vattenförgiftning