handdator

Visa fullständig version : Deff på mindre än -500 kcal/dag


Xerdoin
2017-01-05, 06:23
Hej! Jag har precis påbörjat min deff. Mitt energibehov är 3200. Har alltid hört och följt reglerna med -500 kcal och protein (2gxkg) per dag.

Jag väger 85kg och ska få i mig 170g protein per dag. Har inte brytt mig om fett och kolhydrat förutom att jag äter två skedar jordnötssmör per dag, så jag får i mig lite extra fett. Jag har inte riktigt förstått hur mycket g fett och kolhydrat man bör äta under deff.

När jag fått i mig 170g protein brukar jag ligga runt 1500 kcal. Då ligger jag på -1700 kcal. Bör jag då äta mer fett och kolhydrater så jag ligger på -500? Jag mår bra och orkar fortfarande gymma varje dag. Jag förstår inte varför -500 är en regel då man kan inta proteinet man behöver på betydligt lägre kcal.

Mitt mål är att bevara så mycket muskelmassa som möjligt. Kan någon förklara detta för mig?

arogen
2017-01-05, 07:42
Hej! Jag har precis påbörjat min deff. Mitt energibehov är 3200. Har alltid hört och följt reglerna med -500 kcal och protein (2gxkg) per dag.

Jag väger 85kg och ska få i mig 170g protein per dag. Har inte brytt mig om fett och kolhydrat förutom att jag äter två skedar jordnötssmör per dag, så jag får i mig lite extra fett. Jag har inte riktigt förstått hur mycket g fett och kolhydrat man bör äta under deff.

När jag fått i mig 170g protein brukar jag ligga runt 1500 kcal. Då ligger jag på -1700 kcal. Bör jag då äta mer fett och kolhydrater så jag ligger på -500? Jag mår bra och orkar fortfarande gymma varje dag. Jag förstår inte varför -500 är en regel då man kan inta proteinet man behöver på betydligt lägre kcal.

Mitt mål är att bevara så mycket muskelmassa som möjligt. Kan någon förklara detta för mig?

Jag skulle inte gå under 0,5g fett/kv. Jag skulle äta mer än det dessutom.

Beemel
2017-01-05, 08:46
Hej! Jag har precis påbörjat min deff. Mitt energibehov är 3200. Har alltid hört och följt reglerna med -500 kcal och protein (2gxkg) per dag.

Jag väger 85kg och ska få i mig 170g protein per dag. Har inte brytt mig om fett och kolhydrat förutom att jag äter två skedar jordnötssmör per dag, så jag får i mig lite extra fett. Jag har inte riktigt förstått hur mycket g fett och kolhydrat man bör äta under deff.

När jag fått i mig 170g protein brukar jag ligga runt 1500 kcal. Då ligger jag på -1700 kcal. Bör jag då äta mer fett och kolhydrater så jag ligger på -500? Jag mår bra och orkar fortfarande gymma varje dag. Jag förstår inte varför -500 är en regel då man kan inta proteinet man behöver på betydligt lägre kcal.

Mitt mål är att bevara så mycket muskelmassa som möjligt. Kan någon förklara detta för mig?

Siffror som figuererar gällande underskott och fördelning av makronutrienter är rekommendationer och inga lagar.
Känner du att du tappar ("för mycet") styrka/ät mer, annars njut av att du kommer få en kortare deff.

Xerdoin
2017-01-05, 16:00
Hur kan det komma sig att Ola Wallengrens vlcd deff verkar fungera då? Han låg på ruggigt lågt kaloriintag men lyckades behålla muskelmassan.

Shqypnia
2017-01-05, 18:14
Hur kan det komma sig att Ola Wallengrens vlcd deff verkar fungera då? Han låg på ruggigt lågt kaloriintag men lyckades behålla muskelmassan.

Ola är inte från denna planet.

nisse1976
2017-01-06, 08:24
Hur kan det komma sig att Ola Wallengrens vlcd deff verkar fungera då? Han låg på ruggigt lågt kaloriintag men lyckades behålla muskelmassan.

Han har väldigt bra koll så han gjorde nog väldigt mycket väldigt rätt.
Sen blev det ju inte så ruggigt lågt kaloriintag med tanke på hans ätardagar.

Isseman
2017-01-06, 10:54
Jag tycker det är bättre att deffa på ett mindre underskott längre, då mår du bättre, presterar bättre, återhämtar dig bättre och tappar förhoppningsvis ej muskelmassa. I ditt fall om balans är 3200 ligg på snäppet lägre än 3000 kcal eller försök röra dig mer bara.
Mer protein hade jag också kört på. Och glöm inte att äta lite EPA och DHA, dvs essentiella bra fettsyror, inte bara jordnötssmör. Ät lax någon gång i veckan, kör lite ägg/avokado/valnötter de andra dagarna t.ex.

Bossebäver
2017-01-06, 19:13
Hej! Jag har precis påbörjat min deff. Mitt energibehov är 3200. Har alltid hört och följt reglerna med -500 kcal och protein (2gxkg) per dag.

Jag väger 85kg och ska få i mig 170g protein per dag. Har inte brytt mig om fett och kolhydrat förutom att jag äter två skedar jordnötssmör per dag, så jag får i mig lite extra fett. Jag har inte riktigt förstått hur mycket g fett och kolhydrat man bör äta under deff.

När jag fått i mig 170g protein brukar jag ligga runt 1500 kcal. Då ligger jag på -1700 kcal. Bör jag då äta mer fett och kolhydrater så jag ligger på -500? Jag mår bra och orkar fortfarande gymma varje dag. Jag förstår inte varför -500 är en regel då man kan inta proteinet man behöver på betydligt lägre kcal.

Mitt mål är att bevara så mycket muskelmassa som möjligt. Kan någon förklara detta för mig?

Hur "tjock" är du?

Xerdoin
2017-01-07, 05:38
Hur "tjock" är du?

175cm, 85kg. Rätt mycket muskler. Ligger väl runt 15-20% bf.

Xerdoin
2017-01-07, 05:41
Skulle ni rekommendera att köra Olas vlcd i typ 2 dagar för att "rensa ut kroppen"?

Eller är det bara till för folk med 30%+ body fat?

Bossebäver
2017-01-07, 06:19
175cm, 85kg. Rätt mycket muskler. Ligger väl runt 15-20% bf.


Hur stark är du? På 10 kg över (kroppslängden-100) så kan du köra rätt hårt, så jag skulle köra så stort underskott jag orkar med tills jag börjar få markant prestationsförlust.

Men det är ju jag det.

Xerdoin
2017-01-07, 17:40
Hur stark är du? På 10 kg över (kroppslängden-100) så kan du köra rätt hårt, så jag skulle köra så stort underskott jag orkar med tills jag börjar få markant prestationsförlust.

Men det är ju jag det.

Jag brukar köra 10x1 på 100kg 10x1 90 kg och sen 10x1 85kg bänk. Om du vore jag. Hade du kört vlcd:n tills du inte orkar med detta?

TotteShaped4Life
2017-01-08, 07:47
Om jag minns rätt så snittade Ola på ca 1700 kcal/veckan inkluderat ätardagen.

Shqypnia
2017-01-08, 12:02
Jag förstår inte riktigt varför du vill ha så bråttom?

Xerdoin
2017-01-08, 17:28
Jag förstår inte riktigt varför du vill ha så bråttom?

Har egentligen inte bråttom. Förstår bara inte varför man skulle behöva äta mer efter man fått i sig sitt dagliga behov av protein, fett och kolhydrater.

Förstår varför när man bulkar men inte under deff. Samt ju snabbare man blir klar med defffen kan clean-bulken börja :P

EnergiÖverskott
2017-01-08, 18:45
Om jag minns rätt så snittade Ola på ca 1700 kcal/veckan inkluderat ätardagen.

Jag är ganska säker på att han sa det i ett gammalt BODY-radio avsnitt där han diskuterade mestadels denna diet.

Har egentligen inte bråttom. Förstår bara inte varför man skulle behöva äta mer efter man fått i sig sitt dagliga behov av protein, fett och kolhydrater.

Förstår varför när man bulkar men inte under deff. Samt ju snabbare man blir klar med defffen kan clean-bulken börja :P

Om du ska ner snabbt för att kunna "cleanbulka" så fort som möjligt, varför inte ligga på ungefärlig balans ett tag och träna hårt bara? Tror det skulle ge ungefär samma resultat som att jojja upp och ner.

Xerdoin
2017-01-08, 23:53
Om jag frågar såhär. När man deffar och ska ligga på ett underskott på ca. -500 kcal.

Jag som ska få i mig 2700 kcal vid ett underskott av -500. Om jag äter exakt 2700 en dag fast tränar bort 1000 kcal, måste jag då äta ytterligare 1000 kcal?

Om det inte är så; Kan jag då äta 2700 kcal, sen träna bort 2700 kcal och i slutet av dagen ligga på 0?

Hur är det?

Beemel
2017-01-09, 04:36
Om jag frågar såhär. När man deffar och ska ligga på ett underskott på ca. -500 kcal.

Jag som ska få i mig 2700 kcal vid ett underskott av -500. Om jag äter exakt 2700 en dag fast tränar bort 1000 kcal, måste jag då äta ytterligare 1000 kcal?

Om det inte är så; Kan jag då äta 2700 kcal, sen träna bort 2700 kcal och i slutet av dagen ligga på 0?

Hur är det?

Det beror på hur du kommit fram till siffran 2700

z_bumbi
2017-01-09, 09:55
Skulle ni rekommendera att köra Olas vlcd i typ 2 dagar för att "rensa ut kroppen"?

Eller är det bara till för folk med 30%+ body fat?

Det är inte bra för någon.

dodie
2017-01-09, 16:17
Jag har kunnat deffa på betydligt större underskott än -500. Det har gått bra för mig ner till ca 10% bf, aldrig prövat att gå lägre än så dock.

Ska väl lägga till att jag sover tillräckligt och ej stressar i vardagen, tror det kan ha betydelse.

knooox
2017-01-09, 16:29
Ska väl lägga till att jag sover tillräckligt och ej stressar i vardagen, tror det kan ha betydelse.

Jag tror att just det här påverkar mycket mer än vad man egentligen vill tro.

Efter att jag började arbeta 6-timmarsdagar på jobbet resulterade det genast i bättre och längre sömn, minskad stress i övriga livet. Träningen och deffen just nu har aldrig gått bättre (och enklare).

EnergiÖverskott
2017-01-09, 16:30
Det är inte bra för någon.

Jag måste trycka på ordentligt på detta. Jag körde den ett tag och det slutade längre fram med att jag kom in i gamla ätstörda banor. Kunde hetsäta som en galning ett par dagar för att sedan köra VLCD likt Olas.

TS: Ska du inte tävla i någon sport där du blir dömd efter ditt utseende eller behöver klara någon viktklass tycker jag att du ska hitta din ungefärliga balans. Då kommer du att kunna må bra, prestera bra och säkerligen kunna lägga på dig lite muskler med.

Jag har nu mera generellt uppfattningen om att bulk/deff- tänk är onödigt om man inte tävlar i något som kräver detta, som sagt. Min filosofi nu mera är att träna hårt, träna det du tycker är kul och ät för att prestera och må bra. Är man överviktig eller underviktig är det självklart en fin idé att ligga på underskott eller överskott. Else, må bra och ha kul.

King Grub
2017-01-09, 16:39
Har man psyket så. Jag skulle mycket hellre se till att få saken gjord snabbt och effektivt om den skulle göras.

z_bumbi
2017-01-09, 18:38
Jag måste trycka på ordentligt på detta. Jag körde den ett tag och det slutade längre fram med att jag kom in i gamla ätstörda banor. Kunde hetsäta som en galning ett par dagar för att sedan köra VLCD likt Olas.

Det som frågades om var att "rensa kroppen" i två dagar vilken ingen har någon nytta av. VLCD har sin plats hos rätt person men det du beskriver är en vanlig följd av VLCD dvs späka sig i några dagar för att sedan vräka i sig mat. Olas diet skulle ganska enkelt kunna göras om för att minska den risken men då får man dels anpassa sig efter en enskild person och också hoppa över v delen i dieten.

EnergiÖverskott
2017-01-09, 19:05
Det som frågades om var att "rensa kroppen" i två dagar vilken ingen har någon nytta av. VLCD har sin plats hos rätt person men det du beskriver är en vanlig följd av VLCD dvs späka sig i några dagar för att sedan vräka i sig mat. Olas diet skulle ganska enkelt kunna göras om för att minska den risken men då får man dels anpassa sig efter en enskild person och också hoppa över v delen i dieten.

Kloka ord, som vanligt. :)