handdator

Visa fullständig version : Sohlsken Springer Maraton


Sohlsken
2017-01-04, 05:56
Startat en ny journal speciellt för maratronträning.

Förra veckan bestämde jag mig för att 2017 ska bli året då jag springer ett maraton. Här kommer jag att logga mina pass, tankar om återhämtning, tankar om processen, och hur jag lägger upp dieten.

Datumet som gäller är 11:e juni.

Min veckoplan (länk med distanser i miles (https://docs.google.com/spreadsheets/d/1W_ptYNCn_HsSeFoi-7s8RKaVmuJFar4raiOlFiZYToY/edit?usp=drivesdk)) ser ut såhär överlag:

Måndag: Intervallträning
Tisdag: Återhämtningspass/crosstraining (3-6km)
Onsdag: 13km med fartökningar
Torsdag: Återhämtningspass (3-6km)
Fredag: Vila.
Lördag: Långpass. Ökning 3.2km varannan vecka.
Söndag: Vila.

Jag hinner inte med mer under arbetsdagarna (måndag-fredag) och orkar inte heller lägga in mer.
Lördag är även koppningsdag (mer info på lördag).

Nu kör vi!

Sohlsken
2017-01-04, 06:00
Igår körde jag 200x10 intervaller. Började med 20 sekunders vila men insåg snabbt att det inte räckte. Ökade till 60 sekunders vila.

Idag blev det 3.2 iskalla kilometer. Minus 18 grader och jag var INTE tillräckligt klädd. Fick springa med helt nyanlända YakTrax Run, och de var fantastiska. Jag hade halkat och skadat mig utan dem.

Imorgon får det bli varma byxor att springa i, för så kallt klarar jag inte att ha det i nästan två timmar. Brrrrh.

Självklart är det iskallt veckan då jag påbörjar min träning.

Beemel
2017-01-04, 08:05
Ska följas med intresse. Kommer själv snart påbörja min träning inför mitt andra marathon.

Lycka till med träningen!

Sohlsken
2017-01-04, 19:10
Trött som fan, helt seg i skallen. Maken gick på toan 06:00 och insåg att vattnet hade frusit. Vi fick gå ut och tina satskapet... i 18 minusgrader.

Tacksamt nog var det en tvåtimmars fördröjning idag på skolan. Jag lyckades dock precis bli bekväm i sömnen när det var dags att gå upp :/

Ska bli intressant att springa13km efter jobbet.

Ska följas med intresse. Kommer själv snart påbörja min träning inför mitt andra marathon.

Lycka till med träningen!

Vad roligt med virtuellt sällskap :) har du något nedskrivet från när du tränade i för ditt första?

Sohlsken
2017-01-05, 05:21
13km idag. Det är rakt av puckat att springa så långt när det är typ minus 20 grader ute. Höll på att bokstavligt talat frysa arslet av mig, trots varma kläder.

Sätter en gräns på 6.5km tills det blir varmare ute. Jag har tid. Det blir varmare rätt snart här.

Kort runda imorgon (3.25km). Bläää jag var så sjukt kall när jag kom in efter löpningen. Kul att veta att jag kan, men det var liksom inte okej.

944RS
2017-01-05, 06:04
När det är kallare än -12 så tycker jag det är knepigt att hitta lämplig mängd kläder. Visst, många lager hjälper mot den mesta kylan. Men de delar som är blottade är det värre med samt där som man blir svettig blir det tillslut väldigt kyligt.
Tur för er att det inte är under så lång tid.

Sohlsken
2017-01-05, 06:20
När det är kallare än -12 så tycker jag det är knepigt att hitta lämplig mängd kläder. Visst, många lager hjälper mot den mesta kylan. Men de delar som är blottade är det värre med samt där som man blir svettig blir det tillslut väldigt kyligt.
Tur för er att det inte är under så lång tid.

Ja, det var så det kändes. Jag var rätt bekväm, men jag är även säker på att jag svettades (att döma av rimfrosten kring knäna) och då hjälper det tydligen inte ens med übervarma tights. Det blev riktigt kallt. Ansiktet fick helt enkelt bara lida.

Det är svårt att vara löpare året runt :D på sommaren behöver jag iaf bara springa innan soluppgången.

Vi har verkligen tur. Kanske en månad till, sedan borde det lätta en hel del. Det är jättekonstigt att det inte är fullkomligt apkallt i februari :D

Sohlsken
2017-01-06, 23:30
Ingen runda igår. Fick hämta maken efter jobbet p.g.a. att hans pickup är på verkstad. Kanske slänger in en kortrunda idag. Blir ingen långrunda imorgon. Det är för kallt helt enkelt. Får se om jag springer alls.

Överväger att prova gymmet igen. Det kanske blir bättre om jag springer långsamt på löpband istället för att försöka hålla normal takt.

Sohlsken
2017-01-06, 23:46
För övrigt är jag rätt säker på att jag är på väg att bli sjuk. Jippi. Det är typ 23-24 grader här inne och jag sitter med halsduk och fryser. Jag brukar nästan svettas.

Känns ju sådär liksom.

StarkaUlf
2017-01-07, 13:02
Woho! \o/


Usch, krya på dig! *hug* hoppas att det inte är någon rejäl sjukdom.

Sohlsken
2017-01-11, 00:05
Första passet sedan onsdags förra veckan.
Körde ett tuffare intervallpass igår än förra måndagen. 8x.2 miles, så typ... 8x322 meter. 1 minuts långsam promenadvila.

De första tre var ett helvete. De var de snabbaste, men lungorna var inte alls uppvärmda trots en kilometers jogg innan intervallerna. Så hemskt kallt var det inte heller. Typ 7 minusgrader.

Snabbaste intervallen höll jag 5:30/km och långsammaste höll jag 6:29/km. Långsam. Snö på marken var dock föga hjälpsamt. Jag blir snabbare när vi än må tina.

Jag älskar mina YakTrax Run. Helt ovärderliga. Klockrena!

Ska förnya gymmedlemskapet. Om jag måste springa långsamt på löpband för att det ska gå så gör jag det helt enkelt. Det är viktigare att få in distansen i vardagen.

Idag blir det 3.25km jogg om de plogar vid lämpligt tillfälle. Eller om jag orkar åka till gymmet.

Woho! \o/


Usch, krya på dig! *hug* hoppas att det inte är någon rejäl sjukdom.

Det är tydligen mer att jag är extremt känslig föe lågtryck. Bättre eller värre än att vara sjuk vet jag inte, men det gör ont precis överallt när det vankas storm.

Sohlsken
2017-01-11, 00:07
Angående att jag trodde att jag var sjuk. Jag var inte sjuk. Jag vill gnälla lite.

Lågtryck gör att jag får ont à la influensan i typ hela kroppen. Jag förutsade snöfall fem minuter innan molnen började spy.

Fml. 28 år gammal och får redan ont av vädret. Nästan 29.

Det kommer bli spännande när jag blir gammal.

Sohlsken
2017-01-11, 07:20
3.25km i snöstorm. Jag har döpt om snöflingor till "fluffiga små missiler som helt utan tvekan och ånger drämmer till dig i ögonen". Shit vad ont det gjorde.

Imorgon är skolan stängd p.g.a. snö, så jag tar mitt långpass då, på löpband. Tänkte ta det på lördagar, men jag vet ej vad som komma skall denna helgen.

Lika bra att köra på, eller hur? Maken är borta på jobbgrejer också, så jag får sova hur mycket jag vill efter. Planerar 10 miles (16.1km).

God natt, Kolo.

Beemel
2017-01-11, 07:42
Trött som fan, helt seg i skallen. Maken gick på toan 06:00 och insåg att vattnet hade frusit. Vi fick gå ut och tina satskapet... i 18 minusgrader.

Tacksamt nog var det en tvåtimmars fördröjning idag på skolan. Jag lyckades dock precis bli bekväm i sömnen när det var dags att gå upp :/

Ska bli intressant att springa13km efter jobbet.



Vad roligt med virtuellt sällskap :) har du något nedskrivet från när du tränade i för ditt första?

Tja.. min journal här på kolo för perioden februari till juni (typ sidan 110 och framåt) förra året har nog med det mesta.

Sohlsken
2017-01-12, 18:45
Igår: 16km, 2 timmar och 8 minuter. Jag skulle vara helt nöjd med den takten till mitt maraton. Typ 5 timmar.
Höll en takt på typ 8km/h (löpbandet visar helt klart för lite, det visde 7.5km/h, så distansen stämmer inte heller helt).

Tankar: Jag drack typ 1.5 liter vätska (med electrolytetabletter) under den tiden, vilket kändes lagom. Jag behöver prova typ energigel eller dylikt. Jag åt ingenting under passet och kroppen var helt ur led efteråt.
Jag var känslomässigt överkänslig, det kändes som att jag mådde illa när jag egentligen var hungrig, och jag var säkert tröttare än jag borde ha varit.

Åt kvarg med persikor och havregryn till frukost, och sedan nachos med ost och grillkrydda till lunch (2-3 timmar innan passet). Efteråt blev det pasta med ketchup och ost. Jag tänker även prova att lägga in min kaseinpudding typ en timme innan passet och se hur det känns.

Även värt att nämna är att jag är helt bakis idag. Blä.

Tja.. min journal här på kolo för perioden februari till juni (typ sidan 110 och framåt) förra året har nog med det mesta.

Schysst :) jag får ta en titt.

StarkaUlf
2017-01-12, 18:56
Fint sprunget :)

Känner igen det där med snöflingor som piskar i ögonen. Fy fan vad det gör ont :D och är man ute nog länge så muras ögonen igen av all is som bildas på ögonfransarna.

Sohlsken
2017-01-12, 21:25
Fint sprunget :)

Känner igen det där med snöflingor som piskar i ögonen. Fy fan vad det gör ont :D och är man ute nog länge så muras ögonen igen av all is som bildas på ögonfransarna.

Tack :D

Usch. Och de små jävlarna var inte ens artiga nog att tillkännage det faktum att jag har ögonfransar. Rätt i ögonen var det som gällde.

Jag tror att du kanske är modigare än jag. Jag lär fly till gymmet om det snöar igen :D

944RS
2017-01-12, 22:45
Nachos med grillkrydda??

Ja du kan helt klart tjäna på att se över din nutrition på långa pass. Klart man kan köra vissa långpass utan energi, men både kvalité och återhämtning kan bli lidande.

Sohlsken
2017-01-12, 23:30
Nachos med grillkrydda??

Ja du kan helt klart tjäna på att se över din nutrition på långa pass. Klart man kan köra vissa långpass utan energi, men både kvalité och återhämtning kan bli lidande.

Fullkornstortillachips med riven ost och grillkrydda. Guld. Så himla gott! Föräldrarna fick skicka en Santa Maria Grillkrydda, och jag använder den nästan bara till nachos.

Jag blev tillsagd på skarpen av en kompis för att jag sprang så långt utan att inta energi :D och jag känner ju av bieffekterna också, så det är inget vidare trevligt. Funderar på GU Gel packs.

Beemel
2017-01-13, 07:47
Springa med pannlampa i snöfall tilltalar mitt nördhjärta.
HYPERSPACE!! ;-)

Sohlsken
2017-01-13, 16:27
Springa med pannlampa i snöfall tilltalar mitt nördhjärta.
HYPERSPACE!! ;-)

xD guld!!! Nu vill jag också göra det!

Sohlsken
2017-01-15, 03:48
Det blev en lätt mil igår. Helt sjukt. En mil kan kännas lätt.

That's all for today, folks. Vilodag idag.

944RS
2017-01-15, 08:47
Ja visst är det en underbar känsla att kunna springa milen utan några problem!!

Beemel
2017-01-15, 11:28
Även om det känns lätt (vissa dagar) så får jag fortfarande en liten stolthetskänsla varje gång jag passerar 10km.

blåvitt
2017-01-15, 12:16
Milen är lite som knark. När man är van vid den känslan man får när man klarat en mil så känns allt annat tråkigt i jämförelse. Helt plötsligt blir det svårt att trappa ner till rimligare distanser.

Beemel
2017-01-15, 14:54
Milen är lite som knark. När man är van vid den känslan man får när man klarat en mil så känns allt annat tråkigt i jämförelse. Helt plötsligt blir det svårt att trappa ner till rimligare distanser.

En mil är väl en högst rimlig distans?

shadowfire
2017-01-15, 14:55
Nachos med grillkrydda??

Ja du kan helt klart tjäna på att se över din nutrition på långa pass. Klart man kan köra vissa långpass utan energi, men både kvalité och återhämtning kan bli lidande.

Jag rekommenderar makrillfilé på burk. Garanterad omega-rapning minst 6 km, vis av erfarenhet.

shadowfire
2017-01-15, 15:02
Vilken marathon siktar du på Solis? Har du bestämt dig ännu? Tänker på att du bor borta i staterna där de finns en del riktigt häftiga stadslopp.

Angående nutritionen så ställer jag mig lite skeptisk till tung föda (kaseinpudding) så nära inpå passet, men det är bara att du provar dig fram. För min del är jag rätt känslig för tung mat för nära inpå. Jag har en gammal regel som jag blev upplärd på när jag var yngre och aktiv fotbollsspelare och det var att äta rejält, men göra det minst 2,5-3 timme innan. Därefter inga tyngre måltider närmare passet, utan snarare enstaka komplement i sådana fall. Med tyngre måltider avses föda med mycket fett, protein, fiber etc.

Låter klokt att prova lite gels och energidryck också. Även där är det ju en rejäl skillnad på hur magen reagerar. Vissa märken och sorter fungerar hur fint som helst, andra blir katastrof. Prova dig fram tills du hittar ett upplägg som fungerar före/under/efter långpasset så har du vunnit massor innan det är dags för marathonet =) .. good luck!

blåvitt
2017-01-15, 17:14
En mil är väl en högst rimlig distans?

Ja nuförtin är den det. För att vi är torskar, käre vän.

Sohlsken
2017-01-17, 20:38
Lat "crosstraining" i helgen, i form av att gå i affärer och byggvaruhandel :D det gick liksom inte att vara motiverad.

Igår fick jag in samma intervaller som förra veckan. 1.6km lugn uppvärmning, sedan 8x321meter med 1 minut vila. Typ 300 meter nedvarning i promenadtakt efter.

Idag blir det 5km promenad med hunden. Återhämtningsträning woot woot.

Fick energigel levererad (GU Energy Gel, mix pack) så jag är rätt taggad inför mitt nästa långpass. Det ska bli roligt att börja experimentera med energiintag. Nästa långpass blir 17.7km (11 miles). Har tänkt mig lördag men jag får se hur det blir.

Ha de!

Sohlsken
2017-01-19, 03:54
Skolan blev inställd p.g.a. underkylt regn, vilket blev till 2cm ren is. Överallt.

Perfekt tillfälle för ett långpass... MEN efter 4km började vänstra höften göra ont, och jag hade en nysning på gång. Jag försökte fortsätta, men efter ytterligare sju kilometer med ont i höften, huvudvärk och kramp i båda axlarna gav jag upp. Vid det laget hade jag gått sammanlagt en kilometer (kanske aningen mer).

Om jag tänker efter så var det ett underverk att jag orkade springa 11km i det skicket. Inte helt illa pinkat.

10km är den ordinarie onsdagsplanen så det duger.

Sohlsken
2017-01-20, 18:11
Idag målade jag naglarna innan lektionerna började. Förhoppningen är att jag inte ska lyckas ta tag i något innan det är dags att träna. Jag är så himla bäst på att skada nagellacket.

För övrigt gick jag fem kilometer med hunden igår. För återhämtning ska man tydligen ligga i pulszon 2 (60-70% av maxpuls). I och med kylan och underlaget blev det inte ens en lätt jogg, det blev en promenad :D

Idag är tanken att få igång ett långpass efter jobbet. 17.7km är tanken, men det var ju även tanken i onsdags. Ska försöka att värma upp bättre idag.

Ett annat problem är att magen ska vänja sig vid att äta under löpning. Den var liksom rätt missnöjd i onsdags efter att jag provade att inta energigel efter 45 minuter. Den var upprörd resten av kvällen, typ.

Aja, vi får se.

Beemel
2017-01-21, 05:42
Idag målade jag naglarna innan lektionerna började. Förhoppningen är att jag inte ska lyckas ta tag i något innan det är dags att träna. Jag är så himla bäst på att skada nagellacket.

För övrigt gick jag fem kilometer med hunden igår. För återhämtning ska man tydligen ligga i pulszon 2 (60-70% av maxpuls). I och med kylan och underlaget blev det inte ens en lätt jogg, det blev en promenad :D

Idag är tanken att få igång ett långpass efter jobbet. 17.7km är tanken, men det var ju även tanken i onsdags. Ska försöka att värma upp bättre idag.

Ett annat problem är att magen ska vänja sig vid att äta under löpning. Den var liksom rätt missnöjd i onsdags efter att jag provade att inta energigel efter 45 minuter. Den var upprörd resten av kvällen, typ.

Aja, vi får se.

Min mage sa ifrån som fan första 2-3 gångerna jag provade gels. Efter det har jag aldrig haft några problem.

Sohlsken
2017-01-22, 22:28
17.7km i fredags. Tre gels intagna under rundan, och inga magproblem alls.

Igår och idag är det vilodag. Dock råkade jag gå drygt 14500 igår. Hoppsan.

944RS
2017-01-23, 05:40
Ja det är helt klart en viktig del av träningen inför ett maraton att lära sig äta/få i sig tillräckligt med energi.
De flesta långdistanslöpare har nog haft något slags problem med magen.

Sohlsken
2017-01-23, 17:19
Har ont i höger fotled sedan långpasset i fredags, och den kändes värre efter att ha blivit omkringknuffad under kvinnomarschen i lördags :/

Kanske inte blir någon löpning idag. Får se vad som händer. Det känns mycket bättre (i lördags kunde jag knappt lägga vikt på den).

Svärföräldrarna hjälpte mig att skaffa nya skor. Mina nuvarande har INTE tillräckligt med dämpning kvar för att springa långpass i. Ska bli spännande att prova de nya.

Sohlsken
2017-01-24, 18:38
Tog vilodag igår för att låta höger fotled återhämta sig ytterligare. Idag tänkte jag att jag ska springa en mil i relativt lugn takt. Fotleden känns mycket bättre så det borde inte vara några problem. Dock blir det

Har typ förlagt mitt headset. Jag är helt hopplös när det gäller bluetoothgrejer.

Beemel
2017-01-25, 11:16
17.7km i fredags. Tre gels intagna under rundan, och inga magproblem alls.

Igår och idag är det vilodag. Dock råkade jag gå drygt 14500 igår. Hoppsan.

Känner du ett behov av gels på en 17km runda? Eller tog du dem bara för att "träna magen" och tekniken att "äta" medan du rör på dig?

Jag har själv märkt att jag "behovet" (alltså de gånger jag verkligen upplever skillnad i slutet av passet om jag intagit något eller inte) av att tillsätta energi under löpturen börjar komma i de fall jag ska ta mig 25+km (då brukar jag ta en gel ungefär var åttonde kilometer.
De få gånger jag ska springa över 30km så brukar jag ta en var femte kilometer.
Vid sthlm mara
thon förra året hade jag med mig 3 gels. En att ta för att "fira" att jag kommit halvvägs, en att ta vid 3mils paseringen och en att ha till de sista 3 km. Men då fanns det också energidryck var femte kilometer.

Detta har jag experimenterat mig fram till och det verkar fungera bra just för mig.
Har och andra sidan sett de som har med sig både vätskebälte och gels på 5 och 10km lopp, så vi är alla olika.

Sohlsken
2017-01-25, 22:29
Känner du ett behov av gels på en 17km runda? Eller tog du dem bara för att "träna magen" och tekniken att "äta" medan du rör på dig?

Jag har själv märkt att jag "behovet" (alltså de gånger jag verkligen upplever skillnad i slutet av passet om jag intagit något eller inte) av att tillsätta energi under löpturen börjar komma i de fall jag ska ta mig 25+km (då brukar jag ta en gel ungefär var åttonde kilometer.
De få gånger jag ska springa över 30km så brukar jag ta en var femte kilometer.
Vid sthlm mara
thon förra året hade jag med mig 3 gels. En att ta för att "fira" att jag kommit halvvägs, en att ta vid 3mils paseringen och en att ha till de sista 3 km. Men då fanns det också energidryck var femte kilometer.

Detta har jag experimenterat mig fram till och det verkar fungera bra just för mig.
Har och andra sidan sett de som har med sig både vätskebälte och gels på 5 och 10km lopp, så vi är alla olika.

Jag blev helt tömd och uttagen efter att ha sprungit 16km utan näringstillskott. Det tog mig en enorm tallrik pasta med ost och en hel del ketchup, en coca cola, och fyra timmar att känna mig ens nästan normal igen efteråt. Jag drar gränsen vid 8 miles (13km). Kortare än så behöver jag inga tillskott till om jag har druckit ordentligt innan. Efter långpasset med gels var jag också hungrig, dock tog det ett par timmar innan jag faktiskt hade någon matlust. Då tog jag en gel efter ungefär 6.5km (45 minuter).

Jag skulle inte lägga pengar på någonting som inte är absolut nödvändigt.

Min kropp har alltid behövt äta relativt ofta. Det är först på senare år som jag har lyckats lära den att vara utan matintag under längre perioder (upp till 12 timmar). Jag blir fortfarande hungrig, men kan hantera det.

I lågstadiet fick jag gå ut under lektioner för att äta en frukt eller så. I mellanstadiet vill jag minnas att jag klarade mig till rasterna. Det är en bieffekt av min celiaki vad jag har förstått. Jag hade ofta problem med magen och mitt liv typ planerades kring mina måltider under en stor del av min barndom.

Jag känner mig lite förnärmad över kommentaren om folk som springer med bälten och gels under korta lopp, men jag förutsätter att inte var något illa menat med det :)

Beemel
2017-01-26, 05:08
Absolut inte illa menat det var mest menat att belysa att det finns ett stort spektrum över när och hur folk använder gels.
Meningen med frågan var mest att lära mig mer och förstå hur andra fungerar/reagerar på löpningen och jag fick ett utmärkt svar.
Tycker det är intressant hur stor skillnad det är mellan individer. Jag har då och då sprungit långa morgonpass på fastande mage med endast lite proteinintag efteråt och har ibland inte ätit på 5-6 timmar (något som säkert skulle få opti-onanisterna här på kolo att slita sitt hår) efter och ändå mått utmärkt och kunnat prestera bra nästa pass. Så det är väääldigt stor skillnad mot det du beskriver. Finner det som sagt intressant och återigen inget illa menat.

En kul grej med löpning över längre distanser är ju just att man lär känna sin kropp på ett helt nytt sätt.

944RS
2017-01-26, 08:58
Många av mina långpass(16-17km) under svalare årstider så kör jag helt utan vatten och energi. Men det händer absolut också att jag kan ta en gel på pass kring 14km för att just vänja mig med energin, men mest för att påskynda återhämtningen och kunna avsluta passet med bra kvalité.

Sohlsken
2017-01-26, 19:15
Absolut inte illa menat det var mest menat att belysa att det finns ett stort spektrum över när och hur folk använder gels.
Meningen med frågan var mest att lära mig mer och förstå hur andra fungerar/reagerar på löpningen och jag fick ett utmärkt svar.
Tycker det är intressant hur stor skillnad det är mellan individer. Jag har då och då sprungit långa morgonpass på fastande mage med endast lite proteinintag efteråt och har ibland inte ätit på 5-6 timmar (något som säkert skulle få opti-onanisterna här på kolo att slita sitt hår) efter och ändå mått utmärkt och kunnat prestera bra nästa pass. Så det är väääldigt stor skillnad mot det du beskriver. Finner det som sagt intressant och återigen inget illa menat.

En kul grej med löpning över längre distanser är ju just att man lär känna sin kropp på ett helt nytt sätt.

Tack för förklaringen.

Sedan är det också första gången jag tränar långdistans. Min kropp är ovan, och det bidrar säkert till att jag behöver mer energi under passen. Sedan är jag kvinna, så det är ju en uppenbar skillnad, men jag vet inte hur mycket det påverkar energiförbrukning eller -behov.

Jag skulle nog tuppa av/mörda någon om jag åt som du beskrev ovan :D inte en chans nånstans att det skulle funka för mig.

Det är väldigt intressant att läsa om hur det är för andra.

Många av mina långpass(16-17km) under svalare årstider så kör jag helt utan vatten och energi. Men det händer absolut också att jag kan ta en gel på pass kring 14km för att just vänja mig med energin, men mest för att påskynda återhämtningen och kunna avsluta passet med bra kvalité.

Jag “klarade" mig igenom ett pass på 16km utan energi, men som jag skrev i mitt förra inlägg var återhämtningen helt värdelös. Det kan säkert komma att ändras med tiden, men just nu behöver jag verkligen energin. Under vintern verkar jag behöva MER energi.

Sohlsken
2017-01-27, 19:17
Tog vilodag igår med lite kroppsviktsövningar och gummiband.

Krabbgång med gummiband kring fotlederna: 2x25
Knäböj med gummiband kring knäna: 2x20
Romanian deadlift: 2x15
Armhävningar/stålmannenkombination: 2x12
Russian Twist: 2x30
Butterfly Crunches: 2x15

Kan ju inte bli HUR lat som helst med mina övningar. Det kändes bra. Nu ska jag bara se till att göra detta eller liknande två gånger i veckan också.

Idag är planen att ta mitt långpass.

r3mpuh
2017-01-27, 19:35
Tog vilodag igår med lite kroppsviktsövningar och gummiband.

Krabbgång med gummiband kring fotlederna: 2x25
Knäböj med gummiband kring knäna: 2x20
Romanian deadlift: 2x15
Armhävningar/stålmannenkombination: 2x12
Russian Twist: 2x30
Butterfly Crunches: 2x15

Kan ju inte bli HUR lat som helst med mina övningar. Det kändes bra. Nu ska jag bara se till att göra detta eller liknande två gånger i veckan också.

Idag är planen att ta mitt långpass.Lycka till Sohlsken! :hbang:

Vad är "gels"? Vägrar googla. :d

Sohlsken
2017-01-27, 20:12
Lycka till Sohlsken! :hbang:

Vad är "gels"? Vägrar googla. :d

Tack! :D

Gels är små förpackningar med energigelé, normalvis maltodextrin- och frukosbaserad, med olika smaker och andra tillsatser som salter, kanske vitaminer, och dylikt.

Sohlsken
2017-01-30, 21:20
Hörselgångsinflammation.

Kroppen är rastlös men höger öra är helt ur led. Jag har typ inte sovit på tre dagar.

Ska till doktorn om en dryg timme. Få antibiotika.

Jag har redan provat alla huskurer jag har tillgång till. Det har blivit lite bättre men det räcker inte.

Hoppas på att kunna springa imorgon.

Sohlsken
2017-02-01, 00:38
Tog en gel igår för att muntra upp mig själv. Banan/jordgubb som smakarest banan. Det var gott under löpning.

Dubbelsidig öroninflammation i både ytter- och inneröra. Innebär det att jag får bingo? :D

Det är på bättringsvägen i alla fall. Imorgon tror jag att jag är frisk nog för att jobba. Tack och lov.

PS: kollat en del på film. "PINK" är en helt jävla fantastisk indisk film.

Sohlsken
2017-02-03, 20:44
Idag ska jag gå några kilometer tror jag. Nästa vecka återkommer maratronträningen.

Fy fan. Jag känner mig helt ur led och ganska håglös. Det är verkligen sjukt trist att ha sitt livs absolut starkaste runda och sedan få en hörselgångsinflammation. Så meningslöst.

Humöret kan iofs också vara en bieffekt av medicinen.

Sohlsken
2017-02-03, 23:48
Det blir nog snarare att springa på svärföräldrarnas löpband i Portland. Jag mår riktigt bra idag och det känns fullkomligt fantastisk men jag är SÅ RASTLÖS!!!!!!!

Vi måste dock verkligen in till storstan, och då hinner jag inte motionera innan.

Sohlsken
2017-02-07, 05:44
Intervallträning. Helt ärligt krossade jag passet fullkomligt.

Uppvärmning, sex intervaller med två minuters promenadvila emellan, och fem minuters nedvarvning.

1.6km uppvärmning (12 minuter)
1km i 11.25km/h
Följande fem intervaller 650 meter i samma takt.

Trodde inte att jag skulle orka den sista intervallen, men det gick bra ändå :D

Beemel
2017-02-07, 05:58
Bland de bästa känslorna som finns (när det gäller löpträning) är, att innan en intervall tvivla på att man klarar den och efter upptäcka att det gjorde man visst.

Grymt jobbat!

r3mpuh
2017-02-07, 16:14
Intervallträning. Helt ärligt krossade jag passet fullkomligt.

Uppvärmning, sex intervaller med två minuters promenadvila emellan, och fem minuters nedvarvning.

1.6km uppvärmning (12 minuter)
1km i 11.25km/h
Följande fem intervaller 650 meter i samma takt.

Trodde inte att jag skulle orka den sista intervallen, men det gick bra ändå :DJäklar vad långt du hinner på dina intervaller Solhlsken! :d :bow:

Sohlsken
2017-02-08, 07:48
Kort återhämtningspass idag. 1.6km promenad med hunden i månsken.

Jag hatar verkligen när maken är bortrest. Jag saknar att ha min bästa vän/partner in crime/bollplank/min person vid min sida. Och så ska han vara borta tills på fredag.

Jag vet att sömn är viktigt, men jag känner mig helt enkelt inte motiverad eller dragen till att sova. Samtidigt vill jag bara sova bort dagarna så att tiden passerar.

Imorgon ska jag springa milen efter jobbet. Jippi.

Sov gott efter intervallerna igår. Blev riktigt skönt trött av dem. Jag önskar nästan att jag kunde köra hårda intervaller varje dag denna veckan så att jag kan få sova. Bli riktigt trött.

God natt (*håller tummarna*)

Sohlsken
2017-02-09, 06:14
Idag lärde jag mig att det är dumt att försöka ta långpasset på onsdag om man körde fantastiska intervaller på måndag.

Lär av mitt misstag. Spring milen istället, det hade gått bättre att stanna där.

Jag klarade med nöd och näppe 17.7km, istället för de planerade 21. Fan vad ont i röven jag har D:

Beemel
2017-02-09, 12:04
Fast det är inte helt dumt att lära sig springa med "trött kropp" även om man kanske inte kommer så långt som man tänkt sig så ger det en hel del, om inte annat mentalt.

944RS
2017-02-09, 14:23
Att springa intervaller 2 dagar efter långpasset tycker jag är ännu svårare. Det är lite pusslande för att schemat "perfekt"

Sohlsken
2017-02-09, 16:19
Fast det är inte helt dumt att lära sig springa med "trött kropp" även om man kanske inte kommer så långt som man tänkt sig så ger det en hel del, om inte annat mentalt.

Absolut, och jag tänker tveklöst hålla mitt 10-13kmpass på onsdsgar. Doxk kommer mina intervaller vara för tuffa för att dra längre pass så kort inpå.

Nu talar vi dock inte om att min kropp bara var trött, utan det började göra ont på riktigt. Om det bara handlade om obehag hade jag inte brytt mig, men det gör fortfarande skitont i högra gluteus och höft :/ har vaknat typ trettio gånger under natten. Detta skriver jag mest som en påminnelse till mig själv, om jag är dum nog att försöka upprepa experimentet.

Första maratonträningen är helt klart en resa under vilken man lär känna sig själv ännu bättre.

Att springa intervaller 2 dagar efter långpasset tycker jag är ännu svårare. Det är lite pusslande för att schemat "perfekt"

Det har inte varit något problem, men det kanske har att göra med min återhämtningsrutin. Maken vakumkoppar min svank/ländrygg, hamstrings och vader efter långpasset. Det gör verkligen underverk för återhämtningen. Tar typ 10-20 minuter, och är fruktansvärt obehagligt, men det är som magi :)

Annars hade det helt klart varit svårare att få ihop schemat.

r3mpuh
2017-02-09, 18:40
Det har inte varit något problem, men det kanske har att göra med min återhämtningsrutin. Maken vakumkoppar min svank/ländrygg, hamstrings och vader efter långpasset. Det gör verkligen underverk för återhämtningen. Tar typ 10-20 minuter, och är fruktansvärt obehagligt, men det är som magi :) .Hahah, fan vad coolt! :D

Sohlsken
2017-02-09, 23:31
6.5km återhämtningspromenad i pulszon 2... på isgata, med hund. All hail YakTrax Run.

Hahah, fan vad coolt! :D

Verkligen! Jag tål inte att få benen masserade (inte vidare hjälpsamt) men med koppning sugs musklerna ut istället för att tryckas på. Den första gången gjorde det så ont att jag grät och ville få benen avhuggna. Sedan dess gör det inte alls lika ont, även om jag inte skulle säga att det är ens avlägset bekämt.

Sohlsken
2017-02-11, 18:59
Vi har haft varmgrader i tre dagar nu under dagtid! SMÄLT, SMÄLT, SMÄLT! Jag vill springa utomhus!

F.ö. blev det att springa milen igår. Tydligen klassificerar jag milen som "kort runda" rent mentalt nu, för den är så sjukt tråkig och jag förstår inte varför korta rundor är så OTROLIGT tråkiga.

Koppning idag, och vilohelg :D

Sohlsken
2017-02-14, 17:38
Gårdagens intervallpass: 1.6km uppvärmning
Åtta intervaller om 650 meter
2 minuters promenadvila
Fem minuters nedvarvning

Gick bättre än förra veckan. Helt klart.

Sohlsken
2017-02-16, 00:36
Det blev 6.5km återhämtningspromenad/-jogg med hunden igår. Det var trevligt tills en freezing fog (isdimma?) rullade in och det blev svinkallt. Den sätter sig verkligen på allt, det blev nästan rimfrost på hunden.

I helgen ska vi gå på zoo, så jag vill inte ta mitt långpass då. Jag vill kunna gå. Istället ska jag försöka mig på det idag och fulspringa lite. Med andra ord så tog jag just ibuprofen i hopp om att blockera träningsvärken från måndagens intervaller :’D

Tanken är återigen 20.92km (13 miles). Jag har gott om underhållning, tre energigels (1.6km till så får jag lägga till en fjärde. Meh. Jag blir så j*vla hungrig). Jag hoppas väl mest att telefonen har nog med batteri för att orka hela rundan.

Sohlsken
2017-02-17, 05:08
Lyckades nå mitt mål igår. Fy fan vad ont jag hade i höftböjarna de sista åtta kilometrarna, men det gick.

Idag blev det 3.25km återhämtningspromenad. Imorgon är det vilodag. Ska bli grymt gött. På lördag får jag se om det blir milen eller om jag förlitar mig på att hålla igång tillräckligt med vårat planerade zoobesök. Får helt enkelt se hur det känns.

Idag fyllde jag 29. Jag börjar mitt tjugonionde år som en person som har sprungit en halvmaradistans, med en sjuk träningsvärk.

Det blev även styrketräning i skolans gym.

3 set med 12 reps per övning (och per sida): bänkpress, hantelrodd, knäböj, shrugs, enbensmark, hantercurl, tricepsextensioner.

Sohlsken
2017-02-17, 18:09
Vilodag *cupid*

944RS
2017-02-17, 19:37
Grattis på födelsedagen!

Jag hade kört 21,1km istället för 20,9 även om det såklart inte spelar någon egentlig roll :)

Sohlsken
2017-02-17, 20:44
Grattis på födelsedagen!

Jag hade kört 21,1km istället för 20,9 även om det såklart inte spelar någon egentlig roll :)

Jag sprang 13 miles (typ). Jag skriver bara i km här, men när jag springer är det miles som gäller (det blir 13 miles). Om jag sprang km skulle jag nog bry mig, men det gör liksom ingen skillnad.

Är rätt säker på att jag överskred mitt mål (löpbandets skärm blev alldeles koko) men jag kan inte riktigt bekräfta hur långt jag sprang.

Sohlsken
2017-02-22, 05:45
Intervaller på bar mark!

1.6km jogg som uppvärmning
7 x 800 meters intervaller
2 minuters promenadvila emellan intervallerna
Sju minuters nedvarvning

Kändes bra... Typ. Jag är sjukt påverkad av vad som än blommar eller pollinerar eller fan vet vad. Sedan hade jag håll i högersidan precis hela tiden, och det var bitterkallt ute. Jag fick även gräva ut en del av löparbanan.

Under omständigheterna är jag riktigt nöjd. Höll 9.6km/h i snitt under intervallerna.

Sohlsken
2017-02-23, 17:15
Det blev 10km igår, med snabbaste takten någonsin med samma ansträngning!!! Det kändes underbart! Eller nej, inte underbart. Jag hade, och har fortfarande, träningsvärk från intervallerna.

8.6km/timme. Gött.

Beemel
2017-02-23, 19:53
Ska du bli löpare så får du börja prata om min/km istället för km/h

:-)

Sohlsken
2017-02-23, 19:55
Ska du bli löpare så får du börja prata om min/km istället för km/h

:-)

Konverteraren jag anvander var inte tillganglig nar jag ville posta :(

Sohlsken
2017-02-24, 17:58
Jag orkar inte. Löpning/träning/fan allt vad det heter återupptas antagligen nästa vecka när jag har fått sova lite. Sov typ sammanlagt två timmar inatt, och efter tre veckor av urkass sömn så orkar jag inte. Inte ens med typ sex-sju koppar kaffe i blodet.

Och hur i helvete det kommer sig att jag har en så hög koffeintolerans vet jag inte. Jag dricker kanske kaffe en gång i månaden, och jag drack aldrig kaffe tills för några år sedan. Ändå krävs det så himla mycket koffein för att jag ens ska känna av att jag har fått i mig något alls.

Beemel
2017-02-25, 09:14
Jag orkar inte. Löpning/träning/fan allt vad det heter återupptas antagligen nästa vecka när jag har fått sova lite. Sov typ sammanlagt två timmar inatt, och efter tre veckor av urkass sömn så orkar jag inte. Inte ens med typ sex-sju koppar kaffe i blodet.

Och hur i helvete det kommer sig att jag har en så hög koffeintolerans vet jag inte. Jag dricker kanske kaffe en gång i månaden, och jag drack aldrig kaffe tills för några år sedan. Ändå krävs det så himla mycket koffein för att jag ens ska känna av att jag har fått i mig något alls.

Kaffe hjälper inte alls för mig. Ger noll och ingen positiv effekt oavsett hur mycket jag dricker
(negativa effekter som keff mage, skakiga händer och ångest/oroskänslor kan jag få vid för mycket kaffe dock).

Apotekets koffeintabletter (recip, eller vad de heter) däremot, :hbang:

Sohlsken
2017-02-28, 00:31
Imorgon kommer jag att springa, men idag hände en grej.

Sohlsken
2017-03-01, 17:53
Tack för era svar och kommentarer. Jag orkar bara inte svara just nu.

--------------------

Igår blev det intervaller på löpband, och de kändes riktigt bra.
800 meter med två minuters vila. Lyckades hålla en takt om 6:13/km, utan större ansträngning. Det kändes ärligt talat riktigt lätt.

Idag blir det milen.

Det var så skönt att springa. Allt faller på plats när allt jag gör är att fokusera på kroppen. Varje steg, den uråldriga riten, en takt som har varit på plats sedan långt innan ett liv jag kan tänka mig. En koppling både till mina förfäder och alla andra djurarter som springer.

Ibland tar livet en vändning. Då känns det tröstande att vara kopplad till andra på en primitiv, uråldrig nivå.

Sohlsken
2017-03-02, 18:28
Det blev 10km på löpband igår. Kändes bra. Sov jättebra igår, men inatt kändes det som att natten sniglade förbi. Jag har ingen aning om varför. Jag kunde helt enkelt inte bli bekväm. Aja.

r3mpuh
2017-03-02, 18:49
Tack för era svar och kommentarer. Jag orkar bara inte svara just nu.

--------------------

Igår blev det intervaller på löpband, och de kändes riktigt bra.
800 meter med två minuters vila. Lyckades hålla en takt om 6:13/km, utan större ansträngning. Det kändes ärligt talat riktigt lätt.

Idag blir det milen.

Det var så skönt att springa. Allt faller på plats när allt jag gör är att fokusera på kroppen. Varje steg, den uråldriga riten, en takt som har varit på plats sedan långt innan ett liv jag kan tänka mig. En koppling både till mina förfäder och alla andra djurarter som springer.

Ibland tar livet en vändning. Då känns det tröstande att vara kopplad till andra på en primitiv, uråldrig nivå.Jag vägrar tro på att människan är gjord för långdistans löpning, möjligen promenader+intervaller! Mvh plattfotad! :D

Det blev 10km på löpband igår. Kändes bra. Sov jättebra igår, men inatt kändes det som att natten sniglade förbi. Jag har ingen aning om varför. Jag kunde helt enkelt inte bli bekväm. Aja.Sov du bra natten efter intervallerna eller natten efter 10 km löpningen? ;)

Kep up the great work Sohlsken! *hug*
Mvh r3mpuh :)

Btw, upplever personligen att man bara mår kasst av koffein/stimulanter när man blodsockerdippar. Brukar därav försöka äta var tredje timme & inkludera 0,5-1 dl havreygryn i mina måltider. Gärna till en kopp té. *popcorn*

Sohlsken
2017-03-02, 18:59
Jag vägrar tro på att människan är gjord för långdistans löpning, möjligen promenader+intervaller! Mvh plattfotad! :D

Jag lyssnade på ett väldigt intressant avsnitt av “Run to the Top“ med Tina Muir. Hon hade en gäst som faktiskt forskat om varför människan är gjord för just långdistanslöpning, och kom fram till att det har att göra med hur vi är förmögna att hålla huvudet under löpning. Vi kan hålla blicken stadig, fokusera, och... det var något mer.

Det säger ju dock inte att ALLA människor har kroppar som trivs med långdistanslöpning :)

Sov du bra natten efter intervallerna eller natten efter 10 km löpningen? ; )

Kep up the great work Sohlsken! *hug*
Mvh r3mpuh :)

Btw, upplever personligen att man bara mår kasst av koffein/stimulanter när man blodsockerdippar. Brukar därav försöka äta var tredje timme & inkludera 0,5-1 dl havreygryn i mina måltider. Gärna till en kopp té. *popcorn*

Natten efter intervallerna, haha! Det är nog för att jag tar ut mig så hårt jag orkar.

Jag intar varken koffein eller stimulanter, och äter typ var tredje-fjärde timme beroende på vilken dag det är och hur mitt schema ser ut. Jag får därför sällan blodsockerdippar. Det har blivit ännu bättre sedan jag slutade med godis och ersatte det med bollar gjorda av torkad frukt och havregryn.

Sohlsken
2017-03-05, 00:25
I torsdags blev det 5km återhämtningsjogg.

Sprang 22.5km (14 miles) på löpband i fredags. Glömde pannlampan hemma och vi var hos svärföräldrarna.

Nya saker som hände i och med distansen: Utslag på låren, skavsår i nederkanten av rumpan och överkanten av ljumskarna p.g.a. att mina underkläder har sömmar. Måste inhandla nya underkläder med minimala sömmar, eller utan sömmar.

Höger quadriceps var seg. Om den hade betett sig som vanligt hade det ärligt talat varit en riktigt enkel löprunda. Det enda problemet ut över högern var att jag blev väldigt, VÄLDIGT öm i utsidan av båda fötterna. Annars kändes det riktigt bra. Jag orkade hålla en bra takt, och idag har jag inte ens ont.

Jag tror ärligt talat att min kropp trivs med att springa långt.

Dock ska jag boka tid hos en sjukgymnast som får se hur jag springer och se vad jag behöver jobba på med hållning, steg och allt vad det heter.

shadowfire
2017-03-05, 10:33
Tänkte säga att efter en halvmara så brukar det ömma både här och var :P.. men bra att du redan nu tänker till runt kläder osv. Sportunderkläder och med låg friktion är kanon. Använd vaselin eller talk om du behöver i förebyggande syfte. På lite längre distanser så får jag t.ex. skav vid armhålan av armpendlingen mm och smörja/tejpa bröstvårtor lär man sig rätt snabbt då man väl fått sitt första skavsår där.

Ps. va rädd om nattsömnen din ... ds.

StarkaUlf
2017-03-05, 11:44
Bra sprunget :)

Om du får hjälp till en riktigt bra löpteknik så kommer du vinna fruktansvärt mycket. Både i tid, energiåtgång och ansträngning/återhämtning. Så det låter väldigt klokt :thumbup:

Sohlsken
2017-03-05, 18:06
Vilohelg is the shit! Idag blir det koppning.

Måste se över dieten nu. Stressätning har fått mig att gå upp större delen av det jag gick ner.

Tänkte säga att efter en halvmara så brukar det ömma både här och var :P.. men bra att du redan nu tänker till runt kläder osv. Sportunderkläder och med låg friktion är kanon. Använd vaselin eller talk om du behöver i förebyggande syfte. På lite längre distanser så får jag t.ex. skav vid armhålan av armpendlingen mm och smörja/tejpa bröstvårtor lär man sig rätt snabbt då man väl fått sitt första skavsår där.

Ps. va rädd om nattsömnen din ... ds.

Jag har den bästa sportbhn jag har stött på, och den har faktiskt varit helt problemfri även vid armhålorna. Jag rakar dem typ varannan, var tredje dag. Jag får se om jag behöver vaselin/talk. Har beställt bättre nederdel nu iaf.

Bröstvårtorna är inga problem för tjejer i och med att vi behöver sportbh oavsett :) tacksamt nog. Första gången jag läste om det problemet för män dog jag lite inombords.

Bra sprunget :)

Om du får hjälp till en riktigt bra löpteknik så kommer du vinna fruktansvärt mycket. Både i tid, energiåtgång och ansträngning/återhämtning. Så det låter väldigt klokt :thumbup:

Tack :) och ja, det känns som en bra idé om jag bara lyckas ta mig dit. Detta är riktigt spännande!

Sohlsken
2017-03-06, 20:52
Koppning igår. Jag blev inte koppad förra veckan, och fy i h*vete vad ont det gjorde igår. Maken frågade mig om det kändes bra och jag svarade typ att jag skulle mörda hans barn. Då vet han att de sitter bra.

Det hjälper något extremt, och det var ytterst ohjälpsamt att vi inte koppade mig förra veckan.

Sohlsken
2017-03-07, 04:59
Intervaller på snöslaskig löparbana. 1.6km uppvärmning, 7x800m, 2 minuters vila.

Jag ÄLSKAR nikes hyperwarm-underställ. Provade att springa med det idag och jag var alldeles lagom varm trots att det var riktigt kallt i vinden.

Beemel
2017-03-08, 13:48
Hon hade en gäst som faktiskt forskat om varför människan är gjord för just långdistanslöpning


Ganska intressant på temat.

2WuB8BhUJrc

Sohlsken
2017-03-08, 18:03
5km återhämtningspromenad igår med hunden. 10km tänkta idag.

Sohlsken
2017-03-08, 18:04
Ganska intressant på temat.

2WuB8BhUJrc

Coolt :) ska kolla sen.

Sohlsken
2017-03-09, 17:45
Det blev 10km seg löpning igår. Jag har nu provat att springa med Nikes hyperwarm-underställ. De är riktigt bra men de sitter som ett andra skinn, dock helt utan stretch. De liksom motarbetar varje steg, och jag blev så sjukt trött. Ändå höll jag en snabbare takt i snitt än jag brukade orka hålla, och jag började helt klart i snabbare takt.

Jag vet inte om jag kommer att springa mer än ett maraton. Det tar upp så mycket tid.

StarkaUlf
2017-03-11, 11:39
Seg löpning och ändå springer du snabbare än tidigare. Det är ju ett gott tecken! :)

Jag tror att det tar betydligt mer tid att bygga upp sig inför sitt första maraton. När du sedan har vant kroppen med den höga belastningen så behöver du ej lägga ner lika mycket tid för att bibehålla det mesta, utan du kan dra ner på mängden och längden. Sen kan man träna aningen mer igen några veckor innan nästa maraton, om man vill springa ett :) men det är bara vad jag tror.

Beemel
2017-03-11, 18:56
Jag vet inte om jag kommer att springa mer än ett maraton. Det tar upp så mycket tid.

Så tänkte jag med förra året. ;-)

Sohlsken
2017-03-13, 17:08
Det blev 24km i lördags morgon. Det tog typ 3 timmar och 2 minuter. Jag ifrågasatte vad fan jag håller på med.

Seg löpning och ändå springer du snabbare än tidigare. Det är ju ett gott tecken! :)

Jag tror att det tar betydligt mer tid att bygga upp sig inför sitt första maraton. När du sedan har vant kroppen med den höga belastningen så behöver du ej lägga ner lika mycket tid för att bibehålla det mesta, utan du kan dra ner på mängden och längden. Sen kan man träna aningen mer igen några veckor innan nästa maraton, om man vill springa ett :) men det är bara vad jag tror.

Helt klart! På plan mark klarade jag 7:27/km förut, och nu klarar jag utan problem 7:08. Jag vet inte vad mina intervaller skulle ha legat på, men i snitt håller jag 6:13 under intervallerna (800 meter förra veckan). Det är en rejäl förbättring.

Det känns ju logiskt att kroppen ska ha lärt sig hur träningen sitter, och hur den ska anpassa sig till en sådan mängd löpning eller en sådan distans. Jag vet inte. Om jag kan få ner min standardhastighet till min nuvarande intervallhastighet så kommer jag nog att överväga det. Får se hur det blir helt enkelt.

Så tänkte jag med förra året. ;-)

Jag saknar att ha ett liv. Att planera lektioner och vara lärare är i mina tankar typ 22 timmar om dygnet oavsett, och maratonträningen tar mentalt upp en hel del tid den med.

Jag vill fokusera på att bli starkare efter maran, och att bli snabbare. Mina längsta långpass kommer att ligga på typ 4.5 timme redan innan maran. Det har inte med ansträngningen att göra, för min kropp verkar faktiskt trivas bra med att springa långt. Det är bara så tidskrävande.

Sohlsken
2017-03-14, 17:06
Magen hotade med att allt skulle skita sig om jag sprang igår (även känt som “ihålligt guppande"). Det blev att lyfta lite skrot istället.

Sohlsken
2017-03-15, 20:49
Igår blev det intervaller på löpband. Det regnar för mycket. 1.6km uppvärmning och 6x1000 meter. Det gick bra.

Allt gör ont. Jag är en sådan jäkla barometer.

Sohlsken
2017-03-16, 02:09
Idag gick inte. Fick ett sjukt håll i högersidan (vek mig dubbel) efter typ en kilometer. Aja, livet fortgår.

Sohlsken
2017-03-18, 00:48
Jag är något slags sjuk. Fan. Inte förkyld, inte feber, inte bihålorna.

Kanske någon lättvariant av flunsan. Jag känner mig stark, men jag har ingen ork alls. Inte ens nästan. Vek lite tvätt (sittande), diskade upp det mesta av disken och rengjorde toaletten. Där tog orken tvärt slut. Nu har jag spenderat tre timmar i sängen. De första två sovandes.

Jag har fått Zithromax (azithromycin) på recept och det har redan börjat hjälpa. Det blir dock intressant för mig, då jag är en av de 1% av de som tar azithromycin som får biverkningen yrsel.

Fy fan. Inte för att jag såg fram emot att springa långpass imorgon, men detta är nog värre.

Garmin sez: Wuth? Why we no go 20,000+ steps today?

Sohlsken
2017-03-20, 18:35
Fortfarande sjuk. Jag är på bättringsvägen men är fortfarande inte kapabel till någon direkt ansträngning.

Beemel
2017-03-20, 20:13
Jag är på bättringsvägen

Jag med ;-)

Sohlsken
2017-03-20, 20:45
Jag med ;-)

xD

Sohlsken
2017-03-30, 20:02
Det blev 10km igår. Det var en del promenad (första tredjedelen) med hund, och sedan löpning i extrem motvind med promenadpauser.

In other news så hade jag en lätt matförgiftning inatt, av gammal keso. Idag mår jag piss. Sov ett par timmar på badrumsgolvet. Fy fan.

Hoppas fortfarande på långpass på lördag.

Sohlsken
2017-04-03, 16:50
Det blev inget langpass. Det tog till sondag innan jag kande mig normal igen. Alltsa tre veckor med minimal lopning.

Denna veckan kommer bli asrolig (not). Nu mar jag iaf bra igen.

Sohlsken
2017-04-05, 17:14
5km igar. Det var tufft. Idag ska jag prova 10km.

Fy fan. T minus tva manader och tre dagar. Det borjar verkligen narma sig nu.

StarkaUlf
2017-04-05, 19:09
Heja heja, kriga på!! :) 2 månader är mycket träning, så det fixar du! :)

Sohlsken
2017-04-06, 16:39
7.25km igar med andningspauser och ett par promenadpauser. Jag sprang de forsta fem pa en relativt tuff vag, och vanster fotled borjade gora ont. Resterande distans blev pa plan mark. Jag tog i for mycket med tanke pa att jag har varit sjuk och allmant ur led.

Heja heja, kriga på!! :) 2 månader är mycket träning, så det fixar du! :)

Tack :)

Beemel
2017-04-07, 03:36
Jag missade runt påsk förra året ett par veckors träning pga ett bråkigt knä. Klarade min första mara ändå. Så låt inte en tids sjukdom kännas som ett hinder! Kämpa vidare så kommer det gå utmärkt ska du se.

Sohlsken
2017-04-07, 17:31
Det blev en kilometers promenad igar. Det kandes som ingenting, men kroppen var riktigt trott efter de andra tva passen och jag ska forsoka mig pa 16km imorgon lordag.

Jag har typ traningsvark overallt, speciellt kring revbenen.

Ska aven tejpa fotlederna under langpass, och speciellt under maratonet.

Jag missade runt påsk förra året ett par veckors träning pga ett bråkigt knä. Klarade min första mara ändå. Så låt inte en tids sjukdom kännas som ett hinder! Kämpa vidare så kommer det gå utmärkt ska du se.

Tack! Det kanns trist, men bade maken och en nara van har sagt att de kommer dra mig over mallinjen om de maste :D jag maste bara halla humoret uppe.

Sohlsken
2017-04-11, 17:08
17.7km i lordags. Inget sedan dess, men idag ska jag forsoka att klara nagra km iaf.

Sohlsken
2017-04-12, 16:23
6.5km promenad igar med hunden. Det borjar narma sig taperingen (8.5 veckor kvar) och jag kanner en viss press att fa in mina kilometrar, aven om kroppen inte orkar springa varje dag.

Sohlsken
2017-04-12, 17:12
Post-maratonplanen ser ut som foljer:

3 pass styrka/vecka. Jag saknar skiten ur att vara stark pa riktigt. Inte ar jag svag i nuvarande lage, men jag ar inte stark nog i egen mening.
3-4 pass lopning/vecka (vill fokusera pa att klara att halla en snabbare takt i allmanhet, alltsa trana upp mitt VO2 och fa benen att halla).

Jag och en kompis tanker registrera oss for att kora ett kort Spartan sprint-race 18:e augusti.

Mest av allt ser jag fram emot styrketraningen. Jag borde kunna trana upp mig dragligt under sommaren.

Sohlsken
2017-04-13, 04:27
10km idag. Milen sponsrades av min make, som körde ut sin omotiverade fru ur hemmet och sade åt henne att springa.

Sohlsken
2017-04-14, 17:10
Skippade gardagens pass. Benen var rejalt trotta, och jag kollade pa traningsdokumentet. Denna helgen inkluderad har jag sex veckor till taperingen. Jag behover fa in sa manga langpass jag orkar.

Ska kora:

1. 24.14km (15 miles) imorgon
2. 25.75km (16 miles) 22:e
3. 29km (18 miles) 29:e
4. 19.3km (12 miles) 6:e
5. 32.3km (20 miles) 13:e
6. 35.4km (22 miles) 20:e

Sedan ar det tapering som galler. Det kanns alltsa mer vart det att skippa nagra kilometrar under denna veckan for att orka med langpasset.

Nasta vecka ska jag kora backar pa mandag. Jag har redan kollat ut en bra distans. Jag kan fan inte ha tranat pa enbart plan mark och lopband hela tiden nar jag ska ut och springa pa ett berg.

Banan ser ut sahar:
http://www.timberlinemarathon.com/uploads/9/3/2/0/93207678/timberline-course_orig.png

Topografisk ser den ut sahar:
http://www.timberlinemarathon.com/uploads/9/3/2/0/93207678/course-elevation-profile-png_1.png

Jag borde sakert ha lagt in backar tidigare, istallet for intervaller.

Det ska bli roligt att lasa igenom traningen efter maratonet.

StarkaUlf
2017-04-14, 17:30
Åh, fan va kul att få springa maraton i en sån miljö! :)

Långpassen ser härliga ut, hoppas att allt går bra fram tills det är dags :)

Sohlsken
2017-04-14, 17:36
Åh, fan va kul att få springa maraton i en sån miljö! :)

Långpassen ser härliga ut, hoppas att allt går bra fram tills det är dags :)

Ja :) det, och det faktum att det ar ett lordagsmaraton, spelade in en hel del pa mitt val. Sedan ar det max 400 pers som springer maratonet, sa det kommer inte att vara sa trangt heller. Jag ar riktigt uppspelt infor att springa!

Yes, harliga var ordet. Nar jag nar typ 21km borjar jag undra "Is this real life? Is this just fantasy?" :D och typ "Varfor finns jag?" Jag tycker mest det ar haftigt att kroppen haller. Tack. Jag ska borja tejpa fotlederna, funderar lite pa knana ocksa.

Jag tror definitivt att jag kommer att springa halvmaror, men jag ar sa fruktansvart langsam att jag inte lar springa en hel mara igen. Jag ids inte att trana i tre-fyra timmar igen.

StarkaUlf
2017-04-14, 20:31
Ja :) det, och det faktum att det ar ett lordagsmaraton, spelade in en hel del pa mitt val. Sedan ar det max 400 pers som springer maratonet, sa det kommer inte att vara sa trangt heller. Jag ar riktigt uppspelt infor att springa!

Yes, harliga var ordet. Nar jag nar typ 21km borjar jag undra "Is this real life? Is this just fantasy?" :D och typ "Varfor finns jag?" Jag tycker mest det ar haftigt att kroppen haller. Tack. Jag ska borja tejpa fotlederna, funderar lite pa knana ocksa.

Jag tror definitivt att jag kommer att springa halvmaror, men jag ar sa fruktansvart langsam att jag inte lar springa en hel mara igen. Jag ids inte att trana i tre-fyra timmar igen.

Åh, så skönt med så pass "lite" folk ändå. Ingen trängsel och man känner ingen stress.

Haha, ja! Det är en underbar känsla :D nästan lite utomjordlig känsla. Fick exakt så idag när jag joggade 25 km. Livet kan känna så jäkla bra just dom stunderna.

Jo, det är en liten pärs att springa ett helt mara. Det tar en jävla tid. Halvmara är väldigt lagom och skonsamt om man jämför. Då räcker det med att man joggar 15-16 km lite då och då, man klarar ändå 21 km om man väl bestämmer sig för att springa en halvmara. Betydligt enklare att underhålla samt träna inför en halvmara.

Sohlsken
2017-04-16, 04:09
Överlevde med nöd och näppe 24km idag. Det tog 3.5 timmar, och jag tog typ 50 promenadpauser. Jag hade håll i högersidan i typ... 21km.

Sprang med vätskebältet jag ska ha på mig på maratonet. Det var tungt, så jag är glad att jag har börjat nu. Det är långt emellan vätskestationerna och jag behöver ha med mig en hel del energigel. Det bidrog antagligen till hållet i sidan.

Fy fan. Jag har så sjukt ont i benen. Det känns att det var månad sedan jag sprang riktigt långt.

StarkaUlf
2017-04-17, 13:33
Överlevde med nöd och näppe 24km idag. Det tog 3.5 timmar, och jag tog typ 50 promenadpauser. Jag hade håll i högersidan i typ... 21km.

Sprang med vätskebältet jag ska ha på mig på maratonet. Det var tungt, så jag är glad att jag har börjat nu. Det är långt emellan vätskestationerna och jag behöver ha med mig en hel del energigel. Det bidrog antagligen till hållet i sidan.

Fy fan. Jag har så sjukt ont i benen. Det känns att det var månad sedan jag sprang riktigt långt.

Jävligt strongt att plöja dig igenom hela sträckan! :)

Det är så himla jobbigt att springa med vätskebälte. Det är bara i vägen och känns klumpigt. Jag har en idé på ett annat slags "vätskebälte" (fast ej ett bälte :D) som jag ska försöka tillverka till mig själv till sommaren och testa på.

En idé kan ju vara att fylla bältet med typ powerade istället för vanligt vatten. Det fungerade bra för mig när jag körde mitt egna maraton för tre år sen. Men det kan vara en idé att testa det först på något av dina pass för att se hur magen reagerar på det under ansträngning.

Sohlsken
2017-04-17, 17:02
Tankar sedan langpasset:

1. Mitt forsta misstag var frukosten. Jag at frysta bar i grekisk yoghurt. Det var allt. Lagkalorifrukost deluxe, vilket ar helt javla fel innan ett langpass. Grekisk yogurt var ett bra val, lag fetthalt och massa protein. Dock behover jag nog snarare torkad frukt, havregryn och... honung? Kanske? Mer energi per tugga!

2. Vanster vad fick kramp drygt 8 timmar efter passet. Det slappte inte ens lite, utan det blev varre. 12 timmar efter passet borjade jag tappa kansel i foten, och vi korde pa vacuumkoppning. Det hjalpte nagot enormt. Det var ingen rolig smarta alls, da vaden helt enkelt spande sig och vagrade att slappna av.

3. Jag har nu bestallt kompressionssleeves till fotterna/fotlederna. De borde fa plats under tastrumporna (Injinji Toe Socks *cupid*), sitta hart nog for att forebygga blasor i halfoten och pa halen/halsenan, stabilisera fotlederna och kanske hjalpa till med traningsvark i utsida fot.

http://www.thirty48.com/content/images/thumbs/0001801_compression-ankle-sleeves-series-blackgray.jpeg

4. Jag avgudar mina tastrumpor. Jag tog mig igenom 24km helt utan att fa blasor pa tarna. #winning

Jävligt strongt att plöja dig igenom hela sträckan! : )

Det är så himla jobbigt att springa med vätskebälte. Det är bara i vägen och känns klumpigt. Jag har en idé på ett annat slags "vätskebälte" (fast ej ett bälte :D) som jag ska försöka tillverka till mig själv till sommaren och testa på.

En idé kan ju vara att fylla bältet med typ powerade istället för vanligt vatten. Det fungerade bra för mig när jag körde mitt egna maraton för tre år sen. Men det kan vara en idé att testa det först på något av dina pass för att se hur magen reagerar på det under ansträngning.

Tack :) det var fullkomligt helvetiskt. Dock var vadret perfekt. Soligt men svalt.

JAAA! Och jag hade tre 250ml flaskor och fem energigels. Baltet ar inte jattelatt till att borja med. Med all utrustning och mat blev det TUNGT D:
Det finns ju typ Camelbak som ar en vatskeryggsack, men jag slapper valdigt mycket varme fram ryggen. Jag skulle overhattas.

Jag anvander mig av NUUN (elektrolyttabletter). Jag tar en dos innan jag springer, och maken ska ge mig en till halvvags igenom maratonet. Sedan ar det elektrolyter i gelen ocksa, sa utover NUUN klarar jag mig bra pa bara vatten och gels :D

Sohlsken
2017-04-19, 16:23
Jag skulle springa 5km igår, men mina nya fotsleeves var klockrena och det var vackert ute. Jag körde 10km med alla backar inom räckhåll.

Nu känner jag mig mer hoppfull inför maratonet :) det kändes riktigt bra! Jag fick stanna två gånger, uppför de två tuffa backarna, men det kändes ändå bra.

Ajasoro
2017-04-19, 18:48
Så himla imponerad av din löpning! 24 km är riktigt starkt att ta sig igenom!

Om du inte har något att göra någon kväll har jag ett tips på en bra dokumentär! "The Barkley Marathons: The Race That Eats Its Young" (2014). Du kanske redan har sett den? Den finns på Netflix!

Väldigt mysig och helt galet att det finns människor som klarar av att springa 160(!) kilometer. Sen är gubben som anordnar loppet väldigt mysig och verkar vara en sympatisk person.

Sohlsken
2017-04-19, 19:11
Tack!!!

Jag kollade en artikel om Barkley. Helt sjukt. I ar var det bara en person som slutforde ultrat. Folk typ springer vilse, skadar sig eller avlider.

Jag borjade ju maratontraningen med tanken att det skulle vara coolt att springa ett ultra, och man maste verkligen springa ett vanligt maraton forst. Nej. Detta blir mitt enda maraton. Jag ar for langsam och det tar en san fruktansvard tid. Jag saknar mina helger.

Beemel
2017-04-20, 07:07
Tack!!!

Jag kollade en artikel om Barkley. Helt sjukt. I ar var det bara en person som slutforde ultrat. Folk typ springer vilse, skadar sig eller avlider.

Jag borjade ju maratontraningen med tanken att det skulle vara coolt att springa ett ultra, och man maste verkligen springa ett vanligt maraton forst. Nej. Detta blir mitt enda maraton. Jag ar for langsam och det tar en san fruktansvard tid. Jag saknar mina helger.

Är det verkligen någon som avlidit på Barkley?

Det finns för övrigt ett par dokumentärer om Badwater ultra också, det verkar också vara ett lite småkämpigt lopp....


Hur långa och många kommer dina längsta distanser på träning vara inför maran?

Inför mitt första maraton körde jag fyra ordentligt långa pass under de sista två månaderna fram till loppet. 28, 30, 32 och 35.
utanöver det så hade jag kanske ett 15-tal pass som låg mellan 20 och 25km (över ett halvår)
Sprang träningspassen ungefär 30 sekunder långsammare per kilometer än det tempo jag höll på själva maran.
Denna dos räckte iallafall för mig väldigt bra för att jag skulle kunna ta mig genom hela maran springande utan att stanna, och på mitt tidsmål

Sohlsken
2017-04-20, 20:02
Jag har inte sprungit sedan i tisdags, men jag ska nog kora 10km idag. Da har jag mina 20 veckokilometrar for veckan avklarade.

Beemel:

2. 25.75km (16 miles) 22:e
3. 29km (18 miles) 29:e
4. 19.3km (12 miles) 6:e
5. 32.3km (20 miles) 13:e
6. 35.4km (22 miles) 20:e


Sedan ar det tva helger med tapering innan loppet.

Alltsa borde jag overleva utan problem :)

Beemel
2017-04-20, 20:38
Jag har inte sprungit sedan i tisdags, men jag ska nog kora 10km idag. Da har jag mina 20 veckokilometrar for veckan avklarade.

Beemel:



Sedan ar det tva helger med tapering innan loppet.

Alltsa borde jag overleva utan problem :)

Absolut! Klart du kommer fixa det. Bara kämpa på sista tiden nu så kommer det gå galant.

Sohlsken
2017-04-22, 14:08
Det blev 10km i torsdags. Snabbaste takten var 5:58/km!
Just nu sitter jag och kämpar i mig frukosten. Kvarg, havregryn, torkade ekologiska aprikoser, persika i fruktjuice och sötmandlar ihopblandat. Detta är även min standardfrukost till vardags.

Trött. Som. Ett. As.

Hurra för mig, efter 20 minuters krigande har jag lyckats äta frukost.

Sohlsken
2017-04-22, 22:33
25.75km idag. Maratonträning har fått mig att inse att jag innerst inne inte faktiskt VILL springa ett maraton. 7 veckor kvar.

Det ena du vill och det andra du skall.

Beemel
2017-04-24, 10:55
25.75km idag. Maratonträning har fått mig att inse att jag innerst inne inte faktiskt VILL springa ett maraton. 7 veckor kvar.

Det ena du vill och det andra du skall.

Eller så låter man bara bli om man inte vill. :-)

Sohlsken
2017-04-24, 21:11
Eller så låter man bara bli om man inte vill. :-)

Det är för mycket tid och energi investerat för att inte slutföra det jag har startat. Jag har ju bara fyra rejäla långlopp kvar :)

Sohlsken
2017-04-26, 05:33
Det är mycket i livet just nu. Jag nedgraderar till halvmara för att inte gå i väggen. Det händer fan nya saker varenda jävla dag.

6.4km idag. 800 meter upp, 800 meter ned. Fyra set. Jag ville dö. Nästan bokstavligt talat, jag typ bröt ihop efter sista backen.

Ibland handlar det om att orka med livet. Då för inte löpningen vara en anledning att gräma sig. Halvmara har jag ju redan sprungit några gånger nu.

Sohlsken
2017-04-28, 16:42
Produktiv vecka som fan. I tisdags sprang jag. I onsdags kom jag hem och slockade i typ tva timmar pa soffan. Igar fick jag ihop 7000 steg och at en massa godis.

FML. Jag orkar inte. Aterupptar lopningen nasta vecka, alternativt sondag om jag kanner mig motiverad nog att springa 16km.

Sohlsken
2017-05-01, 16:46
Morgontraning! Forsta rundan pa en vecka!

1.6km uppvarmning, sedan 8x800 meters intervaller med 2 minuters promenadvila. Jag gick ut for hart de tre forsta och gav nastan upp, men insag att det ar inte bara kvaliteten som spelar roll utan aven kvantiteten. Jag maste fa upp mina distanser igen. Jag drog ned pa takten till typ halvmaratakt under tva intervaller, och de tre sista blev nagot snabbare bara rent naturligt.

Det kandes bra. 90% av motivationen kom fran en valdigt enkel tanke: Jag far tid till en tupplur efter jobbet om jag springer nu pa morgonen.

StarkaUlf
2017-05-01, 16:53
Hoppas att allt blir bra i vanliga livet, om det är något som krånglar osv *hug* Det är nog ett smart drag att dra ner det till halvmara. Krävs långt ifrån lika mycket träningstid.

Sohlsken
2017-05-01, 17:45
Jag hade helt glomt hur... klartankt jag kanner mig nar jag har sprungit pa morgonen. Jag ar fortfarande trott, men tankarna ar mycket battre organiserade.

Hoppas att allt blir bra i vanliga livet, om det är något som krånglar osv *hug* Det är nog ett smart drag att dra ner det till halvmara. Krävs långt ifrån lika mycket träningstid.

Tack *hug* Det kommer nog att lugna sig en liten aning, men det mesta ar ihallande. Att dra ner till halvmara kanns som ett bra drag. Det skulle jag kunna klara redan i helgen :)

Sohlsken
2017-05-02, 16:51
5km aterhamtningsrunda med hunden i morse. 8:22/km.

Kande att handen var klibbig, typ halvvags. Tittade ner och halva handen vra blodig. Skadade mig pa kopplet och fingret blodde som fan. Det var lite labbigt.

Nar vi kom hem sa drack hunden lite vatten och somnade, typ klubbad sal. Han har inte lika mycket ork langre, ponken.

Sohlsken
2017-05-03, 15:54
10km imorse. Jag vaknade 04:45 och kande som att jag hellre ville sova mer, men sedan kom jag ihag att det ska bli typ 27 grader varmt idag. Det pallar jag inte att springa i. Jag gav mig ut, och det gick inte sa sjapigt:

1:11:55.

Detta inkluderade tre promenadpauser och en andningsrast. Mitt snabbaste ar 1:10:04 och jag kan lova att det var pa bana. Idag var det med backar och pa riktig vag, med en del grusvag. Det kandes bra. Soluppgangen var helt makalos, och det kandes helt klart vart att ha gatt upp.

Sohlsken
2017-05-04, 17:34
Josses. Jag kom just farligt nara att be elfteklassarna att halla kaften.

"SHUT... your mouths and focus, please". Ibland blir jag sa javla trott pa dem.

5km aterhamtningsrunda imorse med hunden. Han ar gammal nu, vovven. Fem kilometer gor honom rejalt trott. Jag borjar dock fa tilllaka flaset. Behovde inte ens stanna uppfor den branta backen idag :) det kandes bra.

StarkaUlf
2017-05-04, 19:41
Härligt! :) Vad är det för vovve?

Elfteklassare? Hur gamla är dom? Aldrig hört ordet elfteklassare :D

Sohlsken
2017-05-04, 22:53
Härligt! :) Vad är det för vovve?

Elfteklassare? Hur gamla är dom? Aldrig hört ordet elfteklassare :D

Malamute/shaefer :) han ar 11 ar gammal. Gammal och gra men i oerhort bra form for sin alder.

Det ar jamlikt med andra ring i gymnasiet. Pa amerikanska kallas de for "juniors". Niondeklass - freshmen, tiondeklass - sophomores, elfteklass - juniors, tolfteklass - seniors.

Denna klassen har ena riktiga tralar. :smash:

Sohlsken
2017-05-06, 20:18
16.1km imorse (10 miles). Det blåste som fan. 2 timmar 2 minuter och 23 sekunder, första gången jag har sprungit hela sträckan med backar och allt.

StarkaUlf
2017-05-07, 12:01
Grymt att klara och springa hela rundan när det blåser så jävligt då! :)

Sohlsken
2017-05-08, 16:47
T minus 4.5 vecka.

Imorse: 1.6km uppvarming, 3x800 meter uppfor backe och 800 meter nedfor backe, 10 minuter nedvarvning.

Sa javla daligt driv imorse att det tog mig typ 10 minuter bara att komma ur sangen. Jag hade haft tid med fyra set om jag hade pallat att ga upp.

Hoger fot/fotled har haft ont sedan jag, i oknytna skor, i fredags tog ett snedsteg. Det kandes inget vidare igar (jag och maken drack lite alkohol och t.o.m. lagom full gjorde det ont. Inte ett bra tecken) men langrundan OCH dagens pass gick alldeles utmarkt oavsett.

Grymt att klara och springa hela rundan när det blåser så jävligt då! :)

Som fan! :D Det kanns verkligen som att halvmaran borde vara en baggis. Hojdskillnader, backar och sattyg ar tuffare dar jag bor an den topografiska marakartan visar. Mycket tuffare, speciellt nar det blaser sa javligt :D

Sohlsken
2017-05-09, 16:41
5.3km aterhamtning med hunden. Sket nastan pa mig halvvags, fick utoka rundan en aning for att na bajamajan vid loparbanan. Tack och lov for portabla nodtoaletter.

Sohlsken
2017-05-09, 19:02
Tillagg till igar: Klippte gras med akgrasklippare i tva timmar. Det var jobbigt men kandes bra inuti.

Tillagg i allmanhet: Jag tror att deffen faktiskt ar igang nu. Jag har spenderat tva dagar med att vara hungrig.

Sohlsken
2017-05-10, 18:04
Vilodag. Stel i vaderna, sovit daligt, klippte en massa gras igen igar och ar sa allergisk att jag bara vill ga hem och ligga ned hela dagen.

Nu ser omradet iaf mycket battre ut. Jag ska nog ut och klippa lite idag med. Jag borjar fa en solbranna!!!!!111!11!1!!!1!! I MAJ!

Har aven lagt ut pickupen pa Craigslist idag. Som fan. Jag alskar den djupt men det finns inte en chans att jag har rad att kora den, och vara behov har liksom forandrats.
https://portland.craigslist.org/grg/cto/6125793761.html
Det kanns konstigt.

Sohlsken
2017-05-12, 16:09
10km igar.

5km aterhamtning idag.

Jag orkar inte just nu. Facebook hade en bild pa min kusin som min moster lagt in. Det ar ett halvar sedan hon fanns dod efter sjalvmordet.

Om det inte var allt annat som pagar sa hade jag nog orkat, men just nu orkar jag inte.

Sohlsken
2017-05-14, 23:22
21km igår. Första halvan var uppför. Det sög. Jag trodde inte att jag var så trött, men jag var typ helt slut vid det laget jag tog mig till krönet. Asså.

Fyra veckor minus en dag till halvmaran. Jag har fullt förtroende för att jag ska klara mig utan problem :)

Idag körde jag ett lätt styrkepass hos svärföräldrarna med 4.5kgs hantlar. Det kändes bra. Jag ska fråga om jag kan få låna dem ett tag.

Sohlsken
2017-05-15, 17:11
Det blev en valdigt lang dag igar sa jag tog ledigt fran lopningen i morse.

Livet just nu:

1. Letar nytt engelsklararjobb
2. Har mens
3. Svarsyster har brostcancer
4. Maken har just aterhamtat sig fran bihaleoperation
5. Min basta icke-make-van blev opererad for brusten blindtarm efter att ha gatt till akuten med buksmartor, och aterhamtar sig i skrivande stund.
6. Mindre an fyra veckor kvar till halvmaran (detta ar dock positivt).
7. Aterbetalningssumman for de amerikanska studentlanen gick upp i helvete. Kanske kan losas.
8. Behover salja pickupen och kopa nagot som ar aning mer branslesnalt. Inga napp.
9. Fyra veckor kvar med elever. Sa. Nara. Sommarlovet.
10. Taperingen borjar nasta vecka.

Sohlsken
2017-05-16, 17:10
5km med hunden imorse. Han var en liten skit.

Efter skolan ska jag kora overkropp i skolgymmet. Jag ar trott pa att kanna mig plufsig upptill.

svenbanan
2017-05-16, 19:06
Du kommer lätt greja halvmaran! Jag tror du lätt kommer under 3h, och troligen ner mot 2h45min (lite beroende på väder och underlag och backar och sånt). Kanske kan du tom komma ner mot 2h30min ifall din träning sista veckorna och formtoppningen går optimalt och allt råkar falla på plats samtidigt, samt att du plågar dig hårt! :D

Med det sagt så är nog den största faran att man går ut för hårt och går in i väggen när det är en halvmil kvar. Så det kanske är bäst att inte gapa efter allt för mycket... ;)

Hur som helst skrev jag ett svar i löpartråden. Jag trodde din halvmara redan varit, så jag blev nyfiken och nosade lite här...

Sohlsken
2017-05-19, 16:25
Igar kunde jag ha citerat Farbror Melker: "Denna dagen ett liv... och vilket liv sen."

Onsdag: 10km. Gick at helvete p.g.a. trad som just den dagen slappte sin pollen.
Igar: 5km. Gick val okej.
Idag: 6.45km. Kandes helt fantastiskt. Jag ville inte ga upp, men hade en stark kansla av att jag skulle ha angrat mig om jag inte sprang. Jag blev klar pa 45 minuter och 10 sekunder, vilket LATT ar ett personbasta pa den distansen. Det var utan att pressa mig nastan alls.

Vissa dagar flyter det. Sweet shit, let the rest of today also be good. Igar var en san javla skitdag. Det blev battre pa kvallen. Den nya bilstereon anlande och vi installerade den i Del Solen. Ljudet ar sa extremt mycket battre, det kandes bra.

Sohlsken
2017-05-22, 17:59
Frustrerad och vill skriva av mig p.g.a. det som hande i lordags.
Jag har tre veckor innan loppet akt flotte, och en stor fors med en vag fran sidan fick satskapet att vika sig och samtliga sju passagerare blev kastade overbord. Allt gick bra, men jag slog emot knat mot en valdig massa stenar nar jag forsokte fa fotfaste och fa stopp pa flotten innan den skulle dra ivag mot fler forsar. Det hade kunnat bli mycket varre. Vi tappade tva av atta aror, ett par mossor och solglasogon, och det var liksom allt.
Jag kan ga som normalt, det verkar vara vara skrapsar och externa blamarken. Jag skippade langpasset i helgen och skjot pa dagens pass till imorgon. Jag laste pa och sag att det racker med tva veckors tapering infor halvmara, sa jag borjar taperingen nasta vecka och ska ta denna helgens langpass pa sondag.

Forra veckan var liksom inte grejt.

Sohlsken
2017-05-23, 17:03
8.45km (4 miles) i morse. Knat kanns bra. Hunden orkade inte halla halvmaratakt mer an halvvags sa jag fick sakta ned ganska rejalt for att han skulle orka. Gamla bubben :) nojd var han iaf.

Sohlsken
2017-05-24, 16:35
Kara Moder Natur,

BESTAM DIG.

Igar var det 32 grader, imorse var det typ nollgradig snalblast. Fy fan. 5km blev det, utan hund, och trots att det var ett aterhamtningspass kandes det valdigt langsamt. Snabbare an vanligt, men anda. 38 minuter pa aterhamtning med andningspauser p.g.a. faaaaaaaaaaaaan vad kallt det kandes.

944RS
2017-05-24, 19:12
Jäklar vad mycket lysen på bilen:d

Sohlsken
2017-05-25, 05:47
Jäklar vad mycket lysen på bilen:d

Klart fan :D rådjuren växer värre än maskrosor här ikring

Sohlsken
2017-05-25, 16:55
10km idag. Gick at helvete. Jag ar sa javla skitallergisk sa det finns fan inte. 1 timme 16 minuter.

Javla mog. Jag skulle kora halvmaratakt men luftvagarna snorpte ihop sig och sa att nej, det ska du inte alls. Pallade knappt snabbare an aterhamtningstakt.

/bitter

Sohlsken
2017-05-28, 14:09
6.45km i fredags. Kom fram till att min återhämtningstakt är våran hunds maxtakt för distanser >3.25.

Sista langpasset innan loppet idag.

Långdistansträning, även känt som "Konsten att smälla i sig en bastant frukost fem minuter efter att ha vaknat", alt en engelsk titel, "The art of shoving food in your face right after waking up".

23.2km idag. Hela halvmaradistansen. Ska springa nära makens jobb. Jag tycker det är rätt lattjo att jag typ springer från Örebro till Hallsberg.

Sohlsken
2017-05-28, 21:26
23.2km på 2:58:47!!!!!!! Det var hett som helvete (typ 30 grader utan att räkna in het asfalt) och jag drack säkert fyra liter vatten. Jag känner mig väl förberedd för halvmaran. Det kommer att finnas skugga, vattenstationer, och kommer att vara belagt pa en relativt bred skogsstig.

Yasssss! Tapering härnäst!

Sohlsken
2017-05-30, 21:20
5km med hunden imorse.

Sohlsken
2017-05-31, 15:47
10km idag. Dog nästan.

Jag orkar inte. Pollen som fan.

Sohlsken
2017-06-01, 17:45
8km idag. Torsdagar, alltsa. Jag springer mina basta pass pa torsdagar. Aven duggade det lite latt, och det verkade ha regnat under natten. Det bidrog nastan helt sakert till valmaendet for bade mig och hunden. Det kandes sa sjukt bra!

Sohlsken
2017-06-04, 17:38
Ingen löpning sedan i torsdags. I fredags installerade maken och jag bevattningssystem hos svärföräldrarna. Det var roligt, men jobbigt.

Igår spenderade jag större delen av dagen sovandes. Ont i halsen som tusan. Det sitter fortfarande i, så jag vilar, dricker te och kurerar mig i största allmänhet för att kunna springa halvmaran på lördag.

Håll tummarna för mig!

Sohlsken
2017-06-05, 18:09
Ingen lopning idag heller. Jag ar ratt saker pa att problemen kom av besprutningen pa akern precis brevid dar vi bor. Jag mar battre varje dag. Imorgon ska jag springa, sa att jag iaf far in ett par pass innan halvmaran.

Sohlsken
2017-06-05, 23:48
Jag tror att jag har hittat en träningsplan jag vill följa efter halvmaran. Woot woot!

http://womensrunning.competitor.com/2013/03/training-tips/training-plans-fastest-10k-ever_10355/4/amp

Sohlsken
2017-06-06, 16:52
5km idag med hunden, i okej tempo. Halsen kanns draglig idag. Jag ar fortfarande sliten, men jag kunde iaf springa. Nu har jag istallet atergatt till att vara allergisk mot allt som blommar i omnejden.

Det ar iaf battre an att reagera illa pa kemisk besprutning.

svenbanan
2017-06-06, 21:24
Mitt hetaste tips är att nästa lopp du anmäler dig till är på hösten... ;)

Sohlsken
2017-06-06, 21:27
Mitt hetaste tips är att nästa lopp du anmäler dig till är på hösten... ;)

Bra tips. Dessvarre ar ekonomin inte i topptrim just nu, sa jag har inte pengar att lagga pa lopp. Jag kan ju alltid springa en bana jag sjalv valjer, eller en lopprutt utan att det ar ett faktiskt lopp :)

Sohlsken
2017-06-07, 17:02
6.45km idag. 47:49.9 inklusive typ sex minuters promenadpauser och andningspauser. Jakla allergier. Under lopningen holl jag mellan 6:27-6:50. Alltsa en blandning av halvmaratakt och aningen snabbare an halvmaratakt.

Rosten kandes mycket battre igar och jag pratade hela dagen. Mitt pa dagen borjade jag bli snuvig, och framemot kvallen var det typ niagarafallet i nasan. Sedan pa kvallen borjade jag hosta ganska smartsamt, blev tjock i halsen och illamaende. Bade jag och maken ar ratt sakra pa att allt berodde pa att jag overanstrangde halsen, i och med att den ar kopplad till allt det andra. Idag har jag pratat sammanlagt i ungefar tva-tre minuter kanske (max) och det kanns redan battre. Det och te med en rejal klick honung.

Jag ska forsoka att prata sa lite som mojligt resten av veckan tills halsen aterhamtar sig. I och med dagens runda kanns det solklart att det inte har att gora med nagon sjukdom i nulaget, for det finns inte en chans att jag hade orkat om jag var sjuk. Alltsa borde det inte vara nagra problem att springa i helgen, sa lange som jag haller mig i skinnet och haller kaften.

Imorgon blir det vilodag, enligt taperingsschemat, och sedan 3.25km pa fredag for att ta udden av nerverna.

Sohlsken
2017-06-08, 17:13
Vilodag, men jag borjar bli allmant uppspelt. Ater allt jag kan som kan stavja den potentiella sjukdom som gror i min kropp. Te med ingefara, citrongras och farsk honung. C-vitamin. Frukt, gront, kolhydrater, gott om protein. Typ innan-halvmara-kost anda antar jag.

Imorgon 3.25km och sedan ar det loppet som galler.

Sohlsken
2017-06-09, 17:36
5km idag. Jag kunde inte halla igen. Det kandes jattebra, och jag ar SA SJUKT TAGGAD INFOR IMORGON!
24 timmar och 24 minuter till start!

StarkaUlf
2017-06-09, 18:53
Break a leg, så att säga! :)

svenbanan
2017-06-09, 19:04
Bra tips. Dessvarre ar ekonomin inte i topptrim just nu, sa jag har inte pengar att lagga pa lopp. Jag kan ju alltid springa en bana jag sjalv valjer, eller en lopprutt utan att det ar ett faktiskt lopp :)

Jag menade mest att hösten borde vare bättre för dig, så du slipper pollen. Själv brukar jag nästan aldrig springa tävlingslopp, just för jag tycker det inte är värt nästan en tusing för att få ett diplom.

svenbanan
2017-06-09, 19:05
5km idag. Jag kunde inte halla igen. Det kandes jattebra, och jag ar SA SJUKT TAGGAD INFOR IMORGON!
24 timmar och 24 minuter till start!

Det låter som om du fått till formtoppning/tapering rätt bra då. Sprallig som en kalv på grönbete brukar ju vara vad man vill ha för känsla... :thumbup:

Sohlsken
2017-06-10, 02:38
Break a leg, så att säga! :)

Danke :D

Jag menade mest att hösten borde vare bättre för dig, så du slipper pollen. Själv brukar jag nästan aldrig springa tävlingslopp, just för jag tycker det inte är värt nästan en tusing för att få ett diplom.

Det var en tanke, förstås. Jag har tänkt att träna upp mig i tolv veckor och försöka ta milen på 50 minuter. Det ska bli kul.

Det låter som om du fått till formtoppning/tapering rätt bra då. Sprallig som en kalv på grönbete brukar ju vara vad man vill ha för känsla... :thumbup:

Jag skulle gärna spara spralligheten till imorgon bitti. Jag lär vara odräglig vid det laget. Det riktigt kryper i benen på mig.

Sohlsken
2017-06-11, 17:22
3 timmar och 15 minuter.
De första fem kilometrarna var ett rent helvete. De var hårt kuperade, sex gånger var det 45 meter brant uppför och nedför, samtidigt som det var rötter, fallna träd, stenblock och stenar precis överallt. Resten av halvmaran var ärligt talat väldigt enkel, en aning kuperad här och där men banan var i stort sett fri från stenar och rötter.
Det var oerhört vackert, som Gästriklands skogar ungefär, men efter de första fem hade jag redan trampat snett fem gånger med högerfoten och en gång rejält med vänsterfoten. Såpass att jag hörde ett knak och trodde att jag hade brutit något. Dock var det tacksamt nog bara skosnörena. Jag klarade mig igenom resten av loppet med en nyfunnen vän.

Det var en knubbig kille på typ 10-12 år som också sprang. Vi passerade varandra med jämna mellanrum (typ 5-10 minuter) och peppade varandra. Jag skakade hans hand efter att jag gick i mål. Jäkla klockren kille.

Det var verkligen som att springa i en saga, och jag är stolt över att ha klarat hela loppet. Idag mår jag bättre än förväntat. Idag vilar jag och lägger upp en ny träningsplan. Det känns riktigt spännande.

Jag har sprungit mycket på sistone, men nu känner jag mig som en löpare.

944RS
2017-06-11, 18:29
Härligt! Bra sprunget!

StarkaUlf
2017-06-11, 18:34
Fan va kul, grattis! :) Bra jobbat \o/ Nu blev jag ju jävligt sugen på att flyga över och springa det där någon gång, haha. Det lät ju himla underbart.

Sohlsken
2017-06-12, 19:48
Idag accepterar jag min bihåleinflammation. Jag lär få ta en vilovecka. Även migrerar jag tillbaks till min gamla löparjournal då jag tänker fokusera på kortare. Om jag springer längre lopp kommer jag att återuppta denna. Innan jag gör det igen så vill jag springa ett kortare lopp i ganska snabb fart.

Härligt! Bra sprunget!

Tack!! Jag är nog mest imponerad av hur väl jag återhämtade mig. Jag kunde gå som normalt... Typ.

Fan va kul, grattis! :) Bra jobbat \o/ Nu blev jag ju jävligt sugen på att flyga över och springa det där någon gång, haha. Det lät ju himla underbart.

Tack! :D
Äsch. Du kan lika väl springa i Sverige, det ser likadant ut. För mig är det speciellt då jag bor i ett område som praktiskt taget är fritt från grönska större delen av året.

Beemel
2017-06-13, 11:05
3 timmar och 15 minuter.
De första fem kilometrarna var ett rent helvete. De var hårt kuperade, sex gånger var det 45 meter brant uppför och nedför, samtidigt som det var rötter, fallna träd, stenblock och stenar precis överallt. Resten av halvmaran var ärligt talat väldigt enkel, en aning kuperad här och där men banan var i stort sett fri från stenar och rötter.
Det var oerhört vackert, som Gästriklands skogar ungefär, men efter de första fem hade jag redan trampat snett fem gånger med högerfoten och en gång rejält med vänsterfoten. Såpass att jag hörde ett knak och trodde att jag hade brutit något. Dock var det tacksamt nog bara skosnörena. Jag klarade mig igenom resten av loppet med en nyfunnen vän.

Det var en knubbig kille på typ 10-12 år som också sprang. Vi passerade varandra med jämna mellanrum (typ 5-10 minuter) och peppade varandra. Jag skakade hans hand efter att jag gick i mål. Jäkla klockren kille.

Det var verkligen som att springa i en saga, och jag är stolt över att ha klarat hela loppet. Idag mår jag bättre än förväntat. Idag vilar jag och lägger upp en ny träningsplan. Det känns riktigt spännande.

Jag har sprungit mycket på sistone, men nu känner jag mig som en löpare.

Va fan?!? Sprang du maran på 3:15???

Galet bra.

Edit: såg nu att det var en halvmara.

Sohlsken
2017-06-13, 16:53
Tjoho. Jag ar allergisk mot medicinen de gav mig for bihaleinflammationen. Sov knappt alls inatt. Kroppen kliade precis overallt och (varning for personlig detalj) har sakerligen aven givit mig en svampinfektion. FML. Fick annan medicin idag.

Va fan?!? Sprang du maran på 3:15???

Galet bra.

Edit: såg nu att det var en halvmara.

Du kunde forvisso ocksa ha andrat innehallet och sparat mig minnesvardeskomplexet :P