handdator

Visa fullständig version : Är det okej att svanka pyttelite i liggande benlyft?


Diomedea exulans
2017-01-03, 13:31
Hej hej!

Började härförleden med liggande benlyft. Märkte att jag kan ta mycket mer vikt (jag har en hantel mellan fötterna) om jag tillåter mig själv att svanka pyttelite, jämfört med om jag ligger med korsyggen så platt mot golvet att man inte kan få in ett papper därunder. Är det okej att svanka lite?

Sheogorath
2017-01-03, 13:43
Om du primärt vill träna höftböjarna, ja. Om du primärt vill träna stabilisering av bålen (bålflexorerna statiskt), nej.

Diomedea exulans
2017-01-03, 13:57
Okej! Höftböjarna skiter man väl i, det är bålen jag vill åt. Får sänka vikten.
Tack!

Peter.B
2017-01-03, 14:30
OT: svank i liggande lårcurl - hur dåligt är det? Jag lyckas inte göra liggande lårcurl med någon som helst vikt om jag inte svankar inte med/i rörelsen. Är det helt jättedåligt eller spelar det inte så stor roll?

Rolfarsson
2017-01-03, 15:16
OT: svank i liggande lårcurl - hur dåligt är det? Jag lyckas inte göra liggande lårcurl med någon som helst vikt om jag inte svankar inte med/i rörelsen. Är det helt jättedåligt eller spelar det inte så stor roll?

Förmodligen inget vidare för facettlederna, att extendera ländryggen ryggen bakifrån, alltså det du menar, är för mig som har förslitna facettleder något av det mest smärtsamma som jag kan göra.

Peter.B
2017-01-03, 15:34
Förmodligen inget vidare för facettlederna, att extendera ländryggen ryggen bakifrån, alltså det du menar, är för mig som har förslitna facettleder något av det mest smärtsamma som jag kan göra.

Det här är alltså inget jag gör medvetet. När jag gör liggande lårcurl åker liksom min rumpa upp lite och jag svankar litegrann. Hörde någonstans lite löst att det inte ska vara så bra, så försökt att aktivt låta bli - men det går typ inte. Du tror alltså att det kan vara farligt/dåligt? Nu väntar jag förhoppningsfullt på svar från Sheo *popcorn*

Sheogorath
2017-01-03, 15:49
Det blir ju inte en överdrivet stor svankning så någon stor skaderisk ser jag inte, däremot förlorar du träningseffekt eftersom det du gör är att flytta hamstrings ursprung med hjälp av höftböjare och ländrygg istället för att flytta vikten genom att kontrahera hamstrings ytterligare. Om du har väldigt god kroppskontroll skulle du kunna använda det för negativa reps: kasta upp vikten med allt du har men hålla neutralroterat bäcken i den negativa fasen. Det är nog tekniskt väldigt svårt, kan jag tänka mig. Kanske bättre då att begränsa sig till vilken vikt man kan flytta med hamstrings koncentriskt.

Gerdler
2017-01-03, 16:11
Okej! Höftböjarna skiter man väl i, det är bålen jag vill åt. Får sänka vikten.
Tack!
Ok jag är kanske lite dum och går lite OT nu men varför bryr man inte sig om höftböjarna? Vi tränar höftsträckarna som fasen i knäböj och marklyft, men varför vill ingen ge kärlek åt böjarna?

Jag gör det inte heller vill jag påpeka... Men det är av ren okunnighet och monkey see, monkey do som jag har kommit fram till att göra så.

Anders The Peak
2017-01-03, 16:28
Ok jag är kanske lite dum och går lite OT nu men varför bryr man inte sig om höftböjarna? Vi tränar höftsträckarna som fasen i knäböj och marklyft, men varför vill ingen ge kärlek åt böjarna?

Jag gör det inte heller vill jag påpeka... Men det är av ren okunnighet och monkey see, monkey do som jag har kommit fram till att göra så.

Orsaken är att du tränar höftböjarna och inte magen. Men det är svårt att koppla ur den helt.

Diomedea exulans
2017-01-03, 18:22
Ok jag är kanske lite dum och går lite OT nu men varför bryr man inte sig om höftböjarna? Vi tränar höftsträckarna som fasen i knäböj och marklyft, men varför vill ingen ge kärlek åt böjarna?

Jag gör det inte heller vill jag påpeka... Men det är av ren okunnighet och monkey see, monkey do som jag har kommit fram till att göra så.

Nja, det var lite menat som en skämtsam överdrift när jag skrev att jag skiter i höftböjarna. Självklart vill jag inte ha för svaga höftböjare, men jag har aldrig märkt av att de är för svaga. Däremot märker jag av svag mage hela tiden, måste t ex koncentrera mig noga för att inte svanka i militärpress. Lägg där till det faktum att magmusklerna ser mycket sexigare ut, och prioriteringen är solklar.

Gerdler
2017-01-03, 19:38
Jo, magmuskler är sexigare och man vill ju träffa dem i magövningarna, det är givet. Men innebär det att man aldrig har för svaga höftböjare för att den automatiskt får kärlek i alla möjliga övningar där man inte tänker på att koppla in dem?

För det är väldigt få, av vad jag hört åtminstone, som prickskjuter höftböjare.

Rolfarsson
2017-01-03, 19:49
Däremot märker jag av svag mage hela tiden, måste t ex koncentrera mig noga för att inte svanka i militärpress.

Att fokusera på att hålla magen och röven tight för att motverka svank under vertikala pressar kommer du nog aldrig att komma undan, när jag var som starkast i magen och kunde köra dom flesta avancerade bålstabilitetsövningarna utan problem så var jag fortfarande tvungen att göra detta.

Diomedea exulans
2017-01-03, 20:04
Jo, magmuskler är sexigare och man vill ju träffa dem i magövningarna, det är givet. Men innebär det att man aldrig har för svaga höftböjare för att den automatiskt får kärlek i alla möjliga övningar där man inte tänker på att koppla in dem?

För det är väldigt få, av vad jag hört åtminstone, som prickskjuter höftböjare.

Ingen aning, faktiskt. De kanske är som vaderna, automatiskt så starka så man aldrig behöver träna dem?

Kalle40
2017-01-03, 20:15
Liggande benlyft?
Det låter som en övning för gamla tanter.

Så här tränar du flexion i höftleden för utveckling av starka magmuskler och höftböjare.

Häng med raka armar i utgångsläget som om du skulle göra chins fast med händerna i neutral axelbred pronerad fattning.
Lyft benen upp spikraka i så kallad "piksitt"

Utifrån piksitten pendlar du benen nedåt -sedan uppåt med full kraft så högt upp du kan- nedåt igen osv så många ggr du orkar, benen skall hela tiden vara spikraka/flexade.

Så här tränar du upp brutalstyrka i buken, för ex.vis stavhopp och utvecklar magmusklerna brutalt mkt iom att de tvingas förlängas mot sin vilja/negativ träning med mkt hög anspänning i bukmusklerna och kontraheras på uppåtvägen.

Diomedea exulans
2017-01-03, 20:41
Liggande benlyft?
Det låter som en övning för gamla tanter.

Så här tränar du flexion i höftleden för utveckling av starka magmuskler och höftböjare.

Häng med raka armar i utgångsläget som om du skulle göra chins fast med händerna i neutral axelbred pronerad fattning.
Lyft benen upp spikraka i så kallad "piksitt"

Utifrån piksitten pendlar du benen nedåt -sedan uppåt med full kraft så högt upp du kan- nedåt igen osv så många ggr du orkar, benen skall hela tiden vara spikraka/flexade.

Så här tränar du upp brutalstyrka i buken, för ex.vis stavhopp och utvecklar magmusklerna brutalt mkt iom att de tvingas förlängas mot sin vilja/negativ träning med mkt hög anspänning i bukmusklerna och kontraheras på uppåtvägen.

Gamla tanter bör ocks styrketräna effektivt.

Ska svinga benen så långt bak/ner man kan på nervägen?

Kalle40
2017-01-03, 21:11
Nej, absolut inte, du håller emot med bukmuskler och höftböjare.

Att låta höftleden bli svankad är bara väldigt onödigt och mkt dumt.
Att låta den kastas ut i överdriven svankad position är idioti, kan leda till diskbrock om du har otur.

Om du vill träna extension i höftled kör du ju hyperextensions, även då extenderar du aldrig till maxläge, detta är mkt dumt. Likaså om du lyfter marklyft översträcker du aldrig i höftled och svankar, detta ger ingen nämnvärd träningseffekt, bara riskerar diskbrock.

Old Nick
2017-01-03, 21:17
Ok jag är kanske lite dum och går lite OT nu men varför bryr man inte sig om höftböjarna? Vi tränar höftsträckarna som fasen i knäböj och marklyft, men varför vill ingen ge kärlek åt böjarna?

Det är helt enkelt det som gäller nuförtiden. Svagast höftböjare vinner.

Vad det handlar om är ju att folk tror att man blir stram i höftböjarna om man tränar dem. Och samma sak gäller om man inte tränar dem. Så de skall bara stretchas. Och helst kopplas ur helt och glömmas bort.

Vilket förstås bara är dumt. Man kan ha både starka och smidiga höftböjare.

Kalle40
2017-01-03, 21:22
Absolut, detta visade ju Tom Platz om inte annat, han hade ju de mest utvecklade benmuskulaturen i världen, men var otroligt vig/mjuk i muskulaturen, kunde gå ned i split tror jag, inte 100,men spagat vet jag att han kunde, men han var otroligt mjuk å smidig i muskulaturen iaf. Han brukade också stretcha i 1h innan varje träningspass.