handdator

Visa fullständig version : Riktig magi av Brynolf & Ljung?


Mr Eks
2017-01-03, 01:34
Hej

Jag läste lite på flashback och började sen kolla på street magic med brynolf och ljung. Jag vet folk säger att de är illusionister m m. Men detta går inte att genomföra naturligt. Det måste finnas en övernaturlig förklaring till deras krafter.

FInns massvis med exempel på Ytube men jag tar detta jag läste om då.. I detta testet säger en kille 7 siffror från 1 till 35. Chansen för magikern att gissa rätt är 1/6 700 000.. Han gör det två gånger här:

MerxGxSWXgM

Är detta äkta magi för jag ser ingen naturlig förklaring....

Derbel McDillet
2017-01-03, 01:46
Hej

Jag läste lite på flashback och började sen kolla på street magic med brynolf och ljung. Jag vet folk säger att de är illusionister m m. Men detta går inte att genomföra naturligt. Det måste finnas en övernaturlig förklaring till deras krafter.

FInns massvis med exempel på Ytube men jag tar detta jag läste om då.. I detta testet säger en kille 7 siffror från 1 till 35. Chansen för magikern att gissa rätt är 1/6 700 000.. Han gör det två gånger här:

MerxGxSWXgM

Är detta äkta magi för jag ser ingen naturlig förklaring....

Den naturliga förklaringen, likt till mycket annan omöjlig magi du ser i rutan, är att magikerna inte jobbar ensamma. De chockade kändisarna är med på tricket. Ja, ofta är det faktiskt så enkelt.

Mr Eks
2017-01-03, 01:49
Den naturliga förklaringen, likt till mycket annan omöjlig magi du ser i rutan, är att magikerna inte jobbar ensamma. De chockade kändisarna är med på tricket. Ja, ofta är det faktiskt så enkelt.
Fast ... nä. Det finns exempel massvis med trick som är omöjliga att genomföra. Skulle de ha haft råd att muta allihop? Nä...

Derbel McDillet
2017-01-03, 01:51
Fast ... nä. Det finns exempel massvis med trick som är omöjliga att genomföra. Skulle de ha haft råd att muta allihop? Nä...

Fast jo... Du kan kalla det mutor om du vill. Vissa människor är helt enkelt snälla nog att spela med. Och eventuellt får de nån kompensation också.

Andy.da.wohoo
2017-01-03, 01:58
Även om kändisarna inte får någon kompensation i form av pengar så är några minuter i tv-rutan värt en hel del.

EDIT: Efter att ha sett klippet så känns det ju lite krystat också.

Mr Eks
2017-01-03, 02:29
Varför ser folk konspirationsteorier i allting? Det är inte direkt som att brynolf o ljung är ensamma magiker i världen utan det finns många fler med samma krafter

Mr Eks
2017-01-03, 02:30
Om det nu inte är äkta magi kan någon förklara hur de gör???

WHITEFOLKS
2017-01-03, 02:32
Om det hade varit "äkta magi" så hade det inte funnits ett behov att hantera lappen efter att numren är sagda. Då hade han låtit den andra personen lyfta på glaset och ta lappen själv.

Finns ju även en anledning till varför han vill berätta lite odds och dra ut på tiden etc efter numren är sagda :D

1:33 ish ser det ju ut som han räcker sig bak efter nåt med högerarmen.

Mike Hunt
2017-01-03, 02:53
Klart att det är riktig magi! De har uppenbarligen varit på promenad i vättarnas skog och hittat pysslingarnas hemliga bär! Denna magi är typisk för just pysslingar, dvärgar, alver och andra luriga skogsfigurer.

Stompa
2017-01-03, 02:56
Den naturliga förklaringen, likt till mycket annan omöjlig magi du ser i rutan, är att magikerna inte jobbar ensamma. De chockade kändisarna är med på tricket. Ja, ofta är det faktiskt så enkelt.

Detta stämmer nästan enkom in på större illusioner såsom när man trollar fram långtrdare och elefanter. Inte i små trick som dessa. Det har inte med något omedvetet influerande av val att göra heller, även om det är den slutsatsen många magiker vill att deras "offer" ska dra pga av att det skulle inneburit störst prestation samt något om teorin om revenge of the nerd.

I Brynolf och ljungs fall är det nästan enbart fingerfärdighet som ligger bakom resultaten. När de gör tricket för han operasångaren har jag tom för mig att man ser när han byter ut lappen.

svenbanan
2017-01-03, 05:09
Bara för att du (eller jag) inte ser hur de gör det, eller kan lista ut hur det skulle gå att göra det, innebär inte att det är nåt övernaturligt. Det betyder bara att de är bättre än dig på att lista ut hur de kan denna typ av trick. Allt de gör går ut på att lura dig att tänka på fel grejer och fokusera på fel saker och hypa upp hela grejen så att du sitter där som en fågelholk och undrar hur fan det är möjligt.

Jag slår vad om att du inte heller vet exakt hur en liten lysdiodsficklampa fungerar, eller skulle kunna bygga en. Men du tror ju inte att det är magi som gör att det funkar, eller hur. Men ifall du hoppade in i en tidsmaskin tog med dig en ficklampa till medeltiden och sade att du var en magiker så skulle de snart kalla dig Merlin ifall du var lite smooth med hur du presenterade ditt ficklampetrick...

EDIT: Men just detta trick syns ju att han får tag i en lapp vid 1:30 av som nån annan skrivit siffrorna på medans han fördröjde de andra. Sen har han lappen i högerhanden hela tiden och eftersom han tränat tusentals timmar på att trixa med sådant här så switchar han lappar då han tar fram den från glaset. Efter det får man inte se att han på nåt sätt slänger bort lappen som låg under glaset med högerhanden. Det är såklart ingen slump att den som filmar zoomar in vid vissa tillfällen. Kameramannen är solklart med på noterna och vet vad som inte får komma med i bild.

rbn
2017-01-03, 05:44
Fast ... nä. Det finns exempel massvis med trick som är omöjliga att genomföra. Skulle de ha haft råd att muta allihop? Nä...

Jo. Titta på Criss Angels 'walk on water' för 10 år sedan så var varenda person på poolområdet "mutad" eller med på tricket. Behöver inte alltid vara betalda statister heller, att bara få vara med och synas lite i tv kan nog räcka för många.

sBQLq2VmZcA

Wormzie
2017-01-03, 08:53
De är helt vanlig magi.. dvs distraktioner, manipulationer, psykologi och fingerfärdighet.

Jag har inte tittat så mycket på dem eftersom de verkar upprepa väldigt mycket David Blaine som jag fick överdoserat i What is magic?

http://www.imdb.com/title/tt1681665/?ref_=nv_sr_1
http://www.imdb.com/title/tt3345310/?ref_=tt_rec_tt

Bob90
2017-01-03, 09:03
De är helt vanlig magi.. dvs distraktioner, manipulationer, psykologi och fingerfärdighet.


Precis detta. "Riktig" magi existerar (troligtvis *rolleyes*) inte.

dluddeckens
2017-01-03, 09:04
Känns helt självklart hur detta tricket går till:

1:33 (gissningsvis då => får han en lapp av en assistent med den rätta raden)

2:00 (=> titta när han tar upp lappen, handen över hela lappen, och han har möjlighet att lägga undan den "gamla")


Kräver ingen magi, bara träning och fingerfärdighet.

Stuffer
2017-01-03, 10:26
Varför ser folk konspirationsteorier i allting? Det är inte direkt som att brynolf o ljung är ensamma magiker i världen utan det finns många fler med samma krafter

För att oftast är det den mest sannolika förklaringen som är den riktiga.
Vad känns mest troligt? Att det bara är bluff/illusion med hjälp av diverse medhjälpare och rekvisita eller att det faktiskt finns personer med "speciella krafter"
Hittills har jag inte sett en enda magiker som helt öppet och ärligt demonstrerar sina "speciella krafter" utan det ska ju alltid till en massa störningsmoment i form av skynken, glas, burkar etc.
Kom igen den dagen det kliver in en Jedi-krigare på scenen utan några som helst rekvisita och endast med hjälp av "the force" får en oberoende publik att börja flyga runt i rummet.
Har själv försökt använda kraften ibland när jag ligger i soffan och inte når fjärrkontrollen men det misslyckas varje gång

spas
2017-01-03, 11:23
Har själv försökt använda kraften ibland när jag ligger i soffan och inte når fjärrkontrollen men det misslyckas varje gång

"Försökt" är problemet. Do or do not, there is no try.

On topic så ser det ju skapligt troligt ut med ett lappbyte vid 2 min.

PureWhey
2017-01-03, 11:51
Varför ser folk konspirationsteorier i allting? Det är inte direkt som att brynolf o ljung är ensamma magiker i världen utan det finns många fler med samma krafter

*popcorn*

ARMSTARK
2017-01-03, 11:57
Så det finns inga tomtar, troll, spöken, magi osv? Ska vi behöva leva i verkligheten? *gah!*

Diomedea exulans
2017-01-03, 12:02
Det kanske är gud som hjälper dem?

Illustrerade mannen
2017-01-03, 12:52
Visst är det fingerfärdighet - och ofta snyggt gjort. Jag har en elev (jag arbetar som gymnasielärare) som är den där "branschen". Ung, men på god väg. Han får mig (och de flesta andra) att tvivla på våra sinnen ibland... Under en rast frågade han om han fick låna min vigselring. Jag sa ja med kravet att han inte skulle trolla bort den för alltid... Hela klassen tittade på. Vi satt vid mitt bord i ena änden av klassrummet. Jag tog av mig ringen och gav den till honom. Han höll upp den, läste inuti den så alla hörde att det var min ring. Han fladdrade lite med händerna och så var ringen borta. Inget direkt konstigt. Sen bad han mig gå till en av bokhyllorna i andra änden av rummet. Han hade inte rest sig ur stolen. Mellan två böcker i bokhyllan hittade jag en plånbok eller åtminstone ett svart plånboksliknande föremål. Han instruerade mig muntligt var jag skulle leta. Han bad mig kolla i plånboken. I den låg en mindre plånbok. Jag kollade i den. Där låg en ännu mindre plånbok. I den låg ett rött vikt "sidenpapper". Han bad mig försiktigt bära papperet till mitt bord. Extremt långsamt och försiktigt vecklade han upp papperet. Där låg min ring! Hela klassen tjöt! Jag också tror jag. Extremt snyggt gjort! Inga distraktioner, inget fladder med händerna under uppvikningen - bara lugnt och stillsamt. Häpnadsväckande! Hade han bara släppt ned ringen på papperet hade det garanterat märkts! Självklart hade han inte teleporterat dit ringen, men riktigt snyggt gjort!

Tree Fiddy
2017-01-03, 12:52
NSCqbE6JQag

Mycket häftigare.

https://youtu.be/NSCqbE6JQag?t=359

PureWhey
2017-01-03, 13:52
Så det finns inga tomtar, troll, spöken, magi osv? Ska vi behöva leva i verkligheten? *gah!*

Sluta med dina konspirationer, klart de existerar.

Petoria
2017-01-03, 13:53
Sluta med dina konspirationer, klart de existerar.

Precis, om det inte fanns magi hur skulle tomten kunna resa runt jorden så snabbt? :laugh::laugh:

Derbel McDillet
2017-01-03, 15:15
Detta stämmer nästan enkom in på större illusioner såsom när man trollar fram långtrdare och elefanter. Inte i små trick som dessa. Det har inte med något omedvetet influerande av val att göra heller, även om det är den slutsatsen många magiker vill att deras "offer" ska dra pga av att det skulle inneburit störst prestation samt något om teorin om revenge of the nerd.

I Brynolf och ljungs fall är det nästan enbart fingerfärdighet som ligger bakom resultaten. När de gör tricket för han operasångaren har jag tom för mig att man ser när han byter ut lappen.

Jag skrev faktiskt innan jag tittat på klippet och som nån skrev ovan ser man när bytet är möjligt även om det är snyggt gjort. Så du har rätt i det här fallet. Minns dock serien som gick i Sverige med Uri Geller där programledarna heela tiden var med på tricken. Uselt tvprogram.. Så uppenbart att man skämdes för allt de försökte tuta i folk.

Derbel McDillet
2017-01-03, 15:23
Om det nu inte är äkta magi kan någon förklara hur de gör???

Antingen är det så, som jag sagt, att åskådaren är med på tricket och låtsas spela chockad eller så är det skicklig fingerfärdighet eller undermedvetna grejer som "blå hammare" eller siffran sju.

Kan du förklara för mig istället, varför ingen nånsin under alla år tagit James Randis prissumma som han utlovar till den som kan trolla under kontrollerade former?

Kan du förklara varför Uri Geller bara trollar med egna förberedda skedar men blir totalt värdelös när han får andra skedar att trolla med?

Kan du förklara varför "psychic mediums" i 100 fall av 100 gör bort sig när de testas under kontrollerade former och bara lyckas halvdant när de lurar sörjande (förlåt) idioter?

Kan det helt enkelt vara så att det inte finns "äkta magi" utan bara är just trolleritrick...

MasterChief
2017-01-03, 15:58
Om jag kunde utföra riktig magi så hade jag nog inte valt att presentera det i ett uselt program med några B-kändisar.

Jag hade nog valt att bjuda in världspressen och visa dem mina övernaturliga talanger och några timmar senare bli den mest eftertraktade och högst betalda människan i världen.

Sohlsken
2017-01-03, 16:41
Kolla "magic secrets revealed" på youtube. De förklarar mycket.

Mr Eks
2017-01-03, 17:14
Har själv försökt använda kraften ibland när jag ligger i soffan och inte når fjärrkontrollen men det misslyckas varje gång Har du aldrig tänkt att du kanske inte försöker tillräckligt hårt?

Asså människan har åkt till månen, skickat iväg makkapärer till universum, kan skjuta laserstrålar, skickar ner maskiner till 1 mils djup i havet... mm. mm... skulle människan inte kunna kontrollera objekt som ligger 2 meter bort? stört löjligt tkr jag ärligt...

Mr Eks
2017-01-03, 17:20
Visst är det fingerfärdighet - och ofta snyggt gjort. Jag har en elev (jag arbetar som gymnasielärare) som är den där "branschen". Ung, men på god väg. Han får mig (och de flesta andra) att tvivla på våra sinnen ibland... Under en rast frågade han om han fick låna min vigselring. Jag sa ja med kravet att han inte skulle trolla bort den för alltid... Hela klassen tittade på. Vi satt vid mitt bord i ena änden av klassrummet. Jag tog av mig ringen och gav den till honom. Han höll upp den, läste inuti den så alla hörde att det var min ring. Han fladdrade lite med händerna och så var ringen borta. Inget direkt konstigt. Sen bad han mig gå till en av bokhyllorna i andra änden av rummet. Han hade inte rest sig ur stolen. Mellan två böcker i bokhyllan hittade jag en plånbok eller åtminstone ett svart plånboksliknande föremål. Han instruerade mig muntligt var jag skulle leta. Han bad mig kolla i plånboken. I den låg en mindre plånbok. Jag kollade i den. Där låg en ännu mindre plånbok. I den låg ett rött vikt "sidenpapper". Han bad mig försiktigt bära papperet till mitt bord. Extremt långsamt och försiktigt vecklade han upp papperet. Där låg min ring! Hela klassen tjöt! Jag också tror jag. Extremt snyggt gjort! Inga distraktioner, inget fladder med händerna under uppvikningen - bara lugnt och stillsamt. Häpnadsväckande! Hade han bara släppt ned ringen på papperet hade det garanterat märkts! Självklart hade han inte teleporterat dit ringen, men riktigt snyggt gjort!

Precis just detta jag menar!!

HUR förklarar du det där? folk vill inte tro på sånt här för de blir rädd och deras världsbild vacklar. De har hela sitt liv bara trott på "vetenskap" och sånt som kan bevisas och när det kommer bevis på att det finns något som inte går att förstå för människan så reagerar de som i denna tråden med förvirring, dåliga skämt, dumma bortförklaringar, ironi m m för att dölja sin frustration över att sanningen uppdagar sig framför deras öogn....

Mr Eks
2017-01-03, 17:21
Antingen är det så, som jag sagt, att åskådaren är med på tricket och låtsas spela chockad eller så är det skicklig fingerfärdighet eller undermedvetna grejer som "blå hammare" eller siffran sju.

Kan du förklara för mig istället, varför ingen nånsin under alla år tagit James Randis prissumma som han utlovar till den som kan trolla under kontrollerade former?

Kan du förklara varför Uri Geller bara trollar med egna förberedda skedar men blir totalt värdelös när han får andra skedar att trolla med?

Kan du förklara varför "psychic mediums" i 100 fall av 100 gör bort sig när de testas under kontrollerade former och bara lyckas halvdant när de lurar sörjande (förlåt) idioter?

Kan det helt enkelt vara så att det inte finns "äkta magi" utan bara är just trolleritrick...mannen klart jag kan förklara det men just nu har jag inte tid.. tänk efter själv så förstår du nog...

Derbel McDillet
2017-01-03, 17:41
mannen klart jag kan förklara det men just nu har jag inte tid.. tänk efter själv så förstår du nog...

Ok mannen

blåvitt
2017-01-03, 17:45
Precis just detta jag menar!!

HUR förklarar du det där? folk vill inte tro på sånt här för de blir rädd och deras världsbild vacklar. De har hela sitt liv bara trott på "vetenskap" och sånt som kan bevisas och när det kommer bevis på att det finns något som inte går att förstå för människan så reagerar de som i denna tråden med förvirring, dåliga skämt, dumma bortförklaringar, ironi m m för att dölja sin frustration över att sanningen uppdagar sig framför deras öogn....

En gång i tiden klarade jag av att få en person att välja ett kort ur en lek, signera det, lägga det i sin ficka och sen hitta det instucket i deras strumpa, varpå de upptäckte att fickan var tom. Personen man utövar mot och åskådare är alla helt säkra på att man inte vidrört kortet sen det plockades ur leken men innan tricket är slut har man förflyttat det vid tre enskilda tillfällen. 30% fingerfärdighet, 70% vilseledning (som innefattar rekvisita, förberedelser utöver träning, och ffa manipulation). Jag var aldrig tillräckligt bra för att lägga upp något på youtube för om folk har möjligheten att gå tillbaka och titta på de saker man som "magiker" inte vill att de ska titta på krävs en helt annan skicklighetsnivå... men det går. Med 0% äkta magi :)

Om det hade varit äkta, varför kunde inte Illustrerade Mannen få plocka fram ringen ur kuvertet själv? Den låg givetvis aldrig i kuvertet utan det handlar om dold plantering.

Kallsone
2017-01-03, 17:45
Haha jag förstår inte om Mr Eks skojar eller är seriös.

Jag blir också förundrad och undrar vad tricket är ibland. I vissa trick vet jag att illusionisterna har påverkat sitt offer under en dag med t.ex. bilder osv på t.ex. siffran 8. När de sen ska utföra sitt trick "tänk på en siffra" så kommer de att tänka på 8. Men dessa förberedelser visas inte i tv.

MasterChief
2017-01-03, 17:48
mm... skulle människan inte kunna kontrollera objekt som ligger 2 meter bort? stört löjligt tkr jag ärligt...

Jag klarar det, men jag får såklart sträcka på mig.

Derbel McDillet
2017-01-03, 17:48
Precis just detta jag menar!!

HUR förklarar du det där? folk vill inte tro på sånt här för de blir rädd och deras världsbild vacklar. De har hela sitt liv bara trott på "vetenskap" och sånt som kan bevisas och när det kommer bevis på att det finns något som inte går att förstå för människan så reagerar de som i denna tråden med förvirring, dåliga skämt, dumma bortförklaringar, ironi m m för att dölja sin frustration över att sanningen uppdagar sig framför deras öogn....

Det förklaras med skicklig fingerfärdighet. Hade det förklarats med magi som du menar så hade det gått att göra snyggare och utan något rött papper där han har möjlighet att gömma tillbaka ringen. Jag har läst dina trådar och jag försöker behärska mig men sluta driv nu.. Hade de trollat på riktigt så hade de använt det till bättre saker än att trolla fram ringar ur sidenpapper.

rooz
2017-01-03, 17:54
Alltså. Hade grabbar sysslat med riktig magi, så hade de fan inte gjort för ett gäng svenska kändisar i TV4 och tjänat några pluringar och handjobs.

Stompa
2017-01-03, 18:01
Känns helt självklart hur detta tricket går till:

1:33 (gissningsvis då => får han en lapp av en assistent med den rätta raden)

2:00 (=> titta när han tar upp lappen, handen över hela lappen, och han har möjlighet att lägga undan den "gamla")


Kräver ingen magi, bara träning och fingerfärdighet.

Vadå självklart? Din förklaring här är ju extremt lös, plus att av vad man får se i klippet kan de ha använt 100 tals olika metoder. Men om vi utgår från din föreslagna.

1 vart drar du slutsatsen om att han har en assistent? Hur har assistenten lyckats skriva en exakt lottolapp från svs?

2. Han har möjlighet ja. Men hur går det till?

Starke75an
2017-01-03, 18:02
Magi finns på riktigt.

PureWhey
2017-01-03, 18:12
Magi finns på riktigt.

http://dragonsdengames.com/wp-content/uploads/2013/06/Magic-The-Gathering-Saskatoon.jpg

Mr Eks
2017-01-03, 18:14
Alltså. Hade grabbar sysslat med riktig magi, så hade de fan inte gjort för ett gäng svenska kändisar i TV4 och tjänat några pluringar och handjobs.

De har såklart susat genom mitt huvud men jag tänker såhä.


Har du sett serien Charmed, Förhäxad? Det gjorde jag när jag var liten och jag tänker att magiker irl också tänker som dem??

de kan/får inte avslöja sig för omvärlden för de skulle aldrig någonsin få vara i fred och elaka häx jagare skulle försöka döda dem mm. mm. hajar du mannen? :)

om jag kunde trolla med äkta magi som Brynolf o Ljung. Då hade inte jag berättat det för folk utan hade utnyttjat det i smyg såklart!!!

Derbel McDillet
2017-01-03, 18:19
de kan/får inte avslöja sig för omvärlden för de skulle aldrig någonsin få vara i fred och elaka häx jagare skulle försöka döda dem mm. mm. hajar du mannen? :)

om jag kunde trolla med äkta magi som Brynolf o Ljung. Då hade inte jag berättat det för folk utan hade utnyttjat det i smyg såklart!!!

Makes sense!! Lösningen för att inte bli upptäckt är att göra det i tv?

Andy.da.wohoo
2017-01-03, 18:21
De har såklart susat genom mitt huvud men jag tänker såhä.


Har du sett serien Charmed, Förhäxad? Det gjorde jag när jag var liten och jag tänker att magiker irl också tänker som dem??

de kan/får inte avslöja sig för omvärlden för de skulle aldrig någonsin få vara i fred och elaka häx jagare skulle försöka döda dem mm. mm. hajar du mannen? :)

om jag kunde trolla med äkta magi som Brynolf o Ljung. Då hade inte jag berättat det för folk utan hade utnyttjat det i smyg såklart!!!

Nu får du faktiskt sluta, du kan inte mena allvar. Du baserar din teori om påstådda magiker på en tv-serie? *gah!*

Jag baserar mina historiska kunskaper på Game of Thrones. För bara hundratals år sedan så fanns Westeros på riktigt och det som en gång var House Stark i den kalla norden är nu ättlingar till alla Svenskar/Norrmänn/Danskar och Lannisters släkt blev till Greker och Spanjorer. Deras guldgruvor tog slut och de fortsatte leva som Lannisters, vilket förklarar varför länderna hamnade i skuld i modern tid. :smash:

rooz
2017-01-03, 21:36
De har såklart susat genom mitt huvud men jag tänker såhä.


Har du sett serien Charmed, Förhäxad? Det gjorde jag när jag var liten och jag tänker att magiker irl också tänker som dem??

de kan/får inte avslöja sig för omvärlden för de skulle aldrig någonsin få vara i fred och elaka häx jagare skulle försöka döda dem mm. mm. hajar du mannen? :)

om jag kunde trolla med äkta magi som Brynolf o Ljung. Då hade inte jag berättat det för folk utan hade utnyttjat det i smyg såklart!!!

Men nu är detta sänt på nationell tv, bästa sändningstid? Hur bra gömmer man sig då?

Hela din logik brister ju redan där.

VoDaresVins
2017-01-03, 21:39
Lite off topic, men finns det nån som gillar Brynolf o Ljung. Jag gillar illusionister men finner de där två helt charmlösa.

Scratch89
2017-01-03, 22:03
Nu får du faktiskt sluta, du kan inte mena allvar. Du baserar din teori om påstådda magiker på en tv-serie? *gah!*

Jag baserar mina historiska kunskaper på Game of Thrones. För bara hundratals år sedan så fanns Westeros på riktigt och det som en gång var House Stark i den kalla norden är nu ättlingar till alla Svenskar/Norrmänn/Danskar och Lannisters släkt blev till Greker och Spanjorer. Deras guldgruvor tog slut och de fortsatte leva som Lannisters, vilket förklarar varför länderna hamnade i skuld i modern tid. :smash:

Haha, din teori är den mest hållbara i tråden. :D

Illustrerade mannen
2017-01-03, 22:10
Om det hade varit äkta, varför kunde inte Illustrerade Mannen få plocka fram ringen ur kuvertet själv? Den låg givetvis aldrig i kuvertet utan det handlar om dold plantering.

Precis min mening också. Hade jag plockat fram ringen borta vid bokhyllan hade jag blivit rädd på riktigt. Som jag skrev var det extremt skickligt gjort. Tror man på riktigt att det finns "magi" bör man söka mentalvård... Alternativt växa upp...

FoolsGold
2017-01-03, 22:53
Hej

Jag läste lite på flashback och började sen kolla på street magic med brynolf och ljung. Jag vet folk säger att de är illusionister m m. Men detta går inte att genomföra naturligt. Det måste finnas en övernaturlig förklaring till deras krafter.

FInns massvis med exempel på Ytube men jag tar detta jag läste om då.. I detta testet säger en kille 7 siffror från 1 till 35. Chansen för magikern att gissa rätt är 1/6 700 000.. Han gör det två gånger här:

MerxGxSWXgM

Är detta äkta magi för jag ser ingen naturlig förklaring....

http://new4.fjcdn.com/pictures/Successful_0dd388_1619913.jpg

Mr Eks
2017-01-04, 00:13
http://new4.fjcdn.com/pictures/Successful_0dd388_1619913.jpg

Vadå is allways J and remember? Mannen du försöker väl inte psyka mig nu:smash:... eller!!Börja misstänka det ärligt talat.. fuck!! :devil:

WHITEFOLKS
2017-01-04, 00:23
Det är inte magi på riktigt, allt du behöver veta :)

Bob90
2017-01-04, 00:53
Lite off topic, men finns det nån som gillar Brynolf o Ljung. Jag gillar illusionister men finner de där två helt charmlösa.

Är inte min stil, min favoritduo är utan tvekan Penn & Teller. Särskilt Teller är helt makalös.

Bob90
2017-01-04, 01:06
https://www.youtube.com/watch?v=uwnFFJN2ZY0

Där har vi fingerfärdighet. Liksom vart kommer duvorna ifrån? :d
Och kolla alla små distraktioner och att han hela tiden plockar och droppar saker ur/i hattar och fickor :cool:

Likaså Teller, https://www.youtube.com/watch?v=pPoTWioLAoo

Agitator
2017-01-04, 01:21
Duvorna kommer ifrån hans kavaj och insydda specialfickor.

Bob90
2017-01-04, 01:26
Duvorna kommer ifrån hans kavaj och insydda specialfickor.

Absolut, men jag försöker få fram att han är oerhört skicklig :d

Stuffer
2017-01-04, 08:50
Har du aldrig tänkt att du kanske inte försöker tillräckligt hårt?

Asså människan har åkt till månen, skickat iväg makkapärer till universum, kan skjuta laserstrålar, skickar ner maskiner till 1 mils djup i havet... mm. mm... skulle människan inte kunna kontrollera objekt som ligger 2 meter bort? stört löjligt tkr jag ärligt...

Asså. Alla de andra saker du räknar upp är ju just maskiner som människan har byggt för att utföra något. Det finns ingen som helst magi i dessa prylar (inte ens laserstrålarna!) så ditt resonemang saknar helt logik.
Klart vi kan kontrollera objekt som ligger två meter bort men då bygger vi in en sådan funktion i prylen vi vill "kontrollera" eller använder oss av en lång kratta.
BTW så finns det numera tv-apparater där man kan klara sig utan fjärrkontrollen. Istället kan man kontrollera tv:n med handsignaler. Det måste väl vara magi? Eller inte.

Du har redan haft en tråd där du gråter ut om hur taskiga alla är med dig på ett forum så innan denna tråd spårar ut så måste jag be dig reflektera lite över din diskussionsteknik.
Du startar en tråd med en frågeställning där du själv har en idé om svaret. Sen struntar du helt i att ta in det som sägs i tråden och reflektera kring det utan du håller benhårt på din ursprungsidé och dumförklarar andra. Bara att skriva en sån sak som att du inte har tid att svara utan uppmanar den andre att tänka själv. Vad har du för syfte med sådana trådar?

Mr Eks
2017-01-04, 16:56
Asså. Alla de andra saker du räknar upp är ju just maskiner som människan har byggt för att utföra något. Det finns ingen som helst magi i dessa prylar (inte ens laserstrålarna!) så ditt resonemang saknar helt logik.
Klart vi kan kontrollera objekt som ligger två meter bort men då bygger vi in en sådan funktion i prylen vi vill "kontrollera" eller använder oss av en lång kratta.
BTW så finns det numera tv-apparater där man kan klara sig utan fjärrkontrollen. Istället kan man kontrollera tv:n med handsignaler. Det måste väl vara magi? Eller inte.

Du har redan haft en tråd där du gråter ut om hur taskiga alla är med dig på ett forum så innan denna tråd spårar ut så måste jag be dig reflektera lite över din diskussionsteknik.
Du startar en tråd med en frågeställning där du själv har en idé om svaret. Sen struntar du helt i att ta in det som sägs i tråden och reflektera kring det utan du håller benhårt på din ursprungsidé och dumförklarar andra. Bara att skriva en sån sak som att du inte har tid att svara utan uppmanar den andre att tänka själv. Vad har du för syfte med sådana trådar?
jag har gråtit ja men har jag tvingat något att läsa det jag skriver! har jag tvingat någon tycka synd om mig! va! va!! VA! OM man tvingar någon fysiskt eller psykiskt så gör man ett moraliskt fel. om man bara gråter utan tvinga någon så gör man inget fel!! ELLER *grr27*

FoolsGold
2017-01-04, 21:58
jag har gråtit ja men har jag tvingat något att läsa det jag skriver! har jag tvingat någon tycka synd om mig! va! va!! VA! OM man tvingar någon fysiskt eller psykiskt så gör man ett moraliskt fel. om man bara gråter utan tvinga någon så gör man inget fel!! ELLER *grr27*

Jag ser två alternativ här:

1. Du är ett mycket framgångsrikt troll. I så fall gratulerar, mission accomplished! :)

2. Du är inte ett troll och då vill jag klargöra att jag med troll menar någon som skapar trådar och argumenterar på ett medvetet sätt för att skapa så mycket och så upprörda reaktioner som möjligt. Om det faktiskt är så att du inte är ett troll bör du få information om att det är så du uppfattas. Det är ingen kritik mot din person utan bara ett faktum som du kan utläsa genom flera personers reaktioner i just denna tråd.

Det som reageras på är att du (om du nu menar allvar) faktiskt för det första tror på att det finns något sådant som magi och för det andra tror att det du just har sett på klippet faktiskt är magi. Om du är med mig så långt skulle jag vilja föreslå följande tankeexperiment:

Låt oss tänka oss att två personer som ser något som de inte kan förklara. Hos den första personen sker följande tankeprocess:
"Oj det där känner jag inte igen och jag kommer heller aldrig att kunna förklara det. Det måste helt enkelt vara magi!"

Hos den andra personen sker följande tankeprocess:
"Oj det där känner jag inte igen. Undrar hur det fungerar? Jag vet det såklart inte ännu men jag utgår ifrån att det finns en förklaring. Kanske jag eller någon annan till och med kan fundera ut hur det fungerar genom att utforska det närmare."

Den första av dessa hållningssätt hjälper oss inte att förklara något om världen, något som det andra hållningssättet gör. I tillägg har hållningssätt nr två gett oss en rad fördelar som t.ex. teknologisk och medicinsk utveckling.

Nu är ju klippet bara underhållning och det kan såklart finnas en tjusning i att inte kunna förklara allt men det är viktigt att kunna skilja på den tjusningen och vad som faktiskt händer.

Mr Eks
2017-01-04, 22:03
Jag ser två alternativ här:

1. Du är ett mycket framgångsrikt troll. I så fall gratulerar, mission accomplished! :)

2. Du är inte ett troll och då vill jag klargöra att jag med troll menar någon som skapar trådar och argumenterar på ett medvetet sätt för att skapa så mycket och så upprörda reaktioner som möjligt. Om det faktiskt är så att du inte är ett troll bör du få information om att det är så du uppfattas. Det är ingen kritik mot din person utan bara ett faktum som du kan utläsa genom flera personers reaktioner i just denna tråd.

Det som reageras på är att du (om du nu menar allvar) faktiskt för det första tror på att det finns något sådant som magi och för det andra tror att det du just har sett på klippet faktiskt är magi. Om du är med mig så långt skulle jag vilja föreslå följande tankeexperiment:

Låt oss tänka oss att två personer som ser något som de inte kan förklara. Hos den första personen sker följande tankeprocess:
"Oj det där känner jag inte igen och jag kommer heller aldrig att kunna förklara det. Det måste helt enkelt vara magi!"

Hos den andra personen sker följande tankeprocess:
"Oj det där känner jag inte igen. Undrar hur det fungerar? Jag vet det såklart inte ännu men jag utgår ifrån att det finns en förklaring. Kanske jag eller någon annan till och med kan fundera ut hur det fungerar genom att utforska det närmare."

Den första av dessa hållningssätt hjälper oss inte att förklara något om världen, något som det andra hållningssättet gör. I tillägg har hållningssätt nr två gett oss en rad fördelar som t.ex. teknologisk och medicinsk utveckling.

Nu är ju klippet bara underhållning och det kan såklart finnas en tjusning i att inte kunna förklara allt men det är viktigt att kunna skilja på den tjusningen och vad som faktiskt händer.

DEnna "tankeprocess då"

Oj det där känner jag inte igen. Undrar hur det fungerar? *Tänker och läser och studerar i tre timmar utan att nå ett svar*. Är det kanske satanisk svart magi? Ja kanske Hmm....

hnger du med mannen? ;)

WHITEFOLKS
2017-01-04, 22:16
Hur det fungerar? Han byter ut lappen mot en med rätt siffror på innan han lämnar över den.

Mr Eks
2017-01-04, 22:55
David Blade var instängd i is i flera dygn. Tror du man klarar det utan speciella krafter.?

Mr Eks
2017-01-04, 23:00
fRf2aYYPrkc

Sick shit!!

WHITEFOLKS
2017-01-04, 23:02
David Blade var instängd i is i flera dygn. Tror du man klarar det utan speciella krafter.?

Ja.

Mr Eks
2017-01-04, 23:05
Ja.

JA och hålla andan i 17 minuter klarar man också utan krafter? Mannen no offence men detta börjar ju lika något alltså

WHITEFOLKS
2017-01-04, 23:08
JA och hålla andan i 17 minuter klarar man också utan krafter? Mannen no offence men detta börjar ju lika något alltså

Du vet vad en igloo är antar jag?

svenbanan
2017-01-04, 23:18
Grattis, du är lurad, och vill uppenbarligen fortsätta vara lurad.
Varför startade du tråden då du inte lyssnar på de förklaringar du fått?

FoolsGold
2017-01-04, 23:40
DEnna "tankeprocess då"

Oj det där känner jag inte igen. Undrar hur det fungerar? *Tänker och läser och studerar i tre timmar utan att nå ett svar*. Är det kanske satanisk svart magi? Ja kanske Hmm....

hnger du med mannen? ;)

Jag tror jag hänger med på vad du men olika saker tar olika lång tid att förstå och det är ingen grund till att använda magi som förklaringsgrund.

Har man ingen förklaringsmodell för den påstådda magin så betyder uttrycket absolut ingenting mer än: "Jag förstår (fortfarande) inte hur det här gå till."

Har man en förklaringsmodell för magi så går den också att testa för hållbarhet på vetenskaplig väg och då är det inte heller något som i princip är oförklarligt. Det finns saker som vi inte ännu känner till men det gör dem inte till magiska. Hänger du med på vad jag menar? :)

Diomedea exulans
2017-01-04, 23:43
Tänk såhär, Mr Eks: Det finns saker som världens smartaste vetenskapsmän inte lyckats lista ut, trots att de haft hundratals år på sig, och de tror ändå inte att svaret är magi. :)

Mr Eks
2017-01-05, 00:26
Tänk såhär, Mr Eks: Det finns saker som världens smartaste vetenskapsmän inte lyckats lista ut, trots att de haft hundratals år på sig, och de tror ändå inte att svaret är magi. :)

T ex vad...

WHITEFOLKS
2017-01-05, 00:33
T ex vad...

https://en.wikipedia.org/wiki/Lists_of_unsolved_problems

Där har du lite att spana in.

dmoller
2017-01-05, 01:57
Den verkliga frågan: hur länge ska Mr Eks få trolla?

MackeJuve
2017-01-05, 08:27
Den verkliga frågan: hur länge ska Mr Eks få trolla?

Jag vet inte, men jag börjar ångra att jag igår gav hen ett seriöst svar i en av hens trådar. Har hållit mig ifrån det tills igår då jag tyckt att trollning är uppenbart. Hen verkade dock ha lugnat ner sig med trollandet, tills den här tråden brassade igång.

svenbanan
2017-01-05, 08:31
Mr Eks har frikort. Han sitter ju på nån slags anstalt. Han behöver ju få trolla av sig ute på internet för att inte spåra ur fullständigt irl...

Xtreme-G
2017-01-05, 10:17
Den verkliga frågan: hur länge ska Mr Eks få trolla?

Han trollar inte, det är magi.

ARMSTARK
2017-01-05, 10:29
Han trollar inte, det är magi.

http://i68.tinypic.com/2ijjcro.gif

Diomedea exulans
2017-01-05, 10:58
Jag tror fortfarande att han inte trollar, utan att han bara inte riktigt tänker som vi andra.

MackeJuve
2017-01-05, 11:11
Jag tror fortfarande att han inte trollar, utan att han bara inte riktigt tänker som vi andra.

Och jag påstår att hans inlägg skiljer sig lite mycket ifrån varandra. Ibland är det helt okej meningsuppbyggnad och normal ton och ibland är det bara "bruuur" och liknande följt av att han påstår sig vara mobbad för att någon tycker olika.

VoDaresVins
2017-01-05, 11:20
Jag tror fortfarande att han inte trollar, utan att han bara inte riktigt tänker som vi andra.

+1. Tyckte det fanns nog med bevis i eaa-tråden.