handdator

Visa fullständig version : crossfit


wywy448
2017-01-02, 21:45
Hej alla,

Ni kan se i min andra inlägg om att jag har aldrig tränat.

Vad är Crossfit? T.ex. Crossfit i Tullinge är typ 800 kr månaden. vad ingår där?

Är det bra för nybörjare att starta med crossfit?

ceejay
2017-01-02, 21:47
Jag skulle fokusera på att få en bra teknik i alla lyft innan någon sorts crossfit påbörjas.
Det borde tränarna också veta iofs.

wywy448
2017-01-02, 22:03
Jag skulle fokusera på att få en bra teknik i alla lyft innan någon sorts crossfit påbörjas.
Det borde tränarna också veta iofs.

Ahha, så crossfit är inte för nybörjare? :)

ceejay
2017-01-02, 22:07
Jag skulle säga nej, inget att börja med som total nybörjare. Vanlig tyngdlyftning i kombination med styrkelyft skulle jag rekommendera till en början isåfall.

Illustrerade mannen
2017-01-02, 22:10
Ahha, så crossfit är inte för nybörjare? :)

Jag har tränat i många år... Bytte i höstas till ett Crossfitgym. Man kan träna "vanligt" där också förstås. (Men inga maskiner vilket jag ändå inte gillar...) Jag smyger mig försiktigt närmare "crossfittänkandet". Jag skulle inte rekommendera en total nybörjare att inleda sin träningskarriär på en "box". Det är också väldigt dyrt! Vore jag den som bestämde skulle jag tvinga alla nybörjare att gå till en atletklubb! Olympiska lyft och SL under kompetent ledning! Efter några år kan du välja vad/hur du vill träna...

wywy448
2017-01-02, 22:16
Jag har tränat i många år... Bytte i höstas till ett Crossfitgym. Man kan träna "vanligt" där också förstås. (Men inga maskiner vilket jag ändå inte gillar...) Jag smyger mig försiktigt närmare "crossfittänkandet". Jag skulle inte rekommendera en total nybörjare att inleda sin träningskarriär på en "box". Det är också väldigt dyrt! Vore jag den som bestämde skulle jag tvinga alla nybörjare att gå till en atletklubb! Olympiska lyft och SL under kompetent ledning! Efter några år kan du välja vad/hur du vill träna...

Ok :) Gym är billigare om man inte har PT. Om jag tar gym så måste jag ha en Pt för att jag vet inget o plus vill inte träna ensam vi säger de första 1-2 veckorna. Tänkte ta crossfit för att som jag förstod man är i en grupp? och en coach som visar vad man ska göra? o man betalar 800 kr i månaden.

Illustrerade mannen
2017-01-02, 22:28
Går du till en atletklubb och visar intresse blir du garanterat inte ensam! Kolla/fråga vilka tider som är lämpligast! 800kr/månad! Galet! Du får troligen sex månader för samma pris på en atletklubb!

oscarovegren
2017-01-02, 23:28
Crossfitboxar är generellt dyra. Fråga dig själv om du verkligen behöver det dem erbjuder utöver vad en vanligt friskis och svettis eller atletklubb för 200-300kr/mån erbjuder

wywy448
2017-01-02, 23:44
Crossfitboxar är generellt dyra. Fråga dig själv om du verkligen behöver det dem erbjuder utöver vad en vanligt friskis och svettis eller atletklubb för 200-300kr/mån erbjuder

visste inte om friskissvettis :) Tror ska ta den? Betala för d o sen läste att man kan få 1 timmes instruktör som kan lägga upp ett schema till mig. Tycker ni att det är bra? Problemet är att jag är blyg att träna ensam :D :smash:*gah!* Måste tvinga mig själv.

Rahf
2017-01-02, 23:56
CrossFit-grupper är ingen plats för någon som aldrig satt sin fot i ett gym. Du har fått många bättre alternativ.

smeander
2017-01-03, 14:59
Jag skulle säga nej, inget att börja med som total nybörjare. Vanlig tyngdlyftning i kombination med styrkelyft skulle jag rekommendera till en början isåfall.

Å andra sidan är crossfit perfekt att börja med som nybörjare. Mycket variation, alltid träning under uppsikt. Möjlighet att skala alla övningar som är "svåra".
Det är billigt med 800kr i månaden när du tänker på vad du faktiskt får.

+ Träning med andra
+ Programmering
+ En tränare som alltid har uppsikt över dig

Ska du ha en tränare på ett vanligt gym som dessutom programmerar åt dig så är 800kr inte ens ett tillfälle.

Ser mest fördelar med att inleda din träningskarriär på en box. Sen kan du komma ut på gymmet på egen hand och faktiskt kan göra det mesta efter ett år.

smeander
2017-01-03, 15:03
Jag skulle fokusera på att få en bra teknik i alla lyft innan någon sorts crossfit påbörjas.
Det borde tränarna också veta iofs.

Med den inställningen kan han ju aldrig börja med något. Ska han lära sig bra teknik innan han kommer till en atletklubb? eller bra teknik innan han börjar på gymmet osv?

Han lär sig bra teknik genom att gå dit och träna. Oavsett var han går så måste han träna lyftteknik. Så varför inte under handledning på en box? De allra flesta på boxarna är nybörjare.

wywy448
2017-01-03, 17:13
Å andra sidan är crossfit perfekt att börja med som nybörjare. Mycket variation, alltid träning under uppsikt. Möjlighet att skala alla övningar som är "svåra".
Det är billigt med 800kr i månaden när du tänker på vad du faktiskt får.

+ Träning med andra
+ Programmering
+ En tränare som alltid har uppsikt över dig

Ska du ha en tränare på ett vanligt gym som dessutom programmerar åt dig så är 800kr inte ens ett tillfälle.

Ser mest fördelar med att inleda din träningskarriär på en box. Sen kan du komma ut på gymmet på egen hand och faktiskt kan göra det mesta efter ett år.

Aa, det var det som jag tänkte. Crossfit är jätte billigt. Om jag tar t.ex. gym. måste betala t.ex. 200-300 kr månaden för det. o sen om jag vill ha PT så måste jag betala typ 500-700 kr för det för en timme.

Nu e jag lite förvirrat haha, vad är bäst? :D

Rahf
2017-01-03, 17:24
Om du vill testa, testa. Lägg egot åt sidan när du kliver in i boxen och var beredd på att jobba hårt.