handdator

Visa fullständig version : Är detta verkligen tillåtet? Nyårsfirande


TheBeach97
2017-01-01, 23:45
Hur är det med lagarna gällande smällare på högtider etc (nyår, sista april), får man verkligen smälla "hur som helst", dvs inne i städer, riktat mot befolkning etc, likt detta som pågick igår?

Es8vgqd1nMo



I sånna fall är det ju helt bisarrt.

TheBeach97
2017-01-01, 23:50
"Mannen sa till ett gäng ungdomar att sluta skjuta raketer på allmänheten – då riktade de in sig på honom istället.
– Han får en raket skjuten i ögat och får föras med ambulans till sjukhus"


http://www.expressen.se/gt/man-skjuten-i-ogat--med-nyarsraket/


Alltså :S

ApexProcyon
2017-01-01, 23:54
Ta ett djupt andetag och kom ihåg dessa visdomsord:

drH21YCHpQs

Gerdler
2017-01-02, 00:13
inb4 någon stor svensk tidning skriver att det alltid varit så här i Sverige på nyårsafton...

DerImperator
2017-01-02, 01:06
Även om dessa gärningsmän skulle bli gripna så skulle inget hända då det mest troligt är tonåringar. Lagen om hur "barn" ska och kan straffas måste få en rejäl uppdatering med tanke på hur det ser ut idag och jag är av den åsikten att skadestånd också måste bli mycket mer vanliga och beloppen väldigt högre också. Det ska skada att vara kriminell, för det är olagligt sa Annie Lööf.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

timoat
2017-01-02, 06:57
Riktigt vidrigt. Folk ska kunna gå ut på nyårsafton till centrala delar av sina städer med sina barn för att se fyrverkerier utan att det ska se ut som en jävla krigszon. Det se inte ut som ett kul nyårsfirande, vad kommer härnäst, att de börjar skjuta Ak-47 i luften? Djur.

Bärsärk
2017-01-02, 07:08
Alltså det är väl mestadels bara de själva som bor där och drabbas.

Petoria
2017-01-02, 07:19
Alltså det är väl mestadels bara de själva som bor där och drabbas.

Invandrare och hipsters som bor vid möllevångstorget.

F.ö sjukt tråkigt och klart det varken är okej eller tillåtet.

thenut
2017-01-02, 08:36
Fanns massa idioter som gjorde detta när jag växte upp på 80-talet i Örebro också, kanske inte på den här nivån dock. Då fanns det ju även mer vanliga smällare som kastades.

Rejält jäkla dumt och farligt oavsett...Får dra till med min vanliga sammanfattning gällande i princip allt som händer i världen... Det finns idioter överallt :(

Diomedea exulans
2017-01-02, 09:07
Utan att kolla på klippet så gissar jag att det är invandrare som är förövare i det?

Petoria
2017-01-02, 09:15
Kanske man borde förbjuda fyrverkerier till privatpersoner? Är t.ex redan olagligt i Irland och Chile. Känns inte jättesmart egentligen att låta en massa fulla människor springa runt med raketer och smällare.

Bob90
2017-01-02, 09:16
Det är naturligtvis inte tillåtet eller okej att rikta fyrverkerier mot människor.

För övrigt artiklar om ämnet, http://www.dn.se/nyheter/sverige/fyrverkerier-mot-manniskor-och-hus/ och http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GRpQx/polisen-brukar-vara-fyrverkerikrig

Diomedea exulans
2017-01-02, 09:20
Kanske man borde förbjuda fyrverkerier till privatpersoner? Är t.ex redan olagligt i Irland och Chile. Känns inte jättesmart egentligen att låta en massa fulla människor springa runt med raketer och smällare.

Nej, det är integritetskränkande enligt liberalerna.

blåvitt
2017-01-02, 10:31
Kanske man borde förbjuda fyrverkerier till privatpersoner? Är t.ex redan olagligt i Irland och Chile. Känns inte jättesmart egentligen att låta en massa fulla människor springa runt med raketer och smällare.

+1

Nej, det är integritetskränkande enligt liberalerna.

Och sen när är det en bra idé att lyssna på liberalerna? ;)

Yes
2017-01-02, 10:41
Kanske man borde förbjuda fyrverkerier till privatpersoner? Är t.ex redan olagligt i Irland och Chile. Känns inte jättesmart egentligen att låta en massa fulla människor springa runt med raketer och smällare.
Ett annat alternativ är ju att faktiskt lagföra brottslingar ordentligt.

shut teh face
2017-01-02, 10:44
Jag minns när man själv var ung och höll på lekte med raketer, det var ju dock inte en tanke på att skjuta på någon människa eller in i hus. Och då växte jag upp i en sunkig förort och jag och mina polare var troligtvis sveriges största begåvningsreserv. Våldet har eskalerat rejält senaste tiden ..

Kan inte bara polisen gå in och haffa alla dessa idioter, jag skulle gladeligen betala 500 kr mer i skatt i månaden om allting gick till polisen så man kunde lagföra folk istället för att bjuda på korv och kaffe.

Petoria
2017-01-02, 10:53
Ett annat alternativ är ju att faktiskt lagföra brottslingar ordentligt.

Känns tyvärr omöjligt att kontrollera och ganska många kommer till skada varje år.

shut teh face
2017-01-02, 10:59
Känns tyvärr omöjligt att kontrollera och ganska många kommer till skada varje år.
Men det handlar ju om att dessa hjältar som håller på med sådant här skit troligtvis håller på med andra diverse grejer resten av året, kasta stenar på ambulanser eller polis, är allmänna svin osv. Om polisen under årets gång satsar på att fånga dessa, gärna skjuta ihjäl dom, så har vi mindre problem på nyårsafton också.

Drar man iväg en stor sten mot en polis eller whatever så ser jag inget konstigt att man får ett skott i benen som svar.

Tree Fiddy
2017-01-02, 11:00
Oväntad klientel.

Petoria
2017-01-02, 11:05
Men det handlar ju om att dessa hjältar som håller på med sådant här skit troligtvis håller på med andra diverse grejer resten av året, kasta stenar på ambulanser eller polis, är allmänna svin osv. Om polisen under årets gång satsar på att fånga dessa, gärna skjuta ihjäl dom, så har vi mindre problem på nyårsafton också.

Drar man iväg en stor sten mot en polis eller whatever så ser jag inget konstigt att man får ett skott i benen som svar.

Visst det är sant.

Men förutom såna här incidenter så sker det många andra olyckor och bränder varje år. Att göra fyrverkerier olagligt för allmänheten hade sparat mycket pengar inom både rättsväsendet och sjukvården.

Alternativet skulle vara att göra det olagligt att hantera fyrverkerier under påverkan av alkohol men känns inte som att det skulle följas av särskilt många...

Bob90
2017-01-02, 11:08
Ett annat alternativ är ju att faktiskt lagföra brottslingar ordentligt.
Låter som slöseri med resurser. Kostar rätt mycket att administrera sådant med pappersexercis, logistik mm.

Bättre att man då kan avbelasta systemet med ett förbud (avskräcka X % av "brottslingarna" och strypa tillgången till det olagliga/fyrverkerierna).

ceejay
2017-01-02, 11:09
För förbud har ju alltid funkat asbra förut.

shut teh face
2017-01-02, 11:12
Visst det är sant.

Men förutom såna här incidenter så sker det många andra olyckor och bränder varje år. Att göra fyrverkerier olagligt för allmänheten hade sparat mycket pengar inom både rättsväsendet och sjukvården.

Alternativet skulle vara att göra det olagligt att hantera fyrverkerier under påverkan av alkohol men känns inte som att det skulle följas av särskilt många...
Nej det är klart det är helt omöjligt att kontrollera. Jag kan tycka att privatpersoner inte behöver ha några fyrverkerier, det anordnas ju redan i vissa kommuner och skulle det bli förbud tror jag mer och mer kommuner skulle gjort det också.

Petoria
2017-01-02, 11:13
För förbud har ju alltid funkat asbra förut.

Att förbjuda fyrverkeri känns lite lättare att genomföra än t.ex alkohol eller marijuana.

Det är lika vanligt att åskådare skadas som den som avfyrar, mest därför jag tycker man borde överväga det.

Bob90
2017-01-02, 11:14
För förbud har ju alltid funkat asbra förut.

Det är ju oerhört lätt att skita i förbud, men jag tror ändå att det är ett bra och relativt konkret sätt rent ekonomiskt att göra en förbättring.
Istället för löjliga förslag som tidigare kommit i tråden med att lägga enorma polisresurser på att fånga in folk som busar 1 gång om året. Eller att tom börja skjuta folk som inte uppför sig, finns ju begränsad framgång med det i USA.

leee
2017-01-02, 11:18
Eller så går vanligt folk till säkra platser så får idioterna leka för sig själva.

Brofessorn
2017-01-02, 11:20
Eller så går vanligt folk till säkra platser så får idioterna leka för sig själva.

Jättebra, befolkningen ska behöva gömma sig för att vara säkra från ett fåtal berusade idioter. Väldigt svenskt förslag. Om de nu ska göra sådär, kan de göra det någon annanstans än på bilvägar och offentliga platser.

ceejay
2017-01-02, 11:21
Att förbjuda fyrverkeri känns lite lättare att genomföra än t.ex alkohol eller marijuana.

Det är lika vanligt att åskådare skadas som den som avfyrar, mest därför jag tycker man borde överväga det.

Det är ju oerhört lätt att skita i förbud, men jag tror ändå att det är ett bra och relativt konkret sätt rent ekonomiskt att göra en förbättring.
Istället för löjliga förslag som tidigare kommit i tråden med att lägga enorma polisresurser på att fånga in folk som busar 1 gång om året. Eller att tom börja skjuta folk som inte uppför sig, finns ju begränsad framgång med det i USA.

Nu känns det som att ni bara viker er för puckade människor bara. Med mina fördomar utgår jag ifrån att det mest är folk av utländskt härkomst som håller på med den här skiten som händer.
Det ni vill är i princip att göra samma som som hände på en del badhus, att skapa separerade badtider för kvinnor. Inte pga att kvinnorna vill det, utan för pressen från annat håll.

You are letting the bad guys win. Lagför idioterna, punkt slut. (Min åsikt)
Att sikta på någon med en raket borde direkt gå under grov misshandel.

Luca Brasi
2017-01-02, 11:23
För förbud har ju alltid funkat asbra förut.

Hembränning i det här fallet skulle lösa problemen på ett tidigt stadium.


Polisen borde få beanbags att skjuta på folk som håller på med sådana här små pseudo upplopp,förövrigt.

Petoria
2017-01-02, 11:27
Nu känns det som att ni bara viker er för puckade människor bara. Med mina fördomar utgår jag ifrån att det mest är folk av utländskt härkomst som håller på med den här skiten som händer.
Det ni vill är i princip att göra samma som som hände på en del badhus, att skapa separerade badtider för kvinnor. Inte pga att kvinnorna vill det, utan för pressen från annat håll.

You are letting the bad guys win. Lagför idioterna, punkt slut. (Min åsikt)
Att sikta på någon med en raket borde direkt gå under grov misshandel.

Som sagt, det är inte enbart på grund av incidenter som den här som man borde överväga förbud. De flesta är fulla på nyår, fulla människor borde inte hantera fyrverkerier. Det sker massvis med olyckor och bränder varje år, har svårt att tro att det enbart är på grund av personer med utländsk härkomst.

Hade man förbjudit det så hade mer pengar kunnat läggas på offentliga, kontrollerade fyrverkerier där ingen kommer till skada.

leee
2017-01-02, 11:29
Jättebra, befolkningen ska behöva gömma sig för att vara säkra från ett fåtal berusade idioter. Väldigt svenskt förslag. Om de nu ska göra sådär, kan de göra det någon annanstans än på bilvägar och offentliga platser.

Inte så lätt när man tänker efter,berusade behöver dom inte vara när de som skjuter på folk och poliser är ungdomar,kanske saknar uppfostran och undomsgård.

ceejay
2017-01-02, 11:31
Sådana olyckor händer givetvis, men jag har aldrig sett så extremt många fall av folk som vill jävlas med raketer på riktigt. På nyårsafton så fick min vän och ett par andra en raket skjuten åt sitt håll. Ena tjejen fick en del av raketen nära ögat.

Blir väl en fråga om valfrihet också i slutändan. Vilka saker ska vi förbjuda som är lite farliga?

Luca Brasi
2017-01-02, 11:32
Fyrverkerier är dessutom dåliga för miljön.

Petoria
2017-01-02, 11:38
Sådana olyckor händer givetvis, men jag har aldrig sett så extremt många fall av folk som vill jävlas med raketer på riktigt. På nyårsafton så fick min vän och ett par andra en raket skjuten åt sitt håll. Ena tjejen fick en del av raketen nära ögat.

Blir väl en fråga om valfrihet också i slutändan. Vilka saker ska vi förbjuda som är lite farliga?

När andra personer utsätts för onödig risk så borde man överväga förbud.

Om det fortfarande finns offentligt och kontrollerat fyrverkeri så tror jag inte folk hade haft något större problem med ett förbud.

Yes
2017-01-02, 11:43
Känns tyvärr omöjligt att kontrollera och ganska många kommer till skada varje år.
Lösningen är precis den samma som för allt annat bus. Mycket högre polisnärvaro, fler utredare, hårdare straff och mer personal till domstolarna. Effektivisera även all administration.

Sen är det bara sopa mattan med förortskidsen som startar upplopp. Bunta ihop, lås in dem och döm dem. Motreaktioner kan hanteras av NI.

Under nyår kan sedan konstaplarna hålla lite koll på vanligt folk. För fulla eller för unga personer med fyrverkerier får ta ett samtal med en vänlig konstapel som konfiskerar fyrverkerierna.

Bob90
2017-01-02, 12:26
Nu känns det som att ni bara viker er för puckade människor bara. Med mina fördomar utgår jag ifrån att det mest är folk av utländskt härkomst som håller på med den här skiten som händer.
Det ni vill är i princip att göra samma som som hände på en del badhus, att skapa separerade badtider för kvinnor. Inte pga att kvinnorna vill det, utan för pressen från annat håll.

You are letting the bad guys win. Lagför idioterna, punkt slut. (Min åsikt)
Att sikta på någon med en raket borde direkt gå under grov misshandel.

Jag tror att utlänningar generellt, med viss reservation, i alla länder (det kan lika gärna vara svenskar i Thailand exempelvis) ofta är kulmen för landets problem och otyg. Detta kan ju såklart bottna i förklarliga skäl så som utanförskap, annan kultur, troligtvis fattigdom, missnöje mm.

Men jag håller helt och hållet med dig. I en perfekt värld skulle vi ha rättsresurser för att fånga upp alla problem och brott, stora som små.

Det där med olika tider på badhus är bara vansinne, som bara enligt min mening snarare kan öka problemen än hjälper. Det maskerar/ignorerar väl bara problemet. Det är som "tjejgym", eller "tjejavdelningar" på gym.
Men å andra sidan, om det får kvinnor/tjejer att lära sig simma eller börja träna så kanske det ändå finns något värde i det.

Grov misshandel (eller tom mordbrand- och mordförsök?) kan säkert vara aktuellt som lagstiftning och då stiger det ju upp på polisens prioritetslista. Är dock rädd att det pga "att det är nyår" skulle tolkas som ringa misshandel.

Men om man istället tänker att det skulle hända en vanlig dag i augusti, att folk kastar och riktar pyroteknik (Och vart dras egentligen gränsen mellan pyroteknik och bomber/raketer? Är det uppsåtet eller konstruktionen?) mot människor och egendom till den grad att bränder och personskador uppkommer?

Men jag tror ändå att det tyvärr kan bli svårt att få till i praktiken, kanske nödvändigt men svårt. Eller så är jag bara en inbiten realist :d

Yes
2017-01-02, 13:39
Svårt är det ju inte. Problemet är att viljan saknas.

Gober
2017-01-02, 14:11
Var ungdom på 90-talet och det var alltid fullt krig, var tyvärr själv en av dom som betedde mig som en idiot i tonåren. Har firat både i en mindre stad där jag växte upp och senare i Malmö. På den tiden fanns dessutom den fruktade Thunder King, ni som är 30+ minns nog den ;). Är lycklig över att ingen i kompisgänget eller någon annan oskyldig råkade ut för allvarlig skada eller värre.

Numera är jag för ett förbud pga husdjur, miljö och pga det som händer i videoklippet.

anvihl
2017-01-02, 14:19
Skulle det vara något nytt att ungdomar beter sig som idioter på nyår?

Var en gubbe som alltid klagade på mig och mina bröder, våra fester, våra bilar, vårt utseende, våra brudar osv. Han fick oss alla ditsatta för diverse saker, trimmade mopeder, langning osv. Så på nyår tog vi varsin fyratumsbomb som fanns då (alla 30+ minns), la på axeln som en bazooka och bombade hans hus. Golare har inga polare. Var mest dumt för våra egna öron i slutändan iofs ;).

Inget man är stolt över idag, men poängen är att vi är många som betett oss som svin på nyår låååångt innan någon asylkris.

Yes
2017-01-02, 14:31
Att det krigas med fyrverkerier på stadens torg är knappast en gammal tradition.

ceejay
2017-01-02, 14:35
Eller att ambulanspersonal och polisen beskjuts.

Gerdler
2017-01-02, 15:12
Nu känns det som att ni bara viker er för puckade människor bara. Med mina fördomar utgår jag ifrån att det mest är folk av utländskt härkomst som håller på med den här skiten som händer.
Det ni vill är i princip att göra samma som som hände på en del badhus, att skapa separerade badtider för kvinnor. Inte pga att kvinnorna vill det, utan för pressen från annat håll.

You are letting the bad guys win. Lagför idioterna, punkt slut. (Min åsikt)
Att sikta på någon med en raket borde direkt gå under grov misshandel.
Precis, samhället ska inte anpassas för de 10-15% idioter och kriminella utan för den majoriteten som klarar och alltid klarat av att hantera fyrverkerier.
Som sagt, det är inte enbart på grund av incidenter som den här som man borde överväga förbud. De flesta är fulla på nyår, fulla människor borde inte hantera fyrverkerier. Det sker massvis med olyckor och bränder varje år, har svårt att tro att det enbart är på grund av personer med utländsk härkomst.

Hade man förbjudit det så hade mer pengar kunnat läggas på offentliga, kontrollerade fyrverkerier där ingen kommer till skada.
Men det är ju ett nytt fenomen att man skjuter i köpcentrum, mot folk och på utryckningsfordon i stor skala, från att det har varit 3 incidenter per nyår så har det blivit 3000. Börja inte med historieomskrivning om detta också.
Skulle det vara något nytt att ungdomar beter sig som idioter på nyår?

(..Text..)

Inget man är stolt över idag, men poängen är att vi är många som betett oss som svin på nyår låååångt innan någon asylkris.
Ja, enstaka ligister som du och dina kompisar har alltid funnits. Men de har inte skett i varenda småstad och inte i den utsträckningen på Malmös torg innan heller. Jag har firat nyår två år för 7-9 år sedan i Malmö och då var det inte så.
Att det krigas med fyrverkerier på stadens torg är knappast en gammal tradition.
Eller att ambulanspersonal och polisen beskjuts.
+1 på båda, Men vi kommer ha fel om några dagar när alla tidningar säger att detta är precis som vi alltid gjort.

Petoria
2017-01-02, 15:20
Men det är ju ett nytt fenomen att man skjuter i köpcentrum, mot folk och på utryckningsfordon i stor skala, från att det har varit 3 incidenter per nyår så har det blivit 3000. Börja inte med historieomskrivning om detta också.
alltid gjort.

Har inte koll på totalt antal incidenter, men antalet olyckor som leder till allvarliga skador har minskat sedan 90-talet.

https://ida.msb.se/dokument/infoblad/Fyrverkerier.pdf

Luca Brasi
2017-01-02, 15:23
Har inte koll på totalt antal incidenter, men antalet olyckor som leder till allvarliga skador har minskat sedan 90-talet.

https://ida.msb.se/dokument/infoblad/Fyrverkerier.pdf
Storleken på tillåtna fyrverkeripjäser har ju minskat. Hade horderna haft tillgång till samma warheads som fans på nittiotalet så hade det slutat illa.

Petoria
2017-01-02, 15:26
Storleken på tillåtna fyrverkeripjäser har ju minskat. Hade horderna haft tillgång till samma warheads som fans på nittiotalet så hade det slutat illa.

Det är sant. Men hittar inga siffror på totalt antal incidenter så omöjligt att säga om det är enda anledningen bakom minskningen av skador.

trädgårdsmöbel
2017-01-02, 15:56
Invandrare+fylla+raketer är en särdeles dålig kombination. Vi svenskar har övat oss på att supa sedan tonåren och kan ofta det här med att skjuta fyrverkeripjäser trots 3,3 i promille.

När sedan invandrare försöker sig på samma sak, så blir det ofta knas. Övning ger färdighet, och de saknar ffa övning. Raketer flyger åt alla håll, folk skadas osv.

Gober
2017-01-02, 16:15
Att det krigas med fyrverkerier på stadens torg är knappast en gammal tradition.

Njaoo, som jag tidigare skrev har detta pågått sedan jag var tonåring, dvs tidigt 90-tal. Har kanske eskalerat mer och mer, det vågar jag inte säga något om.


Invandrare+fylla+raketer är en särdeles dålig kombination. Vi svenskar har övat oss på att supa sedan tonåren och kan ofta det här med att skjuta fyrverkeripjäser trots 3,3 i promille.

När sedan invandrare försöker sig på samma sak, så blir det ofta knas. Övning ger färdighet, och de saknar ffa övning. Raketer flyger åt alla håll, folk skadas osv.

Se svar ovan, jag är svensk och det var majoriteten av de som "krigade" när jag växte upp. Att det just på tex Möllan är killar med invandrarbakgrund som krigar med raketer är väl inte så konstigt när det är alla ytterområden som samlar sig där, och i de områden är det mkt stökiga gäng med invandrarbakgrund. Unga män i grupp + alkohol/droger och raketer är och har aldrig varit vettigt.

4623
2017-01-02, 16:17
Njaoo, som jag tidigare skrev har detta pågått sedan jag var tonåring, dvs tidigt 90-tal. Har kanske eskalerat mer och mer, det vågar jag inte säga något om.


Så du och dina kompisar sköt fyrverkerier mot random människor på stadens torg?

Har firat många nyår i Malmö, det tillhör knappast vanligheterna.

TheBeach97
2017-01-02, 16:29
Nu var mina intentioner att för en gångs skull inte diskutera invandringens "negativa konsekvenser" men för guds skull, hur kan NÅGON på fullaste allvar stå och säga att sånt här var vardagsmat för 30 år sedan? Frågade farsan och brorsan om det, visade dem klippet och de skrattade rakt ut.

Finns även i en tråd på flashback citat från äldre snutar i tidningar om det, de säger att det är ett nytt fenomen att så pass många i stor sett skjuter mot folkmassor med raketer.

HErregud ALLTID är det några jönsar som ska in i trådarna och börja "försvara" det som sker, "såhär har det alltid varit!!"

alltså lägg ner bara, ingen går på era lögner längre, pallar fan inte herre JÖSSES va e problemet

TheBeach97
2017-01-02, 16:33
Och till de som faktiskt vill att det INTE ska bli något "ökat hat mot invandrare" etc pga detta:

Gör för guds skull inte raketer förbjudna! Folk har använt dom många många nyår och sista april nu, om det förbjuds kommer folk säga: "jaha, å vad kan anledningen vara till detta då?", sen sprids videoklipp likt dessa och det kommer "skyllas" på invandrare.

Precis som när man sätter speciella tider för tjejer och killar på badhus.

Nej, det gäller att stå sig stark, istället ska man lägga resurser på att bura in dårarna som håller på så här.

smerk
2017-01-02, 17:10
Att detta är pga invandring är en no brainer

Fordon
2017-01-02, 17:19
Skulle det vara något nytt att ungdomar beter sig som idioter på nyår?

Var en gubbe som alltid klagade på mig och mina bröder, våra fester, våra bilar, vårt utseende, våra brudar osv. Han fick oss alla ditsatta för diverse saker, trimmade mopeder, langning osv. Så på nyår tog vi varsin fyratumsbomb som fanns då (alla 30+ minns), la på axeln som en bazooka och bombade hans hus. Golare har inga polare. Var mest dumt för våra egna öron i slutändan iofs ;).

Inget man är stolt över idag, men poängen är att vi är många som betett oss som svin på nyår låååångt innan någon asylkris.

Du väljer ett exempel på personlig hämnd som förklaring till att reservdanskar skjuter in rakter på folkmassor.
Alltså, ni sköt inte ens på honom. Ni sköt på hans hus. Här skjuter de direkt på oskyldiga människor som råkar finnas på plats.

Det går inte att jämföra. Inte heller att man som liten sprang runt med små rör och sköt mot varandra, på lika villkor, med relativt ofarliga grejer.

Bärsärk
2017-01-02, 17:20
För förbud har ju alltid funkat asbra förut.

Ett lokalt förbud är väl inte så dumt? Jag vet att i vissa kommuner får man inte skjuta fyrverkerier var som helst i centrala stadskärnan. Precis som att man inte får dricka på allmän plats borde man väl göra det olagligt att inte panga på allmän plats?

Skjut fyrverkerier men gör det på lämplig avsedd plats.

leee
2017-01-02, 17:21
Undrar bara varför dom beter sig som dom gör och varför det är folk med rötter i mellanöstern som utmärker sig.

TheBeach97
2017-01-02, 17:26
Att detta är pga invandring är en no brainer

Ja att det är "pga invandring" förstår vem som helst med en IQ över 50 och som inte är totalt hjärntvättad.

Men med det sagt så är det givetvis LÅNGT ifrån ALLA invandrare som sysslar med sånt här skit.

Därför bör snuten vara extra stränga med sånt här och bura in fanskapen så snabbt som möjligt när sånt här händer, för att på så vis få bort det så snabbt som möjligt så det blir lugn och ro igen.

Eller så skiter man bara i det, så fortsätter det att eskalera desto fler "dom" blir.

trädgårdsmöbel
2017-01-02, 17:33
Se svar ovan, jag är svensk och det var majoriteten av de som "krigade" när jag växte upp. Att det just på tex Möllan är killar med invandrarbakgrund som krigar med raketer är väl inte så konstigt när det är alla ytterområden som samlar sig där, och i de områden är det mkt stökiga gäng med invandrarbakgrund. Unga män i grupp + alkohol/droger och raketer är och har aldrig varit vettigt.

Nu tänkte jag mer på vanligt svenskt nyårsfirande med fylla och fyrverkerier och inte "krigande" där man avsiktligt försöker skada folk. Invandrare är enligt min erfarenhet dåliga på att hantera nyårsfirande (och midsommar, kräftskiva , student osv) de blir ofta väldigt packade, och spårar ur, i synnerhet i sällskap med etniska svenskar som eggar på beteendet.

Bärsärk
2017-01-02, 17:40
Frågan är väl snarare varför inte andra invandrare tycker det är olämpligt, är det ingen i folksamlingen som haft någon som dött av flygplansbomber? Man kan ju tycka detta skulle vara ett ganska traumatiskt scenario, speciellt då så många kommer ifrån krigsdrabbade länder.

Gober
2017-01-02, 17:40
Så du och dina kompisar sköt fyrverkerier mot random människor på stadens torg?

Har firat många nyår i Malmö, det tillhör knappast vanligheterna.

Jag personligen hade vett nog att inte skjuta mot människor (var mer av en spränga föremål snorunge) men ja, i vårt gäng och kretsar omkring det gänget sköt man mot andra som besvarade eld, igenom fönster in i lägenheter osv. Riktigt korkade fyllegrejer. Vi var dock betydligt yngre än de som härjar i klippet om det nu är någon ursäkt.

Jag har firat nyår i Malmö kanske 15 gånger och oftast på Möllan. Det har alltid varit kaos och liknande klipp har lagts ut tidigare. Det är just detta som är en av anledningarna att jag och många andra inte går dit längre. Sen kan det säkert vara så att det eskalerar varje år. Att Malmö har problem med gäng är ingen hemlighet, och många av dessa härjar ju på torget, ingen som förnekar det?

TheBeach97
2017-01-02, 17:42
Verkar ha varit lite överallt i landet, malmö, sthlm, göteborg, örebro, växjö, kalmar, även gävle, gävle artikel här:

http://www.gd.se/blaljus/brott/maskerat-gang-skapade-oro-med-smallare-kastade-in-brinnande-pjas-i-barnvagn

Gäng med ungdomar skapade under nyårshelgen stor oro genom att skjuta smällare inomhus och mot människor i centrala Gävle. Bland annat ska en vagn med en tre månder gammal bäbis ha träffats.

Mikael Hedström, som jobbat som polis i cirka 30 år, har aldrig varit med om något liknande.
– Ungdomarna verkar ha fått ett ändrat beteende, det har helt spårat ur. Jag har aldrig varit med om att man beter sig så här illa tidigare.

Stökigheterna i Gävle startade redan dagen före nyårsafton. Strax före 19 fick polisen ett första larm om att ungdomar sköt smällare i ett trapphus på Norra Köpmangatan på Nordost. När polisen åkte ut för att prata med vittnen fick de även veta att en pappa som varit ute på promenad med sin tre månader gamla bäbis fått en smällare nedsläpp i barnvagnen från ett lägenhetsfönster på samma gata.

Frustrerad blir man.

Gober
2017-01-02, 17:46
Frågan är väl snarare varför inte andra invandrare tycker det är olämpligt, är det ingen i folksamlingen som haft någon som dött av flygplansbomber? Man kan ju tycka detta skulle vara ett ganska traumatiskt scenario, speciellt då så många kommer ifrån krigsdrabbade länder.

Hur vet du att det inte finns människor på torget som tycker det är olämpligt? Majoriteten av de som tycker så drar förmodligen eller undviker platsen, jag sätter själv inte min fot där på 12-slaget.

4623
2017-01-02, 18:02
Jag personligen hade vett nog att inte skjuta mot människor (var mer av en spränga föremål snorunge) men ja, i vårt gäng och kretsar omkring det gänget sköt man mot andra som besvarade eld, igenom fönster in i lägenheter osv. Riktigt korkade fyllegrejer. Vi var dock betydligt yngre än de som härjar i klippet om det nu är någon ursäkt.


Och random personer är två olika saker. Jag har också haft raketkrig som liten. Men inte på torget klockan 12 och inte mot random människor.

Gober
2017-01-02, 18:43
Och random personer är två olika saker. Jag har också haft raketkrig som liten. Men inte på torget klockan 12 och inte mot random människor.

Det jag skriver om tog plats på torget klockan 12, mitt bland oskyldiga familjer osv. Men återigen så lär detta ha ökat med tanke på problematiken kring gäng och så kommer det givetvis fortsätta tills man tar tag i roten till problemet.

Men just i detta fall är det för mig en lätt lösning, förbud. Och det baserar jag på alla andra problem fyrverkeriet för med sig.

Sen är jag som alla andra förtjust i vackra fyrverkerier, men det kan varje kommun själv anordna och förmodligen finare än random skräpraketer för några hundralappar.

Gober
2017-01-02, 18:50
Frågan är väl snarare varför inte andra invandrare tycker det är olämpligt, är det ingen i folksamlingen som haft någon som dött av flygplansbomber? Man kan ju tycka detta skulle vara ett ganska traumatiskt scenario, speciellt då så många kommer ifrån krigsdrabbade länder.

Här är ju iaf en som inte heter Olle Olsson som inte tycker det är ok.

Jash Doweyko-Jurkowski tror att det är en fråga om uppfostran.
– Jag blev uppfostrad att respektera mina medmänniskor och allt som har en stubin. Vi lärde oss väldigt tidigt att man inte beter sig hur som helst. Ögon, ansikte, händer är väldigt utsatta.


http://www.sydsvenskan.se/2017-01-02/raketkaos-har-blivit-tradition

Snubben
2017-01-02, 18:56
Det roliga är att folk har yttrat sig om detta om "att så är det varje nyår", vilket på något sätt ska göra det OK. Galet.

Scratch89
2017-01-02, 20:32
Nu har jag inte läst hela tråden men; det är väl redan förbjudet att skjuta med fyrverkerier i tätbebyggda områden?

Tomten
2017-01-02, 20:48
Så här såg det ut på möllevången i malmö.

d1KzCa7E7hk

en bit in i klippet är det någon klipsk person som bär runt på en pjäs och skjuter vilt omkring sig.

känns som de skjuter mer raketer efter marken än upp i luften.

Bob90
2017-01-02, 20:53
Så här såg det ut på möllevången i malmö.

en bit in i klippet är det någon klipsk person som bär runt på en pjäs och skjuter vilt omkring sig.

känns som de skjuter mer raketer efter marken än upp i luften.

Såg i alla fall en polisbil. Sen om den var på väg till något annat eller efter någon fyrverkeri marodör vet jag inte :d

r1kkie
2017-01-02, 21:04
Även om dessa gärningsmän skulle bli gripna så skulle inget hända då det mest troligt är tonåringar. Lagen om hur "barn" ska och kan straffas måste få en rejäl uppdatering med tanke på hur det ser ut idag och jag är av den åsikten att skadestånd också måste bli mycket mer vanliga och beloppen väldigt högre också. Det ska skada att vara kriminell, för det är olagligt sa Annie Lööf.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Speler nog ingen roll hur höga skadestånden det ges. Dem skulle aldrig kunna betala det och få kommer skaffa ett hederligt jobb där lön registreras. Staten sysslar inte direkt med indrivning. Kommer det inte in någon lön på kontot kan dem inte dra något.

TheBeach97
2017-01-02, 21:28
Jösses, videon sprids världen över nu, här är den på infowars:

http://www.infowars.com/bedlam-video-shows-migrants-in-sweden-aiming-fireworks-at-people/

TheBeach97
2017-01-02, 21:30
Överallt, som sagt. Tranås:

Det var ovanligt kaotiskt på Tranås torg på nyårsafton, så Johann Bergquist och hans familj valde att stå en bit ifrån och titta på fyrverkerierna.

– Vi var inne i stan och skulle fira nyår, och så skulle vi gå fram till Tranås torg vid tolvslaget. Vi var där ungefär tio i tolv, men det var så stökigt och bökigt, och folk slängde smällare rakt in i folksamlingen. Så vi ställde oss 20 meter från själva torget, säger Johann Bergquist.

Hans uppfattning är att de som kastade siktade på folk – eller i alla fall inte brydde sig om att det stod människor där.

– De bara slängde, och folk sprang åt alla håll, säger han.

Omkring fem i tolv hände det som inte fick hända.

– Jag fick den rätt i ansiktet. Jag hann bara uppfatta att den liksom hade en grön kork. Sedan såg jag bara eldgrejer. Och så exploderade den när den föll ner på marken, säger Johann Bergquist.

– Jag fick panik. Det kändes som om hela ansiktet var förstört. Jag började känna om jag hade tänderna kvar, och blodet bara rann.

Mer

Raketen kom farande rakt mot bilisten i tunneln.

Samtidigt kom larm om ungdomar som sköt raketer mot förbipasserande gångtrafikanter.

http://www.expressen.se/nyheter/johann-45-jag-fick-raketen-ratt-i-ansiktet/
http://www.expressen.se/nyheter/raket-avfyrad-mot-bil-det-skjuts-overallt/

Starke75an
2017-01-02, 21:48
Va gött att bo på landet. Än så länge har detta fenomen inte dykt upp än.

Det är nog inte långt ifrån nu att det byggs områden med stängsels runt och med väktare.

TheBeach97
2017-01-02, 22:10
Trodde det här också var sverige först men videon är tydligen från berlin

lMxCcznI4kY

Exdiaq
2017-01-02, 22:21
Nej, det är integritetskränkande enligt liberalerna.

+1



Och sen när är det en bra idé att lyssna på liberalerna? ;)

Liberialism i sin riktiga bemärkelse, d.v.s ej enbart något man påstår sig vara oavsett hur man för sig i praktiken, ligger till grund för den generella inställningen till personligt frihet, äganderätt, åsikt-, tryck- och religionsfrihet som ni båda åtnjuter idag.

Sluta raljera över sådant ni antingen är för okunniga eller för korkade eller både och för att kunna raljera kring med hedern i behåll.

Exdiaq
2017-01-02, 22:26
OnT:
.. och jag som tyckte att jag och flickvännen fick vara orimligt oroliga över att bli träffade av raketer avfyrade av tjommar till synes helt utan kunskap kring korrekt handhavande av pyroteknik och total oförmåga till konsekvensanalys. Även massa småungar i föräldrars sällskap som tilläts skjuta och slänga raketer på så sätt att man hela tiden var tvungen att vara beredd på kunna ta skydd.

Rolfarsson
2017-01-02, 22:46
Jag kan inte påstå att jag blev förvånad när jag såg att det var i Malmö.

blåvitt
2017-01-02, 23:00
Liberialism i sin riktiga bemärkelse, d.v.s ej enbart något man påstår sig vara oavsett hur man för sig i praktiken, ligger till grund för den generella inställningen till personligt frihet, äganderätt, åsikt-, tryck- och religionsfrihet som ni båda åtnjuter idag.

Sluta raljera över sådant ni antingen är för okunniga eller för korkade eller både och för att kunna raljera kring med hedern i behåll.

Seriöst.

Hövdingen
2017-01-02, 23:09
En vanlig nyårsafton i Sverige:

Klockan halv ett på nyårsnatten stötte en man i 50-årsåldern på ett ungdomsgäng i Angered. Han bad dem att sluta skjuta fyrverkeripjäser omkring sig. Ungdomarna tyckte uppenbarligen inte att han skulle lägga sig i, så de riktade sina raketer mot honom. En träffade i ögat, och han fick föras i ambulans till akuten.

Samma natt i Uddevalla fick en äldre dam sin brevlåda söndersprängd. I Lysekil sköt gäng raketer på polisen. I Torslanda tände stökiga ungdomar fyrverkerier ombord på en buss och krossade fönstret på framdörren med bussens nödhammare, som de sedan kastade på föraren. (GT 2/1)

I Gävle var det personer som sköt pjäser in i en butik, och enligt vittnesmål släppte ungdomar en smällare i en barnvagn med ett tre månader gammalt barn. Lyckligtvis hann pappan som var ute på promenad kasta bort smällaren i tid.

Mikael Hedström, som varit polis i 30 år, säger sig aldrig ha varit med om något liknande. Beteendet som han ser hos ungdomsgängen “har helt spårat ut.”(Gefle Dagblad 2/1) Det är lätt att hålla med. På andra håll i landet har gäng angripit ambulanser, husdjur och en fyraårig flicka.
http://www.svd.se/raketerna-i-sig-ar-inte-det-stora-problemet

TheBeach97
2017-01-02, 23:13
^^

Jösses.

Jag firade i köpenhamn, märkte inget jättekaotiskt med fyrverkerier men dock så observerade jag mig ett antal "ungdomar" som skrek diverse religiösa ord och puttade på äldre människor.

-squat-
2017-01-02, 23:43
Förbjud skiten.

KangaBanga
2017-01-03, 01:30
I Sydney hade kravallpolisen rykt in och gripit varenda javel som stokar utan diskussion, ALLA hade tyckt att det var ratt gjort, san skit ska helt enkelt inte handa.

Ja jag ar 30+ och smallde thunderkings nar jag var tonaring men aldrig att vi skulle fa for oss att rikta dem mot manniskor.

ApexProcyon
2017-01-03, 02:16
Maskerade "ungdomar" kastade smällare i barnvagn:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GR45l/maskerade-ungdomar-kastade-smallare--i-barnvagn

Helt plötsligt känns inte dödsstraffet inhumant - allt handlar om kontexten. Dessa avskum har avsagt sig sin mänsklighet.

svenbanan
2017-01-03, 05:27
Skjuta raketer mot folk i all ära. Men att droppa smällare i en barnvagn med en bebis i är flera gånger värre.

Är det verkligen bekräftat att detta faktiskt skett? Enligt artikeln i aftonbladet så var det inte pappan själv som polisanmälde, utan nån annan som råkade se det. Jag får lite vibbar att nån tjomme som ledsnat på ligisterna drog till lite extra för att få snutarna att vakna upp och sätta stopp för dem. Varför skulle pappan välja att inte polisanmäla? Det är väl rimligtvis en nobrainer att göra det för att förhoppningsvis få in ärthjärnan som slängde smällaren i buren, eller?

Hoppas jag har rätt, annars finns det en snubbe i Gävle som är totalt psykopat, och som lika gärna kan börja serimörda folk frampå vårkanten ifall han blir uttråkad...

Gober
2017-01-03, 06:07
Att någon med vilje slänger en raket i en barnvagn och pappan inte polisanmäler låter väldigt konstigt. Och inte ens den "coolaste" smågangstern från orten får väl för sig att utsätta en bebis för mordförsök för att impa på polarna. Stämmer det är det givetvis helt fruktansvärt.

Fordon
2017-01-03, 06:42
För det har ju aldrig hänt att folk har skadat och mördat spädbarn förut på de mest sjuka sätt. Det måste vara fabricerat!!1

Gober
2017-01-03, 07:31
För det har ju aldrig hänt att folk har skadat och mördat spädbarn förut på de mest sjuka sätt. Det måste vara fabricerat!!1

Det hör inte direkt till vanligheterna, särskilt inte på allmän plats där gm är en random ungdom. Konstigt att kvällsblaskor är helt tillförlitlig källa enbart i specifika fall. Som sagt, vidrigt och sjukt om det stämmer, men nog finns det anledning att spekulera i om det verkligen gick till som beskrivs i AB?

ARMSTARK
2017-01-03, 08:03
Bertner ringde, han berättade att inget av allt detta har hänt. cofffee

Dreas
2017-01-03, 08:41
Skjuta raketer mot folk i all ära. Men att droppa smällare i en barnvagn med en bebis i är flera gånger värre.

Är det verkligen bekräftat att detta faktiskt skett? Enligt artikeln i aftonbladet så var det inte pappan själv som polisanmälde, utan nån annan som råkade se det. Jag får lite vibbar att nån tjomme som ledsnat på ligisterna drog till lite extra för att få snutarna att vakna upp och sätta stopp för dem. Varför skulle pappan välja att inte polisanmäla? Det är väl rimligtvis en nobrainer att göra det för att förhoppningsvis få in ärthjärnan som slängde smällaren i buren, eller?
.... Eller så anmäler inte pappan för att han planerar att ta lagen i egna händer.

För att tillföra något så fattar jag inte hur folk kan bete sig såhär,

Hövdingen
2017-01-03, 18:59
Att någon med vilje slänger en raket i en barnvagn och pappan inte polisanmäler låter väldigt konstigt. Och inte ens den "coolaste" smågangstern från orten får väl för sig att utsätta en bebis för mordförsök för att impa på polarna. Stämmer det är det givetvis helt fruktansvärt.

Det låter inte det minsta konstigt alls. Har man lite erfarenhet så vet man att sådana här fall är nästintill omöjliga att lösa om man inte känner igen den som gjorde det.

Att någon skulle hitta på en händelse som inte ens drabbade en själv låter konstigt om något.

Det är väl ganska många brott som inte anmäls?

Snubben
2017-01-03, 19:20
Jahapp, då blir det en 360 globe-kamera på barnvagnen..

leee
2017-01-03, 19:47
28 olösta mord i Malmö och en kastad smällare i en barnvagn av maskerade gärningsmän som sågs och anmäldes av vittnen.
Den anmälan hamnar nog i papperskorgen.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Gober
2017-01-05, 14:56
http://www.sydsvenskan.se/2017-01-05/misstankta-fyrverkeriligister-identifierade

:-)

Bob90
2017-01-05, 15:52
http://www.sydsvenskan.se/2017-01-05/misstankta-fyrverkeriligister-identifierade

:-)

"Männen kommer att kallas till förhör och då eventuellt delges misstanke om framkallande av fara för annan."

Ptja, bättre än "Ringa misshandel" som jag trodde i alla fall :)

4623
2017-01-05, 16:08
en 53-åring alltså, wow.

TheBeach97
2017-01-05, 16:32
en 53-åring alltså, wow.

Kan väl knappast skylla på dålig/ingen uppfostran då i alla fall.
Eller iofs, kan man kanske :d

Tree Fiddy
2017-01-05, 16:45
På något sätt har jag svårt att tro att dom har identifierat människorna. Dom kanske kallar två personer till förhör som släpps eftersom ingenting kan styrkas osv.

Bob90
2017-01-05, 18:06
På något sätt har jag svårt att tro att dom har identifierat människorna. Dom kanske kallar två personer till förhör som släpps eftersom ingenting kan styrkas osv.

Men det blir en vinst i medias ögon :d

Petoria
2017-01-05, 18:29
Förslaget: Sluta sälja klassiska raketer
http://omni.se/a/deo0A

Efter att fyrverkerier på flera håll i landet skjutits mot bland annat människor och byggnader kring nyår vill nu fyrverkeribranschen själva införa regleringar. Enligt ett pressmeddelande som SVT tagit del av vill man sluta att sälja fyrverkerier av rakettyp, det vill säga fyrverkerier med en laddning längst ut på en pinne.

Gerdler
2017-01-05, 19:00
Men det löser ju bara problemet med felaktig användning som gör att de typ välter... Det är inte det vi ser på torg och i parker i Malmö och resten av landet. Folk skjuter med vilje mot folkmassor och riktar raketerna/tårtorna längs marken med vilje. Det får att göra utan pinne. Folk går rundor med tårtor och siktar på folk, det blir nästan lättare.

leee
2017-01-05, 19:23
Om man får frispel och klappar till någon som skjuter mot en räknas det som självförsvar då.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

TheBeach97
2017-01-05, 21:58
Förbud? Ja men gud vilken bra ide! Ännu något som man haft åtminstone hela mitt liv på nyår och sista april, förbud förbud!

Låt mig citera random användare på flashback:

Så väldigt typiskt Sverige. Förbjud symptomen på problemet, men gör inget åt själva grundproblemet.

Detta kommer bara få det att koka ännu mer i landet gällande ett visst "problem", suck!

TranceII
2017-01-05, 22:48
Tyckt man borde egentligen förbjuda skiten i flera år och scener som dessa gör det inte direkt bättre.

Det var rätt kul ibland när man var liten men fan det var rätt många idioter som sprängde sönder allt möjligt (brevlådor speciellt) eller skadade sig (en klasskamrat fick rätt bra brandskador på händerna en gång).

Eller många minns t.ex. thunder kings när de kom som man hade krig med eller tog isär och band ihop till en större laddning. Blev väl förbjudna hyfsat fort i och för sig.

Eller minns de fulla idioter som tar en liten 33cl glasflaska och sätter en stor raket i som sedan välter och drar iväg åt sidan.

Bättre att städerna själva bara anordnar ett större fyrverkeri så kan fulla människor undvika eld och sprängladdningar.

EDIT: Speciellt med tanke på hur dåligt många djur mår av det.

svenbanan
2017-01-05, 22:48
Om man får frispel och klappar till någon som skjuter mot en räknas det som självförsvar då.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Kanske. Det beror ju på de exakta omständigheterna. Du får ju inte klappa till någon "som hämd" dock. Det får ju lov att vara för att faktiskt försöka skydda dig själv som du gör det.

https://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%B6dv%C3%A4rnsr%C3%A4tt

http://www.ssk.se/data/N%C3%B6dv%C3%A4rnsr%C3%A4tt.pdf

Old Nick
2017-01-06, 00:29
Om man får frispel och klappar till någon som skjuter mot en räknas det som självförsvar då.

Nä. Sånt funkar bara om det är oprovocerat. Klappar du till någon utan synbar anledning finns det alla möjliga förklaringar. Du var marginaliserad, förtryckt, utsatt för rasism, taskig uppväxt, hade ingen lokal, ett offer för storkapitalismen, etc.

Gjorde du det av en vettig anledning och är vid dina sinnens fulla bruk har du mevetet utmanat våldsmonopolet och får böter eller fängelse på en gång.

Diomedea exulans
2017-01-06, 00:39
Tyckt man borde egentligen förbjuda skiten i flera år och scener som dessa gör det inte direkt bättre.

Det var rätt kul ibland när man var liten men fan det var rätt många idioter som sprängde sönder allt möjligt (brevlådor speciellt) eller skadade sig (en klasskamrat fick rätt bra brandskador på händerna en gång).

Eller många minns t.ex. thunder kings när de kom som man hade krig med eller tog isär och band ihop till en större laddning. Blev väl förbjudna hyfsat fort i och för sig.

Eller minns de fulla idioter som tar en liten 33cl glasflaska och sätter en stor raket i som sedan välter och drar iväg åt sidan.

Bättre att städerna själva bara anordnar ett större fyrverkeri så kan fulla människor undvika eld och sprängladdningar.

EDIT: Speciellt med tanke på hur dåligt många djur mår av det.

Och hur många har inte blivit hörselskadade...

ApexProcyon
2017-01-06, 00:41
Och hur många har inte blivit hörselskadade...

Va?

Bob90
2017-01-06, 00:43
Kunde varit värre, typ såhär: https://www.facebook.com/WelcometoFavelas6/videos/1728911507425373/

mangemani
2017-01-06, 01:51
nej, det tillhör inte till vanligheterna eller traditioner att folk skriker "jihad" och avfyrar raketer som artilleripjäser mot okänt folk högst troligt i syfte att skada.

supercharge
2017-01-06, 10:06
Det är något med invandrare och fyrverkerier precis som kriminella gubbar och motorcyklar. Jag har lite erfarenhet av ett utanförskapsområde för ett antal år sedan, där drog man av ganska potenta smällare och sådana där mindre tårtliknande saker inomhus i en skola som det var folk i. Det var otaliga incidenter av den här typen och med fyrverkerier och smällare var gärningsmannen nästan alltid invandrare.

Vissa personer verkar helt saknar konsekvensuppfattning eller skiter bara helt fullt i hur många vanliga, oskyldiga personer som inte gjort dem något överhuvudtaget som kan drabbas av något sånt här. Respekten för andra människor är absolut noll och skillnaden är att det inte är fylla eller klumpighet utan man verkligen siktar på folk för att jävlas.

Gober
2017-01-06, 17:40
Angående vad jag tidigare skrev om mina upplevelser på 90-talet.

https://www.sydsvenskan.se/2017-01-06/raketkaos-har-harskat-pa-mollan-i-35-ar

TheBeach97
2017-01-06, 17:44
angående vad jag tidigare skrev om mina upplevelser på 90-talet.

https://www.sydsvenskan.se/2017-01-06/raketkaos-har-harskat-pa-mollan-i-35-ar

hahahhahaha

Hövdingen
2017-01-06, 19:37
Killarna som vet hur man hanterar fyrverkerier.

8Yagjf5B2tw

VOP7a6Qfkb0

Gerdler
2017-01-06, 19:50
Kunde varit värre, typ såhär: https://www.facebook.com/WelcometoFavelas6/videos/1728911507425373/
Det är ju inte värre. Killen är rädd om både sig själv och andras livhank. I Malmö hade nån ställt den bakom en grupp med 4 familjer med 2 barnvagnar och 7 andra barn och tänt på. Det är bara en större pjäs som som säkerligen är hemmatillverkad. Om ändå ligisterna i Malmö hade uppfinningsrikedom och teknisk begåvning nog att skapa något sånt så hade de kanske haft kraft och begåvning nog att gå en utbildning och förändra sina liv, men icke.
Angående vad jag tidigare skrev om mina upplevelser på 90-talet.

https://www.sydsvenskan.se/2017-01-06/raketkaos-har-harskat-pa-mollan-i-35-ar
Ja, nån välte en flaska med en raket i när han var full på 1980-talet på Möllevången. Det är ändå inte i närheten. Här siktar de aktivt mot folk och folksamlingar kan inte befinna sig där.
De la en raket i gallerian i min hemstad. Det har inte hänt innan.