handdator

Visa fullständig version : 6 timmars arbetsdag ger bättre sömn och minskar stress


caelus
2017-01-01, 14:49
http://www.dn.se/ekonomi/jobb-karriar/sextimmarsdag-ger-battre-somn-och-minskar-stressen/

MasterChief
2017-01-01, 15:01
Jaha, du länkar endast till en artikel för prenumeranter?

aryaa
2017-01-01, 15:03
http://www.dn.se/ekonomi/jobb-karriar/sextimmarsdag-ger-battre-somn-och-minskar-stressen/

Arbetar du för DN?

caelus
2017-01-01, 15:11
Sorry! Såg ej att artikeln krävde inloggning.

Här är studien i fråga: http://www.sjweh.fi/show_abstract.php?abstract_id=3610

En sammanfattning: http://www.stressforskning.su.se/om-oss/nyheter/f%C3%B6rkortad-arbetstid-kan-ge-b%C3%A4ttre-s%C3%B6mn-1.312451

leee
2017-01-01, 15:12
Säger sig självt att mindre tid är bättre,det man i så fall kan bli stressad av är mindre i lön.

ceejay
2017-01-01, 15:13
Säger sig självt att mindre tid är bättre,det man i så fall kan bli stressad av är mindre i lön.

Dessa test brukar låta personerna behålla full lön, iaf de jag har sett.

ApexProcyon
2017-01-01, 15:14
Dessa test brukar låta personerna behålla full lön, iaf de jag har sett.

I praktiken så skulle dessa test orsaka magsår för småföretagare med andra ord.

Gerdler
2017-01-01, 15:15
Grejen är att vi snackar om åldrande befolkning som ett problem och sen snackar vi om 6 timmars arbetsdag som en möjlighet. Lösningen på den åldrande befolkningen är att istället hålla oss vid 8 timmar eller 7.5 timmar eller vad som råkar passa demografin för stunden. Produktiviteten går sakta upp i takt med investeringar och teknikframsteg i vilket fall.

CAPTCHA
2017-01-01, 15:39
För mig själv ger 0 timmars arbetsdag bäst sömn och minst stress

Rikard Jansson
2017-01-01, 15:55
För mig själv ger 0 timmars arbetsdag bäst sömn och minst stress

+1, tro fan att 6 timmar med samma lön ger mindre stress och bättre sömn :)

Bärsärk
2017-01-01, 16:09
Gör hellre helgen längre och arbetar 4 istället för 5 dagar, skrota fredag eller måndag. Att komma hem 1-2 timmar tidigare är ju ganska värdelöst man får inte mycket gjort extra på den tiden i alla fall tycker jag då är det bättre att spara till en heldag så får man åtminstone lite gjort.

Tobbey
2017-01-01, 16:13
Gör hellre helgen längre och arbetar 4 istället för 5 dagar, skrota fredag eller måndag.

Same, vet jag att jag har bara en 4 dagars vecka, typ nästa vecka, minskar det stressen/pressen på mig. Jobba in hela fredagen under mån-tors skulle vara optimalt. Jag gör det nästan nu med 8,5h arbetsdagar mån-tors och fredagen 6h.

Kommer hem 3h tidigare, så hinner träna och äta sen är klockan som när jag annars kommit hem. Tillräckligt med tid för mig för att orka umgås med folk på kvällen, eller göra något annat.

Scratch89
2017-01-01, 16:19
Jag hade inte varit emot att jobba mindre och få samma lön (vem hade varit det?) men jag tycker det är intressant att man medvetet (?) inte fokuserar på den viktigaste frågan; varför blir folk sjukskrivna? Varför blir folk stressade av jobbet? Vi jobbar ju faktiskt inte mer idag än tidigare i historien, vad jag vet.

Om det är en ohållbar arbetssituation är det snarare där man borde gå in och rota, inte att man bara ska stå ut kortare tid på den dåliga arbetsplatsen. Det är inte alla branscher som lider av stressrelaterade åkommor och således är ett eventuellt förslag på krav om sex timmars arbetsdag rätt så konstigt.

Det är mest offentlig verksamhet som sjukskrivs p.g.a stress och psykisk ohälsa, och om man jämför offentlig vård med privat vård är det skillnad även där, trots liknande verksamheter. Hur kan det komma sig? Ska man fortsätta köra på i samma gamla spår där folk blir sjuka, eller ska man titta på verksamheter som uppenbarligen gör något bättre?

1x0
2017-01-01, 16:23
För mig själv ger 0 timmars arbetsdag bäst sömn och minst stress

I det långa loppet också? Kortsiktigt aka semester köper jag.

shut teh face
2017-01-01, 17:06
Det fungerar nog bra för arbetsgivare där vi pratar mer kvalificerade arbeten, antingen så presterar man eller så gör man det inte, om det handlar om några timmar hit och dit per dag spelar ingen större roll. Om man gör ett bättre arbete på 6h så är det inget konstigt. Däremot så skulle det nog inte fungera där arbetet är monotont och kvantitativt, lager etc.

Vissa mindre hipsterfirmor här där jag bor kör 6 timmars arbetsdag, och där jag jobbar har vi 7.5h arbetsdag.

Jag har annars svårt att diskutera kring timmar på detta sätt. Man gör ju det som krävs i ens arbete, om det ibland kräver 10 timmars dag så är det så. Jag skulle aldrig klarat av en arbetsplats där man ska "göra sina timmar" bara. Om jag känner att det är läge så går jag hem efter halva dagen. Sen måste ju arbetsbördan vara i nivå med antalet anställda såklart.

Andy.da.wohoo
2017-01-01, 17:58
Jag hade inte varit emot att jobba mindre och få samma lön (vem hade varit det?) men jag tycker det är intressant att man medvetet (?) inte fokuserar på den viktigaste frågan; varför blir folk sjukskrivna? Varför blir folk stressade av jobbet? Vi jobbar ju faktiskt inte mer idag än tidigare i historien, vad jag vet.

Om det är en ohållbar arbetssituation är det snarare där man borde gå in och rota, inte att man bara ska stå ut kortare tid på den dåliga arbetsplatsen. Det är inte alla branscher som lider av stressrelaterade åkommor och således är ett eventuellt förslag på krav om sex timmars arbetsdag rätt så konstigt.

Det är mest offentlig verksamhet som sjukskrivs p.g.a stress och psykisk ohälsa, och om man jämför offentlig vård med privat vård är det skillnad även där, trots liknande verksamheter. Hur kan det komma sig? Ska man fortsätta köra på i samma gamla spår där folk blir sjuka, eller ska man titta på verksamheter som uppenbarligen gör något bättre?

Personligen tror jag inte det handlar om just arbetet och åtta timmars arbetsdagar. Min högst amatörmässiga gissning är att det handlar om att folk vill hinna med så himla mycket på fritiden. Barn ska skjutsas till idrotten de håller på med, man ska vara aktiv i saker och ting, ska lyckas ha tid för sina egna intressen, ha ett rent hus och en perfekt tillvaro. Sex timmars arbetsdagar frigör 2 extra timmar åt att se till att få ihop vardagen. Iallafall tror jag det är en av faktorerna som påverkar. Typ av verksamhet och lön har ju givetvis också en påverkan.


För övrigt ser jag gärna att vi har 30 timmars arbetsveckor, arbeta mindre är alltid trevligt.

knooox
2017-01-01, 18:08
Jag kan intyga att det här stämmer verkligen bra på mig. Jag fick möjligheten av mitt jobb att börja jobba 6-timmarsveckor och tog den direkt.

Förbättringarna jag upplevt är framför allt förbättrad sömn och mindre stress, vilket också leder till mycket bättre välmående (no shit sherlock). Jag kan varmt rekommendera detta ifall det dyker upp som förslag till någon som har problem med sömn och stress!

Scratch89
2017-01-01, 18:09
Personligen tror jag inte det handlar om just arbetet och åtta timmars arbetsdagar. Min högst amatörmässiga gissning är att det handlar om att folk vill hinna med så himla mycket på fritiden. Barn ska skjutsas till idrotten de håller på med, man ska vara aktiv i saker och ting, ska lyckas ha tid för sina egna intressen, ha ett rent hus och en perfekt tillvaro. Sex timmars arbetsdagar frigör 2 extra timmar åt att se till att få ihop vardagen. Iallafall tror jag det är en av faktorerna som påverkar. Typ av verksamhet och lön har ju givetvis också en påverkan.


För övrigt ser jag gärna att vi har 30 timmars arbetsveckor, arbeta mindre är alltid trevligt.
Så egentligen är det inte arbetet som medför stress och ohälsa utan viljan att göra andra saker? Om man ska hårddra det, alltså.

Jag säger inte emot dig.

CAPTCHA
2017-01-01, 18:24
I det långa loppet också? Kortsiktigt aka semester köper jag.

I det långa loppet också...

Har tidigare varit ledig i ett år med full lön och det var den bästa tiden i mitt vuxna liv!

Bärsärk
2017-01-01, 18:28
Jag hade inte varit emot att jobba mindre och få samma lön (vem hade varit det?) men jag tycker det är intressant att man medvetet (?) inte fokuserar på den viktigaste frågan; varför blir folk sjukskrivna? Varför blir folk stressade av jobbet? Vi jobbar ju faktiskt inte mer idag än tidigare i historien, vad jag vet.

Om det är en ohållbar arbetssituation är det snarare där man borde gå in och rota, inte att man bara ska stå ut kortare tid på den dåliga arbetsplatsen. Det är inte alla branscher som lider av stressrelaterade åkommor och således är ett eventuellt förslag på krav om sex timmars arbetsdag rätt så konstigt.

Det är mest offentlig verksamhet som sjukskrivs p.g.a stress och psykisk ohälsa, och om man jämför offentlig vård med privat vård är det skillnad även där, trots liknande verksamheter. Hur kan det komma sig? Ska man fortsätta köra på i samma gamla spår där folk blir sjuka, eller ska man titta på verksamheter som uppenbarligen gör något bättre?

Att allting ska effektiveras och sparas in på tror jag stressar folk, en person ska göra 4 personers arbete och så vidare. Förut var det slappt att jobba kommunalt, till och med något man skämtade lite om men nu när budget dras åt så får folk gå på knäna istället.

Så är det ju i många sektorer.

shut teh face
2017-01-01, 18:35
Så egentligen är det inte arbetet som medför stress och ohälsa utan viljan att göra andra saker? Om man ska hårddra det, alltså.

Jag säger inte emot dig.
Vissa påstår att det har med miljön att göra, gluten, strålning från telefoner, wifi, plast osv. Alltså att vi mer eller mindre mår skit

Jag är dock inte så säker.

Jag tror det är flera saker. Allmänt mesande med barn vilket skapar svårigheter som förälder, flumskolan, den moderna mannen och även den moderna kvinnan.
Brist på gemenskap i landet, stor rörlighet (flytta från vänner o släkt). Plus tusen saker till säkert

dream_theater_
2017-01-01, 19:47
Undrar om man inte hade en annan inställning till jobbet förr. Då "var" man jobbet och definierade sig som det man gjorde för sitt levebröd.

En vild gissning bara.

Bärsärk
2017-01-01, 20:08
Undrar om man inte hade en annan inställning till jobbet förr. Då "var" man jobbet och definierade sig som det man gjorde för sitt levebröd.

En vild gissning bara.

Jo visst var det så men då hade ju fortfarande många yrken en viss stolthet som typ att vara brevbärare.

Saxnot
2017-01-01, 21:08
Same, vet jag att jag har bara en 4 dagars vecka, typ nästa vecka, minskar det stressen/pressen på mig. Jobba in hela fredagen under mån-tors skulle vara optimalt. Jag gör det nästan nu med 8,5h arbetsdagar mån-tors och fredagen 6h.

Kommer hem 3h tidigare, så hinner träna och äta sen är klockan som när jag annars kommit hem. Tillräckligt med tid för mig för att orka umgås med folk på kvällen, eller göra något annat.

Min personliga dröm vore att arbeta 20 timmar i sträck, sova 8, sen jobba 20 timmar till och sedan vara helt ledig.

Känns lite som att efter 8 timmar är dagen redan förstörd så bäst att bara köra igenom allt på en gång.

Andy.da.wohoo
2017-01-01, 21:12
Så egentligen är det inte arbetet som medför stress och ohälsa utan viljan att göra andra saker? Om man ska hårddra det, alltså.

Jag säger inte emot dig.

Precis, det är vad jag tror. Det är därför folk som verkligen trivs med/älskar sitt jobb inte är lika utslitna och mår bättre. De har redan ett jobb som de ser som en "hobby" och känner inte samma behov av att göra saker som folk som vantrivs med sina jobb.

Tolkia
2017-01-01, 22:25
Det är väl iofs rätt stor skillnad mellan att trivas med, eller gilla, sitt jobb, och att ha det som sin hobby. Jag älskar mitt jobb, men inte fan är det min hobby. Jag kan känna ett ganska tydligt behov av att få vara mig själv och styra min egen (fri)tid, särskilt när jag har jobbat mycket. Så har det varit även på mina tidigare jobb (som jag också har trivts med).

Jag tror snarare att de som har jobb som blir hela deras liv blir utslitna snabbare än de som har både jobb och fritid. Arbetslivet är också långt, och det kan vara rätt stor skillnad mellan hur man ser på det vid 25 och hur man ser på det vid 55 (när man jobbat 30 år längre).

trädgårdsmöbel
2017-01-02, 00:25
Grejen är att vi snackar om åldrande befolkning som ett problem och sen snackar vi om 6 timmars arbetsdag .

Jag tror det är från olika läger:) Ser man problem med en ökande medellivslängd så skall man nog opponera sig mot sänkning av arbetstiden.

DerImperator
2017-01-02, 01:14
Trams, kommuner ska inte hålla med sådant.

Vård, skola, omsorg etc måste vara de absolut sämsta abretsplatserna man kan testa detta på. Inte konstigt att det kostade så mycket. Här har man ju patienter/elever man ska ta hand om en del eller hela dygnet. Skulle varit bättre att testa produktiviteten på ett kontor eller liknande.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

ApexProcyon
2017-01-02, 01:52
Trams, kommuner ska inte hålla med sådant

Det är alltid lättare att vara generös och experimentera på andras bekostnad. Om samma person/personer som tog beslutet haft ett eget företag och personligen behövt ta ansvar för sitt beslut ekonomiskt så hade de antagligen aldrig genomfört det.

shut teh face
2017-01-02, 07:24
Frågan är ju ifall man mådde bättre förut eller om man fick bättre hjälp helt enkelt. Av familjen, vården etc

http://www.svd.se/bup-krisen-foraldrar-oroliga-for-barns-liv/om/sverige

AlexGBG
2017-01-02, 11:16
Så vi får tag på fler utvecklare till företaget jag är delägare i lär jag gå ner i arbetstid till 6h, eventuellt 4x8h i veckan och ta långhelg varje helg.

Här i Thailand har det varit 3 långhelger av 4 möjliga, alltså jobba 4 dagar, ledig 3, och nu är vi lediga i morgon också, vilket ger 4 lediga dagar på rad, och sen 3 arbetsdagar innan det är två lediga igen. Riktigt skönt!

Har utnyttjtat den extra tiden till lite längre träningspass, lite massage, sovit middag alla lediga dagar utom en, och bara lega och vilat vilket har varit välbehövligt :D

trädgårdsmöbel
2017-01-02, 11:21
En fundering för längre i framtiden är om vi med minskad arbetstid kommer försämra människans kapacitet, stresstålighet osv. Vi anpassar ju oss efter krav vi har på oss, och om 6 istället för 8 är optimalt idag och vi anpassar oss till det kanske 4 istället för 6 är optimalt senare, tills vi når en punkt där vi är oförmögna att klara någon form av stress och arbete och måste ha fullständig harmoni och lycka hela tiden för att kunna fungera.

Om man aldrig är tvungen, aldrig måste, aldrig är stressad, utarbetad, uttråkad om man aldrig mår dåligt, kasst eller skit aldrig är deprimerad eller aldrig har diffusa självmordstankar för att få slippa kraven kan man då uppskatta motsatsen?

ceejay
2017-01-02, 11:22
Jobb är en liten liten liten del av ens liv(inte tidsmässigt kanske, men i stort). Tvivlar på att din kommentar är relevant för något.

leee
2017-01-02, 11:34
Beror väl mest på vilken typ av jobb man har,tungt industrijobb eller underbemannad sjukvård,mental stress eller fysisk,både och.

trädgårdsmöbel
2017-01-02, 14:04
Jobb är en liten liten liten del av ens liv(inte tidsmässigt kanske, men i stort). Tvivlar på att din kommentar är relevant för något.

Nej. Jobb är en stor del av en persons liv, särskilt en mans liv. Du är väldigt mycket ditt yrke. "Vad jobbar du med?" är förmodligen den allra viktigaste frågan andra ställer sig för att bedöma dig som person. Det är viktigare än dina hobbies, din personlighet, ditt civilstånd, din hälsa eller något annat. Du definieras som person till stor del av ditt jobb.

Även frånvaron av ett jobb väger (minst) lika tungt som eventuellt jobb, så det finns liksom inte det som "loophole" för att bli mer bedömd efter andra kvaliteer heller.

Patriarch K
2017-01-02, 15:05
Gör hellre helgen längre och arbetar 4 istället för 5 dagar, skrota fredag eller måndag. Att komma hem 1-2 timmar tidigare är ju ganska värdelöst man får inte mycket gjort extra på den tiden i alla fall tycker jag då är det bättre att spara till en heldag så får man åtminstone lite gjort.

Håller helt med! När man väl är där så kan man lika gärna stanna kvar. Tar man bort fredag eller måndag (helst måndag eftersom fredagar är alla ändå glada) så hade man fått 3.5 dagar lång helg och 3.5 dagar långa arbetsveckor.
Det är helt perfekt och en ganska fair deal. Man dedikerar 50% av veckorna åt arbete (även om man är ledig på kvällen så är man mentalt inställt på morgondagens arbetsdag på något vis, samt att delar av tiden är för resor och förberedelser inför arbetet).

Jag kommer nu i januari på min löneförhandling att säga till chefen att jag vill ha bibehållen lön, men att jag får plocka bort 2st måndagar i veckan (varannan vecka). Då blir det 90% jobb och min effektivitet kommer inte att vara någon märkbar skillnad för man har ändå såpass mycket spillo-tid på min arbetsplats.

Gällande 6-timmarskonceptet i sin helhet så förespråkar jag det väldigt mycket, men jag tycker att det är ganska dumt att man ska få 8 timmars betalt. Betald lunch kan jag stå för (eller åtminstone att de betalar maten), men inte fulldag.

Jag tycker att man vid en arbetsintervju ska ha "rätt" att säga att man vill jobba 30-timmarsveckor utan att man blir ifrågasatt eller diskriminerad. Men att man då får betalt därefter också.

Nej. Jobb är en stor del av en persons liv, särskilt en mans liv. Du är väldigt mycket ditt yrke. "Vad jobbar du med?" är förmodligen den allra viktigaste frågan andra ställer sig för att bedöma dig som person. Det är viktigare än dina hobbies, din personlighet, ditt civilstånd, din hälsa eller något annat. Du definieras som person till stor del av ditt jobb.

Även frånvaron av ett jobb väger (minst) lika tungt som eventuellt jobb, så det finns liksom inte det som "loophole" för att bli mer bedömd efter andra kvaliteer heller.

Det är bara en social konstruktion. I grund och botten har du fel, men som samhället ser ut idag så har du rätt.

shut teh face
2017-01-02, 15:08
Jag personligen vill nog ha lite mer balans mellan fritid och arbete. Det är lättare att få till vardagsträningen och hämtning och lämning med barnen.

Hade man varit ensamstående hade det varit enklare med längre arbetsdagar, då kan man ju komma hem runt 19-20 liksom.

Bob90
2017-01-04, 09:29
http://www.norrteljetidning.se/opinion/ledare/sex-timmars-arbetsdag-ar-inte-vard-sitt-pris

Patriarch K
2017-01-04, 09:55
http://www.norrteljetidning.se/opinion/ledare/sex-timmars-arbetsdag-ar-inte-vard-sitt-pris

Funkar å andra sidan väldigt bra på Toyota i Göteborg. Tror det handlar en del om individerna och en hel del om vad det är för typ av jobb.
Hade funkat optimalt inom IT-branschen. Jobbar nog ändå bara 6h effektivt som mest. Resten är död-tid.

4623
2017-01-04, 09:59
Funkar å andra sidan väldigt bra på Toyota i Göteborg. Tror det handlar en del om individerna och en hel del om vad det är för typ av jobb.
Hade funkat optimalt inom IT-branschen. Jobbar nog ändå bara 6h effektivt som mest. Resten är död-tid.

Jag fakturerar 8h om dagen. Skulle vi gå ner till 6h och ha samma lön skulle det bli ganska svårt för företaget att gå runt.

Patriarch K
2017-01-04, 10:10
Jag fakturerar 8h om dagen. Skulle vi gå ner till 6h och ha samma lön skulle det bli ganska svårt för företaget att gå runt.

Som jag nämnde ovan så tycker jag att det är dåligt att få 8h betalt för 6h arbete och det är inget jag förespråkar.
Men i mitt fall så hade det funkat utmärkt. Företaget hade inte fått varken mer eller mindre levererat. Det enda som hade hänt i mitt fall hade varit att man gjorde min tid mer effektiv och plockade bort död-tid där man bara sitter och klickar runt. Helt omöjligt att kunna fokusera en heldag. Men 2-3h innan lunch och 2-3h efter lunch är helt möjligt att ha nästan fullt fokus.

Bob90
2017-01-04, 11:05
Som jag nämnde ovan så tycker jag att det är dåligt att få 8h betalt för 6h arbete och det är inget jag förespråkar.
Men i mitt fall så hade det funkat utmärkt. Företaget hade inte fått varken mer eller mindre levererat. Det enda som hade hänt i mitt fall hade varit att man gjorde min tid mer effektiv och plockade bort död-tid där man bara sitter och klickar runt. Helt omöjligt att kunna fokusera en heldag. Men 2-3h innan lunch och 2-3h efter lunch är helt möjligt att ha nästan fullt fokus.

Tänk då också att det blir en effektiv lönesänkning på 25% brutto.
Det slår nog rätt hårt rent ekonomiskt för dem flesta.

Dessutom så behöver man lite pauser under arbetstiden också.

Edit: idén att däremot erbjuda det som en individuell lösning (på dem yrken/tjänster där det skulle kunna tillämpas) låter ju faktiskt intressant. Att ta flex-tiden lite längre liksom, till den grad att det nästan blir ett betingsarbete.
Om man bortser från allt missnöje från andra kollegor då.

Patriarch K
2017-01-04, 11:14
Tänk då också att det blir en effektiv lönesänkning på 25% brutto.
Det slår nog rätt hårt rent ekonomiskt för dem flesta.

Dessutom så behöver man lite pauser under arbetstiden också.

Edit: idén att däremot erbjuda det som en individuell lösning (på dem yrken/tjänster där det skulle kunna tillämpas) låter ju faktiskt intressant. Att ta flex-tiden lite längre liksom, till den grad att det nästan blir ett betingsarbete.
Om man bortser från allt missnöje från andra kollegor då.

I mitt fall sparar jag 60% av lönen varje månad så det är inga problem för mig. Fast just 6-timmarsdagar känns helt jäkla meningslöst. När man väl är på plats kan man lika gärna vara där. 6 timmar kommer ändå att vara jobbigt varje morgon när man vaknar, 5 dagar i veckan. Man kommer ändå aldrig riktigt kunna maxa vardagarna så då kommer ju den lönesänkningen vara ett stort slag i ansiktet.
Om man däremot tar bort måndag eller fredag och jobbar 4-dagarsveckor, så jävlar skulle jag säga att det är värt varenda förlorad krona. Då har man faktiskt TID att använda sina sparade pengar.
Om jag sparar 60% av lönen nu och inte gör ett skit med pengarna, jämfört med att spara 40% av lönen och faktiskt använda dem till resor etc, då är det ju klart fördelaktigt.
Jag blir extremt mycket mer pigg och glad av 4-dagarsveckor än 5-dagarsveckor.

4623
2017-01-04, 11:16
Att du sparar 60% av din inkomst varje månad hjälper inte de som har de knapert.

Akerhage
2017-01-04, 11:23
Så vi får tag på fler utvecklare till företaget jag är delägare i lär jag gå ner i arbetstid till 6h, eventuellt 4x8h i veckan och ta långhelg varje helg.

Ni söker inte systemtestare? :D Låter ju kanon jobba i Thailand (om det är nära havet).

Bob90
2017-01-04, 11:52
I mitt fall sparar jag 60% av lönen varje månad så det är inga problem för mig. Fast just 6-timmarsdagar känns helt jäkla meningslöst. När man väl är på plats kan man lika gärna vara där. 6 timmar kommer ändå att vara jobbigt varje morgon när man vaknar, 5 dagar i veckan. Man kommer ändå aldrig riktigt kunna maxa vardagarna så då kommer ju den lönesänkningen vara ett stort slag i ansiktet.
Om man däremot tar bort måndag eller fredag och jobbar 4-dagarsveckor, så jävlar skulle jag säga att det är värt varenda förlorad krona. Då har man faktiskt TID att använda sina sparade pengar.
Om jag sparar 60% av lönen nu och inte gör ett skit med pengarna, jämfört med att spara 40% av lönen och faktiskt använda dem till resor etc, då är det ju klart fördelaktigt.
Jag blir extremt mycket mer pigg och glad av 4-dagarsveckor än 5-dagarsveckor.

Att spara 60% eller ens 40% av lönen (pratar vi netto nu?) är inte en verklighet för dem flesta.
Du blir piggare och gladare av att ha en dag mer ledighet i veckan, det tror jag däremot dem flesta kan se som en verklighet.

leee
2017-01-04, 12:58
Tanken är väl att man ska kunna komma hem utan att vara helt slut och då kan ett par timmar mindre per dag göra skillnad,beroende på jobb förstås.

Rolfarsson
2017-01-04, 13:08
Personligen så skulle jag hellre ha arbetat mer timmar eller t.o.m. hela dygn för att sedan vara ledig mer dagar.
Så som min sambo arbetar är typ perfekt (personlig assistent), hon jobbar två fulla dygn i veckan (tis och fre) och är ledig resterande fem.