handdator

Visa fullständig version : Hemmagjort SL program


Fantomen0505
2016-12-31, 19:13
Hej jag skulle vilja veta era åsikter på mitt ganska simpla träningsprogram som jag har suttit och tänkt ut nu under nyårsafton ;) Jag är en 16-årig kille och väger 78 kg. Mina PB är: 127,5/87,5/150

Det är ett sex-veckors program.

Vecka ett och två kör jag igenom varenda muskelgrupp utspritt på 4 dagar i veckan. Sen vilar jag en dag och börjar om. Dessa två veckor kör jag mycket komplementövningar för att få in volym innan dem tunga veckorna.

Vecka tre, fyra, fem och sex går jag in och kör tunga reps på basövningarna. Böj, bänk och mark, kör jag på måndag, onsdag och fredag där jag nöter femmor, fyror, treor och tvåor. Inga komplementövningar görs dessa veckor.

Sen vilar jag i en vecka och maxar i alla tre lyften.

Vad jag var ute efter när jag skrev programmet var att det skulle vara väldigt simpelt och lätt att ändra och justera (om jag ville/behövde) under resans gång, utan att helt förstöra schemat.
Så vad tycker ni, kan man bli stark på det här? :) :hbang:

ceejay
2016-12-31, 19:15
I och med att du är så ung så är det bara köra, sedan utvärdera. Tänka över vad som fungerat och inte fungerat. Man lär sig genom sina misstag.
Jag skulle dock börjat med böjbänkmark samma pass från vecka 1.

Fantomen0505
2016-12-31, 19:22
I och med att du är så ung så är det bara köra, sedan utvärdera. Tänka över vad som fungerat och inte fungerat. Man lär sig genom sina misstag.
Jag skulle dock börjat med böjbänkmark samma pass från vecka 1.

Jaha okej låter bra! Hur skulle du göra med komplementövningar då om du kör böjbänkmark varje pass sej tre gånger i veckan?

ceejay
2016-12-31, 19:28
Det skulle fungera att lägga in ett komplement för en övning varje pass. Böj första bänk andra mark tredje typ. Ett komplement som liknar just den övningen.

Sedan lite assistans i form av mindre övningar. Kanske latsdrag, rodd, lårcurl. Finns mycket att göra. Fokuset ska vara på basövningarna dock.

Fantomen0505
2016-12-31, 19:34
Det skulle fungera att lägga in ett komplement för en övning varje pass. Böj första bänk andra mark tredje typ. Ett komplement som liknar just den övningen.

Sedan lite assistans i form av mindre övningar. Kanske latsdrag, rodd, lårcurl. Finns mycket att göra. Fokuset ska vara på basövningarna dock.

Okej jag tror jag kör det du tipsar om.

ceejay
2016-12-31, 19:35
Det viktigaste är att du kör helhjärtat och inte tvivlar.
Det är ändå inte en så lång träningsperiod, jag skulle tycka att 6 veckor är lite för lite. Försök att förbättra lite varje pass så kommer du säkerligen öka till maxningen!

Fantomen0505
2016-12-31, 19:42
Det viktigaste är att du kör helhjärtat och inte tvivlar.
Det är ändå inte en så lång träningsperiod, jag skulle tycka att 6 veckor är lite för lite. Försök att förbättra lite varje pass så kommer du säkerligen öka till maxningen!

Jovisst hade jag tänkt att öka varje pass. Det jag gjorde nu var bara för att smaka lite på ett program och då kan jag även ändra och lägga till saker tills nästa gång :)

ceejay
2016-12-31, 19:50
Öka inte för mycket varje pass, tänk långsiktigt! :) Varje förbättring är skitbra. Du behöver inte göra 140x2 om du gjorde 130x2 veckan innan. 132,5x2 är fortfarande bra i långa loppet.

Fantomen0505
2016-12-31, 22:14
Öka inte för mycket varje pass, tänk långsiktigt! :) Varje förbättring är skitbra. Du behöver inte göra 140x2 om du gjorde 130x2 veckan innan. 132,5x2 är fortfarande bra i långa loppet.

Okej tack för alla bra råd :)

Gerdler
2017-01-01, 00:45
väger 78 kg. Mina PB är: 127,5/87,5/150

Du är identisk med mig på alla punkter utom åldern och marklyftet! *flex*