handdator

Visa fullständig version : Bönpasta, hur tillverkas det? Miljöbelastning?


aranada05
2016-12-31, 16:42
Hej Kolozzeum och gott nytt år! :)

Jag har funderat en tid nu på hur tillverkningsprocessen av bönpasta, av t.ex svarta bönor och sojabönor, ser ut. Sökte runt lite men hittade inget. Vänder mig därför hit för att fråga om någon möjligen känner till hur processen från skördad böna till färdig pasta ser ut. Länkar till processbeskrivningar och/eller annat liknande skulle uppskattas enormt!

Som en sidofråga undrar jag om någon vet i runda slängar hur bönpasta står sig mot t.ex kyckling/kött/råa bönor när det kommer till klimatbelastning per mängd protein. Är det så att bönpastan, i och med tillverkningsprocesser, i slutändan får ett klimatavtryck liknande kycklingen?

Tack på förhand! ;)

Hobbes
2016-12-31, 18:48
Hej Kolozzeum och gott nytt år! :)

Jag har funderat en tid nu på hur tillverkningsprocessen av bönpasta, av t.ex svarta bönor och sojabönor, ser ut. Sökte runt lite men hittade inget. Vänder mig därför hit för att fråga om någon möjligen känner till hur processen från skördad böna till färdig pasta ser ut. Länkar till processbeskrivningar och/eller annat liknande skulle uppskattas enormt!

Som en sidofråga undrar jag om någon vet i runda slängar hur bönpasta står sig mot t.ex kyckling/kött/råa bönor när det kommer till klimatbelastning per mängd protein. Är det så att bönpastan, i och med tillverkningsprocesser, i slutändan får ett klimatavtryck liknande kycklingen?

Tack på förhand! ;)

Snabbgogglade fram detta:

The environmental cost of protein food choices. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25374332)

RESULTS:

To produce 1 kg of protein from kidney beans required approximately eighteen times less land, ten times less water, nine times less fuel, twelve times less fertilizer and ten times less pesticide in comparison to producing 1 kg of protein from beef. Compared with producing 1 kg of protein from chicken and eggs, beef generated five to six times more waste (manure) to produce 1 kg of protein.
CONCLUSIONS:

The substitution of beef with beans in meal patterns will significantly reduce the environmental footprint worldwide and should also be encouraged to reduce the prevalence of non-communicable chronic diseases. Societies must work together to change the perception that red meat (e.g. beef) is the mainstay of an affluent and healthy diet.


Då har vi inte ens diskuterat den etiska delen av hur vi behandlar kycklingen.

Gissar i övrigt på att du kan kontakta ett/flera företag och se vad de säger. Troligen kan du förövrigt finna information från deras hemsidor.

Det är en bra frågeställning dock - hoppas du får fram det du söker.

aranada05
2017-01-01, 14:19
Snabbgogglade fram detta:

The environmental cost of protein food choices. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25374332)



Då har vi inte ens diskuterat den etiska delen av hur vi behandlar kycklingen.

Gissar i övrigt på att du kan kontakta ett/flera företag och se vad de säger. Troligen kan du förövrigt finna information från deras hemsidor.

Det är en bra frågeställning dock - hoppas du får fram det du söker.
Tack för länken. Min frågeställning gäller främst hur mycket sämre Bönpasta blir jämfört med oprocesserade bönor, ur perspektivet miljöbelastning. Ska följa ditt råd och fråga någon eller några av producenterna. ☺

Sent from my SM-G900F using Tapatalk

Sverker
2017-01-01, 14:48
Har inte sett tillverkningen av bönpasta och alltså har jag inte den blekaste aning om hur man gör.

Men att göra pasta från sojabönor måste följa vissa steg.
Bönorna ska skalas och rensas. De värmebehandlas med ånga eller motsvarande för att denaturera trypsininhibitorer, lipaser, proteaser och andra proteiner som skulle göra att pastan härsknade. Bönorna ska malas och blandas till en deg för att sista steget formas och torkas till pasta.

Kommer att kosta en hel del energi och vatten. På den positiva sidan är att vatten- och energikostnaden är koncentrerad till ett ställe och tillverkaren har möjlighet att ta tillvara biprodukter och spill för att tillverka djurfoder. Vi betalar alltså för know-how.