handdator

Visa fullständig version : Träning + alhokol = bara nedbrytande?


träningochkrök
2016-12-31, 01:06
Kommer resultatet vara uppbyggnad eller nedbrytning (givet att tillräckligt med kalorier finns) av muskler om man tränar imorgon och sedan dricker (säg 8-10 öl)?. En polare hävdar att netto kommer vara nedbrytning medan jag hävdar att passet fortfarande kommer vara uppbyggande och bättre än inget pass och absolut inte försämra träningen, givet att alternativet skulle vara att istället köra passet 2 dagar senare.

Gerdler
2016-12-31, 01:24
Du ska träna både imorgon och 2 dagar senare. Träning är bättre än ingen träning, nästan alltid.

Träna dock inte med alkohol i kroppen för det ökar skaderisken. Har ingen studie på det, dock.

svenbanan
2016-12-31, 04:19
Jag hoppade höjdhopp på fyllan en gång i högstadiet (eller kanske gymnasiet). Landade bredvid hela mattan och hade ont i kroppen en vecka efteråt typ... Inge bra.

On topic: Jag tror inte ett ögonblick på att nettot skulle vara nån slags nedbrytning. Skulle man bryta ned kroppen av träningen då men sedan inte kunna bygga upp skiten igen pga alkoholen, eller vad är tankegången? Det låter som nån bara hittat på nån skrämselhistoria.

StarkaUlf
2016-12-31, 08:13
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=208129

Det är möjligtvis sämre att dricka direkt efter ett pass, om man vill få ut så mycket som möjligt av det.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=226419

ARMSTARK
2016-12-31, 16:31
Skillnaden på att vara opti jämfört med Svenne-banan är så liten att det knappt går att se. "En som jag känner" dricker alkohol varje dag och han är störst och starkast på gymet. Och inte lite heller.

Luca Brasi
2017-01-02, 11:46
Jag upplever att jag blir starkare på fyllan, någon annan som upplever samma sak?

shut teh face
2017-01-02, 13:03
Jag upplever att jag blir starkare på fyllan, någon annan som upplever samma sak?
Blir du snyggare också?

ceejay
2017-01-02, 13:23
Träningen blir lidande men det kommer fortfarande att ge nettoplus.

Fey
2017-01-02, 14:48
Jag upplever att jag blir starkare på fyllan, någon annan som upplever samma sak?

Jag upplever att jag blir vackrare. Räknas det?

trädgårdsmöbel
2017-01-02, 15:22
8-10 öl är väl i överkant, men en tredjedel av det i kombination med överätning av julmat gör att jag i juletid alltid kan träna hårdare och mer än jag kan annars. Om det är alkoholen eller ett överdrivet svullande av stabbig mat (Jag äter så mycket julmat att jag inte ens ser åt godis, kakor, chips, läsk osv) som ger den positiva effekten vet jag inte.

Hade jag levt så året runt hade jag blivit stark, grov (och fet) som fan är jag helt övertygad om.

zooropa
2017-01-06, 17:55
"Den som marklyfter och dricker öl, kommer alltid bli starkare än den som bara dricker öl"

-Gammal djungelordspråk

Lycklig
2017-01-06, 18:31
Alkohol är roligare än träning.

Scorpionida
2017-01-06, 18:51
Alkoho=blir glad. Träning=blir glad. Alkohol+träning=win+win.

Skämt åsido, har inte åsidosatt träningen pga bakfylla. Har ökat på bra ändå.

knooox
2017-01-06, 19:10
Hur ser det ut ifall man bestämmer sig för att supa till det efter sin träning med endast ett proteinintag på 30g vassleprotein? Är det fortfarande "det är alltid bättre att träna än att inte träna" som gäller?

Rolfarsson
2017-01-06, 19:37
"En som jag känner" dricker alkohol varje dag och han är störst och starkast på gymet. Och inte lite heller.

Är han i dunderhonungen och smaskar må tro?;)

Scorpionida
2017-01-07, 01:01
Hur ser det ut ifall man bestämmer sig för att supa till det efter sin träning med endast ett proteinintag på 30g vassleprotein? Är det fortfarande "det är alltid bättre att träna än att inte träna" som gäller?

Hur skulle det dock vara sämre att träna än att inte träna, oavsett vad man gör efteråt?

knooox
2017-01-07, 04:29
Hur skulle det dock vara sämre att träna än att inte träna, oavsett vad man gör efteråt?

Undrade mest av nyfikenhet ifall endast ett proteinintag efter träning var tillräckligt för att få uppbyggnaden större än nedbrytningen den dagen.

Kränktvitman92
2017-01-07, 07:37
Undrade mest av nyfikenhet ifall endast ett proteinintag efter träning var tillräckligt för att få uppbyggnaden större än nedbrytningen den dagen.

kolhydrater får du ju från ölen?

knooox
2017-01-07, 09:29
kolhydrater får du ju från ölen?

Det och kalorier!:)

KOLOTROLLET
2017-01-07, 10:00
Gäller samma regler, dvs att träna är bäst för bevaring av muskelmassa, även fast man kommer dricka en bit över 70isen varje dag i 14 dagars tid? Semester snart.

Det enda jag kan styra över är proteinintaget + träningen. Blir väl ett stort överskott av kalorier varje dag, proteinintaget sköts (tar med mig proteinpulver på semestern), träningen blir 3 helkroppspass i veckan.

Förstör träningen eller kommer den hjälpa mig? Försöker bara göra det bästa ur en katastrofal 2 veckors period!

King Grub
2017-01-07, 10:10
Styrketräning ökar alltid muskeluppbyggnaden mer än den ökar nedbrytningen. Även i fullständigt fastande tillstånd både före och efter passet och under svåra nedbrytande sjukdomsförhållanden, osv. Även i katabola stadier där proteinbalansen är negativ, gör styrketräning att proteinbalansen blir mindre negativ.

KOLOTROLLET
2017-01-07, 10:17
Styrketräning ökar alltid muskeluppbyggnaden mer än den ökar nedbrytningen. Även i fullständigt fastande tillstånd både före och efter passet och under svåra nedbrytande sjukdomsförhållanden, osv. Även i katabola stadier där proteinbalansen är negativ, gör styrketräning att proteinbalansen blir mindre negativ.

Okej tack så mycket! : )

Kalle40
2017-01-07, 17:00
Styrketräning ökar alltid muskeluppbyggnaden mer än den ökar nedbrytningen. Även i fullständigt fastande tillstånd både före och efter passet och under svåra nedbrytande sjukdomsförhållanden, osv. Även i katabola stadier där proteinbalansen är negativ, gör styrketräning att proteinbalansen blir mindre negativ.
__________________
Det är ju såklart bullshit

Kör jag knäböj max 1 gg/vecka är det ju opti för mig, om jag skulle flyga ned till gymmet å köra vråltungt varje dag då skulle det bli katastrof.
Likadant om jag låg/ligger på kcaldeficit måste jag ju tänka på att för hård, för långvarig träning kommer att skada mer än bygga upp.
Det är givetvis beroende på vilken person man applicerar detta på.

Tar du ett fyllo från parkbänken å låter han träna fast han dricker tjänar han ju givetvis på det.
Men tar du en som tränar på elitnivå, så är det inte smart att låta honom vrålträna just när han ska dricka alkohol ej äter bra osv, eller är på deff.
Du måste ju själv känna din kropp, dina muskler så att de inte övertränas hamnnar i inflammatoriskt kortisoldrivet tillstånd.
Träning är med automatik alltid bra= nonsens.

Kalle40
2017-01-07, 17:07
I praktiken innebär detta.
Om du tänker ta en bläcka/supa, vrålträna inte innan, men det är inte fel att köra ett motionspass upp till kanske 75-80% av max, men kör inte ngt som är väldigt nedbrytande nära 100% tungt om du inte tänker svara med byggstenar/protein ganska snart inom 24h, då är risken för stor att du får ett huvudsakligen inflammatoriskt kortisoldrivet nedbrytande svar på träningen.
Dvs du kan motionera innan supande, men spara den tunga brutala träningen tills du tänker svara upp med bra mat/vila osv.

King Grub
2017-01-07, 17:17
Styrketräning under kaloriunderskott är vad som bevarar muskelmassa, just via den muskeluppbyggnande effekten. Gång på gång visar du att du inte har någon koll på vad du pratar om alternativt dumtolkar det du läser. Vem har pratat om vråltunga knäböj sju dagar i veckan?

MackeJuve
2017-01-07, 17:18
Bra att du nämner det där med att få i sig byggstenar inom 24 h, alldeles för vanligt att vi styrketränande fastar ett dygn efter passen!

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Ozziking
2017-01-09, 09:29
I praktiken innebär detta.
Om du tänker ta en bläcka/supa, vrålträna inte innan, men det är inte fel att köra ett motionspass upp till kanske 75-80% av max, men kör inte ngt som är väldigt nedbrytande nära 100% tungt om du inte tänker svara med byggstenar/protein ganska snart inom 24h, då är risken för stor att du får ett huvudsakligen inflammatoriskt kortisoldrivet nedbrytande svar på träningen.
Dvs du kan motionera innan supande, men spara den tunga brutala träningen tills du tänker svara upp med bra mat/vila osv.

eh.. va? :smash:

Du borde börja backa upp det du skriver kompis, alternativt läsa på lite mer. Du får dig själv att framstå som en kork. Bokstavligen

Raschmus
2017-01-09, 09:53
King_Grub skrev en gång i en gammal tråd för några år sedan att öldrickandet blir inte lidande av att träna innan.

Det har i alla fall varit mitt svar när kompisar ställt mig samma fråga som trådskaparen.

Bulkperiod
2017-01-09, 20:41
King_Grub skrev en gång i en gammal tråd för några år sedan att öldrickandet blir inte lidande av att träna innan.

Det har i alla fall varit mitt svar när kompisar ställt mig samma fråga som trådskaparen.

Varför skulle ölen påverkas av att du tränar?

Raschmus
2017-01-12, 10:41
Varför skulle ölen påverkas av att du tränar?

Inte alls. Det är poängen.

Stuffer
2017-01-12, 11:10
Jag upplever ibland att jag lättare/snabbare blir berusad om jag har kört ett uttröttande pass innan. Är det bara ett sammanträffande eller är det så att en trött kropp är känsligare för alkohol?
Om så är fallet så har ju träningen helt klart en negativ inverkan på öldrickandet iom att jag inte pallar att prova lika många sorter från barens sortiment den kvällen