handdator

Visa fullständig version : Varför blir man seg, får lätt yrsel, blodtrycksfall mm när man dietar?


Mr Eks
2016-12-30, 18:15
Jag fattar att det är en kombo av olika saker men vilken tror ni är den främsta anledningen till att man blir skakis, får svindel när man reser sig upp för snabbt, trött, allmänt svag (inte bara på gymmet utan det blir liksom jobbigt att få upp för en trappa)?

Jag misstänker:


Lågt blodsocker pga lite kolhydrater?
Låg halt av olika mineraler i kroppen t ex natrium?
För lågt blodtryck?
ngt annat???


Vilken av dessa tror ni är den PRIMÄRA anledning till hur man känner som man gör när man äter väldigt lite. Det behöver liksom inte gå många dagar så det lär ju inte handla om just kaloribrist (om det nu finns ngt sådant). Jag har märkt att det räcker att fasta i två dygn för att jag ska bli som en 95-årig gubbe med AIDS, cancer, ebola m m


Hur kan man åtgärda detta? Förutom att svulla, som är uppenbart. Jag menar alltså ... hur åtgärdar man detta på så kcal som möjligt?



mvh!!!

Bob90
2016-12-30, 18:35
Jag fattar att det är en kombo av olika saker men vilken tror ni är den främsta anledningen till att man blir skakis, får svindel när man reser sig upp för snabbt, trött, allmänt svag (inte bara på gymmet utan det blir liksom jobbigt att få upp för en trappa)?

Jag misstänker:


Lågt blodsocker pga lite kolhydrater?
Låg halt av olika mineraler i kroppen t ex natrium?
För lågt blodtryck?
ngt annat???


Vilken av dessa tror ni är den PRIMÄRA anledning till hur man känner som man gör när man äter väldigt lite. Det behöver liksom inte gå många dagar så det lär ju inte handla om just kaloribrist (om det nu finns ngt sådant). Jag har märkt att det räcker att fasta i två dygn för att jag ska bli som en 95-årig gubbe med AIDS, cancer, ebola m m


Hur kan man åtgärda detta? Förutom att svulla, som är uppenbart. Jag menar alltså ... hur åtgärdar man detta på så kcal som möjligt?



mvh!!!

Vet du hur många kcal du ligger under just nu? Det kan ju vara en variant att minska på underskottet ett tag för att se om det hjälper.
Jag blir fan snurrig direkt om jag skippar ett mål mat :d

Vet du vad du ligger på för blodtryck? Jag har ganska lågt och det kan "svartna" lite för ögonen när jag resar mig upp ur stol eller liggande position, dock så påverkar det inte mig i trappor eller liknande. Känner inte heller av någon "allmän svaghet" så tror inte att det är relaterad till blodtryck i alla fall.

Tanman
2016-12-30, 22:12
Blodsockret hålls väl på en ganska konstant nivå även vid diet. Följer tråden och undrar oxå.. jag kan kapa lite oxå och ställa en fråga inom samma område: om man känner sig trött/blodsockerlåg och äter bacon eller vad som helst fast utan kolhydrater blir man ofta piggare, varför? Borde inte kroppen redan innan måltiden ha tillräckligt med energi i form av fett lagrat? Hormonstyrt detta oxå?

Mr Eks
2016-12-30, 22:31
Vet du hur många kcal du ligger under just nu? Det kan ju vara en variant att minska på underskottet ett tag för att se om det hjälper.
Jag blir fan snurrig direkt om jag skippar ett mål mat :d

Vet du vad du ligger på för blodtryck? Jag har ganska lågt och det kan "svartna" lite för ögonen när jag resar mig upp ur stol eller liggande position, dock så påverkar det inte mig i trappor eller liknande. Känner inte heller av någon "allmän svaghet" så tror inte att det är relaterad till blodtryck i alla fall.

Testade fasta två dygn helt och jag är verkligen helt sänkt nu. Orkar liksom knappt ens vardagssysslor som att diska

Är det så här för alla eller är jag bara extra vek?

Mr Eks
2016-12-30, 22:34
Blodsockret hålls väl på en ganska konstant nivå även vid diet. Följer tråden och undrar oxå.. jag kan kapa lite oxå och ställa en fråga inom samma område: om man känner sig trött/blodsockerlåg och äter bacon eller vad som helst fast utan kolhydrater blir man ofta piggare, varför? Borde inte kroppen redan innan måltiden ha tillräckligt med energi i form av fett lagrat? Hormonstyrt detta oxå?

Jag vet som sagt inte men bacon är massa salt i. Kan det vara det kanske??

Eller så gör kroppen om proteinet till glukos?

kaspen
2016-12-30, 22:55
Det är flera saker i kombination som du nämnt, men också rubbade hormonnivåer som alla sänker ämnesomsättningen, ökar hungern etc.

Mr Eks
2016-12-30, 23:12
Så det är inte bara hunger man ska stå ut med om man ska deffa?

Trodde i min enfald att hungern skulle bli det största problemet... men detta är långt mkt värre. mår t o m lite lätt illa nu så hungern har faktiskt försvunnit en del.. paradoxalt nog

poppen11
2016-12-30, 23:58
Så det är inte bara hunger man ska stå ut med om man ska deffa?

Trodde i min enfald att hungern skulle bli det största problemet... men detta är långt mkt värre. mår t o m lite lätt illa nu så hungern har faktiskt försvunnit en del.. paradoxalt nog

Så du har inte ätit något på 2 dygn? Och det är första gången du testar? Isf är det klart att det är jobbigt.

Ozziking
2016-12-31, 16:20
I det stora hela blir man väl seg etc för att kroppen inte får tillräckligt med energi. Behöver väl inte vara så komplicerat

Shqypnia
2017-01-01, 12:43
Jag blir produktiv som fan vid underskott och känner inte av några av symptomen. Nu ska jag agera lite foliehatt och påstå att det till 95% beror på state of mind.

Sheogorath
2017-01-01, 14:12
Jag blir produktiv som fan vid underskott och känner inte av några av symptomen. Nu ska jag agera lite foliehatt och påstå att det till 95% beror på state of mind.

Det här är en vanlig grej om man bara kör kortare dieter. Förmodligen kroppens stressystem som säger till dig att du måste aktivera dig och leta upp föda eftersom du håller på att svälta. Naturligtvis kan man bara köra på de här extrabatterierna en kortare tid.

DJJOHANSSON
2017-01-01, 23:30
Jag blir produktiv som fan vid underskott och känner inte av några av symptomen. Nu ska jag agera lite foliehatt och påstå att det till 95% beror på state of mind.

Prova o gå utan näring i 60 timmar så får vi se va produktiv du är.





Till TS, varför fastar du helt?

anvihl
2017-01-02, 01:03
Det här är en vanlig grej om man bara kör kortare dieter. Förmodligen kroppens stressystem som säger till dig att du måste aktivera dig och leta upp föda eftersom du håller på att svälta. Naturligtvis kan man bara köra på de här extrabatterierna en kortare tid.

Knappast. Går utmärkt att köra årslånga dieter utan några utmattningssyndrom. Lagom underskott, ät mycket per gång, hög total energimängd per dag (skapa underskott genom mer träning istället för mindre kost) stor skillnad mot att äta 4000kcal per dag och ändå gå ned 0,5kg i veckan mot att äta 1800kcal och gå ned 0,5kg i hur man mår, och ha inte en diet som din primära hobby. Det är bara en grej du gör vid sidan av allt annat, lev dit liv som du brukar, fast du tränar mer, skit i att du är på underskott, folk som alltid klagar på sina dieter är dom som tillägnar hela sina dagar på att tänka på att dom är på diet.

Sen har inte alla genetik för att kunna gå ned riktigt lågt i fettprocent utan att bli kaputt i systemet, men då kanske man ska ge fasen i det också.

Sheogorath
2017-01-02, 07:19
Det låter som att du inte har en aning om vad du pratar om. :)

Kroppen KOMMER att reagera på underskottet förr eller senare vare sig du skapat det med kalorirestriktion eller ökad energiavgång. Och kroppen kommer vid en viss fettprocent att spara in på vissa funktioner för att inte behöva bränna fett lika snabbt.

Jag dietar alltid på förhållandevis högt energiintag eftersom jag har höga energiutgifter och jag kommer alltid till en punkt där sexualdriften går ner, sömnkvalitén blir lidande, jag börjar frysa, tänker långsamt, blir lättirriterad. Ofta efter cirka 15-16 veckor. Jag körde vid senaste dieten dessutom återhämtningsveckor då och då på strax över energibalans och det enda som hinner hända på en vecka är att man upprätthåller en högre basalförbränning.

Det är möjligt att man kan må helt OK om man ska gå från överviktig till normalviktig, men nu pratar vi om att komma i form. Bra form.

shut teh face
2017-01-02, 13:27
Jag gick ned från 140 kg till 85-88 kg ungefär och det var väldigt enkelt, i början låg jag på 600 kalorier 3 veckor, 900 kalorier 9 veckor, därefter runt 1500 kalorier. Gick ned såhär till runt 100-110 kg.

Här började det bli svårt och jag mådde rätt dåligt, det hände liksom ingenting heller. Jag ökade till 2000 kalorier under en 4 veckors-period där jag samtidigt la in konditionsträning och gick ned massor igen. :D

Sen var det totalt äckelstopp på 85-88 kg, det spelade ingen roll kändes det som, å andra sidan så gick jag inte heller upp, jag låg på denna vikt strikt i 1 år ungefär. Senaste tre åren har jag legat på runt 90 kg även fast jag grisat och jävlat som fan, dock alltid tränat regelbundet.

Att plocka dessa "sista" kilon är riktigt brutalt.

Jag tror det är enklare att hoppa på en extremdiet som Olas VLCD förutsatt att man klarar det mentalt, eller göra något mer balanserat som att öka träninsdosen ytterligare och kanske till och med äta mer, och låta det ha sin tid.

Att sitta och lida på 1500 kalorier utan mkt träning undrar jag om det ens fungerar, även om det fungerar så är det tortyr iaf för mig.

Jag vet inte vad detta inlägg tillför riktigt. :) Men kroppen beter sig olika beroende på utgångsläge i alla fall.