handdator

Visa fullständig version : Ta sig uppåt med dåliga betyg? Hur gjorde ni?


Maximal
2016-12-30, 18:06
Ni som gick ut gymnasiet med dåliga betyg, eller inte gick det alls, som inte hade någon aning om vad ni ville göra, men som idag sysslar med något ni trivs med, ett jobb ni tycker om, eller något ni studerar just nu som känns rätt, Hur gjorde ni?

Hur tog du dig vidare efter gymnasiet? Hur valde du utbildning, hur kom du in, hur fick du ditt jobb?

Är i sitsen då jag inte vet vad jag vill göra, som många andra. Jag har gymnasiebetyg, men i princip bara godkänd i allt, så kommer inte in på högskolan. Jobbar i Norge med ett ok jobb, som drar in mycket pengar, men det känns onödigt att bara låta tiden gå som den gör. Och vill ta mig vidare på något sätt.

Condart
2016-12-30, 18:09
Ni som gick ut gymnasiet med dåliga betyg, eller inte gick det alls, som inte hade någon aning om vad ni ville göra, men som idag sysslar med något ni trivs med, ett jobb ni tycker om, eller något ni studerar just nu som känns rätt, Hur gjorde ni?

Hur tog du dig vidare efter gymnasiet? Hur valde du utbildning, hur kom du in, hur fick du ditt jobb?

Är i sitsen då jag inte vet vad jag vill göra, som många andra. Jag har gymnasiebetyg, men i princip bara godkänd i allt, så kommer inte in på högskolan. Jobbar i Norge med ett ok jobb, som drar in mycket pengar, men det känns onödigt att bara låta tiden gå som den gör. Och vill ta mig vidare på något sätt.

Har OK betyg själv, men jag kan väl ge tre tips.

1. Högskoleprovet funkar alltid.
.
2. *Tror* inte att KY-utbildningar kräver så värst höga betyg, kanske göra någon prövning om det behövs?

3. Lärarutbildningen, om du känner att det kan vara något för dig.
Lärarlönen har ju ökat lite, och lär ju inte gå neråt inom en snar framtid.
Dessutom får du en del ledighet som lärare :naughty:

G_lund
2016-12-30, 18:09
Jag körde ett år på komvux motsvarande tekniskt basår och två högskoleprov innan jag sökte in till högskola.

Ekko
2016-12-30, 18:11
Gick tekniskt basår på KTH, vilket gav mig tillräckligt bra betyg att komma in på valfri ingenjörsutbildning på KTH via den ansökningsgruppen.

Bob90
2016-12-30, 18:17
Gick tekniskt basår på KTH, vilket gav mig tillräckligt bra betyg att komma in på valfri ingenjörsutbildning på KTH via den ansökningsgruppen.

+1
Kan tala extremt varmt om basår eller bastermin.
Utöver att du får "gräddfil" in på universitetet så får lära dig ämnena riktigt väl, känna på studietakten på universitetet, lära dig systemet med tentaanmälan mm.

Högskoleprovet är också en väg att gå.

Jag använde högskoleprovet för att komma in på bastermin och sedan basterminen för att komma in på utbildningen.

galtasar
2016-12-30, 19:43
Hade låga betyg i gymnasiet, jobbade några år sen tog jag en ky-utb på 80p.
Har idag en chefsposition, om man nu tycker det är att ta sig uppåt.

Illustrerade mannen
2016-12-30, 19:47
Såg till att få bra betyg i svenska och engelska... Usla betyg i övrigt. Skrev högskoleprovet när jag ville plugga. Plättlätt! Kunde välja vad som helst efter det...

Loke
2016-12-30, 20:23
Högskoleprov. Inser först i efterhand vilken tur jag haft aom hade lätt för just det.

Men ja, tekniskt basår är super. Till skillnad från högskoleprovet är det inte en genväg - folk från basåret är bättre förberedda än de som "bara" har bra brtyg från gymnasiet skulle jag säga.

tumme
2016-12-30, 20:50
Jag hade riktigt kassa betyg i gymnasiet. Bästa tipsen är redan i tråden, basår eller högskoleprov. Men det beror ju på vad du vill läsa och hur säker du är på ämnena. Känner du att du knappt kan något så är basår riktigt bra. Jag gick direkt till Kemi och det var riktigt svårt med ett 5 år gammalt G i kemi. Klarade inte första kurserna etc. Det löste sig sen och jag kommer få min första examen nu i januari (om allt går bra).

Och vissa utbildningar saknar sökande vilket gör att nästan alla kommer in om du har behörighet. Många utav dom utbildningarna är riktigt bra, bara inte populära. Tex läsa kemi istället för teknisk kemi.

Sen är väl stora frågan vad du vill göra. Är det något du vet redan nu att du är intresserad utav? Är ju inte mycket mening att "gå vidare" om du inte vet vad du vill.

tht716
2016-12-30, 20:51
Grisade till mig ett bra resultat på högskoleprovet och kom sedan in på universitetet.

xodd
2016-12-30, 21:17
Högskoleprovet. Tre år av slackande i gymnasiet blev som bortblåst när man nöp ett bra resultat på högskoleprovet.

Arne Persson
2016-12-30, 23:58
Föddes i rätt tid. Gick en tramslinje på gymnasiet (2 årig social linje) med pissbetyg. Gjorde lumpen. Läste in naturvetenskaplig linje på ett år. Sökte universitet lyckades komma in. Läst massor... jobbar sedan 1990 med utveckling och följa mm gymutrustning. Publicerat 3 större vetenskapliga arbeten mm...:)

chidde
2016-12-31, 05:22
Oavsett vilken vag man valjer att ga sa tror jag starkt pa att hart arbete ar den gemensamma namnaren i sammanhanget, det ar viktigare an "hur" imho

Majoriteten av mina vanner sitter pa nan form av hogskoleutbildning i.e. larare, sjukskoterskor, lakare etc. Samtliga har lagt ner hart arbete och tid pa sina studier, uppnatt nat vardigt och ar framgangsrika pa sitt egna vis

Mitt forsta jobb efter gymnasiet var pa Burger King, nu var det visserligen ett tag sen men det har varit hart arbete anda sen dag ett fram till milstolpen dar jag befinner mig nu. Om det sedan ar jamforbart med mina akademiska vanner far jag lata vara osagt

For vad som anses vara "uppat" ar ocksa en definitionsfraga. Ar det pengar, status, utveckling eller en kombination utav det ena och det andra?

nisse1976
2016-12-31, 07:31
Gick ut gymnasiet med usla betyg och var ordentligt skoltrött.
Väntade fem år med att plugga då jag hade fått en bättre uppfattning om vad jag ville plugga.
Under tiden jag jobbade innan högskolan läste jag upp svenskan på komvux så jag hade behörighet till högskolan.
Skrev under tiden högskoleprovet med ok resultat (inte superbra men tillräckligt för att ha några ok alternativ).

shut teh face
2016-12-31, 08:42
Jag var tyvärr inte särskilt seriös i både högstadie och gymnasie men jag gick ändå ut med bra betyg (18.7/20 på gymnasiet tror jag)

Kunde plugga vidare men var inge sugen. Spelade wow och blev tjock ett par år istället. Här började jag förstå att detta var lite hipstervarning

Hoppade på en ky-utbildning som var 1.5 år varav 6 månader praktik.

Väldigt bra utbildning, lärare och styrelsen för skolan var från näringslivet så det kändes relevant. Sen var man inne i arbetslivet och sen är det full rulle med det.

Den utbildning jag gick hade väldigt låga krav så en sådan kan du säkert hoppa på med dina betyg. De gäller bara att kämpa hårt. Ky-utbildningaf kan ibland vara slappa. Men se det som en fördel. Jobba hårt och utmärk dig. Sen plockar skolledningen kandidater till sina egna företag.

Kryss
2016-12-31, 09:39
Snittade strax över G i gymnasiet. Gjorde lumpen och skärpte mig lite, knegade 2-3år, skrev ett par högskoleprov.

Kom in på universitetet på högskoleprovet och har ett vettigt jobb sen dess. Ganska låga betyg på universitetet också förvisso, men till andra jobbet var det helt ointressant. Har nu en ganska ovanlig kompetens som behövs i branschen.

Minikubik
2016-12-31, 10:09
Beror ju helt på vad uppåt är och hur du vill ta dig dit. Väldigt många bra tips här på hur man går tillväga för att utbilda sig.
Jag har inte gått ut gymnasiet, hade annat för mig som jag tyckte var viktigare. Dessa sysslor gjorde också att jag till slut hamnade på botten. Jobbar nu som arbetsledare inom bygg(kanske inte så glammigt, men ett rejält lyft från var jag varit) och klättrar fortfarande uppåt. Vägen hit har beståt av att jobba hårdare än alla andra, läsa på och lära mig på egen hand och alltid ge lite mer. Som tidigare nämnts så är hårt arbete det som ger resultat

xodd
2016-12-31, 10:14
Vägen hit har beståt av att jobba hårdare än alla andra, läsa på och lära mig på egen hand och alltid ge lite mer. Som tidigare nämnts så är hårt arbete det som ger resultat

+1.

Kom i tid för i helvete! Visa framfötterna. Arbeta hårt. Visa att du vill och kan lära dig saker och va tydlig med dina ambitioner. Våga fråga. Var ödmjuk.

Profit!

KoloKungen
2016-12-31, 10:32
Hoppade av gymnasiet och jobbade på en grill några år, blev less och började knarka i ungefär 2 år samtidigt som jag hafsade mig genom en bageriutbildning bara för att ha en inkomst, var arbetslös ett år, tog en yrkeschaufförutbildning.

Sen blev jag äldre och kom på att jag inte orkade hålla på harva på bland massa skitjobb resten av mitt liv så jag läste in gymnasiekompetens på komvux. Pga de låga betygen från bageriutbildningen fick jag ändå inte ihop mer än 15 i snitt så jag fick göra HP för att ta mig in på högskola.

Sen började jag högskolan och blir klar i sommar.

Hatar att plugga och tänker aldrig mer göra det efter att jag är klar.