handdator

Visa fullständig version : Hur styrketränar ni som främst tränar konditionsträning?


caelus
2016-12-30, 15:17
Som rubriken lyder. Ni som främst tränar konditionsträning (t.ex. löpning), hur lägger ni upp er styrketräning? Hur ofta brukar ni träna styrketräning, vilka övningar brukar ni köra, hur lätt/tungt brukar ni köra osv?

svenbanan
2016-12-30, 15:41
Jag är för lat för styrketräning för tillfället.

Men under de perioder då jag inte är för lat brukar jag främst ägna mig åt kroppsviktsträning. Eller rättare sagt den sortens träning man kan göra utan att behöva köpa gymkort. Dessutom mest fokus på överkropp och bål.

De övningar jag främst brukat ägna mig åt är nog: Pullups, armhävningar, handstående armhävningar, plankan, inverterad kroppsviktsrodd (under köksbordet), sidolyft med hantel, dips, hängande benlyft, situps, rygglyft, bänkstödd hantelrodd, hantelcurl.

Dessutom diverse rehab/prehab för underkroppen: Utfall, stepups på hög pall, finnen, enbenta marklyft med minimal hantel (draken), balansplatta, tåhävningar, hovnigningar/utfall med benen i kors (för tibialis posterior), diverse gummibandsjox för tibialis posterior.

Dessutom diverse rörlighetsövningar/stretching för att inte gå i bitar. Ids inte lista allt detta skit här dock...

Det jag gör nu (förutom löpning) är en del av de där rehab/prehab grejerna samt en massa rörlighetsövningar (och självmassage, typ foamrolling). Dessutom tänker jag hela tiden att "nu ska jag dra igång med fysträningen igen", men sen gör jag armhävningar, pullups, bordsrodd och situps tre gånger under en vecka och sedan lägger jag ned...

Vad jag inte gör (eller gjort) är att få rum med tung benträning (typ knäböj, marklyft, frivändningar) under samma period som jag fokuserat på löpning. Vissa verkar ju klara det. Men jag får så tunga ben att löpningen blir outhärdlig...

Wain
2016-12-30, 16:37
Två gånger i veckan a 40-60m. Helkroppspass, ffa tunga basövningar.

Donner
2016-12-30, 16:47
Skulle väl inte säga att jag främst är en konditionsidrottare men fokus och det jag tycker är roligast är konditionsträning. Kör ändå 3-4 helkroppspass (utseendefixerad) i veckan där jag kör 3 set med tung/medel/lätt vikt. Övningarna är marklyft, knäböj, militärpress, bänkpress och chins.

Som svenbanan skriver så är det tufft att löpa / cykla med 4 benpass i veckan så funderar på att endast köra det 2 ggr / vecka.

Kurash
2016-12-30, 17:03
Böj på måndagar och fredagar. 4x4 @ 9 typ. Sen lite bänk och chins efter behag. Det är ju bara benen som räknas.
Sen är det korta intervaller på cykel tisdagar, lugnt pass onsdagar, medelintervaller torsdagar, långa intervaller lördagar och långt cykelpass på söndag, 2-3 timmar.

Spunken
2016-12-30, 21:56
Mestadels kroppsviktsträning tex Armhävningar, pullups, olika typer av plankor, situps mm. Konditionstränar med maskiner, skierg eller airdyne.

Tidigare har jag haft enskilda styrkedagar och pass där jag helt fokuserad på att bli riktigt andfådd, men har börjat försöka kombinera för att kunna klämma in fler pass åker vecka.

caelus
2016-12-30, 22:38
Jag har det senaste året gått från att träna mestadels styrketräning till att nu främst träna olika typer av konditionsträning (främst löpning, cykling och simning) eftersom jag tycker den typen av träning är roligare och är det jag mår bäst av psykiskt. Har dock försökt ha kvar en del styrketräning för att inte tappa för mycket muskler och dessutom är det ju en stor fördel att vara stark i många konditionsidrotter.

Just nu kör jag ca. 2-3 konditionspass i veckan och 1-2 styrkepass i veckan. Har inga fasta dagar då jag tränar en viss typ av pass utan brukar variera efter vad jag känner. När jag tränar styrketräning brukar det främst bli olika basövningar som knäböj, marklyft och chins.

Jag har dock tyvärr också, som svenbanan, väldigt svårt för att kombinera tung benträning med framförallt löpning. Blir rejält stum i benen i flera dagar efteråt, vilket gör det svårt att få in mer än ett benpass i veckan tillsammans med löpningen.

oscarovegren
2016-12-30, 22:41
Jag kör 50/50 styrka och kondition. 5 pass av varje i veckan vanligtvis. Styrkan består av olympiska lyft, knäböj, marklyft samt gymnastik med viktade pullups, viktade dips, muscle-ups och handstående armhävningar. Konditionen består mycket av en blandning av löpning, rodd, kroppsviktoch samt lättare skivstångsövningar men med många reps

Gerdler
2016-12-30, 23:08
Jag kör 50/50 styrka och kondition. 5 pass av varje i veckan vanligtvis. Styrkan består av olympiska lyft, knäböj, marklyft samt gymnastik med viktade pullups, viktade dips, muscle-ups och handstående armhävningar. Konditionen består mycket av en blandning av löpning, rodd, kroppsviktoch samt lättare skivstångsövningar men med många reps
Hur många reps anser du att det krävs för att det ska bli kondition? Eller är det alltid flera övningar i komplex på tid? Typ WODar?

svenbanan
2016-12-30, 23:15
Det blir flåsigt som fan att köra en massa reps med lätt skivstång. Effekten på konditionen är dock inte mycket att hänga i granen.

Gerdler
2016-12-31, 00:15
Det blir flåsigt som fan att köra en massa reps med lätt skivstång. Effekten på konditionen är dock inte mycket att hänga i granen.
Beror inte det på vad man menar med kondition? Det kanske inte är hjärt-lung maskineriet som får bäst träning av det, jämfört med t ex löpning eller cykling. Istället tränar man förmågan att syresätta muskler samt för mitokondrierna i typ-1 fibrer att metabolisera mer fett och glukos, och detta även i muskler som inte behövs för t ex löpning eller cykling.

Så det jag säger är att även om överföringen till löpning kanske är ohyggligt dålig så tränas någon förmåga som har med kondition, fast i andra muskler, att göra.

oscarovegren
2016-12-31, 00:53
Hur många reps anser du att det krävs för att det ska bli kondition? Eller är det alltid flera övningar i komplex på tid? Typ WODar?

På teamwodarna brukar vi ligga på 1000-1500 reps under 40 minuter.

Cykling och löpning är väldigt bra för underkroppens kondition. Överkroppens kondition verkar glömmas till stor del. Att träna för syresätta sin överkropp borde också vara en form av kondition likvärdig med att träna för att syresätta sin underkropp. Hjärtat får jobba hårt i båda fallen