handdator

Visa fullständig version : Komma åt filer på datorn utifrån?


Yip_man
2016-12-29, 17:37
Vad är bästa sättet om jag vill komma åt tex alla mina filmer från datorn hemma när jag är någon annan stans?

kör windows och sitter på 1000/100mbit

FTP, remote desktop, annat?

Dr Nick
2016-12-29, 20:04
Team Viewer, dropbox eller sätta upp en ftp?

Själv använder jag dropbox för liknande ändamål

Agitator
2016-12-29, 20:33
Låter som du vill ha Plex eller annan streaming lösning.

https://www.plex.tv/sv/

Yip_man
2016-12-30, 11:44
Jag är nog inte ute efter att streama. Dropbox funkar ju bra för bilder och så. men har ca 8tb film och musik samt andra filer jag vill komma åt..

Kallsone
2016-12-30, 12:20
Jag är nog inte ute efter att streama. Dropbox funkar ju bra för bilder och så. men har ca 8tb film och musik samt andra filer jag vill komma åt..

ftp är nog enklast då.

4623
2016-12-30, 12:36
Vpn

Agitator
2016-12-30, 16:48
Du skrev att du ville komma åt dina filmer.

Jag hade satt upp ftp för dina filer samt plex för dina filmer.

Då kan du se på dem streamat utan att ladda ner filerna samt komma åt dina filer med ftp.

svenbanan
2016-12-30, 16:58
Behöver man installera nån speciell mjukvara ifall man vill använda en dator som klient och titta på strömmat från en Plex-server, eller kan man titta via VLC som vanligt?

Nån som vet om det finns Plex-klient till WDTV?

Kabuto
2016-12-30, 17:10
Behöver man installera nån speciell mjukvara ifall man vill använda en dator som klient och titta på strömmat från en Plex-server, eller kan man titta via VLC som vanligt?

Nån som vet om det finns Plex-klient till WDTV?

Du kan använda din webläsare för att surfa in på din plex-server du kör på din dator med innehållet. WDTV har väl sin egna mjukvara för att streama? Fyfan vilket aber min WDTV var, har fortfarande mardrömmar om det sirapssega gränsnittet *cry*

svenbanan
2016-12-30, 18:36
Du kan använda din webläsare för att surfa in på din plex-server du kör på din dator med innehållet. WDTV har väl sin egna mjukvara för att streama? Fyfan vilket aber min WDTV var, har fortfarande mardrömmar om det sirapssega gränsnittet *cry*

Ja WDTV:n är seg som attans. *spy* ;)

Vad menar du med egen mjukvara för att streama? Den kan ju spela upp video om man tex delar ut en mapp på datorn, men det är ju inte strömmat. Den kan även spela upp från en DLNA server, vilket väl är strömmat antar jag. Men Plex är väl mer än DLNA som jag fattat det?

Om man på PC:n surfar in på Plexservern via webbrowsern, tittar man då på filmen inline i browsern, eller kan man ändå titta via extern videospelare (typ VLC)?

hahavaffan
2016-12-30, 20:56
Plex är nice som fan. Sitter just nu och glor på Chance i päronens hus. Mediat ligger på servern hemma i lägenheten, så jag bara laddade ner Plex till päronens Apple TV, och sen är streamandet igång!