handdator

Visa fullständig version : Vänta hur länge mellan proteinintag?


camarade
2016-12-29, 16:32
Försöker köra 16h fasta. Håller sig till max 30 gram/måltid finns det ju ingen chans i världen att man kommer upp i 2g/kg med ett ätfönster på 8h, såvida man inte äter så pass ofta att proteinsyntesen ändå är maxad och det inte gör nytta (?).

Googlar och får fram minst 2,5h vänta mellan varje måltid/proteinintag (en del säger 5h). Huh? Hur fan ska jag lägga upp det? *screwy* Är liten och späd på 80kg men är ju svårt att ens komma upp i 100g protein.

Ska jag:

1. Äta hela tiden?

2. Äta betydligt mer än 30 gram per måltid?

confused.jpg

kaspen
2016-12-29, 16:37
Varför ska du då alls köra periodisk fasta?

Sohlsken
2016-12-29, 16:44
Ät allt protein du behöver inom ätfönstret. Jag vet att det har lagts upp studier här på forumet som styrker att kroppen egentligen inte bryr sig om så fasligt mycket NÄR proteinet intas.

Det finns ju folk här som bara äter en gång om dagen och får bra gains utan problem.

DieErste
2016-12-29, 20:34
Periodisk fasta bygger väl lite på att man skitet i det "vanliga" med att äta varannan timme?

EnergiÖverskott
2016-12-30, 06:40
Försöker köra 16h fasta. Håller sig till max 30 gram/måltid finns det ju ingen chans i världen att man kommer upp i 2g/kg med ett ätfönster på 8h, såvida man inte äter så pass ofta att proteinsyntesen ändå är maxad och det inte gör nytta (?).

Googlar och får fram minst 2,5h vänta mellan varje måltid/proteinintag (en del säger 5h). Huh? Hur fan ska jag lägga upp det? *screwy* Är liten och späd på 80kg men är ju svårt att ens komma upp i 100g protein.

Ska jag:

1. Äta hela tiden?

2. Äta betydligt mer än 30 gram per måltid?

confused.jpg

Du ska äta ditt proteinintag fördelat över dagen på ett sätt du trivs med och som passar din livssituation och som du upplever enklast och minst stressigt.

Så fan ska du lägga upp det.

Personligen äter jag två gånger per dag. En gång på eftermiddagen och en gång på kvällen. Undviker att sätta någon tuff, trendig stämpel på det. Mitt "ätfönster" är på 3-6 timmar men, enbart för att jag trivs bäst med det. Skiter fullständigt i om folk vill stämpla det som periodisk fasta. Hade jag mått bättre av att äta 6 gånger per dag hade jag gjort det.

camarade
2016-12-30, 16:10
Mitt "ätfönster" är på 3-6 timmar men, enbart för att jag trivs bäst med det.

Yes bro, har ätit så ett tag. Gjorde mest tråden för att dubbelkolla att jag inte gör bort mig helt när det gäller fördelning av proteinet. Även om man tycker det känns bra skadar det ju inte att kolla med de insatta i forskningen.

Kischen
2016-12-30, 16:19
Berkhan hade inte gillat det här.

Shqypnia
2017-01-01, 12:39
Om du vill fasta så gör det, men kör protein drinkar när du ej 'fastar'. Dvs du äter mat mellan ditt ätfönster och dricker shakes utanför ditt ätfönster.

DudX
2017-01-01, 15:41
Om du vill fasta så gör det, men kör protein drinkar när du ej 'fastar'. Dvs du äter mat mellan ditt ätfönster och dricker shakes utanför ditt ätfönster.

då är det väl inte fasta om han drar i sig protein utanför ätarfönstret?

EnergiÖverskott
2017-01-01, 15:47
då är det väl inte fasta om han drar i sig protein utanför ätarfönstret?

Precis detta.

Jag förstår mig inte på varför folk envisas med att så gärna vilja fasta men, ändå vill dricka massor EAA och protein pga noja. Flytande mat eller fast mat does not matter. Äter du fastar du inte. Man kan inte säga att man "fastar" och dricker proteindrinkar.

1x0
2017-01-01, 16:19
Om du vill fasta så gör det, men kör protein drinkar när du ej 'fastar'. Dvs du äter mat mellan ditt ätfönster och dricker shakes utanför ditt ätfönster.
xd

_______

Kör du PF med 16-00 ätfönster, styrketränar vid 10:00 hade jag druckit shakes efteråt fram till ätfönstret för stimulera mps bra/mer/optimalt (nu vilket ord som är passande).
Men detta är inte optimalt framförallt för återhämtningen försämras av den dåliga näringstajmingen. Inga kolhydrater förrän ~6 timmar efter styrketränigen. Tror det blir värre ju hårdare träning. T.ex kötta högreps till fail helkropp, glykogenkrävande. Konditionsträning likaså.

I somras när jag cyklade 2-3 timmar fastande och inte åt efter på 6-8 timmar var jag helt förstörd. Mest kasst humör, åt sedan och välmåendet sköt i taket. :P

WHITEFOLKS
2017-01-01, 16:39
Jag skulle nog köra på nåt i stil med 25g vassle efter träning. Stor måltid när jag kommer hem. Proteinrik måltid när dagen är slut. Utöver det så är det bara fylla på med det som saknas i form av protein och kalorier mellan första måltiden och sista.

ventilation
2017-01-01, 18:49
Jag skulle nog köra på nåt i stil med 25g vassle efter träning. Stor måltid när jag kommer hem. Proteinrik måltid när dagen är slut. Utöver det så är det bara fylla på med det som saknas i form av protein och kalorier mellan första måltiden och sista.

Rätta mig om jag har fel men är det inte 40g protein som krävs för att maximera proteinsyntesen efter ett gympass?

WHITEFOLKS
2017-01-01, 19:13
Rätta mig om jag har fel men är det inte 40g protein som krävs för att maximera proteinsyntesen efter ett gympass?

Möjligt, isf är det bara justera efter önskemål men det lär ju inte skada oavsett annat än ekonomiskt. Får man bara i sig shake + mat efter träning + bra proteinintag så sent som möjligt så har man nog uppnått väldigt stor del av det man kan och resten blir nog smådetaljer om bara energiintaget är tillräckligt stort.

1x0
2017-01-01, 19:15
Jag skulle nog köra på nåt i stil med 25g vassle efter träning. Stor måltid när jag kommer hem. Proteinrik måltid när dagen är slut. Utöver det så är det bara fylla på med det som saknas i form av protein och kalorier mellan första måltiden och sista.

Rätta mig om jag har fel men är det inte 40g protein som krävs för att maximera proteinsyntesen efter ett gympass?
Om helkroppspass 40g protein ifrån vassle. 50-55g vassleproteinpulver beroende på proteininnehållet i pulvret (tillverkare/fabrikör).

Helkroppspass kräver mer protein för maximal uppbyggnad än träning av ett par muskler (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=227270)

Jag kör 50g vassleproteinpulver efter min helt fastande (14-18h) styrketräning. Försöker äta 3-4 timmar efter vassleproteinintaget annars pulsar jag med 30g vassleproteinpulver igen.

Möjligt, isf är det bara justera efter önskemål men det lär ju inte skada oavsett annat än ekonomiskt. Får man bara i sig shake + mat efter träning + bra proteinintag så sent som möjligt så har man nog uppnått väldigt stor del av det man kan och resten blir nog smådetaljer om bara energiintaget är tillräckligt stort.
Vassleproteinpulver är ju bland den billigaste proteinkällan (om en inte köper super_gainermaxwhey90bodybuilderX för 400kr/kg) så bara tänka som så att du räknar in det i totala proteinintaget.

Pulsar jag vassle betalar jag ~60kr per månad.
Pulsar jag med EAA betalar jag 141kr per månad.

Så EAA blir äckelmycket dyrare om en pulsar ofta och mycket mindre dagsprotein. :P

Shqypnia
2017-01-01, 19:17
då är det väl inte fasta om han drar i sig protein utanför ätarfönstret?

Df jag skrev 'fasta'. Det är inte fasta, det stämmer, men det är många som 'fastar' och kör proteinpulser resterande tid av dygnet.

ventilation
2017-01-01, 19:26
Om helkroppspass 40g protein ifrån vassle. 50-55g vassleproteinpulver beroende på proteininnehållet i pulvret (tillverkare/fabrikör).

Helkroppspass kräver mer protein för maximal uppbyggnad än träning av ett par muskler (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=227270)

Jag kör 50g vassleproteinpulver efter min helt fastande (14-18h) styrketräning. Försöker äta 3-4 timmar efter vassleproteinintaget annars pulsar jag med 30g vassleproteinpulver igen.


Kör du enbart vassle efter styrketräningen? Borde väl vara bättre att lägga till en del kolhydrater då också, så du inte "slösar" bort delar av proteinet till att fylla på energiförrådet.

WHITEFOLKS
2017-01-01, 19:37
Vassleproteinpulver är ju bland den billigaste proteinkällan (om en inte köper super_gainermaxwhey90bodybuilderX för 400kr/kg) så bara tänka som så att du räknar in det i totala proteinintaget.

Pulsar jag vassle betalar jag ~60kr per månad.
Pulsar jag med EAA betalar jag 141kr per månad.

Så EAA blir äckelmycket dyrare om en pulsar ofta och mycket mindre dagsprotein. :P

En utav de billigaste rena proteinkällorna ja men precis som föregående påpekar så kan man antagligen spara på protein genom att att använda kolhydrater och man kan även få i sig protein genom annat än rena proteinkällor. Det är möjligt att 50g vassle är bättre än 25g men om man skulle jämföra 50g vassle vs 25g vassle + 25g socker och man äter sen efter så är det nog inte mätbara skillnader. Men vad vet jag :)

1x0
2017-01-01, 19:52
Kör du enbart vassle efter styrketräningen? Borde väl vara bättre att lägga till en del kolhydrater då också, så du inte "slösar" bort delar av proteinet till att fylla på energiförrådet.
Det är möjligt att 50g vassle är bättre än 25g men om man skulle jämföra 50g vassle vs 25g vassle + 25g socker och man äter sen efter så är det nog inte mätbara skillnader. Men vad vet jag :)
Jag dricker 50g vassleproteinpulver efter styrketräningen, ja. Haha jag har druckit BCAA, EAA, 20-30-40g vassleproteinpulver och vassle+kaseinproteinshake också.
Majoriteten av styrketräningskarriären har jag dock inte intagit protein förrän 3-4 timmar efter avslutad träning, i form av mat.

Skiljer vad mellan de olika intagen, 1-3% av resultat (vad för resultat, muskelgains eller styrka? Återhämtning?).

Låter kanske som jag bryr mig mycket men tycker just nu 50g vassleprotein direkt efter duger bra sedan äta när jag orkar, vilket oftast är 3-5 timmar efter styrketräningen.
Tappar aptiten totalt och äta är det sista jag vill göra timmarna efter träning. Kardio är "värst" och styrketräningen om helkropp. Dödar aptiten totalt. Samt föredrar jag att träna på dagen och äta på kvällen.

TLDR: Ja, möjligt att 25g vassleproteinpulver + 25g socker/malto (eller vad som körs) är lika bra eller bättre, som 50g vassleproteinpulver. Kanske kör jag det om några veckor, kanske kör jag 13.37g BCAA. :P