handdator

Visa fullständig version : Inte få i sig tillräckligt med protein


Jonerik
2016-12-29, 14:11
Tja! Undrar om vad som händer om jag inte får i mig tillräckligt med protein.
Är det MÖJLIGT att få muskel/styrkeökningar även om man inte får i sig tillräckligt med protein?
Jag får nog ALDRIG i mig runt 160+ gram protein per dag, förutom på julafton osv möjligtvis.
Har proteinpulver men jag tycker att det är segt att tvinga i sig det, har provat massvis med olika smaker och ingen är tillräckligt god för att jag ska tvinga i mig det...
Så jag undrar då, GÅR det att få muskel/styrkeökningar även om man inte får i sig tillräckligt med protein?

DenverBroncos
2016-12-29, 14:23
Tja! Undrar om vad som händer om jag inte får i mig tillräckligt med protein.
Är det MÖJLIGT att få muskel/styrkeökningar även om man inte får i sig tillräckligt med protein?
Jag får nog ALDRIG i mig runt 160+ gram protein per dag, förutom på julafton osv möjligtvis.
Har proteinpulver men jag tycker att det är segt att tvinga i sig det, har provat massvis med olika smaker och ingen är tillräckligt god för att jag ska tvinga i mig det...
Så jag undrar då, GÅR det att få muskel/styrkeökningar även om man inte får i sig tillräckligt med protein?

Det är ganska svårt att för vuxen person på runt 80kg som jag antar att du väger att inte få i sig tillräckligt med protein. Skulle rekommendera en av alla matdagboksappar som finns, som du kan köra några veckor och se att du troligen är uppe på 160 ganska ofta.

Märker du att du ligger närmre 100, då hade jag, om jag var i dina skor, funderat på om jag skulle tvinga i mig 2 st goda proteinshakar om dagen eller riskera att kraftigt försämra mina träningsresultat.

Sen skulle jag nog fråga mig följande: Om jag inte ens är beredd att sköta min kost - hur troligt är det då att jag kommer att uppnå några resultat med min träning?

CoKEmaN
2016-12-29, 14:26
Hur mycket väger du?
Att få i sig för lite (inte tillräckligt) protein, jämfört med att inte få i sig tillräckligt för att få "optimalt" är rätt stor skillnad. Rekommenderat proteinintag brukar ligga mellan 1,2-2g per kg KV. För att 2g skulle vara mycket bättre än 1,2g på lång sikt så kommer det krävas väldigt mycket bra träning också.

Jonerik
2016-12-29, 14:56
Jo alltså jag tycker att träningen går bra. Tränar 4-5 gånger i veckan.
Dock så känner jag att jag har svårt att tro att jag får i mig tillräckligt med protein.
Givetvis så försöker jag ju, men jag undrar bara ifall det är möjligt att öka utan att få i sig tillräckligt med protein.
För om jag nu får i mig tillräckligt med protein ett par dagar, så är jag åtminstone säker på att jag inte får i mig tillräckligt vissa andra. Så 3/7 dagar är jag helt säker på att jag inte får i mig tillräckligt med protein.
Vad tror ni?

PureWhey
2016-12-29, 15:06
Hur mycket väger du?
Att få i sig för lite (inte tillräckligt) protein, jämfört med att inte få i sig tillräckligt för att få "optimalt" är rätt stor skillnad. Rekommenderat proteinintag brukar ligga mellan 1,2-2g per kg KV. För att 2g skulle vara mycket bättre än 1,2g på lång sikt så kommer det krävas väldigt mycket bra träning också.
Tycker detta känns bättre

http://www.nrcresearchpress.com/doi/pdf/10.1139/apnm-2015-0549

we suggest 1.5–2.2 g/(kg·day) of a variety of high-quality proteins

z_bumbi
2016-12-29, 16:36
Får du inte i dig tillräckligt med protein kommer träningen att gå uselt men frågan är vad som är tillräckligt med protein och i vilket sammanhang. Så vad väger du och hur mycket protein får du faktiskt i dig (räkna allt protein)?

PureWhey
2016-12-29, 16:51
Får du inte i dig tillräckligt med protein kommer träningen att gå uselt men frågan är vad som är tillräckligt med protein och i vilket sammanhang. Så vad väger du och hur mycket protein får du faktiskt i dig (räkna allt protein)?

Är väl iaf en på forumet som kört riktigt högt i kolhydrater och knappt något protein och tyckt det går bra på gymmet *popcorn*

z_bumbi
2016-12-29, 19:00
Är väl iaf en på forumet som kört riktigt högt i kolhydrater och knappt något protein och tyckt det går bra på gymmet *popcorn*

Är det den som inte räknar ofullständigt protein eller är det någon annan?

Gerdler
2016-12-29, 19:50
Är det den som inte räknar ofullständigt protein eller är det någon annan?
Vad jag förstår så menar han att det är allt protein han äter.

Diomedea exulans
2016-12-29, 20:01
Ni snackar om Agitator, va? Har för mig att han skrev att han snittar 1 g/kg kv protein per dag.

leee
2016-12-29, 20:37
En odopoad individ behöver knappast tänka på mängden protein.

Okau
2016-12-29, 20:40
En odopoad individ behöver knappast tänka på mängden protein.

Nahe? Varför inte? Förklara

Bob90
2016-12-29, 20:46
Jag har väl tränat i kanske 2 år nu, äter typ likadant som jag gjorde innan jag började träna men försöker få i mig lite mer protein om möjligt. Dock så har jag troligtvis en ganska god "grundaptit" eller vad man ska kalla det. Jag gillar mat helt enkelt :d

Tror jag snittar ca 1.5g/kv (om jag lite grovt uppskattar, jag räknar egentligen inte), väger i dagsläget 71-72 kg. Började på ca 59-60 kg kroppsvikt, har absolut ökat i muskelmassa och i styrka så för mig så har det funkat att ligga "alldeles för lågt" på proteinintaget.

Däremot så kanske jag hade lagt på mig ännu mer muskler och sett ännu större styrkeökningar om jag istället hållit 2-2,5g/kv i proteinintag.

Tror stenhårt på att det är vad man gör i gymmet som spelar störst roll. Kost, sömn mm (om man inte totalt missköter dem under längre tid) har mindre betydelse. Förutsatt att man inte tävlar eller verkligen vill satsa stenhårt, då leker man nog med mindre marginaler.

smerk
2016-12-29, 21:19
Går som bäst nu då jag inte stressar över hur många gram jag får i mig. Försökte få i mig typ 230g förut, men idag kanske jag landar på 130-160g

Jonerik
2016-12-29, 21:41
184 cm och väger 80 kg så runt omkring 160 g protein anser man väl att man ska få i sig då?

Enligt forskning så ska 2g protein per kilo kroppsvikt vara optimalt men nu tänkte jag bara på om det var möjligt att öka utan den mängden, vilket jag nu fått svar på!
Ligger uppskattnings på runt omkring 100 gram protein per dag, ibland mer och ibland mindre...

Stort tack till den som tipsade om en "matdagboksapp", skrev in på ett ungefär vad jag ätit idag och är uppe i ungefär 110 g protein hittills.

Oavsett om jag ätit dåligt eller inte så känner jag inte att det påverkar träningen, det känns nästan bäst att träna på "tom/hungrig mage" (när jag inte ätit på 3-4 timmar).

Tack för alla svar! Får försöka äta mer proteinrik mat i vardagen istället för att tänka på proteinshakes osv. Ägg är bra, aldrig ätit ägg (vad jag minns) så jag får se om det kan funka för mig! :)

Diomedea exulans
2016-12-29, 23:02
Ägg är bra, aldrig ätit ägg (vad jag minns) så jag får se om det kan funka för mig! :)

Typ Sveriges vanligaste matvara. Hur undviker man det ett helt liv? :P

Jonerik
2016-12-29, 23:19
Typ Sveriges vanligaste matvara. Hur undviker man det ett helt liv? :P

Givetvis har jag ätit mat som innehåller ägg men jag tänkte mer som stekta ägg osv.
Har aldrig ätit det då jag tyckte det luktade illa och därför borde smaka illa, något jag fick för mig som liten så det har väl helt enkelt inte blivit av.
Gillade heller inte majs, tomater t.ex och det är bland mina favorit-grönsaker idag så jag tänkte att jag skulle testa på lite ägg nu och se om jag tycker om det :em:

ceejay
2016-12-29, 23:23
Ägg med kaviar är bland det bästa som finns.

Diomedea exulans
2016-12-29, 23:27
Givetvis har jag ätit mat som innehåller ägg men jag tänkte mer som stekta ägg osv.
Har aldrig ätit det då jag tyckte det luktade illa och därför borde smaka illa, något jag fick för mig som liten så det har väl helt enkelt inte blivit av.
Gillade heller inte majs, tomater t.ex och det är bland mina favorit-grönsaker idag så jag tänkte att jag skulle testa på lite ägg nu och se om jag tycker om det :em:

Okej. :) Tänk på att ägg kan smaka väldigt olika beroende på tillagning. Själv tycker jag äggröra är mycket godare än hårdkokt ägg.

Bob90
2016-12-29, 23:34
Ägg med kaviar är bland det bästa som finns.

Om man tar bort kaviaren så är det riktigt gott! :d

(((
2016-12-30, 11:31
https://www.youtube.com/watch?v=cFVtnK9Oa68

demode85
2016-12-30, 13:16
Koka vatten, sen ner med äggen i exakt 7 minuter så blir dem perfekta, lite lösa i mitten men inte för mycket =)

Jonerik
2017-01-02, 19:46
Hej igen!
Ville bara säga att jag provat på en app där man får hjälp med att räkna kalorier osv.
Och idag har jag då skrivit in alla mål och såg att jag redan hittills är riktigt nära 160 gram protein, har väl cirka 10-12 kvar men de löser nog en eller två nävar nötter.
Så jag är alltså väldigt nära mitt proteinbehov dagligen inser jag nu.

Det jag nu undrar över är inte huruvida man klarar att bygga muskler utan att fylla sitt proteinbehov utan snarare kaloribehov.
Jag får i mig tillräckligt med protein MEN jag har inte riktigt fått i mig tillräckligt med kalorier.
Självklart så varierar det (vart man räknar ut sitt kaloribehov) men på ett ungefär så ska jag få i mig runt 3000-3600 kalorier per dag. Så 3300 borde nog vara ganska nära skulle jag tro.

Så hittills idag har jag alltså fått i mig runt 1971 kcal, bygger jag fortfarande muskler även om jag inte får i mig runt 1000+ kcal mer?

Ram Dass
2017-01-04, 18:09
Ja, sen om du har för stort underskott och undermålig träning kommer du förmodligen ändå tappa muskler.

Ät tills du blir mätt, så är det nog ingen fara att du inte får i dig tillräckligt med kalorier.

Skickat från min F5321 via Tapatalk

Decepticon
2017-01-05, 16:23
Jag har testat med "högt" proteinintag resp. "lågt", jag märker ingen som helst skillnad i muskel eller styrkeutveckling, tror det är överskattat med högt proteinintag, det som är viktigt är hård träning och bra mat.

Kalle40
2017-01-05, 16:47
200g protein bygger ca. 1kg muskelmassa.
Då 1kg musker består av ca 200g protein ca.760g vatten och 40g glykogen(socker) uppskattningsvis
Ligger du på balans energimässigt, el. litet överskott av kcal kommer nästan ingenting av ditt protein "förstöras" som energi, då kommer det inte hjälpa dig nämnvärt att höja proteinintaget.
Det är viktigare att få i sig tillräckligt med protein vid diet antagligen.vid kcal deficit.
Det är viktigare att få i sig tillräckligt med protein odopad iom att kroppens förmåga att tillvarata protein ökar väldigt vid högre testosteron el. likn prep. nivåer.
Att knöka in mer än 300g protein/dag tycker jag verkar overkill, du kan ju knappast tro att du kan öka 1kg musklemassa/dag. Om vi räknar med 100g som basnivå.

Det är antagligen fullt tillräckligt med 200g protein för vem som helst oavsett nivå.
Men då skall proteinintaget vara av hög kvalitet och utspritt över dagen.
Du kan inte äta 100g protein på morgonen å tro att det är för hela dagen, då kommer ju en del av proteinet användas som socker, sedan har du inget på kvällen.

Så jag tror det är viktigt med protein, men det behövs inga mängder, men det är ändå viktigt att få i sig högkvalitativt protein kontinuerligt.

gnilrub
2017-01-05, 19:55
Jag har testat med "högt" proteinintag resp. "lågt", jag märker ingen som helst skillnad i muskel eller styrkeutveckling, tror det är överskattat med högt proteinintag, det som är viktigt är hård träning och bra mat.

Äter man bra mat så lär man ju få i sig en hel del protein annars är det knappast bra mat.

King Grub
2017-01-05, 20:09
200g protein bygger ca. 1kg muskelmassa.
Då 1kg musker består av ca 200g protein ca.760g vatten och 40g glykogen(socker) uppskattningsvis

Så där fungerar det inte. :D

Bara 11% av proteinet man äter byggs in som muskelprotein. Proteinsyntes stimuleras av höga nivåer av aminosyror i blodet, triggas av leucin, men det behöver inte vara aminosyrorna man just ätit som bildar muskelproteinet. 75% av nedbrutet muskelprotein återanvänds t ex och bildar nytt muskelprotein, inlagrat på signaler från exogena aminosyror. Man kan inte säga att nu äter jag X gram protein och får X gram muskler.

oscarovegren
2017-01-05, 21:11
Ät kött, ost, mjölk, ägg och linser i mängder så ska du se att det inte är några problem. Allt blir bättre med ost!

Lyssna inte på killen som säger att 200g protein ger 1 kg muskler. Proteinets aminosyror har många olika funktioner i kroppen. Bara ett fåtal i klar minoritet har någon som helst roll i muskulaturens tillväxt. Majoriteten av det protein du äter kommer aldrig i närheten av dina muskler

Decepticon
2017-01-05, 22:36
Äter man bra mat så lär man ju få i sig en hel del protein annars är det knappast bra mat. Det var underförstått

exevision
2017-01-06, 07:34
Det var underförstått

Åt du dålig mat när du låg "lågt" på protein?

shut teh face
2017-01-06, 08:53
Vissa veckor då man ätit skitdåligt, typ 0.5g/kg protein så märks det tydligt att man är svagare, gör mer ont i muskeln. Så effekten är som alla säger, protein behövs för att bygga upp muskeln igen :D

Dock ska man äta jävligt dåligt för det ska märkas tydligt (jag åt typ start o mjölk) eller vara en usel vegeterian

Kalle40
2017-01-06, 11:02
Så där fungerar det inte.

Bara 11% av proteinet man äter byggs in som muskelprotein. Proteinsyntes stimuleras av höga nivåer av aminosyror i blodet, triggas av leucin, men det behöver inte vara aminosyrorna man just ätit som bildar muskelproteinet. 75% av nedbrutet muskelprotein återanvänds t ex och bildar nytt muskelprotein, inlagrat på signaler från exogena aminosyror. Man kan inte säga att nu äter jag X gram protein och får X gram muskler.

Sluta trolla min post Grob. att 200g protein inte bygger 1kg muskler i samma stund som du äter det el. att just det proteinet du äter specifikt skulle bygga muskel är självklart.

Min poäng är att 1kg muskler består av ca. 200g protein, dvs över tid är det ett överskott på 200 g som behövs för att bygga 1kg muskler.

Diomedea exulans
2017-01-06, 11:41
Vissa veckor då man ätit skitdåligt, typ 0.5g/kg protein så märks det tydligt att man är svagare, gör mer ont i muskeln. Så effekten är som alla säger, protein behövs för att bygga upp muskeln igen :D

Dock ska man äta jävligt dåligt för det ska märkas tydligt (jag åt typ start o mjölk) eller vara en usel vegeterian

Är det inte typ 10 % protein i Start? Är det då kasst?
Så där fungerar det inte.

Bara 11% av proteinet man äter byggs in som muskelprotein. Proteinsyntes stimuleras av höga nivåer av aminosyror i blodet, triggas av leucin, men det behöver inte vara aminosyrorna man just ätit som bildar muskelproteinet. 75% av nedbrutet muskelprotein återanvänds t ex och bildar nytt muskelprotein, inlagrat på signaler från exogena aminosyror. Man kan inte säga att nu äter jag X gram protein och får X gram muskler.

Sluta trolla min post Grob. att 200g protein inte bygger 1kg muskler i samma stund som du äter det el. att just det proteinet du äter specifikt skulle bygga muskel är självklart.

Min poäng är att 1kg muskler består av ca. 200g protein, dvs över tid är det ett överskott på 200 g som behövs för att bygga 1kg muskler.

Men det är inte så det funkar ändå. Menar du att om man bygger 1 gram muskler en dag så behöver man bara 0,2 gram extra protein den dagen? Det här med att man behöver mycket protein när man tränar har att göra med att proteinätandet skickar muskelbyggande signaler till kroppen, inte att det extra proteiner som de nya musklerna består av behöver påfyllas.

King Grub
2017-01-06, 11:52
över tid är det ett överskott på 200 g som behövs för att bygga 1kg muskler.

Så där fungerar det inte.

Jonerik
2017-01-06, 13:21
Har två till frågor!
Att bygga muskler på kaloriunderskott (även om man inte får i sig tillräckligt med protein, är det möjligt?

Samt;
Att bygga muskler medans man är på kaloribalans eller vad det kan kallas vet jag om är möjligt men ungefär hur fungerar det? Måste man då samtidigt ligga på ungefär 2g protein per kg kroppsvikt?

Känns som att jag inte vill bulka för att sedan deffa då jag inte vill bli tjock.
Jag bygger hellre långsamt och håller en låg kroppsfett % än att bygga fort för att sedan deffa och bli av med muskler samtidigt.

Skulle någon kunna ge ett någorlunda enkelt svar på detta? Väldigt tacksam för svar...

King Grub
2017-01-06, 13:23
Öka i muskelmassa på kaloriunderskott och för lite protein? Nej, det blir svårt, utan dopningsklassade preparat.

tomten1
2017-01-06, 13:37
Men det är alltså möjligt att öka muskelmassa på kaloriunderskott under förutsättningen att man får i sig tillräckligt med protein?

StarkaUlf
2017-01-06, 13:43
Men det är alltså möjligt att öka muskelmassa på kaloriunderskott under förutsättningen att man får i sig tillräckligt med protein?

Absolut.

Kalle40
2017-01-07, 15:04
Utdrag ur wiki ang. protein, aminosyror
[1]De åtta aminosyror som är essentiella för vuxna är:
Fenylalanin
Isoleucin
Leucin
Lysin
Metionin
Treonin
Tryptofan
Valin

För barn är även följande aminosyror essentiella:
Arginin
Histidin

De övriga aminosyrorna som ingår i kroppens proteiner kan kroppen bilda själv, antingen ur andra aminosyror eller ur mellanprodukter i ämnesomsättningen som inte är aminosyror. De kallas för icke-essentiella aminosyror. Endast de aminosyror som kroppen kan bilda ur icke-aminosyror är sant icke-essentiella. Många av de så kallade icke-essentiella aminosyrorna bildar dock kroppen med andra aminosyror som råvaror. En brist på en aminosyra kan alltså leda till att andra, normalt icke-essentiella aminosyror, blir essentiella. Således är tyrosin normalt icke-essentiell, eftersom kroppen kan bilda den ur fenylalanin. Vid en fenylalaninbrist kan dock kroppen inte längre bilda tyrosin, som alltså blir essentiell. Aminosyror som är icke-essentiella endast under förutsättning att en annan aminosyra finns tillgänglig kallas för villkorligt icke-essentiella aminosyror. Totalt fem av de icke-essentiella aminosyrorna är villkorligt icke-essentiella.

Ok, jag ger mig om man skall vara 100% exakt så kan alltså kroppen till viss del bilda protein dvs de icke essentiella aminosyrorna ur andra ämnen, men i praktiken är det en liten andel, då det då blir brist på de essentiella. Förenklat kan man hävda att det krävs ca. 200g protein att bygga 1kg muskel.

Givetvis kan man gå in hur djupt som helst i detta forska osv och aldrig komma fram till det exakt säkerställda svaret. Min förklaring är en förenkling givetvis.

Diomedea exulans
2017-01-07, 15:10
Utdrag ur wiki ang. protein, aminosyror
[1]De åtta aminosyror som är essentiella för vuxna är:
Fenylalanin
Isoleucin
Leucin
Lysin
Metionin
Treonin
Tryptofan
Valin

För barn är även följande aminosyror essentiella:
Arginin
Histidin

De övriga aminosyrorna som ingår i kroppens proteiner kan kroppen bilda själv, antingen ur andra aminosyror eller ur mellanprodukter i ämnesomsättningen som inte är aminosyror. De kallas för icke-essentiella aminosyror. Endast de aminosyror som kroppen kan bilda ur icke-aminosyror är sant icke-essentiella. Många av de så kallade icke-essentiella aminosyrorna bildar dock kroppen med andra aminosyror som råvaror. En brist på en aminosyra kan alltså leda till att andra, normalt icke-essentiella aminosyror, blir essentiella. Således är tyrosin normalt icke-essentiell, eftersom kroppen kan bilda den ur fenylalanin. Vid en fenylalaninbrist kan dock kroppen inte längre bilda tyrosin, som alltså blir essentiell. Aminosyror som är icke-essentiella endast under förutsättning att en annan aminosyra finns tillgänglig kallas för villkorligt icke-essentiella aminosyror. Totalt fem av de icke-essentiella aminosyrorna är villkorligt icke-essentiella.

Ok, jag ger mig om man skall vara 100% exakt så kan alltså kroppen till viss del bilda protein dvs de icke essentiella aminosyrorna ur andra ämnen, men i praktiken är det en liten andel, då det då blir brist på de essentiella. Förenklat kan man hävda att det krävs ca. 200g protein att bygga 1kg muskel.

Givetvis kan man gå in hur djupt som helst i detta forska osv och aldrig komma fram till det exakt säkerställda svaret. Min förklaring är en förenkling givetvis.

Nej, du har fortfarande fått det om bakfoten.

Om jag ska bygga 1,5 kg muskler på ett år, tror du då det räcker med 300 g protein extra det året, dvs mindre än 1 g extra protein om dagen?

exevision
2017-01-07, 15:15
Ok, jag ger mig om man skall vara 100% exakt så kan alltså kroppen till viss del bilda protein dvs de icke essentiella aminosyrorna ur andra ämnen, men i praktiken är det en liten andel, då det då blir brist på de essentiella. Förenklat kan man hävda att det krävs ca. 200g protein att bygga 1kg muskel.

Givetvis kan man gå in hur djupt som helst i detta forska osv och aldrig komma fram till det exakt säkerställda svaret. Min förklaring är en förenkling givetvis.

Men vart får du de där siffrorna ifrån?

oscarovegren
2017-01-07, 15:25
Så där fungerar det inte.

Bara 11% av proteinet man äter byggs in som muskelprotein. Proteinsyntes stimuleras av höga nivåer av aminosyror i blodet, triggas av leucin, men det behöver inte vara aminosyrorna man just ätit som bildar muskelproteinet. 75% av nedbrutet muskelprotein återanvänds t ex och bildar nytt muskelprotein, inlagrat på signaler från exogena aminosyror. Man kan inte säga att nu äter jag X gram protein och får X gram muskler.

Sluta trolla min post Grob. att 200g protein inte bygger 1kg muskler i samma stund som du äter det el. att just det proteinet du äter specifikt skulle bygga muskel är självklart.

Min poäng är att 1kg muskler består av ca. 200g protein, dvs över tid är det ett överskott på 200 g som behövs för att bygga 1kg muskler.
Fel!!! Muskler bryts ned och byggs upp. Ett överskott på 200 gram har inget med 1 kg muskelmassa att göra

Rahf
2017-01-07, 15:31
Det är fortfarande detta linjära tänk som råder alltså. Jag vet själv att min enkla, dumma hjärna vill försöka sätta enkla ekvationer för att förklara konversionen mellan protein och muskelprotein. Synd bara att det, när man tänker efter, behövs väldigt många faktorer innan den börjar överensstämma med verkligheten. Och då kan vi ändå inte räkna ut det på individbasis.

Fan... ibland kan jag låta halvintelligent. :D

tomten1
2017-01-07, 15:35
Jag har märkt av det här fenomenet på flertalet forum nu, det vill säga, att folk hävdar och påtalar saker dom inte har en minsta aning om.. Hur kommer det sig?

Är det inte effektivare att bara fråga hur det egentligen funkar, istället för att spamma idioti?

exevision
2017-01-07, 16:08
Jag har märkt av det här fenomenet på flertalet forum nu, det vill säga, att folk hävdar och påtalar saker dom inte har en minsta aning om.. Hur kommer det sig?

Är det inte effektivare att bara fråga hur det egentligen funkar, istället för att spamma idioti?

https://pbs.twimg.com/media/CFEweE1UkAAIK4x.jpg

King Grub
2017-01-07, 16:15
Ämnet är alldeles för tidskrävande och avancerat att sätta sig in i, om man inte har ett dedikerat intresse, och dessutom kräver det mer än en normal gymnasieutbildning att förstå.

http://jap.physiology.org/content/106/4/1374.long

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3289515/

Då är det lätt att ta till ekvationer som X protein intaget = X gram muskelmassa, men det finns inga sådana ekvationer.

Mr Eks
2017-01-07, 16:18
Det enda han säger är ju att det krävs en positiv proteinbalans om 200 gram för att lägga på sig 1 kg muskelmassa.

Och det är ju rätt, oavsett hur många gram protein man har intagit under perioden man lagt på sig 200 gram protein.

Kalle40
2017-01-07, 16:27
Äntligen ngn som förstår enkel logik/matematik. puh! Tack Mr Ek!

King Grub
2017-01-07, 16:57
Proteinet man äter bildar inte bara muskelprotein utan även organprotein, tarmprotein, osv. Muskelprotein är bara en liten del. Det går INTE att säga att X gram protein från kosten slutar som X gram muskelprotein, om man inte följer enskilda aminosyror med isotoper i ett lab.

Kalle40
2017-01-07, 17:20
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.

Du tror om en lekmannastudie säger det att lätt träning bygger större muskler än tung träning, du tror att all träning är alltid positiv/anabol skriver du i en annan tråd, fast det är självklart för alla med djupare kunskap att kroppens svar på skada är inflammation, denna reaktion är kortisoldriven och katabol, denna process måste sedan överbryggas med anabola motreaktioner, för att dett skall kunna ske måste många förutsättningar uppfyllas.
Du förstår inte ens det mest grundläggande för du tittat så djupt in i felaktig ovetenskaplig studier mm.
Nu säger du att om ett hus består av bl.a ett tak med 99 tegelpannor så säger du att det är inte säkert att ett sådant hus behöver 99 tegelpannor för att kunna byggas.
När skall du vakna?

Mr Eks
2017-01-07, 17:29
Proteinet man äter bildar inte bara muskelprotein utan även organprotein, tarmprotein, osv. Muskelprotein är bara en liten del. Det går INTE att säga att X gram protein från kosten slutar som X gram muskelprotein, om man inte följer enskilda aminosyror med isotoper i ett lab.
Läser du inte vad jag skriver?

Om en person har lagt på sig 1 kg muskelmassa, så har det krävts ungefär 200 gram protein till det.

Inte nödvändigtvis från vassle eller EAA. Det kan lika gärna vara nedbrutet protein som vid stimulans av MPS lagras in som muskelprotein. Inte heller har det bara krävts 200 gram inlagrat protein, eftersom det samtidigt har brutits ned mängder med protein. Personen kanske har lagrat in 1000 kg protein under tiden, och brutit ned 999,8 kg protein. Det kanske har gått tio år och personen i fråga har ätit flera ton protein.

Men i slutändan så har 1 kg muskelmassa skapats av 200 gram protein.

Filipb
2017-01-07, 17:33
Läser du inte vad jag skriver?

Om en person har lagt på sig 1 kg muskelmassa, så har det krävts ungefär 200 gram protein till det.

Inte nödvändigtvis från vassle eller EAA. Det kan lika gärna vara nedbrutet protein som vid stimulans av MPS lagras in som muskelprotein. Inte heller har det bara krävts 200 gram inlagrat protein, eftersom det samtidigt har brutits ned mängder med protein. Personen kanske har lagrat in 1000 kg protein under tiden, och brutit ned 999,8 kg protein. Det kanske har gått tio år och personen i fråga har ätit flera ton protein.

Men i slutändan så har 1 kg muskelmassa skapats av 200 gram protein.

Vänd på det, 1 kg muskelmassa består av ca 200 g protein, men precis som du är inne på (se fetstilt) så har det krävts en betydande större mängd intaget protein för kroppen att tillverka

King Grub
2017-01-07, 17:56
Läser du inte vad jag skriver?

Om en person har lagt på sig 1 kg muskelmassa, så har det krävts ungefär 200 gram protein till det.

Inte nödvändigtvis från vassle eller EAA. Det kan lika gärna vara nedbrutet protein som vid stimulans av MPS lagras in som muskelprotein. Inte heller har det bara krävts 200 gram inlagrat protein, eftersom det samtidigt har brutits ned mängder med protein. Personen kanske har lagrat in 1000 kg protein under tiden, och brutit ned 999,8 kg protein. Det kanske har gått tio år och personen i fråga har ätit flera ton protein.

Men i slutändan så har 1 kg muskelmassa skapats av 200 gram protein.

Tråden handlar uttryckligen om dietärt protein.

Och Kalle40s inlägg ovan är inte på en nivå som är värd att bemöta.

HenrikJ
2017-01-07, 18:22
Hahaha vad i helvete är det här för en tråd? Men att kalla vetenskapliga studier för ovetenskapliga är väl ett utmärkt bevis det här med post-truth som det talas så mycket om.

Kalle40
2017-01-07, 18:30
Ja du Henrik. Om du hade ngn aning om hur stor % av alla vetenskapliga artiklar som är ovetenskapliga.
Det stora flertalet är tyvärr det. Mkt lite av den forskning och studier som görs håller för närmare granskining och the test of time.
Så är det ich det tror jag de flesta visste.
Det forskas mkt och det är en ständigt påhående process som för oss framåt, men mer än 90% är stickspår och felaktiga antaganden.Men det gör den inte meninglös för det alltid.

exevision
2017-01-07, 19:08
Men vart får du de där siffrorna ifrån?

Väntar fortfarande på svaret.

Don H
2017-01-07, 20:00
Väntar fortfarande på svaret.

De siffrorna kanske ar framforskade och presenterade i nagon vetenskaplig artikel?

Kalle40
2017-01-07, 20:47
Det är lite svårt att hitta en vetenskaplig artikel som bevisar att 200g protein är samma sak som 200g protein.
Hoppas ni är nöjda med/förstår det svaret.
Eller att det krävs ca.20kg stål att bygga en 20kg eleiko-stång.
Hoppas detta KAN HJÄLPA ER! :)

Jorgen
2017-01-08, 00:07
Det är lite svårt att hitta en vetenskaplig artikel som bevisar att 200g protein är samma sak som 200g protein.
Hoppas ni är nöjda med/förstår det svaret.
Eller att det krävs ca.20kg stål att bygga en 20kg eleiko-stång.
Hoppas detta KAN HJÄLPA ER! :)
Det är väl det här folk blir förvirrade av:
"Förenklat kan man hävda att det krävs ca. 200g protein att bygga 1kg muskel."
Inte att 200 gram protein är 200 gram protein. Det har väl ingen varken påstått eller ifrågasatt?

gnilrub
2017-01-08, 13:21
Det är väl det här folk blir förvirrade av:

Inte att 200 gram protein är 200 gram protein. Det har väl ingen varken påstått eller ifrågasatt?

Underhållande tråd! Vad han menar är att det är väldigt grundläggande kunskap att ett kilo muskler består av ca 20 procent protein och resten vatten. Om det är någon som tvivlar på det får väl den personen visa upp något som bevisar motsatsen. Här är för övrigt en artikel som säger samma sak http://skelett.se/muskler/

Jorgen
2017-01-08, 13:23
Det är väl det här folk blir förvirrade av:
"Förenklat kan man hävda att det krävs ca. 200g protein att bygga 1kg muskel."
Inte att 200 gram protein är 200 gram protein. Det har väl ingen varken påstått eller ifrågasatt?

Underhållande tråd! Vad han menar är att det är väldigt grundläggande kunskap att ett kilo muskler består av ca 20 procent protein och resten vatten. Om det är någon som tvivlar på det får väl den personen visa upp något som bevisar motsatsen. Här är för övrigt en artikel som säger samma sak http://skelett.se/muskler/

Fast, det är ju inte det han skriver:
"Förenklat kan man hävda att det krävs ca. 200g protein att bygga 1kg muskel."

ett kilo muskler består av ca 20 procent protein och resten vatten.

Du ser skillnaden i det fetstilta yes?

gnilrub
2017-01-08, 13:36
Fast, det är ju inte det han skriver:




Du ser skillnaden i det fetstilta yes?

Men vilket jäkla hårklyveri då. En 20 kilos skivstång består av 20 kg stål. Det krävs alltså 20 kg stål för att tillverka den. Dock så har det gått åt mer stål än så under tillverkningsprocessen. En del har svarvats bort osv. I slutändan har man behövt ett överskott på 20 kilo för att framställa skivstången efter att man har räknat bort allt som har gått åt.

Jorgen
2017-01-08, 14:13
Men vilket jäkla hårklyveri då. En 20 kilos skivstång består av 20 kg stål. Det krävs alltså 20 kg stål för att tillverka den. Dock så har det gått åt mer stål än så under tillverkningsprocessen. En del har svarvats bort osv. I slutändan har man behövt ett överskott på 20 kilo för att framställa skivstången efter att man har räknat bort allt som har gått åt.

Men hur mycket malm behövs för att tillverka stålet?


Bara 11% av proteinet man äter byggs in som muskelprotein. Proteinsyntes stimuleras av höga nivåer av aminosyror i blodet, triggas av leucin, men det behöver inte vara aminosyrorna man just ätit som bildar muskelproteinet. 75% av nedbrutet muskelprotein återanvänds t ex och bildar nytt muskelprotein, inlagrat på signaler från exogena aminosyror. Man kan inte säga att nu äter jag X gram protein och får X gram muskler.

gnilrub
2017-01-08, 15:31
Men hur mycket malm behövs för att tillverka stålet?

Alltså jag är ganska säker på att alla som är läskunniga förstår vad den andra menar vid det här laget. Det går åt en jäkla massa protein innan man fått ihop ett kilo muskler och det går åt en jäkla massa malm innan man fått ihop en skivstång även om det bara är en liten del av det instoppade materialet kvar i den slutgiltiga produkten.
Finns ingen vits med att låtsas som att man inte förstår bara för att föra en diskussion till leda.

Rikard Jansson
2017-01-08, 15:59
Alltså jag är ganska säker på att alla som är läskunniga förstår vad den andra menar vid det här laget. Det går åt en jäkla massa protein innan man fått ihop ett kilo muskler och det går åt en jäkla massa malm innan man fått ihop en skivstång även om det bara är en liten del av det instoppade materialet kvar i den slutgiltiga produkten.
Finns ingen vits med att låtsas som att man inte förstår bara för att föra en diskussion till leda.

Fast han har ju fel, rakt av. Även om man skulle kunna beskriva det så som han säger, vilket man inte kan, så är det bara 11% av det intagna protein som går till muskelbyggning. Består då en muskel av 20% protein krävs det snarare 1800 g intaget protein per kg muskel. Men som KG så fint beskrivit så går det ö.h.t. inte räkna så.

Korvil
2019-05-18, 01:11
Ska väl inte väcka döda trådar men den var ju postad i en signatur ..

Jag vill börja med att bemöta det här med att "uppnå några resultat med sin träning" - träningen i sig ÄR ett uppnått resultat! Kroppen mår bättre av att användas och även om man skulle äta dåligt så är det givetvis bättre att ha rört på sig, jag vet inte hur troligt det är att man skulle bryta ner muskelmassan av att äta dåligt med protein och styrketräna heller. Beror ju givetvis på HUR dåligt men ..

Vad sedan gäller proteinintag så är i.a.f. jag som själv inte har fått i mig så mycket men rimligtvis mer än 1 gram / kg kroppsvikt i.a.f. av uppfattningen att mer är bättre. På EAA och BCAA-tillskott mot proteindrinkar/mer protein är jag av uppfattningen att mer protein gjorde mer / fungerade bättre / är viktigare.

Att muskler är mest vätska stämmer. Dock är det ju även så att för de flesta av oss så om vi petar i oss 5 portioner om 40 gram protein extra så inte fan ökar vi 1 kg i muskelmassa för det utan kroppen tycker bara "mat, bra, det här kör vi på .."

Det är ju stimulansen/behovet av att bygga på plus en miljö där kroppen klarar av att göra det som ger något resultat, och ja, är man ung antagligen bara att man överhuvudtaget växer fortfarande.

Träningen är inte bortkastad bara för att man inte äter optimalt.
Att äta nyttig mat är inte bortkastat bara för att man inte tränar.

svenbanan
2019-05-18, 10:03
Underhållande läsning! :D

Iliyas
2019-05-21, 20:54
Jag har nog tränat ca 10 år men haft något års uppehåll några gånger men jag har alltid legat runt 100gram protein per dag, ibland lite mer ibland mindre.

Jag väger runt 104kg nu på ca 180cm. Ska försöka gå ner till 86-90kg och se hur mkt muskler det finns efter en viktminskning. Jag kör även ca 100 gram protein vid deff då jag inte kan dricka ngt vassle protein pga magproblem nu förtiden.
Och orkar inte trycka i mig en massa proteiner heller för den delen.

Kan nog återkomma om någon månad hur det har gått men jag tror faktiskt att man får lite bättre återhämtning och bättre resultat om man hade ökat protein intaget en del.