handdator

Visa fullständig version : Internetleverantörer, bra / dåliga erfarenheter


BelowAverage
2016-12-29, 12:53
En tråd där man kan diskutera internetleverantörer.

Inleder med min senaste erfarenhet.

Jag valde bredband2 som internetleverantör direkt pga pris. I efterhand visade det sig vara ett dumt val då mitt internet droppade totalt flera gånger i timmen. Vid kontakt med support får jag enligt den vanliga supportdevisen höra att jag ska se över min egen hårdvara, starta om etc etc. Vilket jag gjort.

När det jag kunde göra på min sida inte hjälpt, bad jag återigen om hjälp men fick ingen, och möjligheten att bredband2's tjänst skulle kunna strula fanns inte ens på kartan.
Så jag bytte Bahnhof, som har ett bättre rykte. Och sedermera har mitt internet fungerat 100% klanderfritt. Gentemot upp till 3-4 drops / timme med bredband2.

Jag vet att ett avtal skrevs för 3 månader. Och kanske är jag rättsfatalistisk. Men jag har svårt att se framför mig att jag skulle få rätt om jag drev "er tjänst är inte fullgod, ge mig pengarna tillbaka eller låt mig i alla fall omedelbart säga upp avtalet". Känner att jag inte vill driva något sådant och sedan misslyckas. MEN. Även om det är frustrerande att känna sig maktlös i den här konsument / säljare relationen kan iaf vi konsumenter dela erfarenheter med varandra, så kanske bolagen skärper till sig lite.

Jag kan inte låta bli att se det som lite lustigt när bredband2 vill mjölka ur de sista pengarna från mig, för en tjänst jag inte ens längre tillhandahåller från dem. När jag dröjt med mina betalningar för en skittjänst (småsinthet lönar sig, intalar jag mig) blir hotet "vi kommer att blockera din internetaccess".

Hah. Det är ju precis vad bredband2 gjort ändå sedan jag först skrev avtal med dem och fick ett sjukt instabilt internet xD

tl;dr
Min erfarenhet av bredband2 är usel.
Min erfarenhet av Bahnhof är god änsålänge

Någon annan som haft bra / goda erfarenheter av internetleverantörer?

King Grub
2016-12-29, 12:59
Telia. Inga problem eller störningar (en enda gång, i påskas, gick en switch sönder i den närmaste basstationen, och det ordnades snarast möjligt), snabbare hastighet än utlovat.

KoloKungen
2016-12-29, 13:02
Bredbandsbolaget: Driftstörningar hela tiden, ingen hjälp av supporten, tekniker kommer hit och byter bara router fast jag förklarar att det omöjligt kan vara det - struntar i att routerbytet inte åtgärdar problemet. Fick vara utan internet en månad ungefär som längst samt kortare störningar på upp till en vecka titt som tätt.

Bahnhof: Aldrig haft något problem. Stort plus för deras kamp mot förtrycket.

Carcer
2016-12-29, 13:06
Telia, mycket långa störningar. Gjorde felanmälan efter felanmälan, inget blev bättre, skrev till slut ett brev och reklamera skiten. Dom gav med sig eftersom jag kunde påvisa att de hade haft flertal gånger på sig att åtgärda felet. Slapp betala för cirka ett och ett halvt års bindningstid.

Jockefoten
2016-12-29, 13:07
Comhem - Studentlägenhet. 3 personer anslutna. Funkade hur bra som helst.

Wexnet+Netatonce - Ensam. Funkade hur bra som helst.

Telia - Studentlägenhet. 4 personer, Telias router klarade inte av så många datorer. Men med egen router så funkar allt perfekt.

Bredbandsbolaget - Ensam. Det jag har idag. Deras router var lika kass som Telias men med ny router så har jag över utovad hastighet. Funkar perfekt.

oath5
2016-12-29, 13:50
Comhem: Kunde ligga nere ett par ggr i veckan. UNDVIK.

Bob90
2016-12-29, 14:02
Comhem i två olika stadsdelar senaste 6 åren.
Fungerar mestadels bra, kan gå ner tillfälligt någon gång i kvartalet. Ibland kan det vara ett par opålitliga dagar.

Aldrig haft med kundsupporten att göra.

Edit: Testade precis hastigheten på bredbandskollen, får ut lite mer än utlovat, har enligt avtalet 100/50 och mäter nu 112/12. Gammal router, kanske därför uppladdningshastigheten inte funkar som den ska, men jag laddar aldrig upp stora mängder data så märker inte av det. Vanligtvis så brukar det vara lite lägre än utlovat, men jag har aldrig upplevt att det går långsamt så till vida att det inte råder någon form av driftstörning.

4623
2016-12-29, 14:20
Comhem: har i princip aldrig haft några problem under 10 år. Alltid högre hastighet än utlovat. Rekommenderas.

Telia fiber: haft i ett halvår. Inga problem hittills. Förutom att det är lite väl dyrt.

Dåren
2016-12-29, 14:39
Bytte till BBB (i samband med flytt) för ganska precis ett år sedan. Nätanslutningen har fungerat helt problemfritt hela tiden och avgiften betalas av bostadsrättsföreningen. Jag är synnerligen nöjd. :)

ceejay
2016-12-29, 14:40
BBB, aldrig haft problem.

Bob90
2016-12-29, 14:50
Även om jag tror att slutändan kommer generellt visa både ris/ros för samtliga leverantörer, är det inte mer statistiskt relevant om man också skriver ungefär vart man bor också (om man inte bryr sig om sin digitala anonymitet då)?

Lär exempelvis skilja en del på comhem i kiruna och skåne tänker jag.

BelowAverage
2016-12-29, 15:22
Även om jag tror att slutändan kommer generellt visa både ris/ros för samtliga leverantörer, är det inte mer statistiskt relevant om man också skriver ungefär vart man bor också (om man inte bryr sig om sin digitala anonymitet då)?

Lär exempelvis skilja en del på comhem i kiruna och skåne tänker jag.

Japp, bra poäng, såg en del skilja sig om comhem redan.
Min erfarenhet är från Luleå.

martikainen
2016-12-29, 16:46
Skulle vilja tillägga att man skriver med vilken typ av bredband jag har

Comhem 10 års tid via deras coaxialnät (dvs inte ADSL men inte heller fiber).
Väldigt stabilt och bättre hastigheter än utlovat (gått igenom 10/1, 50/1 och 100/10 över dessa år)

Nu sedan 5 år tillbaka Telia Fiber. Haft ett fel sen jag skaffade det och då var det min router som inte längre ville lira mot deras DHCP (den får ingen IP, men funkar bra om jag kör den lokalt mot en annan router tex).

Har 250/100 och hastigheten.. ja den är bra! Bredbandskollen.se just körd: 317Mbit/s ner, 121Mbit/s upp, och då har jag 400kb/s som redan används.

LoveMachine
2016-12-29, 18:22
Jag har haft Telia med goda erfarenheter. Stabil uppkoppling och bra fart. Dock dyrt som bara den eftersom man just dragit in fiber till bostadsrättsföreningen och hade monopol de kommande åren. Hade jag fått välja fritt hade jag tagit Bahnhof eftersom de står upp för ett fritt internet.

Nu så har jag Comcast och det är dyrt och rätt kasst. Om än inte lika dåligt som ryktet säger.

vicarious
2016-12-29, 18:29
Bahnhof fiber i 4 år, inga större problem. Vissa mindre driftstörningar och avbrott (kanske 1 gång per år) men aldrig mer än några timmar på sin höjd.

ådal
2019-03-26, 16:56
Har hört av en del personer att man kan förhandla om priset på internetabonnemang. Är det någon som har gjort det?

Provade med comhem tidigare i veckan, som har ett studenterbjudande för 199.-/månad. Dem kunde inte erbjuda något bättre.

martikainen
2019-03-26, 18:28
Har hört av en del personer att man kan förhandla om priset på internetabonnemang. Är det någon som har gjort det?

Provade med comhem tidigare i veckan, som har ett studenterbjudande för 199.-/månad. Dem kunde inte erbjuda något bättre.

Har du andra alternativ med samma eller bättre pris du kan välja? I så fall brukar det alltid fungera att ringa och säga upp, innan jag lämnade comhem för Telia så gav dom mig 250/10 för 50kr/månaden om jag stannade kvar i 12månader. Men har man inga andra alternativ är det svårare.

ådal
2019-03-26, 19:38
Har du andra alternativ med samma eller bättre pris du kan välja? I så fall brukar det alltid fungera att ringa och säga upp, innan jag lämnade comhem för Telia så gav dom mig 250/10 för 50kr/månaden om jag stannade kvar i 12månader. Men har man inga andra alternativ är det svårare.

Ska flytta till en hyreslägenhet som är anslutet till comhem. Har mycket surf på mobilen och är dagarna i skolan, så jag har inget jättebehov av ett abonnemang. Sa det till killen men det var 199kr som var lägst :(

Hah, 50kr/månaden låter inte så dumt :)

xcv
2019-03-26, 20:59
I dessa tider tycker jag definitivt att man ska välja Bahnhof. Har själv inte möjligheten, men hade gärna betalat lite extra/offrat lite kvalitet för att stödja en leverantör som står upp för ett fritt internet.

Grimner
2019-03-28, 01:32
Comhem.... värdelöst skräp.

Dyrt, förmodligen tack vara sina äckliga avtal med diverse hyresvärdar, nertid flera gånger per månad.
Sunkig Koaxialkabel till fastighetsnät inne i själva byggnaderna. Okunnig och omdömeslös personal främst på supporten. Viktigt för dem att sälja på en så mycket skit som möjligt även när man ringer in om en driftstörning.

Hatar dom men sitter fast p.g.a. deras avtal med hyresvärden.... Undvik!

Kimball
2019-03-28, 08:01
Banhof gav mig 20-40% sämre ping än Telia på samma fiberanslutning märkligt nog (testade under 3mån och i flertalet spel). Telia via fiber har aldrig strulat för mig på de 4 olika geografiska platser jag haft det.