handdator

Visa fullständig version : Kvinnor och diet/deff


oath5
2016-12-29, 12:07
Syrran bad om hjälp med ett kost och träningsschema för att gå ner i vikt.
Hade det varit en kille som bad om hjälp hade det inte varit några problem att sy ihop. Men när det gäller kvinnor är det ett helt annat "ballgame" vad jag har förstått.

Jag har räknat ut vad hennes kaloribehov ligger på, men hur fördelningen ska se ut har jag ingen aning om.

Vad ska man tänka på när man räknar ut makrofördelningen tex?
Bör kvinnor äta mer fett än kolhydrater eller vise versa under diet?
Vad ska man tänka på under deras menstruation?
Hur bör deras viktnedgång se ut på en veckobasis?

Ni tjejer får mer än gärna dela med er av era kunskaper/erfarenheter!

Killar, besitter ni kunskapen får ni jättegärna skriva också.
Kommentarer från "Kalle tränat i 2 år och är onlinecoach" undanbedes :d

Shqypnia
2016-12-29, 12:17
Är det verkligen så stor skillnad mellan kvinnor och män? Utöver att kvinnor generellt behöver mindre energi och möjligtvis ligga högt i fettintag (inte nödvändigtvis högre dock) så tror jag du kan hjälpa henne som om du skulle hjälpa en snubbe.

Tree Fiddy
2016-12-29, 12:17
Vad är det som skiljer män och kvinnor i det här avseendet? Möjligtvis att det finns några skillnader om man ska ner i tävlingsform typ (med tanke på alla hormonella förändringar osv), men det låter inte så rimligt.

Energiunderskott kommer räcka gott och väl.

oath5
2016-12-29, 12:35
Vad är det som skiljer män och kvinnor i det här avseendet? Möjligtvis att det finns några skillnader om man ska ner i tävlingsform typ (med tanke på alla hormonella förändringar osv), men det låter inte så rimligt.

Energiunderskott kommer räcka gott och väl.

Saxat från Lyle Macdonald:

"There are a tremendous number of factors to consider when it comes to women, training and fat loss. A single example is that the shifting hormones during even the menstrual cycle drastically impacts on whether or not a woman burns predominantly carbohydrates or fat. And there are way more factors than just this.

Then add to that the fact that women may have one of about five predominant hormonal profiles that modify the overall hormonal profile. Birth control, PCOS/hyperandrogenism, peri- and post-menopause (with or without hormone replacement therapy) and then there is the loss or lengthening of the menstrual cycle (amenorrhea and oligomenorrhea respectively). And they are all subtly, or not so subtly different."

oath5
2016-12-29, 12:41
Citerade fel snubbe nu med Lyle Macdonalds text, men Shqypnia det är detta jag menar...

Beemel
2016-12-29, 14:33
Tror inte det är någon enorm skillnad om det handlar om att komma i form (enligt gemeneman)
Vid en elitsatsning det kanske finns fler saker att ta hänsyn till...

Xtreme-G
2016-12-29, 14:38
Enligt tyngre träningssnacks gäst ska kvinnor ligga över 30 kcal per kg fettfri massa för att inte drabbas av störningar i hormoner och annat var det nu var. Sedan skulle jag nog vara hårdare på att hålla ett bra fettintag närmare 1 g per kg och sedan tillkommer vanliga proteinrekommendationerna vilket gör att man inte kan gå så lågt i kaloriintaget.

oath5
2016-12-29, 14:39
Enligt tyngre träningssnacks gäst ska kvinnor ligga över 30 kcal per kg fettfri massa för att inte drabbas av störningar i hormoner och annat var det nu var. Sedan skulle jag nog vara hårdare på att hålla ett bra fettintag närmare 1 g per kg och sedan tillkommer vanliga proteinrekommendationerna vilket gör att man inte kan gå så lågt i kaloriintaget.

Vilket avsnitt? :)

Xtreme-G
2016-12-29, 14:41
Vilket avsnitt? :)
http://tyngre.se/podcasts/tyngre-traeningssnack/idrottare-som-aeter-foer-lite-utan-att-gaa-ner-i-vikt/

Sohlsken
2016-12-29, 16:38
Utöver 2g protein/kilo och 1g fett/kilo är det bara att fylla på med kolhydrater. Som tjej vet jag att jag ska ligga på minst 0.7g fett/kilo.

Fettintaget är den stora skillnaden. Tjejer behöver ha ett högre fettintag. Det är lite trist, för då får jag inte lika mycket utrymme till kolhydrater.

oath5
2016-12-29, 17:34
Utöver 2g protein/kilo och 1g fett/kilo är det bara att fylla på med kolhydrater. Som tjej vet jag att jag ska ligga på minst 0.7g fett/kilo.

Fettintaget är den stora skillnaden. Tjejer behöver ha ett högre fettintag. Det är lite trist, för då får jag inte lika mycket utrymme till kolhydrater.

Ja det är lite så jag har resonerat också faktiskt. Kanske lite lägre proteinintag då hon inte styrketränar eller har någon muskelmassa att skryta om.

Tack för svar!

Sohlsken
2016-12-29, 18:17
Ja det är lite så jag har resonerat också faktiskt. Kanske lite lägre proteinintag då hon inte styrketränar eller har någon muskelmassa att skryta om.

Tack för svar!

Proteinintaget är nästan viktigare om hon inte har någon muskelmassa att skryta om, då behöver hon ju verkligen bibehålla det lilla hon har :)

oath5
2016-12-29, 18:23
Proteinintaget är nästan viktigare om hon inte har någon muskelmassa att skryta om, då behöver hon ju verkligen bibehålla det lilla hon har :)

Hur fungerar det under menstruationen? Kör du på samma?

Sohlsken
2016-12-29, 18:46
Hur fungerar det under menstruationen? Kör du på samma?

Ingen skillnad. Att hålla fettintaget 1g/kg gör ärligt talat underverk för godisbegären.