handdator

Visa fullständig version : Det här med tjänstledighet och hålltider/datum


Bob90
2016-12-28, 20:32
Har som plan att börja studera i höst och tänkte ta tjänstledigt för detta.
Räknar med att vara ledig från och med början/mitten av juli för att få lite paus innan det drar igång.
Har läst på och sett att arbetsgivaren kan skjuta upp tjänstledigheten från det datum jag lämnar in ansökan och tänker därför lämna in den i jan/feb.

Det jag däremot inte hittar i kollektivavtalet (eller på nätet) är om arbetsgivaren kan kräva att jag "tillträder" min tjänstledighet utifrån ett tidigare datum än jag föreslagit?
Jag vill ju gärna ha lön så länge som möjligt och tänker att det då vore icke önskvärt om arbetsgivaren skulle kunna kräva att jag effektuerar min tjänstledighet typ i mars/april så att jag står utan lön maj och juni.

Att man inte hittar något om det tidigare brukar ju tyda på att det inte är ett problem, men jag vet inte om det är jag som misstror min arbetsgivare alldeles för mycket eller om andra inte har tänkt på frågan *rolleyes*

Någon som är påläst eller har erfarenhet?

Rahf
2016-12-28, 20:53
Ställ dessa frågor till dig själv.

- Är ansvarig chef ett as, alltså verkligen ett empatilöst monster?
- Finns det någon anledning att sätta dig på avbytarbänken tidigt?
- Varför skulle man vifta bort dig ett par månader innan potentiella efterträdare tar över? Utgående anställd kan få sköta inskolning.

Låter som att du kokar skräckscenarion. Att du är ute i så god tid som ett halvår lär uppskattas av arbetsgivaren. Då har man gott om tid att planera tillträdet av ersättare.

Bob90
2016-12-28, 21:45
Ställ dessa frågor till dig själv.

- Är ansvarig chef ett as, alltså verkligen ett empatilöst monster?
- Finns det någon anledning att sätta dig på avbytarbänken tidigt?
- Varför skulle man vifta bort dig ett par månader innan potentiella efterträdare tar över? Utgående anställd kan få sköta inskolning.

Låter som att du kokar skräckscenarion. Att du är ute i så god tid som ett halvår lär uppskattas av arbetsgivaren. Då har man gott om tid att planera tillträdet av ersättare.

1. Empatilöst monster kanske är att ta i, men någonstans mellan Himmler och en sur mattant kanske.
2. Egentligen inte.
3. För att klåparna underskattar upplärningstiden *facepalm*

Antar att jag kanske egentligen undrar för att jag är nyfiken och gillar att vara påläst.

Tomas W
2016-12-28, 22:54
Är det inte att tjänstledigheten för studier träder in de dagarna studierna påbörjar och vill du vara fri en tid före så får du ansöka om semester som vanligt?

Bob90
2016-12-29, 00:03
Är det inte att tjänstledigheten för studier träder in de dagarna studierna påbörjar och vill du vara fri en tid före så får du ansöka om semester som vanligt?

Hmm, det har jag faktiskt inte koll på. Hade tänkt mig att man kunde sätta ett datum lite när man själv ville inom rimliga gränser bara man kan visa att det är en seriös kurs/utbildning med vettig studieplan.
Kan ju vara värt att kolla upp innan.

Som "tur" är har jag inte tagit ut en semesterdag på 1½ år, så det löser sig i värsta fall antar jag :d

svamp
2016-12-29, 03:38
Är det inte att tjänstledigheten för studier träder in de dagarna studierna påbörjar och vill du vara fri en tid före så får du ansöka om semester som vanligt?

Så är det.

Leifallan
2016-12-29, 21:01
Arbetsgivaren har rätt att skjuta fram studieledighet men jag kan inte se att de kan tidigarelägga den. AG ska då genast underrätta dig om detta enligt studieledighetslagen.


Sent from my iPhone using Tapatalk