handdator

Visa fullständig version : Studera datavetenskap


Condart
2016-12-27, 23:33
Hejsan!

Jag funderar på att börja på Datavetenskapsprogrammet i Uppsala till hösten.

Är det någon som har gått programmet här som kan berätta lite hur det var under- respektive efter utbildningen?

Hur tror ni att arbetsmarknaden kommer att se ut om 5-10 år för programmerare?

Hör både det ena och det andra att man använder sig av indier för att knäcka kod för billigare pris, hur kommer det se ut för de utbildade datavetarna i Sverige?

Allt inom IT-världen är av intresse, och varför jag ska/eller inte ska gå utbildningen :hbang:

ceejay
2016-12-27, 23:36
Det fattas oerhört mycket IT-folk, vad jag hört.

Bob90
2016-12-27, 23:47
Det jag har hört av folk som jobbar på EVRY på jobbet är att om man är duktig, visar sig på framkant och jobbar hårt så går det att jobba upp sig till gruppchef och högre positioner.
Jobb i storstäder (särskilt stockholm) är mycket bättre betalt än ute i förorterna, en pendlar kanske 2 timmar in till stockholm varje dag.

Men det gäller väl de flesta yrken antar jag.

Snobbe
2016-12-27, 23:58
5-10år är rätt svårt o veta eftersom IT världen förändras så snabbt. men programmerare kommer garanterat behövas, vilket språk är väl svårt att säga.

Just nu tar iaf mitt företag in vettiga programmerare så fort dom hittar någon, oavsett om de behövs just nu eller inte för att det är så svårt att få tag på dom.

Callek
2016-12-28, 10:01
Förutsättningarna för att få ett bra jobb efteråt är kanonbra skulle jag vilja påstå.
Jag läste systemvetenskap i Uppsala och tror de allra flesta från klassen fick jobb hur enkelt som helst efteråt (examen 2014).

sabenada
2016-12-28, 10:07
Hur tror ni att arbetsmarknaden kommer att se ut om 5-10 år för programmerare?

Hör både det ena och det andra att man använder sig av indier för att knäcka kod för billigare pris, hur kommer det se ut för de utbildade datavetarna i Sverige?

Allt inom IT-världen är av intresse, och varför jag ska/eller inte ska gå utbildningen :hbang:

Oroa dig inte för indier eller outsourcing. Se det som att de hjälper till att expandera marknaden snarare än att ni slåss om samma kaka.

Jag skulle oroa mig mer för att Sverige blir mindre konkurrenskraftigt pga sjunkande skolresultat och allmänt försämrat samhällsklimat. Om Sverige går åt pipan kommer det drabba dig också eftersom det bara är i Sverige som arbetsgivarna har hört talas om Uppsala Universitet.

Din examen spelar iofs allt mindre roll ju längre du har jobbat, och en av de största fördelarna med IT-branschen är att den är väldigt internationell. Som programmerare kommer du att ha bättre chanser än många andra att flytta utomlands, vilket både trycker upp lönerna inom Sverige och kan ge dig en biljett ut vid behov (jobb och visum).

KoloKungen
2016-12-28, 11:57
Förutsättningarna för att få ett bra jobb efteråt är kanonbra skulle jag vilja påstå.
Jag läste systemvetenskap i Uppsala och tror de allra flesta från klassen fick jobb hur enkelt som helst efteråt (examen 2014).

Hamnade de flesta inom programmering eller lite allt möjligt? Jag läser systemvetenskap men tycker inte om programmeringen. Hoppas på att branschen är tillräckligt bred för att jag ska slippa sitta och knacka kod.

Callek
2016-12-28, 12:28
Hamnade de flesta inom programmering eller lite allt möjligt? Jag läser systemvetenskap men tycker inte om programmeringen. Hoppas på att branschen är tillräckligt bred för att jag ska slippa sitta och knacka kod.

Systemvetenskap är ju inte direkt renodlad mot programmering så man kan ju nischa sig mot det man tycker jag är kul. Eftersom marknaden skriker efter systemutvecklare ramlade många in på det.

Vad har du gillat bäst hittills?

Condart
2016-12-28, 16:44
Oroa dig inte för indier eller outsourcing. Se det som att de hjälper till att expandera marknaden snarare än att ni slåss om samma kaka.

Jag skulle oroa mig mer för att Sverige blir mindre konkurrenskraftigt pga sjunkande skolresultat och allmänt försämrat samhällsklimat. Om Sverige går åt pipan kommer det drabba dig också eftersom det bara är i Sverige som arbetsgivarna har hört talas om Uppsala Universitet.

Din examen spelar iofs allt mindre roll ju längre du har jobbat, och en av de största fördelarna med IT-branschen är att den är väldigt internationell. Som programmerare kommer du att ha bättre chanser än många andra att flytta utomlands, vilket både trycker upp lönerna inom Sverige och kan ge dig en biljett ut vid behov (jobb och visum).

Attans, trodde att Uppsala hade ett bra rykte utomlands? *gah!*

Petoria
2016-12-28, 16:45
Attans, trodde att Uppsala hade ett bra rykte utomlands? *gah!*

Uppsala och Svenska universitet rent generellt har väldigt bra rykte, du har inget att oroa dig över.

Mike Hunt
2016-12-28, 17:18
Uppsala och Svenska universitet rent generellt har väldigt bra rykte, du har inget att oroa dig över.

Beror väldigt mycket på området. Stor skillnad på att ha studerat exempelvis juridik på Uppsala och att ha läst till ingenjör på samma universitet.
Men överlag så har de stora svenska universiteten gott rykte, ja.

sabenada
2016-12-28, 17:19
Attans, trodde att Uppsala hade ett bra rykte utomlands? *gah!*

Tänk efter lite. Det finns hundratals universitet bara i västvärlden, varför skulle arbetsgivare i icke svensktalande länder över huvud taget känna till Uppsalas existens?

Det de kan göra är att kolla på internationella rankingar. På den här rankingen kvalade inte Uppsala ens in på topp 100:

https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2016/subject-ranking/engineering-and-IT-0#!/page/0/length/25/sort_by/rank/sort_order/asc/cols/stats

Arbetsgivarna kommer dock antagligen att strunta i rankingen och bedöma dig som person, men i en del länder inverkar ditt universitets ranking på dina chanser att få arbetstillstånd så helt oviktigt är det inte.

KoloKungen
2016-12-28, 20:06
Systemvetenskap är ju inte direkt renodlad mot programmering så man kan ju nischa sig mot det man tycker jag är kul. Eftersom marknaden skriker efter systemutvecklare ramlade många in på det.

Vad har du gillat bäst hittills?

Tycker väl det mesta är kul förutom programmeringen och det som är lite mer "hårt" eller vad man ska säga. Gillar kravspecificering, användarcceptans, implementation, organisationsarkitektur, organisationsoptimering osv. Man skulle väl kunna säga att om jag satt i ett projekt skulle jag gilla allt utom själva kodandet och sitta och kötta kod så jag antar att det är rätt öppet.

Är bara det att när jag kollat platsannonser verkar det mest skrikas efter folk som vill sitta och mata java, c# och liknande dagarna i ända.

Petoria
2016-12-28, 20:09
Tänk efter lite. Det finns hundratals universitet bara i västvärlden, varför skulle arbetsgivare i icke svensktalande länder över huvud taget känna till Uppsalas existens?

Det de kan göra är att kolla på internationella rankingar. På den här rankingen kvalade inte Uppsala ens in på topp 100:

https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2016/subject-ranking/engineering-and-IT-0#!/page/0/length/25/sort_by/rank/sort_order/asc/cols/stats

Arbetsgivarna kommer dock antagligen att strunta i rankingen och bedöma dig som person, men i en del länder inverkar ditt universitets ranking på dina chanser att få arbetstillstånd så helt oviktigt är det inte.

Alla universitet som är rankade topp 100 är väldigt bra. Uppsala är rankat top 100 i de flesta rankningarna.

https://en.wikipedia.org/wiki/Uppsala_University#Rankings

Patriarch K
2016-12-29, 22:11
Jag pluggade Datavetenskap 3 år i Göteborg, men tog aldrig ut min examen. Nu har jag jobbat 2.5 år och folk skriker efter en. Det känns väldigt kaotiskt att lyckas hitta så många utvecklare som man faktiskt behöver.

Folk headhuntar mig hela tiden och det finns erbjudanden överallt och så fort du fått ditt förstajobb och jobbat 1 år så går karriären som en dans.
Det är otroooooligt fritt och finns möjligheter precis överallt. Jobben finns överallt och du kan snabbt få upp din lön till 35k-40k i månaden som konsult.
Du känner att du har ett givande jobb eftersom du lär dig för livet samtidigt som du jobbar. Kunskaperna kan du använda om du vill starta egna fritidsprojekt och/eller företag och du blir extremt fri. Förutom att du blir inlåst på kontoret, men det är bara ta ledigt när du känner för det om det passar sig med jobbet.

Jag är otroligt tacksam att jag INTE gick 5-årigt program. Det hade varit så jäkla onödigt och blir bara en stor förlust för dig. Såvida du inte älskar att plugga och göra tentor.

Utbildningen tyckte jag var skit. Jag hatade den mer än allt annat eftersom jag störde mig så mycket på hur värdelösa folk var på att lära ut och att alla bara talade i termer jag inte förstod. Hade väldigt svårt i början, men jag knatade på. Så fort jag började jobba som utvecklare så gick kompetensen upp markant. Alla luckor och frågetecken fylldes i med en gång och redan första året fick jag ut mycket mer än mina 3 år på utbildningen. Sedan är utbildningen bra för att få ett analytiskt tänk och att kunna tänka som en ingenjör vilket är ett vääldigt viktigt tänk. Så utbildningen är givande, men för mig passade den väldigt dåligt, men var ändå givande.

Att jobba är 100ggr roligare än att plugga.

Condart
2016-12-29, 22:32
Jag pluggade Datavetenskap 3 år i Göteborg, men tog aldrig ut min examen. Nu har jag jobbat 2.5 år och folk skriker efter en. Det känns väldigt kaotiskt att lyckas hitta så många utvecklare som man faktiskt behöver.

Folk headhuntar mig hela tiden och det finns erbjudanden överallt och så fort du fått ditt förstajobb och jobbat 1 år så går karriären som en dans.
Det är otroooooligt fritt och finns möjligheter precis överallt. Jobben finns överallt och du kan snabbt få upp din lön till 35k-40k i månaden som konsult.
Du känner att du har ett givande jobb eftersom du lär dig för livet samtidigt som du jobbar. Kunskaperna kan du använda om du vill starta egna fritidsprojekt och/eller företag och du blir extremt fri. Förutom att du blir inlåst på kontoret, men det är bara ta ledigt när du känner för det om det passar sig med jobbet.

Jag är otroligt tacksam att jag INTE gick 5-årigt program. Det hade varit så jäkla onödigt och blir bara en stor förlust för dig. Såvida du inte älskar att plugga och göra tentor.

Utbildningen tyckte jag var skit. Jag hatade den mer än allt annat eftersom jag störde mig så mycket på hur värdelösa folk var på att lära ut och att alla bara talade i termer jag inte förstod. Hade väldigt svårt i början, men jag knatade på. Så fort jag började jobba som utvecklare så gick kompetensen upp markant. Alla luckor och frågetecken fylldes i med en gång och redan första året fick jag ut mycket mer än mina 3 år på utbildningen. Sedan är utbildningen bra för att få ett analytiskt tänk och att kunna tänka som en ingenjör vilket är ett vääldigt viktigt tänk. Så utbildningen är givande, men för mig passade den väldigt dåligt, men var ändå givande.

Att jobba är 100ggr roligare än att plugga.

Har du lust att berätta lite mer om jobbet? :)

1. Hur ser din dag ut som utvecklare?

2. Om du tröttnar på ditt arbete som programmerare, vad finns det för andra möjligheter?

3. Hur tung matematik är det på datavetenskapsprogrammet jämför med den sena gymnasiematten tycker du? Jag är inget geni, men finner matte intressant. *gah!*

4. En del påstår att framtiden är så himla osäker, med att den går för fort framåt och att vi knappt kommer kunna hänga med, kommer detta gallra ut oss och göra oss helt onödiga på arbetsmarknaden?

Patriarch K
2016-12-29, 22:57
Har du lust att berätta lite mer om jobbet? :)

1. Hur ser din dag ut som utvecklare?

2. Om du tröttnar på ditt arbete som programmerare, vad finns det för andra möjligheter?

3. Hur tung matematik är det på datavetenskapsprogrammet jämför med den sena gymnasiematten tycker du? Jag är inget geni, men finner matte intressant. *gah!*

4. En del påstår att framtiden är så himla osäker, med att den går för fort framåt och att vi knappt kommer kunna hänga med, kommer detta gallra ut oss och göra oss helt onödiga på arbetsmarknaden?

Svarade via PM :)

-squat-
2016-12-29, 23:07
Jag pluggade Datavetenskap 3 år i Göteborg, men tog aldrig ut min examen.


Upplever du att det ses som en stor nackdel i branschen om man inte har examen?

ceejay
2016-12-29, 23:14
Svarade via PM :)

Du får gärna posta det här också. :)

TranceII
2016-12-29, 23:14
Upplever du att det ses som en stor nackdel i branschen om man inte har examen?

Det beror på hur högt du siktar med första jobbet. Förmodligen gör han inte det då branchen är väldigt het men om du siktar på att bli anställd på t.ex. Google så bör du nog ta ut en examen.

-squat-
2016-12-29, 23:21
Det beror på hur högt du siktar med första jobbet. Förmodligen gör han inte det då branchen är väldigt het men om du siktar på att bli anställd på t.ex. Google så bör du nog ta ut en examen.

Så är det ju. Jag upplever dock att arbetsgivarna idag är fixerade vid akademiska examen även när det gäller tjänster som i praktiken skulle behöva det. Och då talar jag inte bara om IT-sektorn.

eternallord
2016-12-30, 00:07
Jag tror det är en nackdel för många bra tjänster. Företaget jag jobbar för anställer ingen utan masters-examen i princip.

-squat-
2016-12-30, 00:27
Så är det ju. Jag upplever dock att arbetsgivarna idag är fixerade vid akademiska examen även när det gäller tjänster som i praktiken inte skulle behöva det. Och då talar jag inte bara om IT-sektorn.

nu blev det rätt.

Patriarch K
2016-12-30, 00:33
Det var lite för mycket "personal stuff" för att skriva här, ansåg jag :P

Jag har haft 3st olika tjänster under min tid som utvecklare och alltid varit konsult. Min erfarenhet säger att det spelar ingen roll i världen om du tagit ut din examen eller ej. På mitt CV står det kandidatprogrammet i Datavetenskap 3 år. Och det stämmer ju också.
Sedan har det aldrig varit några fler frågor om det.

Google och Microsoft är väl de enda som är intresserade av något sådant vad jag har hört. Men å andra sidan, sitter du på 3-5 års arbetslivserfarenhet med referenser på olika företag så tror jag att de skiter fullständigt om du har examen eller ej. Men vet inte till 100% hur de resonerar. De kanske har något krav ändå, men det vore idioti.

Enligt mig är examen nödvändigt för socialt inkompetenta nördar som inte vet vad man ska säga på en arbetsintervju och har 0 i karisma.

Utan examen är för folk som antingen kan visa att de är grymma (gärna med fritidsprojekt) och drivkraftiga människor med en hel del social kompetens och är en go gubbe som kollegor vill jobba med.

Jag fick mitt förstajobb genom att dricka öl med cheferna och vara en go gubbe. 5% av tiden var tekniska frågeställningar, resten vara bara att man ska platsa i gänget.

Jag sitter inte på 100% sanning, men det är människor vi snackar om. Ett företag jobbar hellre med en vettig person som är driven och astaggad på att lära sig inom sitt område, än någon tyst skum filur som är asbra på att koda, men helt värdelös på teamwork och sociala skillz.

Oftast får man ju en prövotid på ett halvår också så då får man ju visa vad man går för. På mitt förstajobb fick jag först en "testmånad" följt av resterande 5 månader. Testmånaden var för att kolla om jag höll vad jag lovade :)

Condart
2016-12-30, 00:38
Upplever du att det ses som en stor nackdel i branschen om man inte har examen?

Folk får gärna rätta mig om jag har fel.

Jag tror att det svåra är egentligen att ta första klivet in i marknaden som utvecklare.

Det är inte helt omöjligt att ta dig in i branschen utan examen, men en examen kan väl tillgodogöra dig för ett par års arbetserfarenhet och snabba på processen i vissa fall att ge dig ett mer välbetalt jobb.

Istället för att gå rutt 1. så planerar jag kliva in i universitetsvärlden, för att det känns säkrare att ha grejerna på pappret, och computer science sitter inte fel om man beger sig utomlands :naughty:

TranceII
2016-12-30, 15:56
Google och Microsoft är väl de enda som är intresserade av något sådant vad jag har hört. Men å andra sidan, sitter du på 3-5 års arbetslivserfarenhet med referenser på olika företag så tror jag att de skiter fullständigt om du har examen eller ej. Men vet inte till 100% hur de resonerar. De kanske har något krav ändå, men det vore idioti.

Enligt mig är examen nödvändigt för socialt inkompetenta nördar som inte vet vad man ska säga på en arbetsintervju och har 0 i karisma.


Det är viss skillnad att intervjua på random konsultföretag i denna marknaden och t.ex. Google. Om vi tar hur det kan se ut:

- Först en telefonintervju med en rekryterare.
- Sedan telefonintervju/hangout med en ingenjör som frågar kod/teknikfrågor i ca 45 min.
- Sedan flera intervjuer av olika team på plats där du även kommer få frågor där du skall lösa problem på en whiteboard. Där bör du ha rätt bra koll på dina algoritmer, complexitet och datastrukturer. Även saker som nätverk, protokoll etc. kan komma upp.

T.ex. en fråga kan vara "invert a binary tree" och även om det i sig inte är så komplext så är det inte helt lätt att göra på en whiteboard under en intervju. Speciellt om det var ett tag sedan du kom i kontakt med binary trees.

Så det är klart att de kan anställa folk utan examen men när de har 10 sökande på varje plats och många har examen från de bästa universiteten så börjar de nog med dem.

wintersnowdrift
2016-12-30, 16:36
Hej TS!

Jag svarar här istället för i PM då fler kanske är intresserade av en statistikers syn på saken :).

Jag har en Master i Statistik och (förhoppningsvis alldeles jättesnart - jag försvarar min avhandling den 20:e januari) en Doktorshatt i ett ämne som min högskola kallar för Mikrodataanalys (det går typ ut på att cruncha numbers med statistiska och/eller datavetenskapliga metoder och försöka klämma fram samhällsnyttiga slutsatser).

Jag pluggade Statistik på Uppsala Universitet. Jag började på ett samhällsvetenskapligt program (politices kandidat) och gled in på ett bananskal i statistiken. Jag har lärt mig en del programmering men skulle verkligen inte definiera mig som någon programmerare. Min erfarenhet är dock att marknaden skriker efter personer som kan både "business", programmering och statistik (i.e. en "data scientist" - något som alla vill ha men som ingen egentligen vet vad det är).

Min sambo har programmerat sedan han var spermie (typ) och har en examen i Teknisk Fysik. Han jobbar nu med att skriva algoritmer som optimerar företags Googleannonser. På detta tjänar han dubbelt så mycket som mig som är betydligt mer välutbildad men inom en mer "jordnära" branch (trafik- och transportområdet).

Det finns nog flera vägar till Rom men som statistiker skulle jag ändå råda dig att toppa upp eventuell datavetenskap med kurser i matematik och/eller statistik. Att kunna tillämpa avancerande statistiska modeller samtidigt som man behärskar programmering och lite mer hypad machine learning är verkligen high score i dagens läge.

shut teh face
2016-12-30, 17:02
Vi kollar aldrig på examen där jag jobbar. Vi lägger inte ens så mkt vikt vid meriter i arbetslivet. Vi fokuserar på personlighet och framförallt driv/intresse.

Aktiv i open source communityn är största pluset för oss.


Sen är det ju klart att man ska ha erfarenhet..


Vi sysslar med det mesta och har kommit rätt långt med våra IT-intiativ. 100 procent open source.


När jag blir head huntad, vilket sker dagligen i princip så bryr sig ingen om utbildning.

På företag som är amerikaniserade så efterfrågar de ju gärna formell utbildning men jag vet inte om det krävs egentligen.


Men jag ser ingen nackdel med utbildning! Förutom slöseri med tid, lån och att man i vissa fall kanske släcker ett intresse

Vinter
2016-12-30, 17:12
Hej TS!

Jag svarar här istället för i PM då fler kanske är intresserade av en statistikers syn på saken :).

Jag har en Master i Statistik och (förhoppningsvis alldeles jättesnart - jag försvarar min avhandling den 20:e januari) en Doktorshatt i ett ämne som min högskola kallar för Mikrodataanalys (det går typ ut på att cruncha numbers med statistiska och/eller datavetenskapliga metoder och försöka klämma fram samhällsnyttiga slutsatser).

Jag pluggade Statistik på Uppsala Universitet. Jag började på ett samhällsvetenskapligt program (politices kandidat) och gled in på ett bananskal i statistiken. Jag har lärt mig en del programmering men skulle verkligen inte definiera mig som någon programmerare. Min erfarenhet är dock att marknaden skriker efter personer som kan både "business", programmering och statistik (i.e. en "data scientist" - något som alla vill ha men som ingen egentligen vet vad det är).

Min sambo har programmerat sedan han var spermie (typ) och har en examen i Teknisk Fysik. Han jobbar nu med att skriva algoritmer som optimerar företags Googleannonser. På detta tjänar han dubbelt så mycket som mig som är betydligt mer välutbildad men inom en mer "jordnära" branch (trafik- och transportområdet).

Det finns nog flera vägar till Rom men som statistiker skulle jag ändå råda dig att toppa upp eventuell datavetenskap med kurser i matematik och/eller statistik. Att kunna tillämpa avancerande statistiska modeller samtidigt som man behärskar programmering och lite mer hypad machine learning är verkligen high score i dagens läge.

Det är en viktigt poäng, att efterfrågad kompetens ger olika jobb och möjligheter. Utbildningsbredd och allmänt intresse av att utvecklas är minst lika viktigt. En examen är alltid bra, men man kanske får offra sig och skaffa sig egen kompetens utanför utbildningen för att få ett riktigt toppjobb.

Ett exempel skulle vara vilket/vilka programspråk man behärskar.

Jag tror säker du skulle kunna dubbla din lön om du hittar rätt arbetsgivare.

Mike Hunt
2016-12-30, 17:13
Det beror på hur högt du siktar med första jobbet. Förmodligen gör han inte det då branchen är väldigt het men om du siktar på att bli anställd på t.ex. Google så bör du nog ta ut en examen.

På google? Google anställer inte folk med kandidat i data- och systemvetenskap. :laugh:

Condart
2016-12-30, 17:23
På google? Google anställer inte folk med kandidat i data- och systemvetenskap. :laugh:

Om du menar data- och systemvetenskaps programmet vid SU så har du nog rätt, då denna är missvisande med namnet.
SU's program är ett systemvetenskapsprogram, jag tror han menade en ren datavetenskapsutbildning.

Men ja, om du inte är riktig vass kanske det behövs en master på det för t.ex Google. :)

Mike Hunt
2016-12-30, 17:30
Om du menar data- och systemvetenskaps programmet vid SU så har du nog rätt, då denna är missvisande med namnet.
SU's program är ett systemvetenskapsprogram, jag tror han menade en ren datavetenskapsutbildning.

Men ja, om du inte är riktig vass kanske det behövs en master på det för t.ex Google. :)

Om ens det, inte min bransch detta, men det lär krävas att vara civ.ing i datateknik och vass för liknande företag. Dumt att ge folk falska förhoppningar.

4623
2016-12-30, 17:47
Då kanske du inte ska uttala dig så tvärsäkert. Vet folk som jobbar på google som inte har någon nämnvärd utbildning.

Mike Hunt
2016-12-30, 18:18
Då kanske du inte ska uttala dig så tvärsäkert. Vet folk som jobbar på google som inte har någon nämnvärd utbildning.

Och jag vet folk som blivit miljonärer utan att ha gått klart gymnasiet, det betyder inte att det räcker för de flesta.
Det viktiga är ju vad som är utgångspunkten och då klingar inte datavetare särskilt starkt i denna kategori.

Patriarch K
2016-12-30, 18:36
Och jag vet folk som blivit miljonärer utan att ha gått klart gymnasiet, det betyder inte att det räcker för de flesta.
Det viktiga är ju vad som är utgångspunkten och då klingar inte datavetare särskilt starkt i denna kategori.

Håller inte med. Du förlitar dig på den "akademiska fällan" för mycket. De flesta ingenjörsutbildningar är för långa och man spenderar för mycket onödig tid på att klara massa kurser.
Det sitter människor på ett företag. Smarta människor, och det är INTE smart att ha kravet att personen i fråga MÅSTE ha en femårig examen i data för att kunna jobba på Google.
Det är helt klart ett stort plus när man "söker med papper". D.v.s man sitter hemma vid sin dator och skickar CV'n till företag. Då behöver de kanske sålla bort annat. Många skriver ju en sak i annonserna bara för att slippa för många ansökningar. Men om någon kollar din LinkedIn-profil för ett google-jobb och du får komma på intervju, så är det troligtvis bara att vara en go gubbe och få det att låta som att du vet vad du snackar om.
Många har ju kod-test också, vilket är ett förkastligt verktyg. Jag förstår anledningen, men det säger egentligen ingenting om någonting.
Och att klara av att invertera ett binärträd på en tavla under intervju säger inte heller så mycket. Jag har själv gjort sådana test, typ simpla fizzbuzz och dylikt och det ger ingenting, mer än att se hur en person agerar under stressade former kanske.

Utlandet kan jag inte svara på, men jag skulle tippa på att Google Sverige har ungefär samma krav som Volvo och Telia och Ericsson. D.v.s inte det du snackar om, eftersom jag jobbat på allihop. Utan konstigheter.

Sedan är det klart att en intervju på en konsultfirma inte är samma som hos ett företag direkt. Men man måste ju ändå sitta på den där intervjun med företaget i slutändan ändå när de är intresserad av att hyra in dig.
Mitt senaste jobb fick jag p.g.a att jag först gjorde ett litet projekt åt dem, och det gick såpass bra att de ville ha mig direkt. Satt där med cheferna och en utvecklare som frågade lite frågor. Jag körde mest "Jaja, whatever, det är X och Y blä blä...kom till saken"-tekniken och de bestämde sig redan vid borde att jag skulle få jobba där. Utan konstigheter.

TranceII
2016-12-30, 18:56
Det är inte samma sak som Ericsson, Volvo eller Sverige om vi pratar de flesta utvecklarroller (undantag vissa R&D-roller förmodligen). Min gissning är att du sitter med någon CRUD-applikation i C# eller Java med en webbfrontend. Det finns undantag men Google brukar trycka väldigt hårt på comp sci-delen vilket betyder att de räknar med att du kan dina algoritmer och datastrukturer. Det är inte FizzBuzz utan lite djupare än så.

Här är en av deras videos som tipsar inför intervjun.

ko-KkSmp-Lk

TranceII
2016-12-30, 19:05
Ett exempel på hur en intervju kan gå till (fejkad av två Google ingenjörer såklart)

XKu_SEDAykw

Jag tycker även att kodprov är ett måste. Helst inte under tiden under intervjun men något man kan göra innan och sedan gå igenom under intervjun är något jag verkligen gillar. I all fall om inte personen har ett stort publikt repository.

Patriarch K
2016-12-30, 19:25
Inte säkert att man får en god medarbetare som funkar att arbeta i team bara för att man passerar en massa teknisla test. En person som inte går att arbeta med kan vara döden för ens kollegor. Men en viljestark och driven person som har möjligheter att utveckla sin kompetens på arbetsplatsen kommer man ju långt mycket längre med.
Man vill såklart ha båda delarna men det finns inte så många sådana personer och då kommer de aldrig lyckas fylla sin personal.

Sedan på de mer tekniskt avancerade jobben som nästan kräver doktorand-metoder så kanske man kan göra en massa tyngre grill-test. Men tveksam att alla på Google och Microsoft sitter med sådant.
Det finns alltid tyngre roller och enklare roller på alla arbetsplatser och tråden handlade knappast om att han tänkte satsa på de aldra tyngsta rollerna. Skulle åtminstone säga att utan fullständig examen eller med enbart en treårig utbildning så har du möjlighet att få 80% av alla utvecklarjobb i Sverige.
Vill man utveckla sin kompetens så går det alltid att göra efterhand. Men de flesta behöver troligtvis inte ha en masrer eller ens en full utbildning som läget ser ut idag.

Men man ska ju absolut ha koll på sina algoritmer, komplexitet och datastrukturer. Men många masterutbildningar har mycket värdelösa idiotkurser som bara stjäl tid och pengar. Exempelvis master i interaction design vilken många läser efter treårig data.

Yes
2016-12-30, 19:40
Inte säkert att man får en god medarbetare som funkar att arbeta i team bara för att man passerar en massa teknisla test. En person som inte går att arbeta med kan vara döden för ens kollegor. Men en viljestark och driven person som har möjligheter att utveckla sin kompetens på arbetsplatsen kommer man ju långt mycket längre med.
Man vill såklart ha båda delarna men det finns inte så många sådana personer och då kommer de aldrig lyckas fylla sin personal.

Fast här är grejen, oavsett om det handlar om Google, Microsoft eller Bultens Svets och Charkuterier:

De kan sin verksamhet och vet vad de måste efterfråga för att tillse sin kompetensförsörjning.

Rekryteringen behöver för all del inte bli bra och det handlar absolut inte om att vara rättvis mot alla som söker. Google har säkert dumpat massvis med goda kandidater i det runda arkivet. Det spelar ingen eftersom deras rekryteringsmetod strävar efter att på effektivaste sätt få in rätt kompetens till företaget.

För den som sedan vill jobba där hjälper det inte att strunta i de formella kraven och sedan tycka deras rekryteringsmetod suger.

Patriarch K
2016-12-30, 21:12
Fast här är grejen, oavsett om det handlar om Google, Microsoft eller Bultens Svets och Charkuterier:

De kan sin verksamhet och vet vad de måste efterfråga för att tillse sin kompetensförsörjning.

Rekryteringen behöver för all del inte bli bra och det handlar absolut inte om att vara rättvis mot alla som söker. Google har säkert dumpat massvis med goda kandidater i det runda arkivet. Det spelar ingen eftersom deras rekryteringsmetod strävar efter att på effektivaste sätt få in rätt kompetens till företaget.

För den som sedan vill jobba där hjälper det inte att strunta i de formella kraven och sedan tycka deras rekryteringsmetod suger.

Jo, absolut. Detta var mest ett motargument mot att vissa hävdade att Google hade strikta krav på en dokumenterad 5-årig utbildning för att ens ha en susning om att få den typen av jobb.

Condart
2016-12-30, 21:39
En fråga/teori när vi väl är inne på ämnet.

Det kanske är mer meriterande att ha en utbildning i bagaget om man går genom HR när man letar jobb? Känns lite som de inte har koll på att folk kan vara självlärda.

Beror självklart på vilket företag man söker hos.

shut teh face
2016-12-30, 21:43
En fråga/teori när vi väl är inne på ämnet.

Det kanske är mer meriterande att ha en utbildning i bagaget om man går genom HR när man letar jobb? Känns lite som de inte har koll på att folk kan vara självlärda.

Beror självklart på vilket företag man söker hos.
Visst, men helt ärligt som det är nu med IT-folk som behöver du inte ens söka något. Rekryterare jagar dig som en gam och smörar.

shut teh face
2016-12-30, 21:48
Jag kan tycka att dessa rekryteringsprocesser som Google, Netflix, Amazon, Facebook osv har är fåniga.

Jag skulle förmodligen misslyckas totalt, jag vet inte ens hur jag skulle klara en "vanlig" intervju, jag skulle troligtvis framstå som en mupp. Jag är ganska ärlig och har inte mycket till övers för formaliteter, vara vänlig eller försöka göra mig till.

TranceII
2016-12-30, 22:38
Jag kan tycka att dessa rekryteringsprocesser som Google, Netflix, Amazon, Facebook osv har är fåniga.

Jag skulle förmodligen misslyckas totalt, jag vet inte ens hur jag skulle klara en "vanlig" intervju, jag skulle troligtvis framstå som en mupp. Jag är ganska ärlig och har inte mycket till övers för formaliteter, vara vänlig eller försöka göra mig till.

Till viss del kan jag hålla med dig kanske men det är inte så att du tycker att de är fåniga för att du inte har kompetensen som de efterfrågar?

Sedan klarar du inte av att vara vänlig i en sådan vanlig situation som en arbetsintervju så är du en rätt kass medarbetare och jag skulle aldrig anställa dig. Det är EXTREMT få som kan vara otrevliga och ändå vara värda mycket för företaget och då pratar vi människor som kommer på massa patent eller andra revolutionerande saker.

shut teh face
2016-12-31, 08:08
Till viss del kan jag hålla med dig kanske men det är inte så att du tycker att de är fåniga för att du inte har kompetensen som de efterfrågar?

Sedan klarar du inte av att vara vänlig i en sådan vanlig situation som en arbetsintervju så är du en rätt kass medarbetare och jag skulle aldrig anställa dig. Det är EXTREMT få som kan vara otrevliga och ändå vara värda mycket för företaget och då pratar vi människor som kommer på massa patent eller andra revolutionerande saker.
Jag är ju ingen utvecklare så nej jag hade ju mest grejat det där på ett teoretiskt plan. Utan härledning till funktioner i diverse språk osv.

Det är mer att de kör sånt där på alla de ska anställa. En bekant som arbetade som säljare på red hat började på aws som KAM och de grillade honom en hel dag i ett hotelrum. Det känns mkt som man gör det för man kan. Typ som att kräva högskola för lagerjobb på ica

Men jag vet inte. Kanske hade satt band pp mig och varit snäll.

wintersnowdrift
2016-12-31, 09:06
Det är en viktigt poäng, att efterfrågad kompetens ger olika jobb och möjligheter. Utbildningsbredd och allmänt intresse av att utvecklas är minst lika viktigt. En examen är alltid bra, men man kanske får offra sig och skaffa sig egen kompetens utanför utbildningen för att få ett riktigt toppjobb.

Ett exempel skulle vara vilket/vilka programspråk man behärskar.

Jag tror säker du skulle kunna dubbla din lön om du hittar rätt arbetsgivare.

Jag skulle definitivt kunna få bättre betalt om jag sökte mig till den privata sektorn istället för statlig verksamhet. Dock finns det som bekant inga gratisluncher - min sambo jobbar inte 40 timmars veckor direkt och jag värderar möjligheten till fritid mer än hög(re) lön :).

KoloKungen
2016-12-31, 10:25
Jag har under min utbildning sökt ungefär 10-15 systemutvecklarjobb och blivit kallad till en enda intervju.

Men som sagt är det inte programmering jag tycker är roligt och det kanske lyser igenom i mitt personliga brev. Har inga hobbyprojekt heller eftersom det inte är min hobby.

TranceII
2016-12-31, 11:35
Jag är ju ingen utvecklare så nej jag hade ju mest grejat det där på ett teoretiskt plan. Utan härledning till funktioner i diverse språk osv.

Det är mer att de kör sånt där på alla de ska anställa. En bekant som arbetade som säljare på red hat började på aws som KAM och de grillade honom en hel dag i ett hotelrum. Det känns mkt som man gör det för man kan. Typ som att kräva högskola för lagerjobb på ica

Men jag vet inte. Kanske hade satt band pp mig och varit snäll.

Jag skulle inte klara en Google-intervju; har inte tillräckligt koll på algoritmerna och datastrukturer numera (och vetefan om jag någonsin hade)

Amazon är kända för att vara en sådär arbetsplats men anledningen till att Google och Amazon gör det är att de vill kunna placera dig i det team som behöver dig för stunden. De har ganska unik utmaningar och system så de kommer förmodligen behöva lära upp dig på det praktiska och därför vill de att du har stenkoll på grunderna och teorin bakom.

De har så många som söker så de väljer att sortera bort sådana som kanske skulle vara rätt ok bara för att inte riskera att få in någon som de anser inte håller måttet.

shut teh face
2016-12-31, 12:52
Jag skulle inte klara en Google-intervju; har inte tillräckligt koll på algoritmerna och datastrukturer numera (och vetefan om jag någonsin hade)

Amazon är kända för att vara en sådär arbetsplats men anledningen till att Google och Amazon gör det är att de vill kunna placera dig i det team som behöver dig för stunden. De har ganska unik utmaningar och system så de kommer förmodligen behöva lära upp dig på det praktiska och därför vill de att du har stenkoll på grunderna och teorin bakom.

De har så många som söker så de väljer att sortera bort sådana som kanske skulle vara rätt ok bara för att inte riskera att få in någon som de anser inte håller måttet.

Jag vet, men jag personligen anser att man riskerar att få en sjukt tråkig arbetsplats med samma typ av människor. Jag tycker man får en mer nyanserad och social grupp med lite olika typer av människor.

Jag tycker mest så för jag är så.

Jag klarade aldrig någonsin uppgifterna i teknik, fysik eller matteprov när det handlade om G-uppgifter (alltså uppgifter för nivå godkänt), men jag hade inga problem alls med de svårare uppgifterna.

Samma sak när jag fick mitt jobb, sjukt okvalificerad och direkt från skolan, jag var inne som praktikant och 20 år gammal, jag konkurrerade med folk som arbetat i 10-15 år med sakerna och var civilingenjörer. Men man kunde se bortom detta och se vad jag kunde bidra med på mitt unika sätt. Sådana här saker känns ju som det faller bort totalt på Google osv.

Men det är väl skitsamma, det är väl bara strunta i att söka jobb där och sluta gnälla. Man kan ju inte påstå att dessa företag inte är framgångsrika heller.

:d

Yes
2016-12-31, 13:12
Det är ju en fråga som HR alltid får brottas med. De kan inte intervjua 500 pers och hoppas de får in en shut the face. Samtidigt vill de inte heller ha alla stöpta i samma form utan folk som bidrar på sina egna unika sätt. Det lär inte vara helt lätt att lösa det på bästa sätt.

Jag hade för övrigt den diskussionen med vår HR-chef nyligen. Jag brände ett par proppar när de bestämde sig för att alla nya chefer skulle ha akademisk examen. Så jag påtalade bland annat att akademisk examen är det minst relevanta för de tjänsterna, att några av de bästa cheferna vi har jobbade sig upp from botten, samt att de stänger dörrarna för intern rörlighet och kommer tappa kompetent personal.
Svaret på det var i princip: "Håller helt med, men det är en strategi vi provar för att få in ny kompetens vilket vi hoppas ska leda till en positiv utveckling på längre sikt".
Vad svarar man på det liksom? De förstår nackdelarna men har trots dessa gjort bedömningen att den nya kompetensförsörjningsstrategin kommer ge positiva effekter på sikt. Tiden får väl utvisa om det är ett bra beslut eller inte. För en själv är det bara gilla läget och anpassa sig efter det.

Just av dessa anledningar tycker jag det generellt är ett gott råd att skaffa sig en utbildning. Även om det går att klara sig utan det blir livet klart lättare med det där papperet.

martikainen
2016-12-31, 13:27
Varför har ni snöat in er på vad branschjättarna pysslar med? Det är väl rätt långt ifrån vad trådskaparen frågade efter, även fast det i mina ögon är ett intressant ämne. Jag är likt shut the face ganska negativt inställd till alla formella saker kring jobb. Jag är självlärd och har kommit dit jag är på att ha rätt syn på branschen och ha en förmåga att anpassa mig och lära väldigt fort.

Till TS: Vår bransch skriker efter kompetens, och med kompetens syftar jag inte på att kunna rabbla upp SQL querys eller dom där binära träden som trance pratar om (what does it even mean ;) ). Jag har under november/december kört intervjuer över telefon med 40 pers, träffat ytterliggare 20 pers i person och i varenda intervju så får jag nästan avbryta personerna i fråga och be dom skippa sin historik om exakt vad de lärt sig i utbildning, vad de jobbade med 2004-2008 på ericsson eller vilka flashiga certifieringar de har.

Jag är endast intresserade av att personen framför mig är en hungrig tekniknörd som vill ta sig an de utmaningar som kommer med dagens generationsskifte inom IT. Nu sitter jag inte på några utvecklare av typen som skriver webbsidor eller rena applikationer, däremot pysslar vi mycket med automation och att få självgående IT miljöer (dvs 85% handlar om datacenter & drift i mitt fall). Uppfinningsrikedom, förmåga att jobba effektivt i grupp och att kunna tänka utanför skolans utbildning, ITIL eller vad man nu väljer att ha som formella krav är otroligt mycket viktigare än något betyg på papper.

Inom Sverige finns som sagt gott om jobb, en utbildning är absolut bra, vi har nära kontakter med många utbildningsinstanser och det har även konsultbolagen där ute, praktik ingår i många utbildningar och det är där man bör lägga fokus, får man in praktik på ett bolag så är det bara att slita arslet av sig för att visa framfötterna och en framtida anställning är så gott som redan klar.

-squat-
2016-12-31, 13:38
Det är ju en fråga som HR alltid får brottas med. De kan inte intervjua 500 pers och hoppas de får in en shut the face. Samtidigt vill de inte heller ha alla stöpta i samma form utan folk som bidrar på sina egna unika sätt. Det lär inte vara helt lätt att lösa det på bästa sätt.

Jag hade för övrigt den diskussionen med vår HR-chef nyligen. Jag brände ett par proppar när de bestämde sig för att alla nya chefer skulle ha akademisk examen. Så jag påtalade bland annat att akademisk examen är det minst relevanta för de tjänsterna, att några av de bästa cheferna vi har jobbade sig upp from botten, samt att de stänger dörrarna för intern rörlighet och kommer tappa kompetent personal.
Svaret på det var i princip: "Håller helt med, men det är en strategi vi provar för att få in ny kompetens vilket vi hoppas ska leda till en positiv utveckling på längre sikt".
Vad svarar man på det liksom? De förstår nackdelarna men har trots dessa gjort bedömningen att den nya kompetensförsörjningsstrategin kommer ge positiva effekter på sikt. Tiden får väl utvisa om det är ett bra beslut eller inte. För en själv är det bara gilla läget och anpassa sig efter det.

Just av dessa anledningar tycker jag det generellt är ett gott råd att skaffa sig en utbildning. Även om det går att klara sig utan det blir livet klart lättare med det där papperet.

Och det blir allt vanligare att man endast anställer personal med akademisk examen. Så det blir allt svårare för folk utan akademisk examen att få ett kvalificerat jobb. Problemet är att vi å ense sidan har en stor grupp som inte ens har gymnasieexamen, samtidigt som vi har en allt större grupp som är överutbildad. Så vi har problem både i utbildningssystemet och på arbetsmarknaden.

Yes
2016-12-31, 14:53
Och det blir allt vanligare att man endast anställer personal med akademisk examen. Så det blir allt svårare för folk utan akademisk examen att få ett kvalificerat jobb. Problemet är att vi å ense sidan har en stor grupp som inte ens har gymnasieexamen, samtidigt som vi har en allt större grupp som är överutbildad. Så vi har problem både i utbildningssystemet och på arbetsmarknaden.
Tyvärr är det så. Jag gillar inte alls utvecklingen och är övertygad om att det kommer föra dåliga saker med sig.

Nu har jag själv för all del klarat mig rätt bra utan utbildning (nåväl, ~90HP juridik eller vad det kan bli), men det är ett ändå ett jävligt irriterande problem. Jag har ändå goda alternativ tack vare den erfarenhet och de referenser jag har, men det är ändå störande att mötas av stängda dörrar för saker jag kan göra i sömnen och med bakbundna händer.

Det finns såklart en uppenbar lösning på det om det skulle störa mig alldeles för mycket. Det är även därför jag ger mig in i den här tråden trots att jag inte vet särskilt mycket om IT-branschen. Närmaste erfarenhet jag har där är väl att vara datanörd och ha en brorsa som blivit systemutvecklare efter sin ingenjörsexamen.

Mitt råd i frågan är därför att om du verkligen vill arbeta med "IT" (jag hatar uttrycket, för övrigt) så skaffa en examen. Bit i kudden, ta den i röven och försök gilla läget. Om inte det funkar för dig, skicka ett PM till shut teh face och fråga om tips på vart du kan få in en fot.

Jag betvivlar ingen som säger att det går att ta sig fram i branschen utan examen. Särskilt inte idag. Hur det kommer se ut i framtiden är lite mer osäkert, men det kommer säkert gå med rätt kompetens och motivation. Däremot ska man vara medveten om att tiderna förändras och att en examen är ett jäkligt starkt kort att kunna spela.

Det gäller oavsett bransch. Har du en examen kommer dörrar att öppnas. Om du sedan är ett beppo kommer det vara skitsamma. Någon som är hyfsat duktig och har en examen kommer dock ha ett mycket lättare liv på arbetsmarknaden.

För att ta ytterligare ett exempel. Hade ett tag en kollega som knappt fungerade i möblerade rum. Hon var inte korkad någonstans men helt socialt handikappad. Det säger jag, som trots allt gillade henne efter jag förstod hur hon fungerade. Hon var skarp, smart, hade en juristexamen samt viss yrkeserfarenhet. Hon gled in på samma tjänst som mig, till en klart högre lön, trots att jag redan kunde jobbet (vilket hon inte gjorde). Jag blev kvar efter provanställningen. Det blev inte hon.
Nu var det inget som gjorde mig bitter. Jag lärde mig gilla henne och hade gärna jobbat med henne, men hon hade en personlighet som var mycket svår för andra. När det sedan skapade problem utanför det interna hade ju inte chefen så mycket val än att låta henne gå.

Den situationen hade aldrig behövt uppstå om det inte vore så att utbildningen vägde extremt tungt vid rekryteringen. Vi snackar på den nivån att utbildningen nästan trumfar allt, vilket förvisso inte alltid är fallet.

För egen del kunde jag byta flera år av hårt arbete och slit, med goda referenser, mot ungefär lika lång tid på universitet och dessutom få papper på det samt en högre lön.

När det gäller arbetsmarknaden idag är det lite realiteten man måste förhålla sig till. Då menar jag givetvis inte att avsaknad av utbildning leder till hemlöshet och bidrag, men att ha en utbildning underlättar avsevärt.

I fråga om IT-kompetens bör man även tänka på vad som är attraktivt internationellt. Sverige är ändå sammanhanget hyfsat öppna. Skulle du vilja emigrera till exempelvis USA kan du i bästa fall hoppas på att bli lastbilschaffis. Om du ens lyckas få arbetstillstånd. Tyskland och UK är hyfsat hierarkiala samhällen.

Jag tycker det är viktiga saker att ha i åtanke när man planerar för framtiden. Det kan liksom vara värt att göra några hundår nu och sen mötas av öppna dörrar och företag som drar i en.

Torsk_ole
2017-06-05, 17:29
Kapar/bumpar tråden lite.

Någon här som har erfarenhet av eller jobbar som data scientist/dataanalytiker eller med andra härliga buzzwords som data mining/big data etc?

Patriarch K
2017-06-05, 21:04
Och det blir allt vanligare att man endast anställer personal med akademisk examen. Så det blir allt svårare för folk utan akademisk examen att få ett kvalificerat jobb. Problemet är att vi å ense sidan har en stor grupp som inte ens har gymnasieexamen, samtidigt som vi har en allt större grupp som är överutbildad. Så vi har problem både i utbildningssystemet och på arbetsmarknaden.

Det där håller jag inte med om. Någonting som är trendigt just nu är kort-utbildningar i form av www.academy.se där man skolar upp folk på 3 månader i all grundläggande programmering helt från scratch. För att folk sedan får ett jobb redan innan de påbörjat sin utbildning. Sedan agerar de "lärlingar" ute på arbetsplatsen tills de kan sitt jobb, och får samtidigt lön för mödan.
Så desperat är arbetsmarknaden just nu. Konceptet är taget från staterna då det visat sig vara väldigt förmånligt på sikt.
Har själv en kompis som gått ovan nämnda utbildning och han jobbar just nu. Från att inte ha kunnat någonting om programmering i september till att sitta och jobba med det nu i juni.