handdator

Visa fullständig version : Ont i knän vid nystart av benträning.


Nixan
2016-12-27, 21:46
Kön: Man

Ålder: 24

Längd och vikt. 181 cm 86 kg

Smärtbeskrivning: Gör ont i båda knäna, men mest i höger. Gör ont vid pressövningar som diverse böj, utfallssteg eller benspark.
Övningar som marklyft och bencurl gör inte ont.
När jag började träna ben igen så kändes det inte. Sedan började det kännas men inte något som hindrade mig från att träna. Nu gör det så ont så jag inte kan köra böj alls. Det är också lite beroende av "dagsform".
Kan även kännas stelt när jag sitter ner.

Vad och hur mycket tränar du? Har haft en diskskada men påbörjade rehab i höstas. Då körde jag bakböj och varierade vikterna mellan 80-100 kg och 3-8 reps.
Började köra frontböj istället. Mellan 60-70 kg som arbetsvikt runt 8 reps. Det var vid frontböjen som smärtan började eskalera. Kände av det innan den men inget jag skulle kalla smärta.
Innan jag skadade ryggen så böjde jag 150 kg. Inga knäproblem.

Inga värktabletter.

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär: Diskskada som jag haft i drygt två år nu. Pågående rehab för den.

Övrigt: Har återbesök hos sjukgymnasten om en vecka. Tänkte ta upp detta men eftersom jag inte får tag på honom under mellandagarna så ville jag höra med kolozzeum under tiden.

Diomedea exulans
2016-12-27, 22:45
Det påminner om mina diffusa knäproblem. En sak som har hjälpt mig är att värma upp noga. Börja gärna helt utan vikt, stega upp vikten, och när du kommer till en vikt där knäna börjar göra ont, gör fler set på den vikten, tills du blivit så uppvärmd att smärtan är borta. Fortsätt sedan stega.

Detta håller mina problem i någorlunda schack.

Bob90
2016-12-28, 00:05
Kan det vara ett klassiskt fall av "Too much too soon"?
Tänker detta pga rubriken.

Nixan
2016-12-28, 12:11
Det påminner om mina diffusa knäproblem. En sak som har hjälpt mig är att värma upp noga. Börja gärna helt utan vikt, stega upp vikten, och när du kommer till en vikt där knäna börjar göra ont, gör fler set på den vikten, tills du blivit så uppvärmd att smärtan är borta. Fortsätt sedan stega.

Detta håller mina problem i någorlunda schack.

Har upplevt att det fungerar, vill snarare hitta en lösning på problemet dock :)

Kan det vara ett klassiskt fall av "Too much too soon"?
Tänker detta pga rubriken.

Mycket troligt.
Är det troligt att det då löser sig om jag ger det tid och minskar träningsfrekvensen?


Finns det övningar man kan göra för allmän knähälsa i skadeförebyggande syfte? Tänker motsvarande övningar så som det finns för axlarna t.ex.