handdator

Visa fullständig version : Köpa kostym


skattefusk
2016-12-27, 15:08
Var hittar man kostymer som inte är byggda för folk som aldrig tränat axlar samt har ölmage. Överallt är kostymerna smala uppe och breda nere. Eller helt raka.

aryaa
2016-12-27, 15:09
Du får fixa en skräddarsydd kostym :)

4623
2016-12-27, 15:17
Köp en kostym som passar över axlar och bröst, gå sedan till skräddare och ta in den i rygg och midja.

Bob90
2016-12-27, 15:37
Köp en kostym som passar över axlar och bröst, gå sedan till skräddare och ta in den i rygg och midja.
+1

Att låta sy upp en kostym, eller skräddarsy en kostym är en tämligen kraftig utgift. Att däremot låta en skräddare "justera" en konfektionskostym är mycket lindrigare för plånboken.

PureWhey
2016-12-27, 15:41
Jag hittade på NK, har väl hyfsat breda axlar.

Wormzie
2016-12-27, 16:32
Jag har 2 st bläck kostymer som är tailored fit och tycker de sitter riktigt bra (innan julmaten iaf).

skattefusk
2016-12-27, 17:34
Ok. får kolla upp detta. Tycker det är lite väl onödiga utgifter där skräddatsytt då jag inte tänkt använda den speciellt mycket.

Bob90
2016-12-27, 17:50
Ok. får kolla upp detta. Tycker det är lite väl onödiga utgifter där skräddatsytt då jag inte tänkt använda den speciellt mycket.

Ja, ska du köpa en skräddarsydd kostym får du räkna med kanske 30-40000 kronor :d
Detta kan då vägas mot kanske 1000 kr som en skräddare tar för att anpassa en redan befintlig kostym.

R0B
2016-12-27, 21:38
EDIT : Ursäkta stölden av tråd, är det inte ok så flyttar jag frågan.

Vilka butiker hittar man schyssta kostymer på? Tänkte besöka Emporia i malmö men har kort om tid så tänkte försöka ringa in kanske 2-3 butiker att springa in på.

Lämnar den sen hos skräddaren och hämtar dagen efter för perfekt fit var planen.

http://se.club-onlyou.com/Emporia/Shopping/Mode-och-Accessoarer

Där kan ni se vilka butiker inom herrmode som finns, så vilken är best bet om man är ute efter en schysst kostym? Prisläge upp till 10-12k

Bob90
2016-12-27, 21:57
EDIT : Ursäkta stölden av tråd, är det inte ok så flyttar jag frågan.

Vilka butiker hittar man schyssta kostymer på? Tänkte besöka Emporia i malmö men har kort om tid så tänkte försöka ringa in kanske 2-3 butiker att springa in på.

Lämnar den sen hos skräddaren och hämtar dagen efter för perfekt fit var planen.

http://se.club-onlyou.com/Emporia/Shopping/Mode-och-Accessoarer

Där kan ni se vilka butiker inom herrmode som finns, så vilken är best bet om man är ute efter en schysst kostym? Prisläge upp till 10-12k

Har ingen koll på butiker i malmö, men jag tycker Oscar Jacobson är bra. Landar väl på ca 7000-8000 inkl lite skrädderi.
Tiger, Boss, J-Lindeberg, GANT osv tycker jag inte om. Brothers och MQ kanske har ok grejer, har ingen erfarenhet där. Dressmann faller bort naturligt med din budget, dock tror jag att de är helt ok om man inte använder kostym så ofta. Om man hittar någon som passar.

Sarco
2016-12-28, 00:32
Jag har fått bra hjälp på Marty vid Gustav (adolfs torg) de gånger jag handlat där. Både med att hitta rätt och att få skräddarjusteringar. Skräddaren har dock inte fixat till dagen efter.

The_RobRoy
2016-12-28, 07:53
Förslagsvis görs detta på utlandsresor. Bangkok får man fin kostym för 2-3000kr, i Shanghai för cirka 2000kr. Ends kruxet är att man måste ha lite koll då man väljer tyg och vilken stil på kostymen själv.

Nordenator
2016-12-28, 11:43
What he said.

Lipservice
2016-12-28, 11:54
Slimfit kostymer sitter ju riktigt bra på vältränade män annars. Köpte en Lindeberg på Factory Outlet i Vingåker för 4000kr med skjorta och slips.

ondekrulon
2016-12-28, 13:07
Lite inspriation:
https://maksmenswear.com/wp-content/uploads/2015/09/ronnie-coleman-funny-suit.jpg
http://swolegeneration.com/wp-content/uploads/2015/10/bodybuilder-suit.jpg

PureWhey
2016-12-28, 13:47
Slimfit kostymer sitter ju riktigt bra på vältränade män annars. Köpte en Lindeberg på Factory Outlet i Vingåker för 4000kr med skjorta och slips.

Nej, slimfit går inte ens att få på sig.

Don H
2016-12-28, 14:46
Bra stalle, lite beroende pa budget forstas.

http://www.montysuniform.se/om-foretaget

tht716
2016-12-28, 17:19
Kör själv en kostym från SIR skrädderi som jag tror enbart sysslar med så kallat "made to measure"-hantverk. Är nöjd och plånboken likaså.

Bob90
2016-12-28, 17:32
Lite inspriation:


Tycker Arnold har lyckats rätt bra genom tiderna.

ondekrulon
2016-12-29, 00:12
Tycker Arnold har lyckats rätt bra genom tiderna.
Ja, dom har nog inte samma skräddare.

https://maksmenswear.com/wp-content/uploads/2015/09/ronnie-and-arnold.png

skattefusk
2016-12-29, 01:04
Finns rätt många med Vformad kropp. undrar varför det finns så få kläder anpassat efter det

Bruce Banner
2016-12-29, 08:29
Kör på Suitsupply och hitta en bra ändringsskräddare.

Mer prisvärt än så blir det inte.

MVH
/Bruce

R0B
2016-12-29, 23:44
Blev att jag gick in på Room 1006 på emporia. Fick med mig en Corneliani Kostym i någon sorts blå variant, och en skjorta från Pal Zileri samt en slips från Lavin. Gick på strax under 7k med 40% rabatt.
Mycket bra service och en blixtsnabb skräddare ger butiken full pott från mig.

Imorgon hoppas jag kunna landa ett par schyssta bruna skor och matchande skärp, kul att utöka sin garderob lite grann. Lämpligt nu när fler och fler av gamla vänner börja gifta sig också.

Bob90
2016-12-30, 00:13
Blev att jag gick in på Room 1006 på emporia. Fick med mig en Corneliani Kostym i någon sorts blå variant, och en skjorta från Pal Zileri samt en slips från Lavin. Gick på strax under 7k med 40% rabatt.
Mycket bra service och en blixtsnabb skräddare ger butiken full pott från mig.

Imorgon hoppas jag kunna landa ett par schyssta bruna skor och matchande skärp, kul att utöka sin garderob lite grann. Lämpligt nu när fler och fler av gamla vänner börja gifta sig också.

Wow. Jag gick in på ströms och kände på en corneliani, han sa att jag kunde få KAVAJEN för typ 17000:- om jag inte minns fel :laugh:

Kanske bara ville skrämma iväg mig från den fina affären :em::d

tht716
2016-12-30, 00:59
Imorgon hoppas jag kunna landa ett par schyssta bruna skor.

Skulle rekommendera svarta oxfordskor med tåhätta till kostymen :)

R0B
2016-12-30, 08:35
Wow. Jag gick in på ströms och kände på en corneliani, han sa att jag kunde få KAVAJEN för typ 17000:- om jag inte minns fel

Kanske bara ville skrämma iväg mig från den fina affären :em::d

Låter onekligen lite väl mastigt för bara en kavaj men ska man vara fin osv :Virro

Skulle rekommendera svarta oxfordskor med tåhätta till kostymen :)

Nja, jag har ett par svarta redan och vill som sagt utöka lite här hemma, jag tror brunt kommer se bra ut, sticka ut lite men inte på ett dåligt sätt. Hoppas jag i alla fall :)

Bob90
2016-12-30, 09:49
Låter onekligen lite väl mastigt för bara en kavaj men ska man vara fin osv :Virro



Nja, jag har ett par svarta redan och vill som sagt utöka lite här hemma, jag tror brunt kommer se bra ut, sticka ut lite men inte på ett dåligt sätt. Hoppas jag i alla fall :)

Haha ja, det fanns inte en chans att jag skulle lägga ner så mycket pengar på en kavaj med min nuvarande ekonomi i alla fall.
Men jäklar vad den var fin :d

Det finns ju en oskriven regel att bruna skor används när det är ljust ute och sedan är det svarta skor som gäller. Bruna skor är också lite mer casual än svarta skor. Sedan så är det lite kutym att matcha skor med livremmen. Behöver ju inte vara exakt samma färg och "yta", men skulle nog passa mig att gå för långt ifrån, bruna skor och svart bälte är en liten vågad combo.