handdator

Visa fullständig version : Nojig över proteinintag


strango
2016-12-27, 01:02
Hej!

Jag ska göra detta kort. Jag har tränat ett pr år nu och tycker det är jättekul. Problemet är bara att nojan över mitt proteinintag är stort.
I dagsläget väger jag 100 kg, vilket betyder att jag bör få i mig ca 200 gram protein.

Min fråga är egentligen bara vad händer dom dagarna jag inte kommer upp i dom mängderna?

EnergiÖverskott
2016-12-27, 06:18
Ingenting som spelar någon roll.

Se det över en längre mätperiod än över ett dygn. Det är till exempel mer stimulerande för proteinsyntesen att träna och skita i att äta jämfört med att äta mycket protein och skita i att träna men, ser du det över ett längre perspektiv är det självklart bäst att både träna och äta vettigt.

Så, inget händer om du äter mindre protein någon dag här och där.

AlexGBG
2016-12-27, 06:36
Ingenting som spelar någon roll.

Se det över en längre mätperiod än över ett dygn. Det är till exempel mer stimulerande för proteinsyntesen att träna och skita i att äta jämfört med att äta mycket protein och skita i att träna men, ser du det över ett längre perspektiv är det självklart bäst att både träna och äta vettigt.

Så, inget händer om du äter mindre protein någon dag här och där.

Dock, tränar du och inte äter så är väl proteinnedbrytningen större än proteinuppbyggningen, och du hamnar på ett negativt resultat...

Sverker
2016-12-27, 07:49
Fast jag kan inte se att någon skulle tappa muskelmassa. Till det krävs svält. Antingen för att det inte finns mat eller för att man misshandlar sig själv.


Titta igenom din kost så ser du säkert att ditt proteinintag ligger bra.

King Grub
2016-12-27, 08:03
Du kanske ökar 0,1 gram muskelprotein mindre den dagen än om du ätit mer protein.

Gober
2016-12-27, 08:42
Du kanske ökar 0,1 gram muskelprotein mindre den dagen än om du ätit mer protein.

Alltså tillräckligt för att de som nojjar kommer fortsätta nojja ;)

King Grub
2016-12-27, 08:52
Tja, en tiondel av dagens ökning borta blir en del på ett år. :p

Rahf
2016-12-27, 08:56
Om den trenden fortsätter varje dag. Men slår man ut denna enstaka gång så är det en fis i rymden.

demode85
2016-12-27, 13:35
Tja, en tiondel av dagens ökning borta blir en del på ett år. :p

Många bäckar små passar gott i sammanhanget :)

Ola Wallengren
2016-12-27, 15:30
Hej!
Min fråga är egentligen bara vad händer dom dagarna jag inte kommer upp i dom mängderna?

Vilka mängder blir det då?

20, 40, 60, 80, 120, 160g?

Äter du "vanlig mat" ungefär efter ditt energibehov blir det kanske 120-140g, vilket inte är så illa. 0.3g/kg per måltid ungefär.

kaspen
2016-12-27, 15:46
Många bäckar små passar gott i sammanhanget :)

Absolut. Det är lätt att skratta bort sånt här, men samtliga dessa "obetydliga" skillnader blir betydande över tid.

Självklart ska man inte bryta ihop över nåt så obetydligt som en missad måltid, men man ska heller inte ha inställningen att det är helt oviktigt och att man därmed kan fortsätta missköta kosten då den inte spelar nån roll.

AlexGBG
2016-12-28, 06:14
Absolut. Det är lätt att skratta bort sånt här, men samtliga dessa "obetydliga" skillnader blir betydande över tid.

Självklart ska man inte bryta ihop över nåt så obetydligt som en missad måltid, men man ska heller inte ha inställningen att det är helt oviktigt och att man därmed kan fortsätta missköta kosten då den inte spelar nån roll.

Speciellt när det är protein, annan mat, sömn, vitaminer/mineraler, återhämtning och så vidare som man får räkna ihop så blir det förmodligen en del för dom flesta =)

paropirat
2016-12-28, 09:46
När det gäller kosten så bryr jag mig bara om energibalansen. Den kontrollerar jag genom att väga mig ca en gång i veckan för att få en uppfattning om vilken nivå jag kan ligga på.

Jag tycker det mentala i att inte behöva bry sig så mycket överväger de fördelar som det kan ge att räkna på proteinet. Min träning går alltid sämre när jag försöker optimera kosten för då tappar jag fokus och tycker allt blir tråkigare.