handdator

Visa fullständig version : Är detta normalt/OK?


Mr Eks
2016-12-25, 15:54
Hej

Igår var det julafton och det firades även här. Först fick vi en present var, och sedan ställde personalen fram chokladgodis av olika slag i en slags korg, t ex Dumle Snickers Mars Fazermint Geischa osv osv.... *drool*

Så fort detta är framställt springer en 48-årig man fram till skålen med chokladen, och börjar ta precis alla godisar av två-tre sorter. Han gräver och gräver frenetiskt, verkligen som besatt :smash:, och slutar inte gräva förrns han fått tag på ALLA av sina favoritsorter. Han proppade sina fickor helt fulla med sina favoritsmaker och gick sedan och satte sig och kolla på TV.

Jag fattar att det inte är normalt för vuxna människor att få gratis choklad på detta viset, men under dessa premisserna, alltså om ett gäng vuxna människor får dela på choklad bitar, är det då OK/normalt att göra som den här snubben gjorde? Jag har svårt att avgöra om beteenden är OK eller inte!! Jag har hört "dela broderligt" men har också hört "först till kvarn" och jag vet inte vilket som stämmer i det här fallet......

Jag vågade inte säga till honom för sist när jag sa åt honom något, när han eldade i eldstaden så att det blev 32,8 grader i samlingsrummet/TV rummet, så hotade han med att köra upp en glödgad eldgaffel i röven på mig. Jag vet inte om han menade allvar eller inte men han har suttit i fängelse många gånger så jag vill inte riskera ngt.



Är det OK att roffa åt sig på detta viset? :confused:

en stor stark
2016-12-25, 16:06
Svårt att avgöra helt utan att veta situationen men jag skulle nog säga att det är lite sunt förnuft som gäller. Vilket i detta fall är att man tar måttligt och också låter andra få en chans att smaka av dessa godissorter ;). Så jag skulle nog inte säga att det är okej :P

King Grub
2016-12-25, 16:20
Störst går först.

r3mpuh
2016-12-25, 16:21
Störst går först.
Detta.^

Du sitter på behandlingshem eller dylikt, vad förväntar du dig?
Själv satt jag på Hornö (http://www.stat-inst.se/var-verksamhet/missbruksvard/vara-lvm-hem/horno/), intaget ftw: Bäst krubb.

ApexProcyon
2016-12-25, 16:55
Enligt din beskrivning så kan det också vara värt att notera vilken hans favoritgodis är och akta sig för att råka äta den om det finns någon kvar i skålen.

Angel
2016-12-25, 17:02
Sitter du på någon psykavdelning eller var är du?

Mr Eks
2016-12-25, 17:06
Störst går först. Så det skulle vara OK om någon som är 30 kg tyngre än du snodde din glass och dina ägg när du var på väg hem från affären för att den som tar dina grejer är större och starkare än du? Eller om en stor tung tjockis knuffar bort dig från din crosstrainer och inte låter dig träna färdigt??

King Grub varför är du så känslokall...

Detta.^

Du sitter på behandlingshem eller dylikt, vad förväntar du dig?
Själv satt jag på Hornö (http://www.stat-inst.se/var-verksamhet/missbruksvard/vara-lvm-hem/horno/), intaget ftw: Bäst krubb. När satt du där? Jag har aldrig haft ett missbruk så men många jag känner har ju varit där såklart!!

Sitter du på någon psykavdelning eller var är du? Inte exakt nej. Är på ett mkt öppnare ställe nu. Men alla som är här har ngn form av psykisk diagnos så det fungerar ungefär som på psyket

sabenada
2016-12-25, 17:18
Det är såklart inte ok men samtidigt är nog "störst går först" en realitet som du måste förhålla dig till så länge du bor under sådana förhållanden. Om du pratar med personalen så kanske de kan tänka på hur de fördelar ut godis nästa gång men han är antagligen inte lätt att hantera för dem heller så jag skulle inte förvänta mig några radikala förbättringar.

Mr Eks
2016-12-25, 17:20
Det är såklart inte ok men samtidigt är nog "störst går först" en realitet som du måste förhålla dig till så länge du bor under sådana förhållanden. Om du pratar med personalen så kanske de kan tänka på hur de fördelar ut godis nästa gång men han är antagligen inte lätt att hantera för dem heller så jag skulle inte förvänta mig några radikala förbättringar.

Det är nog sant mannen

MEN jag kan ABSOLUT INTE under några som helst omständigheter prata med personalen. Skulle ngn personal råka avslöja vem som pratat med dem så är jag (bokstavligt talat) så gott som död.

timoat
2016-12-25, 17:57
faux pas motherfucker. finns inget värre än guldgrävare. morsan är en cashewgris

baktung
2016-12-25, 18:02
Det där beteendet säger bara att killen tydligt vill markera vem som äger stället och att han gör som han vill med er. På en fängelseavdelning kan jag lova att det aldrig hade skett eftersom övriga interner hade haft tillräckligt hög självbevarelsedrift för att markera tillbaka. Personligen hade jag kanske inte gått på killen på stört om han sprang omkring och tömde godisskålar i någon allvarlig psykos (vilket nästan krävs för att man ska bete sig så efterblivet), men jag hade banne mig skurit halsen av honom vid frukostbordet nästa dag när han minst anade det. Inte minst om jag ändå redan satt inspärrad.

Jag menar det inte bokstavligt, men jag vet att jag verkligen hade hämnats rejält om han hade behandlat mig som en byracka på det sättet. Och jag hade varit mycekt nyfiken på hur Tommy Alexandersson hade reagerat om han såg det. Ett sådant burdust beteendet kan man inte bara tolerera.

King Grub
2016-12-25, 18:05
Så det skulle vara OK om någon som är 30 kg tyngre än du snodde din glass och dina ägg när du var på väg hem från affären för att den som tar dina grejer är större och starkare än du? Eller om en stor tung tjockis knuffar bort dig från din crosstrainer och inte låter dig träna färdigt??

King Grub varför är du så känslokall...

Jag är inte ett dugg känslokall. Jag säger som det är. Man får ta hänsyn till rådande omständigheter. Du befinner dig uppenbarligen inte på ett ställe där samma regler som på en vanlig arbetsplats, t ex, gäller.

Och nej, det du beskriver skulle inte vara okej. Men det är inte jag som befinner mig på ett ställe med en sådan maktstruktur.

xodd
2016-12-25, 18:15
Skulle tippa på att Mr EKS befinner sig bland likasinnade, exkl personalen. Befinner man sig i det sammanhanget är det nog bara att acceptera. Skulle tippa på att det inte finns någon djupare tanke hos förövaren än att han ville ha godiset som han va sugen på.

Hade det varit i ett normalt sammanhang med folk som förstår sociala koder och uppförande skulle det inte vara okej.

1x0
2016-12-25, 18:28
Jag vågade inte säga till honom för sist när jag sa åt honom något, när han eldade i eldstaden så att det blev 32,8 grader i samlingsrummet/TV rummet, så hotade han med att köra upp en glödgad eldgaffel i röven på mig. Jag vet inte om han menade allvar eller inte men han har suttit i fängelse många gånger så jag vill inte riskera ngt.
Hahahah roligaste jag läst på ett bra tag! Tack.

Gerdler
2016-12-25, 19:06
Är det normalt? NEJ!

Är det OK? Nej, man kan kräva mer av normalt fungerande människor.

Är det värt att göra något åt? Nej, det är godis vi har att göra med och det är viktigare att inte ha tankarna på att "när som helst kan jag bli jagad av en gubbe med en glödgad eldgaffel".

Ät nån annan godis, eller strunta i godiset. Fokusera på vad du kan göra för dig själv.

Det kanske är en lärdom. Dels så får du i den här tråden bekräftat att det inte är allmänt accepterat beteende att göra som han gör. Dels får du träning i att behärska dig och låta honom hållas.

Sen vill jag påpeka att det som är normalt är kanske någon kompromiss mellan dela broderligt, först till kvarn och hångast får mest... Det beror på kontexten också. Det är inte så att vi som kanske låtsar att vi är normalt funtade är så mycket bättre på sånt här, det är ganska bökigt ofta, men vi finner strategier för att inte verka hånga men ändå få mycket av det goda.

dmoller
2016-12-25, 19:19
nej

Baskagge
2016-12-25, 21:54
Inte okej. Jag hade smugit fram till honom vid tv-soffan, lagt handen på hans axel och med sagt till honom med låg röst så att bara han hör: Jag såg att du roffade åt dig av min favoritchoklad, behåll du den, men du ska veta att jag har mördat för mindre.

UCPthread
2016-12-26, 00:27
Typisk Svenskt smågangsterbeteende..

skicka hom till Moskva, ocH Vory V Zakone, skulle reda ut problemet (dvs nämnd idiot ) på rekordtid...100 PROC GARANTERAT.

Mats J
2016-12-26, 12:37
Självklart är det inte ett ok beteende, det visar ju på någon störning, skulle gissa på bla asberger, så han saknar de sociala koderna helt enkelt, i hans värld gör han inge fel. I värsta fall är han medveten om det men skiter i det och bara tar vad han vill ha, men tror inte det är ett sådant "hem" du är på.

Diomedea exulans
2016-12-26, 14:03
Det är inte okej, men det är inte så farligt så att man borde göra något åt det, speciellt inte med tanke på att det verkar vara en farlig galning.