handdator

Visa fullständig version : Hemmagym: Skivstång vs. hantlar?


Nyland
2016-12-24, 07:09
Jag är på besök hos farsan över jul och nyår och han vill få till ett hemmagym. Min första tanke var självklart en skivstång och en enkel ställning + bänk. Tyvärr verkar det inte gå att få tag en ställning. Det andra alternativet är ett par hantlar istället, så att man klarar sig utan en ställning.

Jag har alltid kört med skivstång men mitt intryck av hantlar är att de fungerar bra upp till en viss gräns, men när man börjar komma upp i höga vikter blir det jobbigt att få dem i position (t.ex. i bröstpress). Jag tror dock inte farsan kommer upp i några speciellt höga vikter så det borde inte vara ett problem (:d). Benträning blir också svårare men bulgarian split squats verkar vara en bra övning.

http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/DBSingleLegSplitSquat.html

Så vad tror ni, fungerar det lika bra med ett par hantlar som med en skivstång under dessa förutsättningar?

robbob
2016-12-24, 08:10
Ja! Hantlar har begränsningar men även fördelar. Hantlar tar ingen plats och är billiga. Ska man starta ett hemma gym är min erfarenhet att det är bäst att starta med hantlar och kroppsvikt. Visar det sig senare att "behov" finns av skivstång och ställning kan man skaffa det senare när man vet att hemma träningen blir av. Fast man kommer längre än man tror men hantlar.

I2815
2016-12-24, 08:29
Som någon med billiga (men funktionella) hantlar och en skivstång utan ställning hemma så kan jag säga att skivstången nästan uteslutande används till armträning och höga repetitioner på rumänska marklyft. Ingenting jag inte kan göra med hantlar alltså och i efterhand hade jag nog spenderat de extra hundralapparna på 4 st 5 kg-plattor till för att göra hantlarna så tunga som de kan vara.

Benträning = Utfall med hantlar, rumänska marklyft med hantlar, goblet squats med hantlar och superseta varje övning med kroppsviktsknäböj så har benen att göra länge.

Nyland
2016-12-29, 04:49
Tack för svaren, speciellt angående benträning. Vi köpte en bänk och ett par hantlar med totalt 25kg vikter, det lär räcka ett tag för honom. Vi har även ett bra ställe för chins så det känns helt ok för underhållsträning på semestern om inte annat.

DenverBroncos
2016-12-29, 12:30
Som någon med billiga (men funktionella) hantlar och en skivstång utan ställning hemma så kan jag säga att skivstången nästan uteslutande används till armträning och höga repetitioner på rumänska marklyft. Ingenting jag inte kan göra med hantlar alltså och i efterhand hade jag nog spenderat de extra hundralapparna på 4 st 5 kg-plattor till för att göra hantlarna så tunga som de kan vara.

Benträning = Utfall med hantlar, rumänska marklyft med hantlar, goblet squats med hantlar och superseta varje övning med kroppsviktsknäböj så har benen att göra länge.

Hur tränar ni bröst utan bänk?

Peter.B
2016-12-29, 13:15
Hur tränar ni bröst utan bänk?

Borde gå bra med olika armhävningsvarianter, archer push ups, enarmsarmhävningar och liknande borde man kunna komma en bra bit på.

panzerpig
2016-12-29, 17:16
Hur tränar ni bröst utan bänk?

Liggande floorpress med en hantel funkar bra. Vik några handdukar och ligg på så blir det större ROM.
Plus som sagt, finns mängder med armhävningsvarianter!