handdator

Visa fullständig version : JVM Ishockey -16/17


HMS Laestander
2016-12-23, 19:13
JVM i ishockey spelas, som vanligt, mellan 26/12 och den 5/1. I år är Kanada arrangör av evenemanget, vilket förutom mindre rinkar brukar innebära en hel del favorisering av värdnationen.

För mig är det solklart årets absoluta höjdpunkt, det slår högre än alla andra idrottsliga evenemang och har blivit en i det närmsta religiös upplevelse. Roligt nog har också just turneringen i sig fått ett enormt uppsving sedan jag började följa den redan år 2007.

Under tiden har vi hunnit avverka bland annat ett JVM i Sverige, ett i Finland, ett i Ryssland och en hel del turneringar på andra sidan pölen. Charmen ligger i den fartfyllda och orädda ishockeyn som bäddar för sevärdheter främst via offensiva kvaliteter men där man också kan skymta riktiga stjärnor växa fram.

Sverige plockade senast guld 2012 i just Kanada när man övertidsslog Ryssland med 1-0 i en oerhört spännande final. De två senaste åren har man tyvärr inte nått upp i guldnivå, men har ändock spelat för medaljer nästan samtliga turneringar, där man bla plockat silver på hemmais.

Sverige har lottats in i en rätt okej grupp:

Grupp A:

Sverige
Danmark
Finland
Tjeckien
Schweiz

Grupp B:

Ryssland
Slovakien
Lettland
USA
Kanada

Svenska spelschemat ser ut såhär:

26/12 19:00 Sverige - Danmark
28/12 23:00 Schweiz - Sverige
29/12 23:30 Finland - Sverige
31/12 19:00 Sverige - Tjeckien

Eventuell kvartsfinal 2/1, semifinal 4/1 och final/bronsmatch 5/1.

De svenska träningsmatcherna som spelas på de mindre rinkarna på andra sidan pölen har båda vunnits, genom 4-3 mot Slovakien och nu inatt 4-0 mot Ryssland. Vi har en spännande blandning juniorer och Montén vid rodret har föredragit rollspelare före att plocka in någon som kanske egentligen är skickligare. Yngst i laget (som fastställs på Juldagen) är Rasmus Dahlin som huserar i Frölunda till vardags, och fixstjärnan får väl sägas vara Nylander (som blev bryskt söndertacklad i inledningen av förra årets upplaga JVM). Maxåldern är 20, och eftersom det är den enda riktigt stora turneringen för juniorlandslagen så finns nästintill alltid de allra bästa med i respektive lands trupper.

Är det någon mer än jag som följer denna fantastiska turnering, och vad tror ni om årets upplaga? Tar sig Sverige hela vägen? Plockar Kanada guldet inför hemmapubliken?

Det enda som är säkert är att det blir en sjuhelvetes resa, och jag lovar att det inte är något man vill missa.

kwVjfWnxzjc

Gerdler
2016-12-23, 22:10
Älskar JVM, men har i år rejält dålig koll på vilka som är med och så, får ta och sätta mig in i det så småningom.

An Iron Soul
2016-12-23, 22:20
Kanada möter USA i final och vinner med 4-1
Sverige tar sig till kvartsfinal (lätt grupp) men blir utslagna tidigt. Svagt lag, av det jag lilla jag sett/hört på förhand.

Magnus N
2016-12-26, 21:26
Avfärdade Danmark med enkelhet iaf

HMS Laestander
2016-12-26, 22:07
Stabil start - kul att få igång såväl Dahlin som Eriksson Ek och Nylander som bjöd på matchens delikatess till sitt 1-0.

Känns som att turneringen startar på riktigt inatt med Ryssland-Kanada dock. 02.00, någon fler som sitter uppe och väntar in den? :)

An Iron Soul
2016-12-26, 23:35
Stabil start - kul att få igång såväl Dahlin som Eriksson Ek och Nylander som bjöd på matchens delikatess till sitt 1-0.

Känns som att turneringen startar på riktigt inatt med Ryssland-Kanada dock. 02.00, någon fler som sitter uppe och väntar in den? :)

Jag sätter larmet. Håller liv i tråden och bumpar tråden mellan perioderna? :) *popcorn*

HMS Laestander
2016-12-27, 00:32
Jag sätter larmet. Håller liv i tråden och bumpar tråden mellan perioderna? :) *popcorn*

Absolut! Har potential att bli en riktigt mäktig match, hoppas båda lagen bjuder upp ordentligt!

An Iron Soul
2016-12-27, 01:23
Synd för finland att börja turneringen med en förlust.
Jag hann bara se 10 min av 3:e perioden. Såg ut som en typisk x match. Inget bra spel av det lilla jag såg.

Bra kvalité på TSN kommentatorer. Vilken skillnad mellan Cmore experterna.

HMS Laestander
2016-12-27, 01:53
Tycker Tjeckien var klart styrande i en, till stora delar, dålig match och resultatet rättvist.

Tycker också det är helt värdelöst att vi har CMORE-sändning på JVM istället för som vanlig SVT. Har oerhört svårt för Sanny Lindströms gnälliga stämma och i mångt och mycket dåliga analyser. Då hör jag hellre Chris pladdra på med klyschor höger och vänster samtidigt som han får ifyll av Micke Renberg.

2012 års "JOHAN LARSSON"-onani hoppas jag vi får uppleva med någon annan i år. Klassiska citat när Renberg hyllar Larsson samtidigt som han åker och byter i princip. Rena, fina skär.

An Iron Soul
2016-12-27, 02:04
Håller tummarna för ryssland. Hade suttit fint med en vinst.

HMS Laestander
2016-12-27, 02:12
Ojdå.

An Iron Soul
2016-12-27, 02:42
1-1 efter första perioden ska ryssland vara nöjda med.
Jag tror att dom har goda möjligheter att jobba sig in i matchen.
Även om det är Kanadas period helt och hållet.
Spela mer fysiskt på kanadas backar.
Ryssland lyckades också döda ett pp.

Kanadas spelare är riktigt pucksäkra och vinner ofta tillbaka pucken i ryssarnas zon.

HMS Laestander
2016-12-27, 03:13
Enig i din analys.

Ryssland är dock tunga när de får fart i deras forecheck.

Eftersöker mer känslor och fysiskt spel. Än så länge är Jost den stora behållningen.

An Iron Soul
2016-12-27, 03:40
Jag har svårt att se ryssland ska kunna vända den här matchen.
Dom har inte fått något riktigt anfall eller pp. Det känns osäkert ut när dom ska göra ett uppspel eller vända med pucken från egen zon.

"Nä inte jag gör det du" så vips blir dom av med pucken.

HMS Laestander
2016-12-27, 03:57
Jag håller med, vet ej ifall du såg inför-matchen mot Ryssland natten till 23/12 där Sverige vann med 4-0, men det är helt klart samma känsla på det ryska laget idag som då. Nu har iochförsig Samsonov gjort en helt okej match idag och man blixtrar till i sin forecheck på ett annat sätt, men det är långt ifrån bra.

HMS Laestander
2016-12-27, 03:59
Spiken i kistan? 4-1.

An Iron Soul
2016-12-27, 04:02
Tänkte just säga de.. om inte ryssland gör mål i sitt pp nu stänger jag av och sover några timmar sen är de på't igen med hockey..

HMS Laestander
2016-12-27, 04:05
Än finns det hopp för the ruski comrades.

An Iron Soul
2016-12-27, 04:05
Å fan.. mål. Dom kanske snyggar till siffrorna men inte mer. Det är min känsla. Eller plocka målvakten tidigt så kanske det finns en chans att hämta upp 2 mål

HMS Laestander
2016-12-27, 04:11
Spiken i kistan 2.0, 5-2 oerhört lätt och rappt i PP.

WHITEFOLKS
2016-12-27, 04:11
De hittar ju utvisningar domarna iaf xd

An Iron Soul
2016-12-27, 04:13
Jag missade den roughing utvisningen helt.

Nu stänger jag av så spännande är inte en gruppspelsmatch

An Iron Soul
2016-12-27, 04:15
5-3 junior hockey.. det är bara fram och tillbaka. Ingen direkt tanke på att spela av en match lol

rooz
2016-12-27, 08:42
Sverige gick på halvfart,särskilt topplinorna.

Ryssland såg tafatta ut i egen zon, och straffades för sina misstag.

HMS Laestander
2016-12-27, 17:25
Ja, Ryssland såg ut att ha samma problem som emot oss i sista träningsmatchen. Segt försvarsspel, halvrackigt målvaktsspel och ingen vidare team spirit. Känns inte som att det finns någon riktig fixstjärna som kan kliva fram och fixa det heller, men det växer säkert fram mer och mer under turneringens gång. Tror dock absolut inte man tar sig förbi en semifinal, och då ska man gärna sluta 4:a i gruppen för att undvika endera Sverige eller Finland i en kvart.

Dagens matcher bör vara rätt enkla att förutspå resultaten i:

Schweiz - Tjeckien
Ryssland - Lettland
Finland - Danmark
Slovakien - Kanada

2
1
1
2

Ifall det finns intresse kan vi ju köra en tipstävling för varje runda. :)

An Iron Soul
2016-12-27, 21:15
Schweiz leder med 3-2 över Tjeckien.
Jag har inte sett matchen. Återstår ca 5 min kvar av matchen. Skräll och vinn! :)
(Schweiz/Slovakien/Tyskland) är länder man bara ska köra över men det går inte att komma ifrån att även dom länderna börjar komma ikapp allt mer.

HMS Laestander
2016-12-27, 21:49
Menar såklart att Ryssland gärna ska sluta 1:a eller 2:a i deras grupp och inte på fjärdeplats. *screwy*

Kul att Schweiz plockade en extrapoäng idag på Tjeckien. Inte sett något av matchen alls så kan inte uttala mig vidare. Ganska svala matcher hela högen idag. Blir nog att slökolla SVK-CAN iallafall.

svenbanan
2016-12-27, 23:10
Jag har typ inte orkat kolla på hockey sedan nittiotalet. JVM och OS är det enda jag kollar. Kanske nån enstaka match i VM eller Stanley Cup.

Missade tyvärr inledningsmatchen mot Danmark i detta JVM, men ska skärpa mig framöver. Det brukar vara riktigt sevärt.

An Iron Soul
2016-12-27, 23:46
Danmark leder med 1-0 mot finland. :D

An Iron Soul
2016-12-28, 01:49
Vilka hjältar!

rooz
2016-12-28, 06:14
Schweiz leder med 3-2 över Tjeckien.
Jag har inte sett matchen. Återstår ca 5 min kvar av matchen. Skräll och vinn! :)
(Schweiz/Slovakien/Tyskland) är länder man bara ska köra över men det går inte att komma ifrån att även dom länderna börjar komma ikapp allt mer.

Nja. Schweiz har en bättre inhemsk ligan än Tjeckien, producerar minst lika mycket top-end spelare som Tjeckien senaste 5 åren. Och i JVM har Tjeckien knappast varit bättre.

HMS Laestander
2016-12-28, 17:54
Håller med och vet inte om jag vill benämna det som skräll att Schweiz slår Tjeckien. Det är lite av ett skifte de två nationerna emellan där Schweiz går framåt och Tjeckien går lite bakåt - även på seniornivå. Som rooz skriver är den Schweiziska ligan också ett par nivåer bättre än den Tjeckiska motparten.

Igår/Inatt:

Kanada avfärdade enkelt Slovakien inatt med 5-0, Danmark slog som bekant Finland med 3-2, Ryssland körde över Lettland 9-1 (och tog time vid ställningen 7-1 i fem mot tre-spel i sista perioden) och Schweiz OT-slog Tjeckien.

Idag då:

Schweiz - Sverige
Slovakien - USA

2
2

HMS Laestander
2016-12-29, 04:09
Tycker ändå det är bra att vi får kämpa lite för en seger såpass tidigt i turneringen som vi fick. Vi visar tålamod och stressar oss inte in i Schweiz fällor. Bra skytte och helt okej anfallsspel genom matchen. Kylington känns dock som han har en väldans hybris, spela enkelt så blir det oftast bäst.

USA avfärdade med enkelhet Slovakien som jag förstått det..

Blir ju spännande imorgon:

Vinner vi mot Finland samtidigt som Schweiz slår Danmark så är det kval som gäller för sisu, om jag har fattat det rätt?

rooz
2016-12-29, 20:01
Kylington borde spela mindre överlag, han gör inget konstruktivt alls. Han kan inte skjuta, eller passa.

Schweiz överlevde sålänge deras PP-line rullade, sen var det ridå. Swe borde gjort minst 6 mål med alla chanser. Dahlin bör spela mer, och i PP.

Ser fram emot USA-Ryssland

Gerdler
2016-12-29, 20:18
Förstår inte heller riktigt varför man ger så lite tid till Dahlin, han är ju rätt solid hemåt bortsett från nån mindre miss i natt, och en av de mest inspirerade spelarna framåt. Det är ju dessutom i gruppspelet man kan testa honom. Väl i final mot Kanada så kan man inte gärna ge mer speltid en spelare som man inte sett om han håller en hel match än.

Vet inte om jag håller helt med om att Kylington inte gör något konstruktivt. Tycker dock att han inte varit en av de bättre direkt.

HMS Laestander
2016-12-29, 21:03
Kylington o Bernhart är väl de två för vilka speltiden ska begränsas i mitt tycke. Båda slår iväg puckar helt i onödan, Kylington skjuter när han ska passa och passar när han ska skjuta, han är väldigt tvärtom och osynkad. Blir svårt att spela med. Bernhart är helt enkelt för förstörd av oss (DIF) för att kunna spela konstruktivt.

Tror att Dahlin får mindre mängd istid för att han är så ung. Inte för att jag förstår varför det skulle spela någon roll, men tror att det är där det ligger inledningsvis. Sen tror jag att han ju längre turneringen lider kommer få lyfta mer och mer tid, och man såg ju exempelvis igår när vi behövde komma framåt i banan att han fick spela mer och mer och mer ju länge matchen led. Var inne mycket fler byten i tredje perioden och mot slutet av matchen än han var inledningsvis.

Stort plus för Lias igår, bra bössa av Carlsson och skönt lir av Eriksson-Ek/Grundström/Nylander (även om den sista blev rätt ordentligt bortplockad av schweiziska storbacken). Blir kul att se hur det ter sig ikväll, Finland slåss ju fan för livet.

Stompa
2016-12-29, 21:11
Har svårt att se oss finnar ge er en match ikväll, har varit jävligt cringe att se oss spela de två första matcherna. Killarna ser supernervösa och stela ut och ska vi ha en chans att slå er traditionellt så brukar vi ha haft lite vind i seglen innan vi ställts mot Sverigespöket. Hoppet står väl lite till att våra derbyn ändå kan sluta lite hur som helst.

An Iron Soul
2016-12-29, 21:13
Vilket snyggt 2-2 mål av Danmark! Fantastiskt.

An Iron Soul
2016-12-29, 21:26
Ännu snyggare 3-2 mål! Grattis Danmark. :)

HMS Laestander
2016-12-30, 00:18
Inte orolig efter första.

Ser däremot gärna en mer enhetlig forecheck, gärna också lite rakare spel mot den finska keepern som darrat inledningsvis i turneringen. Måste också bättra på vårt BP under turneringen för det är i dagsläget för svagt.

Stompa
2016-12-30, 00:20
Still anyones game. 1:a lite fördel Finland men kan lika gärna vara helt tvärtom vid nästa nedsläpp.

Båda lagen måste dock bättre på allt om man ska ha en chans mot USA och Kanada.

Gerdler
2016-12-30, 00:24
Kul om Finland kommer igång lite, trist att det ska behöva vara mot Sverige.

HMS Laestander
2016-12-30, 01:03
Finland neutraliserar oss hyfsat, men vi är minst lika bra på att göra detsamma. Saknar fortfarande intensiteten i vår forecheck. Ruskigt bra box i 3mot5.

An Iron Soul
2016-12-30, 01:07
Riktigt dålig hockeymatch.


Off topic: ryssland har jag sett spela men har inte fått något riktigt grepp om hur dom står sig.
Som jag skrev i mitt första inlägg tror jag stenhårt på usa Kanada i final.

Sverige/finland/ryssland är inte i närheten av deras nivå. Men jag hoppas innerligt att jag har fel.

Möter Danmark ryssland i en kvartsfinal tror jag det kan bli en jämn match helt ärligt.

HMS Laestander
2016-12-30, 01:20
Helt jävla utspelade. Vilken delikatess!!!

An Iron Soul
2016-12-30, 01:20
Snyggt mål
Första tänkte jag "varför dribblar du på offensiva blå jävla sopa" men vilket klapp klapp! :D

Äntligen kanske det blir lite kamp nu när finland måste vända.

HMS Laestander
2016-12-30, 01:51
Hare jättebra Finland. Hejdå!

Stompa
2016-12-30, 02:01
Japp blir att hoppas på Danmark!

Hehe trollar Nylander med klyschsvaren i intervjun eller är han redan så torr?

HMS Laestander
2016-12-30, 02:05
Jag tror faktiskt redan att han är så torr. Han har låtit så i media nästan i alla intervjuer.

HMS Laestander
2016-12-30, 02:14
Fortfarande i extas över 2-1. Det är så smutsigt så det finns inte.

Man kan snabbt och smidigt läsa på Nylanders läppar där, innan han slår ut pucken till Grundström på blå att han vänligt frågar finnarna om vad de ska ha på sina korvar. Ungefär samtidigt som Nylander får pucken igen har den finske keepern kommit på vad han vill ha, "Jag tar gärna ketchup och senap på min". Därefter när Nylander drar nästa fint är väl samtidigt som keepern fattar att det fanns aldrig nån jävla korv - och då är det redan alldeles för sent. Jobbigt läge.

Gerdler
2016-12-30, 13:04
Som jag skrev i mitt första inlägg tror jag stenhårt på usa Kanada i final.

Sverige/finland/ryssland är inte i närheten av deras nivå. Men jag hoppas innerligt att jag har fel.

Möter Danmark ryssland i en kvartsfinal tror jag det kan bli en jämn match helt ärligt.
Finland är ju kassa i år, Ryssarna växer ofta så fort det blir utslagsmatcher, vi har sett det förr att de tagit sig till final och till och med vunnit efter att ha varit uträknade i gruppspelet som de ofta underpresterar i.
Sverige är dock en gåta iom att man inte utsatts för något riktigt test än. När vi spelat bra har det sett riktigt bra ut, dock mot motståndare av låg/medelhög klass. De tillfällena har dock varit få och med stora mellanrum, men å andra sidan har det inte behövts mer. Varför tömma ut sig? Jag tror där finns kapacitet över. Och nu får vi i den bästa av alla världar en hyfsat enkel kvart också.

Mike Hunt
2016-12-30, 14:21
Kylington har verkligen inte tänket och huvudet för att få ut den fulla potentialen av sin talang. Synd, men nu får Montén faktiskt steppa upp och ge honom mycket mindre istid.

TIMPA
2016-12-30, 14:22
Kylington har verkligen inte tänket och huvudet för att få ut den fulla potentialen av sin talang. Synd, men nu får Montén faktiskt steppa upp och ge honom mycket mindre istid.

Plocka istid av Kylington, till fördel för Dahlin må en tycka.

HMS Laestander
2016-12-30, 16:45
Finland är ju kassa i år, Ryssarna växer ofta så fort det blir utslagsmatcher, vi har sett det förr att de tagit sig till final och till och med vunnit efter att ha varit uträknade i gruppspelet som de ofta underpresterar i.
Sverige är dock en gåta iom att man inte utsatts för något riktigt test än. När vi spelat bra har det sett riktigt bra ut, dock mot motståndare av låg/medelhög klass. De tillfällena har dock varit få och med stora mellanrum, men å andra sidan har det inte behövts mer. Varför tömma ut sig? Jag tror där finns kapacitet över. Och nu får vi i den bästa av alla världar en hyfsat enkel kvart också.
Håller med till fullo. Min känsla är att det finns enorm kapacitet i vår trupp, och min förhoppning är att man inte går fullt nu - vilket jag har svårt att tro att man gör.

Jag tror vi kommer se ett mycket starkare Juniorkronorna så fort slutspelet drar igång, det är trots allt då vi ska vara som bäst.
Kylington har verkligen inte tänket och huvudet för att få ut den fulla potentialen av sin talang. Synd, men nu får Montén faktiskt steppa upp och ge honom mycket mindre istid.

Plocka istid av Kylington, till fördel för Dahlin må en tycka.
Tycker både Kylington och Bernhart ska kapas tid ifrån. Blir nog så när matcherna börjar betyda mer också.

Synd, för Kylington har kapaciteten men som sagt inte huvudet eller smartsen för att göra något av det. Han slår bort puckar när han kan hålla i dem, skjuter när han ska passa och dribblar när han ska skjuta.

Stark match av Sandström igår, hoppas vi får se Gustafsson imorgon.

Danmark-Schweiz 23:00 som är direkt avgörande för huruvida Finland har betydelsefull match imorgon.

Mike Hunt
2016-12-30, 17:17
Håller med till fullo. Min känsla är att det finns enorm kapacitet i vår trupp, och min förhoppning är att man inte går fullt nu - vilket jag har svårt att tro att man gör.

Jag tror vi kommer se ett mycket starkare Juniorkronorna så fort slutspelet drar igång, det är trots allt då vi ska vara som bäst.



Tycker både Kylington och Bernhart ska kapas tid ifrån. Blir nog så när matcherna börjar betyda mer också.

Synd, för Kylington har kapaciteten men som sagt inte huvudet eller smartsen för att göra något av det. Han slår bort puckar när han kan hålla i dem, skjuter när han ska passa och dribblar när han ska skjuta.

Stark match av Sandström igår, hoppas vi får se Gustafsson imorgon.

Danmark-Schweiz 23:00 som är direkt avgörande för huruvida Finland har betydelsefull match imorgon.

Håller inte med om bernhardt, stora backar som spelar enkelt har vi ont om både bland herrarna och juniorerna. Bernhardt kommer att behövas om/när vi möter Kanada eller Ryssland.
Att han inte skinit nu i gruppspelet är ju för att vi mött lag där vi varit spelförande.

FinnPower
2016-12-30, 20:53
Det ser ju mörkt ut för Finland i år... De spelare som var mest tongivande i laget ifjol (Laine/Aho/Rantanen) är i NHL nu och grejar på istället.

rooz
2016-12-30, 21:36
Det ser ju mörkt ut för Finland i år... De spelare som var mest tongivande i laget ifjol (Laine/Aho/Rantanen) är i NHL nu och grejar på istället.

Fast spelsystemet som coachen satt var ju helt fel (Som det var i två första matcherna). Och Veini Vehviläinen är inget att hurra över.

Trodde vi kommit överens om att modern hockey bygger på puckinnehav och spelskicklighet, inte Dion Phanuef.

An Iron Soul
2016-12-30, 23:10
Drömstart av Danmark.

HMS Laestander
2016-12-31, 03:35
:laugh: Finland utslaget. :laugh:

rooz
2016-12-31, 07:19
http://www.tsn.ca/finland-fires-head-coach-at-wjc-1.641365

#Meanwhileinsoumi

rooz
2017-01-01, 08:45
SWE-CZE
Stundtals slarvigt, men motståndaren var för svag för att det skulle straffa sig. Kul att Dalhén fick göra tre.

Dahlin däremot, han fick mer tid och han blev bara sämre. Mot kvalificerat borde han max spela 7-10min.

USA-CAN
Keller, White, McAvoy i all ära. Men Jordan Greenway, :hbang:. USA ser ut som starkaste laget just nu. En försvar som verkligen hade koll på pärmarna. Särskilt i 3 mot 5.

CAN? Ingen kliver fram, förutom Dubois som skänkte bort sista chansen att kvittera.

HMS Laestander
2017-01-02, 22:16
Greenway riktigt het mot Kanada. Det blev tyvärr aldrig riktigt match av den, tråkigt nog. USA för heta/Kanada för otända/dåliga(?).

Danmark ganska lätt avfärdade av Ryssland idag. Bristfällig offensiv, oroväckande mot ett Ryssland med mycket svagt försvar. Ser bra ut i egen zon men man tappar puckar fel på banan med rödvita ögon sett. Vet inte heller varför man inte startar Krog i buren?

Sverige-Slovakien efter en period... Det ser ut som att SVK kommer från ett gäng perioder precis i anslutning till den här matchen. Sverige flera, flera, flera klasser bättre än ett Slovakien som lika gärna kan packa ihop och åka hem (inb4 jinx). 20-5 i skott och Slovakien får inga breaks i försvarszon. Kan rinna iväg rejält det här.

Stompa
2017-01-02, 23:31
Hehe vart lite spännande där ett tag

HMS Laestander
2017-01-03, 00:05
Kan man lugnt säga, nästan hjärtat i halsgropen där ett tag. Man såg ridån gå hela vägen ner. Kanske bra att få ett wake-up call dock. Vi får se.

An Iron Soul
2017-01-03, 00:10
Möter Sverige vinnarna mellan Kanada U20 - Tjeckien?
Jag har inte kunnat se någon hockey idag. Har haft fullt upp med annat.

USA tågar på mot Schweiz.

HMS Laestander
2017-01-03, 00:30
Möter Sverige vinnarna mellan Kanada U20 - Tjeckien?
Jag har inte kunnat se någon hockey idag. Har haft fullt upp med annat.

USA tågar på mot Schweiz.

Precis, Sverige är på samma sida som Kanada och Schweiz, medan Ryssland och vinnarna av denna match går i den andra semifinalen. Sverige spelar då nattmatch i semifinalen, och finalen är likaså en nattmatch.

HMS Laestander
2017-01-03, 01:49
Blev rejäl spänning mot slutet ändå, men USA vidare efter 3-2. Håller nog dem som favoriter till guldet när kvarvarande lag bör vara USA, Kanada, Ryssland och Sverige.

HMS Laestander
2017-01-03, 02:08
Jag ponerar nu att Kanada rätt smärtfritt tar sig förbi Tjeckien.

Gissar att turneringen slutar med USA som guldmedaljör, Kanada tar silverpengen, Sverige brons och Ryssland fyra.

Mitt hjärta säger såklart att Sverige tar sig till final, men Kanada.. allt kan hända. De är inte skräckinjagande, men de kan ju mycket väl te sig så att de lyfter sig ett par nivåer för en semifinal samtidigt som vi bajsar på oss lite. Vem vet. :)

Mike Hunt
2017-01-03, 02:39
Jag ponerar nu att Kanada rätt smärtfritt tar sig förbi Tjeckien.

Gissar att turneringen slutar med USA som guldmedaljör, Kanada tar silverpengen, Sverige brons och Ryssland fyra.

Mitt hjärta säger såklart att Sverige tar sig till final, men Kanada.. allt kan hända. De är inte skräckinjagande, men de kan ju mycket väl te sig så att de lyfter sig ett par nivåer för en semifinal samtidigt som vi bajsar på oss lite. Vem vet. :)

Då tippar jag tvärtemot för du har tippat fel hela turneringen. :laugh:
No offence.

Kanada ser för övrigt inte så vassa ut i år, ganska svag målvaktssida som vanligt och backsidan ser ovanligt svag ut bortsett från Chabot.
Skulle inte förvåna mig ett dugg om Tjeckien slår Kanada.

HMS Laestander
2017-01-03, 03:07
Då tippar jag tvärtemot för du har tippat fel hela turneringen. :laugh:
No offence.

Kanada ser för övrigt inte så vassa ut i år, ganska svag målvaktssida som vanligt och backsidan ser ovanligt svag ut bortsett från Chabot.
Skulle inte förvåna mig ett dugg om Tjeckien slår Kanada.

None taken, det är ju sant :smash:

Håller också med angående Kanadas trupp, de var en stor besvikelse i mina ögon mot USA - men tror ändå de hämtar någon dunderprestation mot just oss. Har nästan bara idel dåliga minnen från slutspelsmatcher mot Kanada i just Nordamerika, och lever med stenhård tro på att man aldrig går igenom en turnering helt cleant, varför jag inte skulle bli förvånad om vi torskar en ev semifinal mot Kanada.

HMS Laestander
2017-01-03, 04:23
Chabot oerhört bra. Resten av Kanada.. inte överdrivet bra. De fixar biffen iallafall och vi har Sverige-Kanada samt USA-Ryssland som semifinaler vilket känns fullt rättvist och rimligt.

Mike Hunt
2017-01-03, 04:31
Chabot oerhört bra. Resten av Kanada.. inte överdrivet bra. De fixar biffen iallafall och vi har Sverige-Kanada samt USA-Ryssland som semifinaler vilket känns fullt rättvist och rimligt.

Vilken match han gör chabot! Sanslöst bra. Kanada spelar ändå smart och tröttar ut tjeckerna, de orkade ju knappt åka till båset i andra och tredje perioden.

An Iron Soul
2017-01-04, 19:20
Går och lägger mig tidigare och sätter larmet för att se Sverige - Kanada.
Jag kommer inte hinna titta på USA - Ryssland. Jag behöver några timmars sömn för att orka jobba och träna imorgon.

Jag har fortfarande Kanada - USA i final som jag tippade i mitt första inlägg i tråden. Det här blir det första riktiga testet för Sverige.

Ryssland har spelat dåligt men slutspel är slutspel och där kan allting hända. Men USA har sett starkast ut av alla länder i turneringen tycker jag.

Stompa
2017-01-04, 19:32
Efter att ha sett Kanadas och USAs ganska mediokra kvartar känner jag att båda matcherna är lite 50-50. Kanadaspöket kan komma att bli avgörande. Gäller att komma ut orädda for once och bra prestationer från nyckelspelarna. Nylander tror jag är en spelare som typiskt sett fungerar bättre mot sämre lag men man kan ju hoppas på några pinnar från han också.

HMS Laestander
2017-01-04, 20:03
För Sveriges del kommer det handla mycket om att våga checka och våga spela sitt eget spel. Inte dras in i Kanadas skrämselpropaganda. Håller man Chabot i schack så fixar vi det här.

Ryssland får respass idag, tror det blir typ 5-1 USA eller liknande stora siffror. De har inte haft mycket att säga till om genom turneringen frånsett Danmarksmatchen (vilken dessutom späddes på av en rejäl tavla till 1-0 och en säkerhet för ryssarna).

Bedömer Sverige-Kanada 40/60 och USA-Ryssland 80/20, med ett höjt finger för det kanadensiska spöket - för som lag håller jag oss högre, men har också svårt att se att vi går igenom turneringen utan en enda plump i protokollet tyvärr.

USA kommer ta hem hela turneringen.

Mike Hunt
2017-01-04, 20:36
Skulle tippa på många mål i Sverige - Kanada, båda ländernas backuppsättningar har sina styrkor i offensiven och tämligen svaga defensivt. Ingen av målvakterna har dessutom storspelat direkt. Frågan är dock om Sverige kommer våga kliva på lika mycket eller om det blir mycket back-back och burskydd för att dra ned på tempot.

Gerdler
2017-01-04, 21:03
För Sveriges del kommer det handla mycket om att våga checka och våga spela sitt eget spel. Inte dras in i Kanadas skrämselpropaganda. Håller man Chabot i schack så fixar vi det här.

Ryssland får respass idag, tror det blir typ 5-1 USA eller liknande stora siffror. De har inte haft mycket att säga till om genom turneringen frånsett Danmarksmatchen (vilken dessutom späddes på av en rejäl tavla till 1-0 och en säkerhet för ryssarna).

Bedömer Sverige-Kanada 40/60 och USA-Ryssland 80/20, med ett höjt finger för det kanadensiska spöket - för som lag håller jag oss högre, men har också svårt att se att vi går igenom turneringen utan en enda plump i protokollet tyvärr.

USA kommer ta hem hela turneringen.
Du har fel, din förbannade quisling, Sverige tar rubbet! Naturligtvis!*slap*

Stompa
2017-01-04, 21:40
Ryssland får respass idag, tror det blir typ 5-1 USA eller liknande stora siffror. De har inte haft mycket att säga till om genom turneringen frånsett Danmarksmatchen (vilken dessutom späddes på av en rejäl tavla till 1-0 och en säkerhet för ryssarna).

USA kommer ta hem hela turneringen.

Du underskattar hur mycket Ryssarna lyfter i slutspel. Jag sätter även den matchen till 50-50.

arogen
2017-01-04, 21:54
Tror också ryssnara höjer sig, men USA ska vara för bra denna gång. Tycker de har för många bra forwards för att Ryssland ska kunna hålla tillbaka dem.

Tror Sverige-Kanada blir ännu jämnare. Har ändå en känsla av att Kanadensarna lyckas denna gången med, tyvärr.

HMS Laestander
2017-01-04, 22:24
Vi får just nu bevittna varför jag tror att USA tar Ryssland.

Samsonov är så sjukligt svajig så det finns inte.

Stompa
2017-01-04, 23:05
Bara sett delar av tredje men det ser ändå hyffsat jämt ut måste jag säga.

WHITEFOLKS
2017-01-04, 23:45
Vi får just nu bevittna varför jag tror att USA tar Ryssland.

Samsonov är så sjukligt svajig så det finns inte.

Jodå :D

Mike Hunt
2017-01-04, 23:49
Hyfsad förvirring i straffläggningen, har de svenska domarna gjort bort sig ordentligt nu?

WHITEFOLKS
2017-01-04, 23:52
Ryssland ledde/vann väl efter 3 straffar? fattar ingenting.

WHITEFOLKS
2017-01-05, 00:04
http://www.worldjunior2017.com/en/information/

Penalty-Shot Shootout Procedure
If no goal is scored in the overtime period then the Penalty-Shot Shootout (PSS) procedure will apply. The following procedure will be utilized:
Three different shooters from each team will take alternate shots, until a decisive goal is scored.
If the game is still tied after three shots by each team, the PSS will continue with a tie-break shoot out by one player of each team, with a reversed shooting order. The same or new players can take the tie-break shots.

Mike Hunt
2017-01-05, 00:08
http://www.worldjunior2017.com/en/information/

Penalty-Shot Shootout Procedure
If no goal is scored in the overtime period then the Penalty-Shot Shootout (PSS) procedure will apply. The following procedure will be utilized:
Three different shooters from each team will take alternate shots, until a decisive goal is scored.
If the game is still tied after three shots by each team, the PSS will continue with a tie-break shoot out by one player of each team, with a reversed shooting order. The same or new players can take the tie-break shots.

Ridå ned för de svenska domarna. Slämskudde. Oavsett vad som görs av detta kommer det bli en vidrigt arg nation och skandal är väl det enda man kan säga.

WHITEFOLKS
2017-01-05, 00:11
Ridå ned för de svenska domarna. Slämskudde. Oavsett vad som görs av detta kommer det bli en vidrigt arg nation och skandal är väl det enda man kan säga.

Fast det enda rätta är ju att Ryssland vinner om det är de tre första som gäller eftersom de ledde efter tre. USA kan inte rimligtvis hävda att de hade spelat annorlunda heller.

WHITEFOLKS
2017-01-05, 00:13
Ok tydligen är det 3 i gruppspel och 5 i slutspel så det är korrekt men står fel på sidan (eller står bara för gruppspelet rättare sagt).

Mike Hunt
2017-01-05, 00:19
Ok tydligen är det 3 i gruppspel och 5 i slutspel så det är korrekt men står fel på sidan (eller står bara för gruppspelet rättare sagt).

Okej, vad skönt! Hade varit väldigt trist annars.

HMS Laestander
2017-01-05, 00:51
Det spelades efter korrekta regler, men någon miss har gjorts i kommunikationen helt klart. Tråkigt.

Blev en riktigt vass match ändå, mycket fart åt båda hållen och även om ryssarna kanske känns tyngre i offensiven med deras ledande linor tycker jag på det stora hela att USA är starkare och det klarare finallaget mellan de båda. Och då har jag fått rätt för en gångs skull i turneringen med min gissning :)

Ska bli spännande nu att se hur Sverige tar sig an Kanada.

Stompa
2017-01-05, 01:51
1-1 bara änsålänge men kan bli slakt alltså. :/

Haha nvm 2-1! Skärp till speleplanen nu dock, särskilt försvaret.

WHITEFOLKS
2017-01-05, 01:54
Äsch Sverige kommer få/ta tillräckligt många utvisningar tills Kanada gör mål och leder, as usual :D

TheBeach97
2017-01-05, 01:55
Någon som sitter på en stream, länk?

Stompa
2017-01-05, 01:56
Någon som sitter på en stream, länk?

Går på svt1

HMS Laestander
2017-01-05, 02:04
Det är lite oroväckande att vi väntar in forechecken istället för att spela av den. Tråkigt också att ingen står upp mot tacklingarna - ser ut som 2008 allover again...

Gerdler
2017-01-05, 02:20
Svt play är bra och gratis.

En annan ström lär länkas i denna tråden om man vill lyssna på kanadensiska kommentatorer:
https://www.reddit.com/r/NHLStreams/comments/5m0tzq/replay_for_canada_vs_sweden_jan_4th17/

Mike Hunt
2017-01-05, 02:21
Nog för att Chabot är en fantastisk ishockeyspelare, men hoppas att han ramlar på toaletten och bryter knät nu. Jävla råtta.

WHITEFOLKS
2017-01-05, 02:21
Tur att inte Chabot dog av tacklingen, verkade vara touch and go ett tag där :D

Mike Hunt
2017-01-05, 02:27
Tur att inte Chabot dog av tacklingen, verkade vara touch and go ett tag där :D

Domarna gör en riktigt dålig första period, de missade en solklar tripping när Kanada hade öppet mål, men tar Grundström efter en uppenbar diving från Chabot. Brukar sällan båda gott för oss när domarna håller låg nivå.

WHITEFOLKS
2017-01-05, 02:31
Domarna gör en riktigt dålig första period, de missade en solklar tripping när Kanada hade öppet mål, men tar Grundström efter en uppenbar diving från Chabot. Brukar sällan båda gott för oss när domarna håller låg nivå.

Sverige kommer få utvisning för det mesta och Kanada bara för det man inte kan släppa (typ som knätacklingen). Som det brukar vara ungefär :)

HMS Laestander
2017-01-05, 02:47
Solklar straff...

Stompa
2017-01-05, 02:49
Mjae så fri var han inte.

WHITEFOLKS
2017-01-05, 02:49
Solklar straff...

Inte mot Kanada, lägg av :D

Gerdler
2017-01-05, 02:59
Fy fan vilken genomklappning.... fortsätter det här i resten av perioden så är det 7-2 i början av nästa.

Mike Hunt
2017-01-05, 02:59
Spelar som små rädda flickor just nu.
3-2 hade för övrigt inte blivit mål om det varit omvänt.

WHITEFOLKS
2017-01-05, 03:02
Självklart, svensk utvisning kan de hitta :D

Stompa
2017-01-05, 03:03
Fan vad ni gråter på domarna. Det är bara att medge att Kanada slaktar oss för tillfället.

WHITEFOLKS
2017-01-05, 03:04
Fan vad ni gråter på domarna. Det är bara att medge att Kanada slaktar oss för tillfället.

Ja de har varit bätte nu men om du tittar på utvisningarna så är de som kanada har fått såna som man INTE KAN släppa och de som sverige har fått är för det mesta såna man KAN ta.

Stompa
2017-01-05, 03:08
Det där är en bara en bias som hänger kvar från 90 och 00-talet. Möjligt att de fortf kan ha någon liten fördel hos Domarna men tycker det har blivit jävligt mycket bättre

Gerdler
2017-01-05, 03:08
Solklart mål av Sverige bortdömt... hur fan?

Stompa
2017-01-05, 03:09
Haha skämtar du?

WHITEFOLKS
2017-01-05, 03:10
Det där är en bara en bias som hänger kvar från 90 och 00-talet. Möjligt att de fortf kan ha någon liten fördel hos Domarna men tycker det har blivit jävligt mycket bättre

Jag säger inget om någon bias, konstaterade bara hur utvisningarna sett ut idag.

Kanada har fått för en knätackling och ett friläge. Sverige fick random hakning, spelare som åker in i målvakten och en filmning från chabot.

Stompa
2017-01-05, 03:13
Enda som var felaktig var Målvaktsåket då han vart indragen av Kanadickens klubba. Sånt kan man missa.

Nu verkar Sverige sluppit en utvisning för 7 spelare på isen. Släpp klagomålen, domarna har vart fair. Bara 3-2 så njut av matchen istället.

Mike Hunt
2017-01-05, 03:15
Det där är en bara en bias som hänger kvar från 90 och 00-talet. Möjligt att de fortf kan ha någon liten fördel hos Domarna men tycker det har blivit jävligt mycket bättre

Bättre må det ha blivit, men så länge Kanada kontrollerar nästan hela hockeyvärlden och är de som har absolut mest att säga till om så kommer det att fortsätta. Kanada är ju exempelvis den enda nation som vid missnöje ensamt i stort sett kan bestämma att en viss domare dömt klart för turneringen.

WHITEFOLKS
2017-01-05, 03:15
Enda som var felaktig var Målvaktsåket då han vart indragen av Kanadickens klubba. Sånt kan man missa.

Nu verkar Sverige sluppit en utvisning för 7 spelare på isen. Släpp klagomålen, domarna har vart fair. Bara 3-2 så njut av matchen istället.

Chabots filmning var ju sådär också.

Grejen är ju att alla utvisningar är ju sånt man kan ta enligt reglerna, så är det i princip alltid. Det är väldigt sällan domaren rakt av hittar på utvisningar. Som hakningsutvisningen de fick under pressen är ju inte felaktig men det är säkert 40 liknande situationer under en match man kan ta, om man vill.

Mike Hunt
2017-01-05, 03:16
Enda som var felaktig var Målvaktsåket då han vart indragen av Kanadickens klubba. Sånt kan man missa.

Nu verkar Sverige sluppit en utvisning för 7 spelare på isen. Släpp klagomålen, domarna har vart fair. Bara 3-2 så njut av matchen istället.

Ingen som säger att något är felaktigt, bara att det är olika nivå beroroende på om tröjan är gul eller röd.

Stompa
2017-01-05, 03:19
Varken spelarna eller kommentatorerna klagar. Släpp det grabbar och ladda för tredje.

HMS Laestander
2017-01-05, 03:19
Inte i närheten av balja, good call.

Snyggt att de lyckas hitta en tripping på Lucas Carlsson direkt efter att ha släppt, i tur och ordning; tripping (som är minst lika solklar som den vi får mot oss i första perioden) - tripping och sist men inte minst en high stick som skapar hela läget som Sandström får dubbelrädda på.

Vilket monster vi har i kassen ändå.

Kul att vi lyckades rycka upp oss lite mot slutet av perioden, såg kolsvart ut där ett tag men nu kanske vi kan blåsa liv i det här med lite fart och fläkt i början av tredje.

WHITEFOLKS
2017-01-05, 03:20
Varken spelarna eller kommentatorerna klagar. Släpp det grabbar och ladda för tredje.

Det är konstaterande, inget klagande. Får väl se hur det ser ut i tredje :)

Mike Hunt
2017-01-05, 03:22
Varken spelarna eller kommentatorerna klagar. Släpp det grabbar och ladda för tredje.

Då missade du Grundströms intervju.
Renberg, Hägenstam & co har blivit tillsagda sen förra årets turnering att inte kritisera domarna. Samma som i shl.

WHITEFOLKS
2017-01-05, 03:24
Hela benet åker ju bak, han har ju limmat stolpen med foten men kanadensaren trycker in puck och benskydd. Men det är väl rätt enligt reglerna antar jag eftersom det tilläts.

Mike Hunt
2017-01-05, 03:27
Hela benet åker ju bak, han har ju limmat stolpen med foten men kanadensaren trycker in puck och benskydd. Men det är väl rätt enligt reglerna antar jag eftersom det tilläts.

Vågar nästan sätta mitt lillfinger på att det inte hade blivit mål om det varit omvänt.

WHITEFOLKS
2017-01-05, 03:27
Vågar nästan sätta mitt lillfinger på att det inte hade blivit mål om det varit omvänt.

Det är rätt meningslöst att spekulera enda man vet nu är att det där godkändes :)

Gerdler
2017-01-05, 03:29
Vågar nästan sätta mitt lillfinger på att det inte hade blivit mål om det varit omvänt.
Fast egentligen så kvittar det. Är det fel beslut så är det lika fel oavsett vilket håll det slår.

HMS Laestander
2017-01-05, 03:32
:smash:

WHITEFOLKS
2017-01-05, 03:40
HAHAHAHAHAHA

No comments.

HMS Laestander
2017-01-05, 03:40
Billigaste utvisningen på hela matchen + godnatt min telefon som just pajade.

Gerdler
2017-01-05, 03:41
Kul att höra att domarna är så rättvisa nuförtiden...

Edit: gg domaren, får hoppas på bronset.

Mike Hunt
2017-01-05, 03:43
Den där utvisningen är så horribel och så typisk för när Kanada spelar viktiga matcher. Att den dessutom nu troligtvis avgjort matchen gör mig illamående.
Lika bra att ge de där älgknullarna sitt kära guld. Detta är bara så löjligt.

WHITEFOLKS
2017-01-05, 03:44
Nu kommer Kanada få lite enklare utvisningar eftersom det finns marginal :D

WHITEFOLKS
2017-01-05, 03:52
Fan vad de slänger sig :D

Mike Hunt
2017-01-05, 03:53
Fan vad de slänger sig :D

Jupp, två utvisningar har de fått med sig bara av att ramla, så det funkar ju. I varje fall om man har ett lönnlöv på bröstet.

Gerdler
2017-01-05, 04:02
Vi vann den moraliska segern iaf.

HMS Laestander
2017-01-05, 04:03
Ingen moralisk jävla seger alls.

WHITEFOLKS
2017-01-05, 04:03
Det är konstaterande, inget klagande. Får väl se hur det ser ut i tredje :)

Så i tredje so far tre utvisningar, två svenska och en kanadensisk. Den kanadensiska återigen helt solklar, en svensk var solklar och sen en direkt felaktig som de gör mål på.

Så då gör de två mål på felaktiga utvisningar + ett där de köttar in målvakt och puck. Men visst det spelade ingen roll i matchen :)

Inte helt otippat så fick inte Sverige en enda billig utvisning med sig på hela matchen medans kanadas alla är antingen sånt man kan ta eller direkt felaktiga :)

Mike Hunt
2017-01-05, 04:06
Kanada är bättre matchen igenom och i det stora välförtjänta av vinsten, men som alltid med Kanada är det en bitter eftersmak av gris.
Att de aldrig kan vinna på ett sportsligt sätt är faktiskt enastående. Fair play är inget som lärs ut där borta och kanske något vi borde ta efter? Vinna till varje pris.

WHITEFOLKS
2017-01-05, 04:07
Kanada är bättre matchen igenom och i det stora välförtjänta av vinsten, men som alltid med Kanada är det en bitter eftersmak av gris.
Att de aldrig kan vinna på ett sportsligt sätt är faktiskt enastående. Fair play är inget som lärs ut där borta och kanske något vi borde ta efter? Vinna till varje pris.

Fast de spelar ju bara spelet, det är domarna som dömer.

Mike Hunt
2017-01-05, 04:10
Fast de spelar ju bara spelet, det är domarna som dömer.

Ja, så är det, men de är som små rackarungar som gör hyss och kommer undan med det och väldigt duktiga på det. Samtidigt som de själva förstärker varenda situation. Vidrigt, ja, men effektivt.

Pingu
2017-01-05, 04:15
Kanada spelar ut Sverige stora delar a matchen, fullständigt rättvis seger ! 4 ramträffar bla 2 av chabot i sista perioden
Sen var det tokiga domslut åt båda hållen
2 felaktiga offfsides i 3e perioden togs på Kanada
Sverige var 7 man på isen i slutet av 2a men klarade sig utan utvisning
Tripping på barzal när han ska lägga pucken i mål men blev ingen utvisning
Nä klaga inte på domarnivån för den avgjorde inget idag, Sverige mötte ett lag som var bättre på allt utom i mål. Sandström stod på huvudet och räddade en 3-4 solklara mål

HMS Laestander
2017-01-05, 04:30
Näe, en riktig shit show.

Vi blev skrämda av Kanada och checkade inte, vi skapade inte breaks i försvarszon och utöver det har vi ett par backar som är alldeles för dåliga för att spela på den här nivån, med det tydligaste exemplet av alla Bernhardt. Vi spelar fast oss i egen zon, ger bort 3-2-pucken och efter det är det aldrig ens match av det även om vi kommer upp i en del lägen.

Som Pingu säger blir vi stora delar av matchen utspelade, men jag håller långt ifrån med om att domarnivån är okej. Att släppa två utvisningar är också ett aktivt ställningstagande, och gör man ingenting för att sätta nivå har man indirekt satt en nivå. Utvisningen som Grundström får för "Goaltender Interference" är i princip identisk med den Kylington får för fasthållning precis när vi har fått ett PP efter Dahlin river upp det Kanadensiska försvaret. Man missar straffen som Nylander ska ha i andraperioden, och man släpper en solklar highsticking precis innan Sandström gör sin dubbelmonsterräddning för att hålla oss kvar i matchen i andra perioden.

Är vi nära att vinna?

Nej.

Är domarnivån acceptabel för att vi inte är nära att vinna?

Också ett nej.

Stompa
2017-01-05, 05:08
Kanada spelar ut Sverige stora delar a matchen, fullständigt rättvis seger ! 4 ramträffar bla 2 av chabot i sista perioden
Sen var det tokiga domslut åt båda hållen
2 felaktiga offfsides i 3e perioden togs på Kanada
Sverige var 7 man på isen i slutet av 2a men klarade sig utan utvisning
Tripping på barzal när han ska lägga pucken i mål men blev ingen utvisning
Nä klaga inte på domarnivån för den avgjorde inget idag, Sverige mötte ett lag som var bättre på allt utom i mål. Sandström stod på huvudet och räddade en 3-4 solklara mål

^ This. Fint med någon som klarar av att förlora och även se opartiskt på matchen ändå.

Anyway.... this sucked.

Gerdler
2017-01-05, 15:26
Näe, en riktig shit show.

Vi blev skrämda av Kanada och checkade inte, vi skapade inte breaks i försvarszon och utöver det har vi ett par backar som är alldeles för dåliga för att spela på den här nivån, med det tydligaste exemplet av alla Bernhardt. Vi spelar fast oss i egen zon, ger bort 3-2-pucken och efter det är det aldrig ens match av det även om vi kommer upp i en del lägen.

Som Pingu säger blir vi stora delar av matchen utspelade, men jag håller långt ifrån med om att domarnivån är okej. Att släppa två utvisningar är också ett aktivt ställningstagande, och gör man ingenting för att sätta nivå har man indirekt satt en nivå. Utvisningen som Grundström får för "Goaltender Interference" är i princip identisk med den Kylington får för fasthållning precis när vi har fått ett PP efter Dahlin river upp det Kanadensiska försvaret. Man missar straffen som Nylander ska ha i andraperioden, och man släpper en solklar highsticking precis innan Sandström gör sin dubbelmonsterräddning för att hålla oss kvar i matchen i andra perioden.

Är vi nära att vinna?

Nej.

Är domarnivån acceptabel för att vi inte är nära att vinna?

Också ett nej.
Väl talat.

StarkaUlf
2017-01-05, 15:32
Svenska landslag som förlorar har alltid dåliga domare.

HMS Laestander
2017-01-05, 15:48
Näe Ulf, inte alls en korrekt eller sanningsenlig analys, men du kan ju gärna ta dig en titt på domarnivån igår - som sagt förstörde den inte bara åt ena hållet, men det var alldeles för mycket kladd på detaljnivå och alldeles för lite rena utvisningar som plockades, vilket är besvärligt.

Som sagt, vi var inte bättre än såhär. Vi pratade i 4 gruppspelsmatcher om att vara redo för lag som checkar hårt - första tio är ett praktexempel på ett lag som inte är redo på att bli hårt checkade. Vi överlever första perioden smått mirakulöst tack vare två billiga baljor framåt. I andra perioden ser vi ut exakt som Tjeckien gjorde mot Kanadickerna; helt söndercheckade i egen zon och utan enkla vägar ut. Vi spelar fast oss själva för deras 3-2-balja, och därefter är det egentligen bara Sandström som håller oss kvar i matchen med den ena monsterräddningen efter den andra. När vi ska få hugg offensivt så åker vi ut för en exakt likadan företeelse som vi perioden innan får en utvisning för, fast där situationen är omvänd: Grundström driver kasse, blir hakad in i keeper och åker ut för goaltender interference - kanadensaren driver kasse, hamnar i kamp med Kylington och Kylington åker.

Det är ju lite märkligt att man lyckas hitta de billigaste utvisningarna i världshistorien så fort en Kanadensare har åkt ut för att kvitta kalaset, vi hade ett PP vi fick ha i sin helhet på 60 minuter. Såg likadant ut för ryssen mot USA, ett PP på hela matchen.

WHITEFOLKS
2017-01-05, 15:50
Precis, det var ju väldigt oturliga utvisningar (och sen mål) som Sverige åkte på i förhållande till momentum i matcherna. Det blir ju ifs and buts och resultatet är som det är dock. Sverige har 2-1 och PP -> svensk utvisning och 2-2. Sverige börjar få igång spelet och får ett pp vid 2-3 -> svensk utvisning och 2-4.

Men Kanada var definitivt bättre i matchen som den spelades.

HMS Laestander
2017-01-05, 15:58
Håller med dig till 100% WF.

Kanada bättre till omständigheterna och matchen. Finns inga krusiduller eller ingenting som kan stävja det.

HMS Laestander
2017-01-06, 00:04
Jaha.

Då återstår bara påsk, midsommar, Zlatans guldboll, julen och sen ett nytt svenskt slutspelshaveri så har vi vårt alldeles ordinära jävla pissår. Fyfan.

HMS Laestander
2017-01-06, 03:29
Riktigt härlig match just nu mellan USA och Kanada!

Mike Hunt
2017-01-06, 03:34
Riktigt härlig match just nu mellan USA och Kanada!

Ja! Men domarna gör sitt för att hjälpa Kanada även här.

HMS Laestander
2017-01-06, 04:04
Vilken satans match

Mike Hunt
2017-01-06, 04:21
Den där fasthållningen... men när det är två minuter kvar och det är oavgjort finns det inte på kartan att Kanada får utvisning. Domaren står tre meter bort, helt sanslöst.

HMS Laestander
2017-01-06, 04:26
Den där fasthållningen... men när det är två minuter kvar och det är oavgjort finns det inte på kartan att Kanada får utvisning. Domaren står tre meter bort, helt sanslöst.

Japp, svagt.

Mike Hunt
2017-01-06, 05:14
Vilket tempo! Man kan ju klart konstatera att det är rätt lag i final. Sverige hade blivit överkört totalt. Helt galen fart i denna match.

HMS Laestander
2017-01-06, 05:22
Sjukt antiklimax att det ska bli straffavgörande på det här men Parsons är så mycket hetare än Hart så det finns inte. Att de dessutom dödat typ 8 PPs igenom matchen - välförtjänt guld.

Vilken match av båda lagen, vilken dramatik och känsla. Vilket tempo, vilken fart. Herregud.

kazzez
2017-01-06, 05:37
Helt klart välförtjänt guld och jäklar vad spännande matchen var

Magnus N
2017-12-26, 20:15
Orkar inte starta ny tråd

Men nu är årets turnering igång, Sverige mot Vitryssland just nu

srenix
2017-12-26, 20:20
vad är det för rink de spelar i? Ser ut som att det är grannrinken här hemma..

Magnus N
2017-12-26, 20:24
vad är det för rink de spelar i? Ser ut som att det är grannrinken här hemma..

http://www.harborcenter.com/

awesomooo
2017-12-26, 20:28
Har det varit någon tekningssituation där en spelare inte har behövts bytas ut?

An Iron Soul
2017-12-26, 21:03
Jag skippar matchen mot vitryssland. Helt betydelselös match egentligen.
Ser fram emot Kanada U20 - Finland kl 22:00

An Iron Soul
2017-12-26, 21:58
Nu drar det ihop sig. Kom igen nu Finland.
Kul att Lena Sundqvist kommenterar. Hon är väldigt duktig.

WHITEFOLKS
2017-12-27, 12:29
Undrar hur domarna tänkte med första kanadamålet.

An Iron Soul
2017-12-29, 21:17
Utomhusmatchen mellan USA - Canada blir svår att följa. Det går knappt att se ett skit med dom kameravinklarna som används.
Påminner om hockeyfarsan med videokameran som entusiastiskt filmar sin sons första match. :D

Rangers Detroit är en match som visas på via play ikväll. nice. :)

rooz
2017-12-29, 21:56
Vilket bajs med utomhusmatch i Buffalo*facepalm*

Är riktigt imponerad av Pettersson & Söderlund.

awesomooo
2017-12-29, 22:45
Utomhusmatcher blev ju tröttsamt redan för flera år sedan, lik förbannat ska dom fortsätta mjölka ut skiten. Det är charmigt och lite småkul max en gång per säsong i NHL.

Värsta av allt är ju att alla andra ska ta över trenden. NHL och nu IIHF. Snart ska väl något SHL-lag också spela utomhus som det var för något år sedan när utomhusmatcher var supertrendigt. Dock föredrar jag en utomhusmatch i dessa förutsättningar än svensk vinter med +8 och regn.

rooz
2017-12-30, 07:24
Utomhusmatcher blev ju tröttsamt redan för flera år sedan, lik förbannat ska dom fortsätta mjölka ut skiten. Det är charmigt och lite småkul max en gång per säsong i NHL.

Värsta av allt är ju att alla andra ska ta över trenden. NHL och nu IIHF. Snart ska väl något SHL-lag också spela utomhus som det var för något år sedan när utomhusmatcher var supertrendigt. Dock föredrar jag en utomhusmatch i dessa förutsättningar än svensk vinter med +8 och regn.

Frölunda spelade mot Färjestad 28 december 2009 på Ullevi, så det har redan hänt och begravts. Vi har ju Bandycofffee

USA släpper jättemycket 3-2, 2-1 situationer bakåt. Måste utnyttjas vi ev. semifinal.

Kanada Checkar högt, men är svaga i boxplay mot bästa uppställningen.

Magnus N
2017-12-30, 20:31
Ver ju ett jävla självmål utav Sverige där :/

1-1 mot Schweiz just nu

HMS Laestander
2017-12-31, 06:50
Godkänd inledning på turneringen.

Nyllet och Pettersson kan lätt komma upp ett par klasser; tycker inte de bär förstakedjan som det är förutspått, men de kanske vaknar till inatt mot Ryssland/längre fram i turneringen. Lär behövas.

Stabilt försvarsspel frånsett idag där vi ger bort en del märkliga puckar.

Mest imponerad av AJF och Davidsson som bara kör och kör. Lyfter energin och tröttar ut motståndarna i match efter match, mest tydligt mot Vitryssland där vi åker runt och alibispelar fram till att AJF sätter in sin första propp. Sen var det fullt ös på resten av gänget också.

HMS Laestander
2018-01-01, 19:29
Slutspel:

Kanada-Schweiz
Finland-Tjeckien
Sverige-Slovakien
USA-Ryssland

Kanada-Finland
Sverige-USA

Bronsmatch:
Finland-Sverige

Final:
Kanada-USA


Tippar att utgången av turneringen slutar såhär. Sverige faller i semin efter en blek insats där vi fortsätter lira nonchalant, och ingen riktigt tar tag i det. I media går Nylander ut och säger att vi ska köra över Finland i bronsmatchen, resultatet blir omvänt och blir helt bortspelade av Finland. Montén fortsätter orera om att vi måste prestera max när det gäller - JVM2019 fyller vi på med 4 raka segrar i gruppspelet och åker återigen i semi.

J.V
2018-01-01, 19:43
Han ar sa sexig.

https://i.imgur.com/wKF6JYr.gif

HMS Laestander
2018-01-01, 20:00
Dem smooth dangles. Sjukt vass är han!

HMS Laestander
2018-01-03, 03:10
Direkt svag insats inatt.

Hade väntat mig att vi skulle avfärda Slovakerna, kanske inte med pompa och ståt men iallafall med en två-tre kassar. Förstakedjan har inte stämplat in på jobbet överhuvudtaget i princip, och vi står istället som nation i stor skuld till Lundeström, Söderlund och Steen idag. Vilken match de gör, ffa den sistnämnde.

Även Gustavsson har en bra dag på jobbet, kul att se då han i mina ögon inte kändes som en jättekandidat till att växa ut till ett bra lås bakifrån.

Turneringens stora besvikelse är ändå Nylander. Frånvarande, nonchalant och stora delar helt jävla osynlig. Lite mer kan man väl vänta sig av en sådan superstjärna som han ska vara kan jag tycka. Hitintills är ju hans enskilt största bedrift i turneringen hans superassist till Vitryssland i öppningsmatchen.

Fortsätter Nylander på samma sätt vill jag se Elias i en annan formation där han får en lekkamrat som ger tillbaka pucken.

HMS Laestander
2018-01-04, 13:06
Då är det semifinaler ikväll!

Läge för oss att komma upp stort ikväll, tror däremot på torsk.

J.V
2018-01-04, 13:38
Jag tror dom tar det.

Lite for att Sverige pa pappret ar battre, men mest for att jag fick min landslagstroja levererad idag. Att jag har pa mig den kommer skicka positiva signaler till hela laget.

Det blir vinst.

https://i.imgur.com/ak2cBrB.jpg

kaer
2018-01-04, 16:27
Lite for att Sverige pa pappret ar battre, men mest for att jag fick min landslagstroja levererad idag. Att jag har pa mig den kommer skicka positiva signaler till hela laget.

Det blir vinst.

Totalt livsfarligt uttalande, ett par raka förluster nu med tröjan på så är det ju bara slänga den sen för då börjar man intala sig att den ger otur.

An Iron Soul
2018-01-04, 22:15
Jag följer Sverige - USA via C more:s sändning.
Är jag den enda som hör sveriges kommentatorer och USA:s samtidigt?
Jag följer den via datorn. Det finns inget alternativ att välja mellan i mediaspelaren, vad jag kan se.

Edit: Nu försvann det, efter 10 min.

Magnus N
2018-01-04, 22:37
Jag följer Sverige - USA via C more:s sändning.
Är jag den enda som hör sveriges kommentatorer och USA:s samtidigt?
Jag följer den via datorn. Det finns inget alternativ att välja mellan i mediaspelaren, vad jag kan se.

Edit: Nu försvann det, efter 10 min.

"– Värdroduktionen som vi inte ansvarar för sände ut de amerikanska kommentatorerna på världsfeeden. De löste detta efter sex minuter av första perioden. "

https://www.expressen.se/sport/hockey/tre-kronor/tittarnas-ilska-efter-missen-i-tv4/

HMS Laestander
2018-01-05, 01:04
Satan i hela gatan vilken explosion i tredje.

Och vilket monster, Gustavsson.

Kommer ni ihåg att senast vi tog guld hade vi samma namn i buren? *drool*

J.V
2018-01-05, 03:23
De spelar ratt bra Kanada...

MackeJuve
2018-01-05, 08:37
Sundqvist var helt okej som kommentator men Tornberg som expert var ju riktigt svag. Bara jag som störde mig på honom?

HMS Laestander
2018-01-05, 14:04
De spelar ratt bra Kanada...

Ja, det var ingen dålig överkörning de bjöd på.

Har skrivit ihop en liten lista på hur Sverige ska undvika att förlora mot Kanada.

1) Åk inte på några utvisningar
2) Se 1)
3) Släpp gärna inte in några mål.

:laugh:

Sundqvist var helt okej som kommentator men Tornberg som expert var ju riktigt svag. Bara jag som störde mig på honom?

Tyvärr så är det så Johan är som "expert""kommentator"". Det är inte mycket som sägs, det är inte mycket som är någon faktisk analys... men han är där iallafall och missar en hel radda grejer som sker på isen. Så jag håller med till fullo. Däremot ska sägas att han var bra mycket mer energisk igår än vad han brukar vara vanligtvis, vilket förmodligen säger mer om hans övriga insatser än just hans insats igår.

WHITEFOLKS
2018-01-05, 14:06
Inte dra på sig utvisningar mot Kanada? Lycka till :D

J.V
2018-01-05, 14:07
Sundqvist var helt okej som kommentator men Tornberg som expert var ju riktigt svag. Bara jag som störde mig på honom?Jag har sett alla matcher via TSN, miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiil battre an vad de har pa STVPlay.

HMS Laestander
2018-01-05, 15:22
Inte dra på sig utvisningar mot Kanada? Lycka till :D

Jag vet :laugh:

Men i ärlighetens namn tror jag att det blir en snuskigt jämn och tuff match. Kan våra grabbar hålla huvudena kalla och inte ge igen i några situationer, plocka borth Batherson i våra Box Plays och spela fysiskt mot ett jämförelsevis litet kanadensiskt lag har vi absolut en chans.

Det är två lag med bra bredd, bra keepers och bra Special Teams som ska göra upp om det ikväll. Blir inte förvånad om det tar hela vägen till en OT/Straffläggning innan det är klart.

Hoppas Gustavsson orkar ladda om och spika igen stenhårt idag igen.

dluddeckens
2018-01-06, 03:46
Spännande *popcorn*

WHITEFOLKS
2018-01-06, 04:10
Bara ge kanada pp tills de vinner :D