handdator

Visa fullständig version : Barbell back raise = bra assistansövninf för marklyft?


Jocke67
2016-12-22, 21:40
Är detta en bra övning för att stärka ryggen om man vill kunna dra tyngre marklyft utan att tappa formen?

114251

Diomedea exulans
2016-12-22, 22:09
Beror på.

Det är en bra övning för att stärka musklerna i nedre rygg. Men om man tappar formen i marklyft så är det inte säkert att det beror på att de musklerna är svaga.

Jocke67
2016-12-22, 22:29
Vet inte om det går och avgöra på video var jag är svag men så här ser det ut när jag lyfter 160kg. Känner att jag börjar tappa svanken (orkar liksom inte hålla emot) vid ca 150 kg och brukar därför inte köra tyngre men skulle vilja kunna köra mycket tyngre och hårdare.

u1Pk3dvCeX0

Bjorneman
2016-12-22, 23:50
Enligt Brian Shaw ska den övningen vara helt optimal för det ändamålet, men han är ju bara en bro bland andra. :D

Livet
2016-12-23, 02:15
Pete Rubish är ett stort fan av den övningen.

Jocke67
2016-12-23, 09:53
Så här ser skillnaden ut i form mellan 100kg och 160kg:
114252

114253

Gerdler
2016-12-23, 12:32
Om de bilderna visar värsta punkten så skulle jag inte gissa på att ländryggen är det(enda?) svaga. Du ser ut att ha en viss böj på övre ryggen men blir det inte värre än så så lär det inte vara farligt. Vill du ha bort den ändå så säger jag så här: Stångrodd med nyp och paus i toppen, mark med ryckfattning, stiff leg mark med ryckfattning, frontböj. Utför->profit.
-----

En annan grej jag tänkte på, är det verkligen skönt att ha huvudet riktat så?

Jocke67
2016-12-23, 14:37
En annan grej jag tänkte på, är det verkligen skönt att ha huvudet riktat så?

Jag är gammal cyklist så jag är van...

Gerdler
2016-12-23, 15:08
Frågan är om det är bra. Jag gör lite så men inte alls lika extremt, och jag försöker få bort det. Jag har hört diverse bro-science om att det inte skulle vara bra, och samtidigt så gör de flesta av de bästa lyftarna inte så. Kan vara halvsanningar(=osant) alltihop men jag ser ingen anledning att göra så, så jag vill prova utan.

Jocke67
2016-12-24, 00:36
Testade köra lite stångrodd med paus idag, kändes som den tog bra övre rygg och baksida axlar. Och rygglyft med skivstång, det känns som att korsryggen verkligen får jobba hårt men utan att tappa formen.

Hur strikt bör man vara när det gäller formen på marklyftet ? Har undvikigt att lyfta tungt hela hösten för att försöka få till en bra teknik men jag har samtidigt blivit svagare. Är det bara att nöta på som gäller med lite lägre vikt och så kommer styrkan med tiden eller?

Så här såg 140kg ut idag, vikten känns ganska lätt att reppa med men det är precis på gränsen att jag ska tappa ryggen.

114257

exevision
2016-12-24, 07:23
Håller jag gam nacke så försämras allt. Upplever betydligt bättre stabilitet när jag håller en neutral nacke.

Gerdler
2016-12-25, 01:03
Håller med om vad exe säger och jag tycker att TS form blivit mycket bättre sedan första tråden om detta. Nu är det ju bara bilder men jag kan inte tänka mig att du skadar ryggen p g a dålig form om du har den så i värsta fallet. Däremot så är det bra om du fortsätter arbeta på ryggen ska stärkas tills du säkert kan hålla formen på ännu högre vikter.

hurril
2016-12-25, 11:02
Det där är en övning som stärker baklår och säte mest. Erektorer och i viss mån lats får samma roll som de har i ett marklyft, nämligen positionshållande/ stabiliserande. 45-graders ryggresning är en svinbra övning i sig men om den ger just dig något i ett marklyft är svårt att förutspå. Kör den!

I ditt fall hade jag även jobbat med att räta ut gamnacken.

Jocke67
2016-12-25, 12:21
Anledningen att jag håller huvudet så högt är att jag har en vana att kolla mig själv i spegeln. Men det finns ju ingen anledning, kanske nån gång då och då för att kolla formen (då brukar jag stå i ca 45° vinkel mot spegeln för att kunna ha koll på ryggen) men annars så är det bara en (o-)vana att jag glor på mig själv när jag lyfter, ska sluta med det!

Rikard Jansson
2016-12-25, 12:30
Med reservation för att inte ha provat den själv eller på någon jag har coachat så ger jag den ett högt betyg i värde för marklyft, förutsatt att man både kan köra den här övningen och marklyft korrekt.