handdator

Visa fullständig version : Korta eller långa Bulk/Deff cykler?


Seaturtle
2016-12-22, 18:50
Hej, jag behöver lite hjälp med att tänka ut ett upplägg på kommande fettminskning.

Just nu väger jag 88kg och antar att jag landar på 89kg till 1 januari.

Min bulk målvikt är runt 93kg.
Då kommer jag ha gymmat och bulkat i 18 veckor. Började på 85kg och ökar jag 0.5kg per vecka bör jag landa på 93 kg sista veckan i februari.

1 mars tänkte jag börja deffa från 93kg till max 80kg. Med en viktminskning på 0,75kg, bör jag nå målet sista juni.

Min fråga är om längden på bulk och deff cykeln är bra eller bör jag dela upp den i två omgångar. Ex deffa varannan månad från och med nu till juni eller "bulka" 1 och deffa 2 månader tiden ut.

Spontant känner jag att risken är då att det hela blir lite halvdant och i slutändan ser jag likadan ut.

Risken med att köra ren deff är att jag kommer nog tycka att det är fan jobbigt att deffa i 4 månader samtidigt som att jag skriver min uppsats.

Jag har läst runt och tipset är oftast it depends, until your happy och sånt. Vad säger erfarenhet för er, resultatmässigt och mentalt?

Tabell på cykel: https://www.dropbox.com/s/ggur7sqqvpnkn48/Sk%C3%A4rmklipp.PNG?dl=0

jonhson
2016-12-22, 19:59
Det bästa som funkat för mig är att bulka i ca 4-5 månader, sen köra ca 4-6 veckors deff.
Om det nu inte är så att man går upp alldeles för mkt i fett%.

Sen har det ju mkt med vad man bulkar på, och sen hur man tänker lägga upp deffen.

Men på 4-6 veckor så tycker jag att man brukar komma i okej form om man sköter deffen bra.

z_bumbi
2016-12-22, 20:37
Dela upp det i flera omgångar: Gå upp i vikt, träna på den vikten, gå upp i vikt, träna på den vikten, gå upp i vikt, träna på den vikten och sen banta/deffa.
Perioderna där du "bara" tränar bör vara rejält tilltagna så att du utnyttjar viktuppgången maximalt.

Seaturtle
2016-12-23, 17:59
Det bästa som funkat för mig är att bulka i ca 4-5 månader, sen köra ca 4-6 veckors deff.
Om det nu inte är så att man går upp alldeles för mkt i fett%.

Sen har det ju mkt med vad man bulkar på, och sen hur man tänker lägga upp deffen.

Men på 4-6 veckor så tycker jag att man brukar komma i okej form om man sköter deffen bra.

Problemet är att jag började skinnyfat, så har fått bulka det här året med redan hög % kroppsfett. Finns ingen väg ut annars.

På de där 85kg så kunde jag redan börja deffa, då jag började på 75kg 2014, och skulle då behövt gå ner till 78kg kanske. Nu kommer jag lägga på mig 8kg extra såtill 93kg så att deffen blir värd det, och då kommer jag nog behöva minst gå ner till 85kg men förmodligen mer.

Med en viktminsknig på 0.75kg tar det exakt 4 månader att gå ner 13kg. Allt är inte fett men ändå. Tror inte 4-6 veckor är tillräckligt för mig tyvärr :/

Edit: Nu borde jag ligga på ca 20% enligt elektronisk mätare. Lovehandels fet'biff är jag typ.

Seaturtle
2016-12-23, 18:07
Dela upp det i flera omgångar: Gå upp i vikt, träna på den vikten, gå upp i vikt, träna på den vikten, gå upp i vikt, träna på den vikten och sen banta/deffa.
Perioderna där du "bara" tränar bör vara rejält tilltagna så att du utnyttjar viktuppgången maximalt.

Inte helt hundra på att jag förstår. Vad menar du med träna på den vikten?
Menar du att jag ska periodisera bulken med kalori surpluss och kalori balans, och sen i slutet bara deffa?

Har inte vetat att en tidigare viktuppgång har en efterlevande effekt på muskeltillväxt. Innebär det att vara 500+ i en månad och balans i en månad tillåter typ samma muskeltillväxt som att vara 500+ båda månader men utan fettökning? Om inte känns det som att the quickest path är att få så mycket muskler som möjligt utan att muskel:fett ration är mer än 1:2.

Skinnyfat BS lol. De gångerna jag har kört recomp har jag fått dåliga resultat, bara blivt halvdant. Blir lika skinnyfat men en större version bara. När jag har snålat med kalori överskott och börjat deffa, har jag inte haft muskler under att visa. Jävligt trixit att få det just right. Sry for wot.