handdator

Visa fullständig version : Är det verkligen vanligt att folk kör utan progression?


Diomedea exulans
2016-12-21, 21:30
Det poängteras ganska ofta på det här forumet att det är viktigt att inte köra med samma antal set och reps år ut och år in, utan att man måste öka vikten, setantalet eller repsantalet, eller minska setvilan. Jag kliar mig alltid lite i huvudet när jag läser det tipset, för det är så oerhört självklart för mig, och jag antog att det var det för alla andra också.

Ta mig när jag började träna, t ex. Min samlade styrketräningskunskap var att jag hade hört att man skulle göra 3 set på 10 reps. Så jag började träna bänkpress. Vid den tiden maxade jag 30 kg, och när jag började träna så körde jag med 20 kg på stången.

För mig var det helt självklart att om jag fortsatte köra med tre set om 20 kg så skulle mitt max möjligen öka pyttelite, men jag skulle sannolikt aldrig klara 40 kg, nästan garanterat inte 50 kg, och 100 kg kunde jag bara drömma om. Så när jag klarat 3*10 på 20 så ökade jag till 22 kg, och efter det 24 kg, osv.

Men ni menar att det finns folk som på fullaste allvar inte förstår detta? Det finns människor som bänkar 3*10 på 20 kg år ut och år in, och elva år senare när de testar med 100 kg så blir de förvånade att de inte klarar det, för de har ju tränat så länge?

För mig skulle ovanstående missförstånd räcka för att klassas som utvecklingsstörd, men tydligen är det tillräckligt vanligt för att det ska påpekas om och om igen på forumet. Skälet till att mina egna resultat inte är bättre än de är har många skyllt på "jag tror det är för att du inte kör med progression". Vilket jag varje gång å det bestämdaste avfärdar som den bisarra idé det är.

Stöter ni på fenomenet med folk som tränar utan progression mycket ute på gymmen? Själv tänker jag aldrig någonsin på hur personen bredvid mig tränar, så jag har ingen aning. :)

F Ultra
2016-12-21, 21:39
Skulle påstå att de flesta inte ligger kvar på 3x10 på 20kg i bänken år ut och år in utan de börjar kanske med 20kg och ökar sedan på tills det blir tungt och sedan ligger de kvar där på den vikten år ut och år in. Har många på mitt gym som tränat i 20+ år och nu har jag iofs inte noterat deras viktval med förstoringsglas men tycker det ser ut som att de allihop kör på samma vikt som de gjorde för 3 år sedan iaf, bla en trevlig äldre herre som drar några sett med 10or på 100kg i marklyft varje pass och det har han gjort alla de år som jag tränat där.

Diomedea exulans
2016-12-21, 21:41
Skulle påstå att de flesta inte ligger kvar på 3x10 på 20kg i bänken år ut och år in utan de börjar kanske med 20kg och ökar sedan på tills det blir tungt och sedan ligger de kvar där på den vikten år ut och år in. Har många på mitt gym som tränat i 20+ år och nu har jag iofs inte noterat deras viktval med förstoringsglas men tycker det ser ut som att de allihop kör på samma vikt som de gjorde för 3 år sedan iaf, bla en trevlig äldre herre som drar några sett med 10or på 100kg i marklyft varje pass och det har han gjort alla de år som jag tränat där.

Okej. :) Ja, om den där sista tian är @10 så förstår jag varför man inte höjer. Eller om man helt enkelt skiter i att bli starkare.

oscarovegren
2016-12-21, 23:00
Efter nybörjargainsen så ligger många kvar på samma vikter. Känns som många känner sig nöjd med att vara över snittet bland dem i sin åldersgrupp och då räcker det med att köra sina vikter 1 gång i veckan på repeat

viringer
2016-12-21, 23:09
Det finns extremt mycket folk, 90%+ på detta forum, som inte förstår vad volym har för roll i träning. Nästan ingen på träningsforum verkar förstå hur progression faktiskt sker, hur volymen påverkar och hur det fungerar trots det är grunden till hela träningen

oscarovegren
2016-12-21, 23:13
Det finns extremt mycket folk, 90%+ på detta forum, som inte förstår vad volym har för roll i träning. Nästan ingen på träningsforum verkar förstå hur progression faktiskt sker, hur volymen påverkar och hur det fungerar trots det är grunden till hela träningen

Förklara gärna! Du kanske kan lära mig något 🙂

cero
2016-12-21, 23:51
Japp, nu blev man nyfiken..

Gerdler
2016-12-21, 23:53
Jag tänker mig, väldigt förenklat att när progressionen inte längre är frekvent i vikten man kan ta så bör man lägga till varianter och troligen då även extra total volym alternativt börja med att variera vikten och repsen.

När man fastnat vid 3x10 på 40kg och inte verkar komma någon vart så kan det räcka att köra 5x5 vartannat pass istället och försöka få progression på det. Jag bara menar att progression kan komma i många olika former.

koncept
2016-12-22, 00:10
Det finns extremt mycket folk, 90%+ på detta forum, som inte förstår vad volym har för roll i träning. Nästan ingen på träningsforum verkar förstå hur progression faktiskt sker, hur volymen påverkar och hur det fungerar trots det är grunden till hela träningen

Syftar du på att man måste göra mer och mer volym (och antal lyft) ju mer avancerad man blir? De flesta verkar nämligen endast öka vikterna. En annan sak jag har noterat är att det är få personer som grundtränar ordentligt.

Bjorneman
2016-12-22, 00:15
De flesta, på helt vanliga kommersiella gym, verkar öka ganska bra i början sen ligger de och harvar på samma vikter, samma antal reps och samma antal sets pass efter pass, vecka efter vecka, månad efter månad och år efter år. Det är min uppfattning. Fram med era motsägelser nu och referera gärna till studier som ni aldrig sett.

Diomedea exulans
2016-12-22, 00:16
De flesta, på helt vanliga kommersiella gym, verkar öka ganska bra i början sen ligger de och harvar på samma vikter, samma antal reps och samma antal sets pass efter pass, vecka efter vecka, månad efter månad och år efter år. Det är min uppfattning. Fram med era motsägelser nu och referera gärna till studier som ni aldrig sett.

Men är det inte bara för att de inte klarar att öka mer? Inte för att de inte fattar att "oj, nu orkar jag vikt X i Y antal reps i Z antal set, dags att öka"?

cero
2016-12-22, 00:18
De flesta, på helt vanliga kommersiella gym, verkar öka ganska bra i början sen ligger de och harvar på samma vikter, samma antal reps och samma antal sets pass efter pass, vecka efter vecka, månad efter månad och år efter år. Det är min uppfattning. Fram med era motsägelser nu och referera gärna till studier som ni aldrig sett.

Vad är det största felet dom gör enligt dig då?

Bjorneman
2016-12-22, 00:20
Men är det inte bara för att de inte klarar att öka mer? Inte för att de inte fattar att "oj, nu orkar jag vikt X i Y antal reps i Z antal set, dags att öka"?

Jo, så jävla dumma kan de rimligtvis inte vara men de verkar inte ens försöka komma förbi platåer på något vis. Jag fattar inte och jag bryr mig inte heller, men jag har sett folk till och från på gymmen i 10 år som har sett precis likadana ut och lyfter exakt samma vikter. Det är knappast så att de har nått sitt "genetiska max" eller dylikt. Jag tror knappast att alla av dessa har haft långa uppehåll som jag själv.

Vad är det största felet dom gör enligt dig då?

Jag kan ju ingenting och ska inte säga för mycket... Men 3*10 i alla övningar och exakt samma upplägg år efter år verkar inte vara något framgångsrecept.

HMS Laestander
2016-12-22, 00:33
Handlar det inte i mångt och mycket om att Kleti och Pleti som går å tränar gör det för att "man ska ju gymma" och bryr sig inte märkbart om hur det går? Dvs de tränar för träningens skull mer än för någon sorts resultat i form av ökade vikter eller förändrar kroppskomposition? Det är roligt i början för det händer något, och sen går man på autopilot för att man måste ju ändå träna så man kan unna sig sen?

DJJOHANSSON
2016-12-22, 00:38
Jag maxar varje pass i hopp om att jag ska ha ökat 20kg under dom senaste tre dagarna, händer inte ett jävla skit.

Har hållt på såhär i säkert två år nu, inbillar mig att det är roligt iallafall. 'Till veckan börjar jag med nått vettigt'

Diomedea exulans
2016-12-22, 00:40
Handlar det inte i mångt och mycket om att Kleti och Pleti som går å tränar gör det för att "man ska ju gymma" och bryr sig inte märkbart om hur det går? Dvs de tränar för träningens skull mer än för någon sorts resultat i form av ökade vikter eller förändrar kroppskomposition? Det är roligt i början för det händer något, och sen går man på autopilot för att man måste ju ändå träna så man kan unna sig sen?

Frågan är om de gör så jäkla fel i det i så fall. Det lär ju vara opti för hälsan.

Bjorneman
2016-12-22, 00:50
Frågan är om de gör så jäkla fel i det i så fall. Det lär ju vara opti för hälsan.

Det är nog helt sant. Ibland är det svårt att se utanför sin egen ram. Även om min styrka för tillfället inte är något vidare och aldrig har hunnit bli och kanske aldrig kommer bli särskilt bra så har mitt mål när jag väl har tränat alltid varit att bli starkare. Alla har nog inte det målet.

baktung
2016-12-22, 00:55
Jag har en tjomme på mitt gym som tränat i 8 år helt utan resultat. Han ser alltså helt otränad ut efter 8 år. Först kör han roddmaskin i 45 min och därefter ett brosplit-pass. Senast skröt han om att han körde bänkpress på 50 kg trots att jag såg honom reppa på 60 kg för ett halvår sen. Problemet med honom är dock att han har en utvecklingsstörning, noll koordination och inte vet vad det innebär att ta i. Så visst går det att träna utan resultat eller tankar på progression.

Det var extremfallet. Sen har vi ett gäng som vill tvinga fram progressionen, främst i bänk. Dom kör med passning på 10 kg för tunga vikter så att passaren blir utmattad under 5-6 reps när de själva klarar högst 2 reps. Den här gruppen tillhör skaran med dålig koll och brukar misslyckas.

Annars verkar det som att de allra flesta försöker att öka och varierar sin träning enligt något som ofta låter vettigt. Det snackas om högreps och tunga set och deloadvecka. Men hypertrofi regerar och energin ska fördelas på många övningar. Styrkeökningarna går långsamt eller inte alls eftersom motivationen halvtryter emellanåt eller p.g.a. att axlarna strular.

En liten grupp tränar bara för att underhålla den styrka de redan besitter och är nöjda med. Eller har allmänt ofullständig koll på träning överlag och skryter om nya kosttillskott som ska öka massan och minska späcket - samtidigt.

Och så är det förstås ganska många som lyckas bra. Då krävs dedikation. Träning som livsstil och främsta hobby. Inte träning som ett nödvändigt ont eller gymmet som en ungdomsgård.

Sist men inte minst har vi Dennis. Han går och drar lite marklyft och pressar lite över huvudet. Han har ingen koll men han verkar ha dubbelt så många muskelceller som andra människor för han växer som ett hus. Som pojke var Dennis knubbig och mobbad. Nu har han ett koppel av brudar efter sig.

Scrubby
2016-12-22, 03:16
Det ska ju poängteras också att alla inte är ute efter att öka, öka, öka.. När jag var som starkast så körde jag enligt Berkhans rpt och drog väl runt 200 i mark och knäböjde 160 på en kroppsvikt runt 72-74 kg. Tillslut så gick det inte längre, jag hade nog behövt lägga på mig några kg eller ändrat träningen helt för att något skulle hända och jag hade absolut ingen lust att bli varken större eller träna oftare. Därav stod jag still väldigt länge och många skulle nog säkert säga att jag bara stod och stampade, fast det var just det som var min plan.

Mitt mål har aldrig varit att bli så stor som mjöligt. Jag tycker personligen att det är fult. Tycker om att klä mig i skjortor och har ofta kavaj och liknande, är man allt för stor och dessutom inte speciellt lång så ser det i mina ögon inte bra ut. Jag har snarare strävat efter att vara så liten men stark och atletisk som möjligt. Det här är bara mina personliga åsikter, vad alla andra gör eller hur dem väljer att se ut bryr jag mig inte alls om :)

skattefusk
2016-12-22, 08:11
Jag tränar endast för att det är så jävla kul. Har väldigt dålig koll på vikterna. Börjar ofta låg och jobbar mig upp tills det blir tungt och kör slut mig i varje övning. Antal set 2-6, antal reps 8-15.

Mats J
2016-12-22, 08:49
Frågan är om man ens behöver ha medveten progression ens? Vet hur manga som helst som bara kör, bryr sig inte det minsta om vilken vikt de använder. Går på känsla bara, blir det en 12:a I första setet och det känns bra så höjer de vikten bara nästa set osv. Progressionen kommer av sig själv. Få byggare om ens någon jag träffat som jagar vikter och progression I huvudtaget.

Min bror och jag är bra exempel, jag kör väldigt strukturerat och slaviskt, jagar vikter och har en tänkt progression plan. Han "bara kör" och har ingen plan alls utan går på känsla. Vi har båda tränat ca 25 år och jag kan saga att det är ingen skillnad mellan oss, ungefär lika stora och ungefär lika starka. Jag har dock betydligt mer skador pga mer tunga lyft

BigForre
2016-12-22, 10:31
Jag har ingen progression i min träning :)

Jag är 33 år och har haft träning (med fokus fysisk prestation) sedan jag var ungefär 20 år gammal. Jag skulle behöva göra mer än jag är intresserad av för att ta mig vidare från nuvarande läge, lite hårdare träning, men kanske framför allt bättre mat och sömnvanor.

Jag är dock helt till freds med den här balansen och tror mig erhålla mycket goda hälsomässiga fördelar med det liv jag lever (kontorsmänniska). Grovt räknat består min rörelse av 2*5km långsam cykling om dagen, ca 1 timme styrka 4 dagar i veckan och ett par konditionspass.

Lillleif
2016-12-22, 11:27
Innan man observerar och sedan ifrågasätter någons rationalitet på gymmet bör man väl ta reda på varför de styrketränar överhuvudtaget?

Är deras svar "för att det känns jävligt bra av att komma iväg lyfta lite skrot några gånger per vecka" skulle ju ett överdrivet fokus på progression faktiskt kunna ses som irrationellt för den personen.

Macroman
2016-12-22, 13:16
Handlar det inte i mångt och mycket om att Kleti och Pleti som går å tränar gör det för att "man ska ju gymma" och bryr sig inte märkbart om hur det går? Dvs de tränar för träningens skull mer än för någon sorts resultat i form av ökade vikter eller förändrar kroppskomposition? Det är roligt i början för det händer något, och sen går man på autopilot för att man måste ju ändå träna så man kan unna sig sen?

Exakt så här är det förstås. Det är inte mer komplicerat än så helt enkelt.

Diomedea exulans
2016-12-22, 13:20
Innan man observerar och sedan ifrågasätter någons rationalitet på gymmet bör man väl ta reda på varför de styrketränar överhuvudtaget?

Är deras svar "för att det känns jävligt bra av att komma iväg lyfta lite skrot några gånger per vecka" skulle ju ett överdrivet fokus på progression faktiskt kunna ses som irrationellt för den personen.

Jag tänkte mer att folk tänker "oh fan, måste jag ÖKA VIKTEN för att bli starkare, det hade jag ALDRIG kunnat tänka mig!" Att skita i progression för att man inte bryr sig om att bli starkare är självklart en annan femma.

Ett Orm
2016-12-22, 21:13
Jag tänkte mer att folk tänker "oh fan, måste jag ÖKA VIKTEN för att bli starkare, det hade jag ALDRIG kunnat tänka mig!" Att skita i progression för att man inte bryr sig om att bli starkare är självklart en annan femma.

Jo, det vet de men de förstår det inte.
Man måste faktiskt vilja få upp den där förbannade vikten och man måste vilja att biceps ska svälla om man ska kunna motivera sig att ta i nog mycket för att en bra progression ska ske.
Jobbigt men inte svårt.

Inom kost och viktminskning är det samma visa.
-jo jag vet att det bara är att äta mindre än vad man gör av med ...men clementiner och svartpeppar ska vara bra om man vill skynda på det lite, och så har jag börjat med promenader också.

Old Nick
2016-12-22, 21:43
Men ni menar att det finns folk som på fullaste allvar inte förstår detta? Det finns människor som bänkar 3*10 på 20 kg år ut och år in, och elva år senare när de testar med 100 kg så blir de förvånade att de inte klarar det, för de har ju tränat så länge?

Ja. Jag har bl.a. en arbetskamrat som inte begriper varför han inte är biff. Han kör med samma vikt, set och reps jämt och undrar var gainsen är.

Jag begriper inte hur man inte kan fatta det. Och jag orkar ärligt talat inte förklara det för folk heller. Är man så dum så är man. Det går inte att göra något åt det.

Diomedea exulans
2016-12-22, 21:59
Ja. Jag har bl.a. en arbetskamrat som inte begriper varför han inte är biff. Han kör med samma vikt, set och reps jämt och undrar var gainsen är.

Jag begriper inte hur man inte kan fatta det. Och jag orkar ärligt talat inte förklara det för folk heller. Är man så dum så är man. Det går inte att göra något åt det.

Sinne = blåst.

HMS Laestander
2016-12-23, 00:58
Frågan är om de gör så jäkla fel i det i så fall. Det lär ju vara opti för hälsan.

För dem kanske.

Det är ju det som är så fint med just styrketräning, eller andra träningsformer som är väldigt individanpassade, typ simning, löpning, cykling eller andra konditionsformer. Det blir vad man gör det till. Vill man vara hela vägen in i väggen och verkligen satsa så kan man göra det utan att behöva någon annan på vägen som i lagidrotter.

Det finns ingen annan än sig själv som håller en tillbaka, och det finns ingen annan än sig själv som kan sätta fart på en utveckling. Det är individuell progression i sitt renaste slag.

Shqypnia
2016-12-23, 12:09
Klart det är. Jag blir 27 nu närsom, och när jag var 14 eller 15 år gammal besökte vi ett gym med klassen. Minns en kille som tränade där, som var rätt så biffig (då tyckte man han va enorm), idag tränar jag på det gymmet och det gör killen med. Hans fysik har inte ändrats öht. Med tanke på de vikter han tar tror jag inte heller de har förändrats på flera, flera år.

Underskatta inte människans rutin. Den är heligare än Jesus Husseins Kristus mamma Marabella.

micke81
2016-12-23, 12:34
Tror det är relativt vanligt. Många tycks inte ha någon riktig plan utan är nöjda med att dom gör någonting och jag tänker inte klandra dessa människor för det-

Av dom som har en plan har nog väldigt många inklusive jag själv ingen kadaverdisciplin i att följa denna enligt perfekt inrutat schema utan försöker hålla någon form av mönster i vissa övningar och låter resterande övningar bli lite som dom blir.

Den där gruppen som följer plan till punkt och pricka,gärna med ett anteckningsblock i handen hela tiden tycks mig försvinnande liten men visst finns den och man måste imponeras över ambitionen och noggrannheten.

Slartibartfast
2016-12-23, 23:57
Sen kan man planera hur mycket man vill, men det är ingen garanti för progression. Bara för att man lagt upp det fint i excel betyder ju inte att man kommer kunna följa planen. Plötsligt tar det bara stopp.

Gerdler
2016-12-24, 00:44
Jag kan någonstans köpa att om man börjar hamna i någon sorts diffus känsla av att man är "nöjd" med det man åstadkommit och tror att 3x10 på samma vikt som alltid annars gör att man håller sig där samtidigt som man inte tar ut sig, då kan det kanske bli så. Men hur fan blir man nöjd?

I2815
2016-12-24, 08:36
Hade ingen progression när jag körde "bro-split" i början av min träningskarriär. Noterade personbästa här och var men ingen större tanke bakom. La på mig storlek och styrka mycket väl eftersom jag tränade med en erfaren byggare som pushade något fruktansvärt. Många set till fail, forced reps, långa passa, massa volym. 5- och 6-split varje vecka. Utan motiveringen att träna med någon mer erfaren som tvingade en att pressa sig till sitt yttersta hade jag säkert inte fått ut samma resultat.

Kanske hade blivit bättre med mer planerad träning och progressions'tänk'. Spelar väldigt liten roll då jag var nöjd med mina resultat och jag hade roligt på gymmet, något som sällan händer nu för tiden.

hurril
2016-12-24, 08:44
Som vanligt ihopblandning av resultat och planering. Alla verkar snacka om vikten av progression i planeringen och ser framför sig 2,5kg i veckan på något urval av övningar; resultatet av detta brukar bli att de tränar för lätt första tredjedelen av en period, bra mittre tredjedelen och för tungt sista.

... men progression är dina resultat!! Får du resultat av ditt sätt att träna: Ja/ nej? Vid `Ja´: fortsätt; Vid `nej´: ändra!

Ärligt talat fattar jag inte ens vad ni menar med att tvinga på vikter på stången enligt något utförligt mönster och om man inte gör detta så kommer man inte att öka. Det är ju tvärtom: om du har ökat i din kroppsliga kapacitet så kan du öka vikterna på stången. Innan det händer, för det händer inte varje pass direkt, så är det bättre att träna på en massa olika vikter med en massa olika antal reps i ett par olika övningar. Varje pass. Plocka in och ut övningar varefter de börjar och slutar fungera, eventuellt jobba med rörlighet och teknik. HÄR har ni källan till progression. Inte i symmetriska planer med: 5x5 i knäböj, +5kg i veckan över 12 veckor.

I2815
2016-12-24, 08:58
Mycket bra svar, hurril. Den avgörande faktorn för att jag fick resultat jag var nöjd med, med väldigt varierande repetitioner och vikter, var att jag hade väldigt roligt på gymmet och det fick mig att aldrig lämna gymmet med något kvar. Nu tränar jag med progression i basövningar men mitt stora mål skulle knappast vara att hitta den ultimate spliten eller upplägget; det skulle vara att ha roligt i gymmet först och främst. Variation förnöjer.

Diomedea exulans
2016-12-24, 09:12
Som vanligt ihopblandning av resultat och planering. Alla verkar snacka om vikten av progression i planeringen och ser framför sig 2,5kg i veckan på något urval av övningar; resultatet av detta brukar bli att de tränar för lätt första tredjedelen av en period, bra mittre tredjedelen och för tungt sista.

... men progression är dina resultat!! Får du resultat av ditt sätt att träna: Ja/ nej? Vid `Ja´: fortsätt; Vid `nej´: ändra!

Ärligt talat fattar jag inte ens vad ni menar med att tvinga på vikter på stången enligt något utförligt mönster och om man inte gör detta så kommer man inte att öka. Det är ju tvärtom: om du har ökat i din kroppsliga kapacitet så kan du öka vikterna på stången. Innan det händer, för det händer inte varje pass direkt, så är det bättre att träna på en massa olika vikter med en massa olika antal reps i ett par olika övningar. Varje pass. Plocka in och ut övningar varefter de börjar och slutar fungera, eventuellt jobba med rörlighet och teknik. HÄR har ni källan till progression. Inte i symmetriska planer med: 5x5 i knäböj, +5kg i veckan över 12 veckor.

Verkar som om du egentligen tänker likt mig angående progression.

Det som egentligen fick mig att börja tänka på trådens fråga var en episod som utspelade sig i min dåvarande journal för något år sedan. Jag klagade över dålig utveckling, och en medlem påstod att det var för att jag "inte hade progression". "Vad menar du, din pappskalle", sa jag. "När jag märker att jag blir starkare så höjer jag vikten. Det är progression". "Nej", sa medlemmen, "du har inte alls progression. Det är nu viktigt att du börjar med 5/3/1, för det schemat har, till skillnad från ditt nuvarande, progression ".

5/3/1 kanske är bättre än schemat jag hade då, pga bättre periodisering, volym, repsantal osv, men inte för att det "har progression" och andra scheman inte har det. Det enda sättet att träna "utan progression" är att aldrig göra träningen mer utmanande (höja vikterna/seten/repsen/minska vilotiden) när man märker att man blir starkare.

Att på så vis träna utan progression är väldigt främmande för mig. Men pga ovanstående händelse, och de saker jag nämner i startinlägget, misstänker jag att det är mycket vanligare än jag först hade gissat.

PureWhey
2016-12-24, 09:23
Det finns extremt mycket folk, 90%+ på detta forum, som inte förstår vad volym har för roll i träning. Nästan ingen på träningsforum verkar förstå hur progression faktiskt sker, hur volymen påverkar och hur det fungerar trots det är grunden till hela träningen



Progression innefattar även förändringar i volymen, så du kan gärna förklara vad du vet som inte 90% vet när de flesta på forumet verkar kunna diskutera progression utan problem.

Varje gång en sån här tråd kommer upp blir jag mer och mer övertygad att DUP är creme de la cremen, tur att jag kör det i alla övningar.

Skrivet slarvigt med telefonen

Diomedea exulans
2016-12-24, 09:26
Progression innefattar även förändringar i volymen, så du kan gärna förklara vad du vet som inte 90% vet när de flesta på forumet verkar kunna diskutera progression utan problem.

Varje gång en sån här tråd kommer upp blir jag mer och mer övertygad att DUP är creme de la cremen, tur att jag kör det i alla övningar.

Skrivet slarvigt med telefonen

Vad är DUP?

PureWhey
2016-12-24, 09:27
Vad är DUP?



Daily undulating periodization


Skrivet slarvigt med telefonen

ceejay
2016-12-24, 09:43
Dio

Säg att du kör 3 böjpass i veckan

Ett pass kör du 3or, ett pass 5or, ett pass 7or. Då har du variation varje pass i reps.

Bob90
2016-12-24, 09:58
Innan det händer, för det händer inte varje pass direkt, så är det bättre att träna på en massa olika vikter med en massa olika antal reps i ett par olika övningar. Varje pass. Plocka in och ut övningar varefter de börjar och slutar fungera, eventuellt jobba med rörlighet och teknik.
Precis det där provade jag av en slump (tränar inte efter något program och på gott och ont så tänker jag inte särskilt mycket kring upplägg) nyligen och fick bättre resultat än jag trodde.

Körde mycket extra triceps för pressen, märkte efter en månad att triceps var starkare men inte hjälpte i pressen. Provade att slänga in enarmspressar, köra mer 3or, 5or och 1or med fler eller färre set mm.

Illustrerade mannen
2016-12-24, 13:08
Jag hade för ett antal år sedan "progression" som morot med träningen på gym. Siktade på 3Xkv i mark, 2,5X i böj och 2X i bänk. Vägandes 72 kg nådde jag det inte i något av momenten. Då det slet för mycket gav jag till slut upp, men var ändå nöjd. (Jag äter för lite...). Tränar nu utan tydlig tanke på progression utan mer för att mota eventuellt åldersförfall. Men visst finns tanken där - alla pass skrivs upp och det noteras glatt då vissa bravader återupprepas. Men syfte och mål varierar över tid - nu är tex målen att klara muscleups och lära mig ryck. Det blir en annan form av progression... Så en tränandes syfte är inte alltid uppenbart...

Gerdler
2016-12-24, 15:20
+1 på hurril. Det är så många program och personer som syftar till att "progressionen" skall komma från att man äter mer, att man precis börjat dopa sig, att man precis börjar ta i eller att man precis börjat träna så att man kan ha linjär progression ett tag. Det är inte rimligt att det fortsätter så, och då man är i den fasen så funkar vilket program som helst.

Jag tycker också det är rimligt som PureWhey skriver om DUP, jag är av samma uppfattning. Samtidigt har jag mycket svårt att få till någon vettig DUP när jag gör den själv. Hur gör du? Gillar själv program med inbyggd DUP.

PureWhey
2016-12-24, 15:22
Jag kör olika repantal olika pass, inte så svårt :D


Skrivet slarvigt med telefonen

Mr Eks
2016-12-24, 15:45
Som vanligt ihopblandning av resultat och planering. Alla verkar snacka om vikten av progression i planeringen och ser framför sig 2,5kg i veckan på något urval av övningar; resultatet av detta brukar bli att de tränar för lätt första tredjedelen av en period, bra mittre tredjedelen och för tungt sista.

... men progression är dina resultat!! Får du resultat av ditt sätt att träna: Ja/ nej? Vid `Ja´: fortsätt; Vid `nej´: ändra!

Ärligt talat fattar jag inte ens vad ni menar med att tvinga på vikter på stången enligt något utförligt mönster och om man inte gör detta så kommer man inte att öka. Det är ju tvärtom: om du har ökat i din kroppsliga kapacitet så kan du öka vikterna på stången. Innan det händer, för det händer inte varje pass direkt, så är det bättre att träna på en massa olika vikter med en massa olika antal reps i ett par olika övningar. Varje pass. Plocka in och ut övningar varefter de börjar och slutar fungera, eventuellt jobba med rörlighet och teknik. HÄR har ni källan till progression. Inte i symmetriska planer med: 5x5 i knäböj, +5kg i veckan över 12 veckor.
Tidigare har jag tyckt du bara verkat elak och nedtryckande men detta var ju väldigt smart tänkt och jag har aldrig överhuvudtaget tänkt så som du föreslår. Tack!

Anders The Peak
2016-12-24, 19:27
Dio

Säg att du kör 3 böjpass i veckan

Ett pass kör du 3or, ett pass 5or, ett pass 7or. Då har du variation varje pass i reps.

Fast jag tror på att variation sker effektivast i varje pass och de pass där vikterna känns lätta används tyngre vikter och i pass där styrkan inte är på topp cruisas eller antalet set begränsas för att inte tära för mycket på kroppen.

Men det här kommer med erfarenhet och ökad självinsikt empiri som det heter så vackert.

Jag fortsatte där Hurril slutade :) Som jag uppfattade det.

Gerdler
2016-12-24, 20:56
Jag kör olika repantal olika pass, inte så svårt :D

Så alla pass är lika hårda, bara olika repsantal? Då är det ju jättesimpelt.

Fast jag tror på att variation sker effektivast i varje pass och de pass där vikterna känns lätta används tyngre vikter och i pass där styrkan inte är på topp cruisas eller antalet set begränsas för att inte tära för mycket på kroppen.

Men då är du ju fortfarande där att passen typ känns lika hårda. Jag köper att det blir DUP ändå men jag tänker mig att för att ha en längre periodisering i det, som inte bara är nån sorts "blir jag starkare så höjer jag", bör man gå igenom tunga perioder och lätta perioder. Sen får det inte vara några 16 veckors block där kroppen hinner glömma det den anpassade sig för i förra blocket.

PureWhey
2016-12-24, 20:58
Så alla pass är lika hårda, bara olika repsantal? Då är det ju jättesimpelt.





Men då är du ju fortfarande där att passen typ känns lika hårda. Jag köper att det blir DUP ändå men jag tänker mig att för att ha en längre periodisering i det, som inte bara är nån sorts "blir jag starkare så höjer jag", bör man gå igenom tunga perioder och lätta perioder. Sen får det inte vara några 16 veckors block där kroppen hinner glömma det den anpassade sig för i förra blocket.



Nä, följer dom "vanliga" reglerna annars. Färre reps = tyngre, fler lättare osv. +koll på volymen per vecka/övning/muskel osv


Skrivet slarvigt med telefonen

Anders The Peak
2016-12-24, 21:07
Så alla pass är lika hårda, bara olika repsantal? Då är det ju jättesimpelt.


Men då är du ju fortfarande där att passen typ känns lika hårda. Jag köper att det blir DUP ändå men jag tänker mig att för att ha en längre periodisering i det, som inte bara är nån sorts "blir jag starkare så höjer jag", bör man gå igenom tunga perioder och lätta perioder. Sen får det inte vara några 16 veckors block där kroppen hinner glömma det den anpassade sig för i förra blocket.

Nu finns det studier på det här att intra-periodisering(i samma pass) ger bäst resultat på tränade individer.

PureWhey
2016-12-24, 23:20
Nu finns det studier på det här att intra-periodisering(i samma pass) ger bäst resultat på tränade individer.



Kan jag kalla min periodisering "daily undulating intra periodization" då? Coolt


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

hurril
2016-12-25, 10:58
Nu finns det studier på det här att intra-periodisering(i samma pass) ger bäst resultat på tränade individer.

Låg-, mellan- och hög-reps för t ex benen varje pass alltså?

ceejay
2016-12-25, 11:01
Kan du länka ett par studier på det Anders?

Rikard Jansson
2016-12-25, 11:05
Man behöver ju inte hålla koll på vad man gör för att träna med/för progression. Har man bara som grundregel att köra så hårt man kan och kanske så mycket man kan, gärna på ungefär samma tid per pass, så blir det ju automatiskt sikte på maximal progression (huruvida det är optimalt för maximalt progression är en annan femma)