handdator

Visa fullständig version : Ger 3x12 muskeltillväxt?


Mr Eks
2016-12-21, 18:35
Hej

Säg att man bara kör en övning, säg stångcurl för biceps, och bara kör 3x12 på samma vikt där det sista settet blir fail... kan man få biceps att växa med bara detta?

Jag fattar såklart att mer volym än 3x12 är bättre men får man någon tillväxt alls av 3x12 som nybörjare?


mvh och ni som tkr att jag startar för många trådar så sökte jag på 3x12 https://www.google.se/#q=site:kolozzeum.com%2Fforum+3x12 men det enda resultatet blev en tråd där folk skrev att det finns andra parametrar så jag startar en ny tråd ist

vicarious
2016-12-21, 18:37
Ja.

Starke75an
2016-12-21, 18:37
Ja

cero
2016-12-21, 19:00
Ja.

svenbanan
2016-12-21, 19:28
Kanske.

Gerdler
2016-12-21, 19:38
3x12 är bättre än vissa upplägg och sämre än andra eller samma beroende på syftet.

Vill du bygga stora biccar så är 3x12 ett jättebra eller dåligt upplägg helt beroende på övningsval och frekvens.'

Så det korta svaret är: Ja!

Old Nick
2016-12-21, 20:02
Det beror helt på. Om du inte får tillräckligt med stimulans av det för att öka i styrka så lär du knappast heller öka i volym. Står du fortfarande och curlar samma vikt i 3 set om 12 repetitioner om 5 år så lär du inte ha större biceps än vad du har idag.

mattilainen
2016-12-21, 20:11
Bara för att du gör 3x12 nu ett tag betyder inte att man måste göra det för all evighet. Du kan t.ex byta schema om ca sex månader och då kanske köra 3x8 eller liknande. Att få större biceps går inte att säga med enbart 3x12, det beror på hur mer än enbart det. Vikten behöver ju troligtvis bli tyngre efter en period för att få utveckling. Att stå och göra 3x12 med 5 kg resten av livet ger nog inga större biceps.

Mr Eks
2016-12-21, 20:18
Ja.

Ja

Ja. Tack för era raka svar! Hoppas bara ni inte trollar mig för ni vet att jag är lätt lurad...

Kanske. Lust att utveckla?

3x12 är bättre än vissa upplägg och sämre än andra eller samma beroende på syftet.

Vill du bygga stora biccar så är 3x12 ett jättebra eller dåligt upplägg helt beroende på övningsval och frekvens.'

Så det korta svaret är: Ja! Ok!

Det beror helt på. Om du inte får tillräckligt med stimulans av det för att öka i styrka så lär du knappast heller öka i volym. Står du fortfarande och curlar samma vikt i 3 set om 12 repetitioner om 5 år så lär du inte ha större biceps än vad du har idag.

Bara för att du gör 3x12 nu ett tag betyder inte att man måste göra det för all evighet. Du kan t.ex byta schema om ca sex månader och då kanske köra 3x8 eller liknande. Att få större biceps går inte att säga med enbart 3x12, det beror på hur mer än enbart det. Vikten behöver ju troligtvis bli tyngre efter en period för att få utveckling. Att stå och göra 3x12 med 5 kg resten av livet ger nog inga större biceps.

Ok men om jag kör 3x12 på X kg idag och om tre månader gör 3x12 på 1,5X eller t o m 2X ... lär jag ha byggt muskler då?

Diomedea exulans
2016-12-21, 21:03
Ok men om jag kör 3x12 på X kg idag och om tre månader gör 3x12 på 1,5X eller t o m 2X ... lär jag ha byggt muskler då?

Ja, och jag/de andra trollar inte. ☺

cero
2016-12-21, 21:11
I början när nervsystemet anpassar sig kan man öka väldigt mycket i styrka utan att muskelmassan ökar så mycket. Men om du fortsätter bli starkare och starkare på sikt är det helt omöjligt att inte bli grovare.

/broscience

viringer
2016-12-21, 21:14
Det funkar inte så. Det hänger på volymen. En nybörjare skulle växa bra med 3x12, hen har liten muskelmassa och är ovan vid träning. Skulle Kai Greene köra 3x12 så skulle han tappa.

Så du måste med tiden öka volymen så att du ökar samtidigt som du återhämtar dig inom tidsramarna du behöver.

Fördelen med högrep är att du återhämtar dig lättare då det inte tär lika mycket på nervsystemet.

Starke75an
2016-12-21, 21:20
Det funkar inte så. Det hänger på volymen. En nybörjare skulle växa bra med 3x12, hen har liten muskelmassa och är ovan vid träning. Skulle Kai Greene köra 3x12 så skulle han tappa.

Så du måste med tiden öka volymen så att du ökar samtidigt som du återhämtar dig inom tidsramarna du behöver.

Fördelen med högrep är att du återhämtar dig lättare då det inte tär lika mycket på nervsystemet.

Hänger på frekvens också. Kanske mer än volym

Mr Eks
2016-12-21, 21:23
Det funkar inte så. Det hänger på volymen. En nybörjare skulle växa bra med 3x12, hen har liten muskelmassa och är ovan vid träning. Skulle Kai Greene köra 3x12 så skulle han tappa.

Så du måste med tiden öka volymen så att du ökar samtidigt som du återhämtar dig inom tidsramarna du behöver.

Fördelen med högrep är att du återhämtar dig lättare då det inte tär lika mycket på nervsystemet. Är du säker på det Kai Greene är afrikan och de har mkt testo & bygger muskler lättare än europa...

Mr Eks
2016-12-21, 21:26
inb4 troll anklagelser https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3455741

cero
2016-12-21, 21:30
Är du säker på det Kai Greene är afrikan och de har mkt testo & bygger muskler lättare än europa...

Europa blev kränkt av det här inlägget.

Diomedea exulans
2016-12-21, 21:33
Är du säker på det Kai Greene är afrikan och de har mkt testo & bygger muskler lättare än europa...

Kai Greene är på så hög nivå att han måste träna "perfekt" för att inte tappa.

oscarovegren
2016-12-21, 23:09
Du kan bygga upp till 20 gram muskler per träningspass beroende på hur du tränar, vad du äter, hur du återhämtar och vilka gener du har. Lek med tanken att du har genomsnittliga gener för byggning och kör biceps 1 gång i veckan så kan du nog lägga på dig 20 gram biceps per månad, vilket blir 240 gram på ett år om du alltid anpassar vikten så ditt träningspass blir utmanande. Svensson har väl en biceps på ca 1 kg (rätta mig gärna) så klart du kommer se vissa resultat

svenbanan
2016-12-22, 02:10
Tack för era raka svar! Hoppas bara ni inte trollar mig för ni vet att jag är lätt lurad...

Lust att utveckla?


Egentligen inte, då du endå verkar ha fått mer kött på benen i senare svar i tråden. Men det jag menade är att det ju såklart är jättemånga faktorer som spelar in på hurpass bra resultat man får av viss träning.

Sålänge du inte redan tränat en jäkla massa och lagt på dig en hel del muskler så kan du nästan göra lite vad som helst på gymmet och ändå växa. Men när du lagt på dig tio kilo muskler (efter mååånga år) så lär du behöva göra mer än 3x12 för att ytterligare växa...

Stuffer
2016-12-22, 08:14
Får du ingen sökträff på 3x12 så sök på 3x10 så får du nog desto mer träffar ska du se. Två reps mindre men resonemangen är samma.

Försök släppa din jakt på opti-träning och börja kötta istället. Du får ju mer muskler av att träna 100h hyftsat bra än att träna 1h perfekt

Anders The Peak
2016-12-22, 20:55
Det funkar inte så. Det hänger på volymen. En nybörjare skulle växa bra med 3x12, hen har liten muskelmassa och är ovan vid träning. Skulle Kai Greene köra 3x12 så skulle han tappa.

Så du måste med tiden öka volymen så att du ökar samtidigt som du återhämtar dig inom tidsramarna du behöver.

Fördelen med högrep är att du återhämtar dig lättare då det inte tär lika mycket på nervsystemet.

Det är kanske bäst att du lägger upp några kort och berättar om dina resultat som du har fått av din adekvata träningsmetod ;)

Mr Eks
2016-12-22, 21:14
Maxa en svingcurl på 100kg istället men se till att få det att se ut som det inte är någon sving i rörelsen. Då får du forumets grovaste biceps som som han den personifierade-kolo-styrke-byggaren.

KLagarn!!

Här har du en strongman som lyfter precis som du tycker eller? https://www.instagram.com/p/BOVP7utAcwH/?taken-by=savickas_bigz&hl=sv

Låg vikt.. långsamt...kontakt mm mm