handdator

Visa fullständig version : Lång vile = styrka, kort vila = stora muskler??


kraftsport
2004-04-24, 18:59
Ligger det något i det att kort vila bygger mer muskelstorlek och lång vila bygger mer styrka? Alltså vilan mellan setten menar jag.

Försöker själv nu att vila 1.5 minuter mellan setten.

randig
2004-04-24, 19:23
jag tror inte sånt där har någon störe betydelse huvudsaken e att man gör sit bästa

z_bumbi
2004-04-24, 19:53
Originally posted by kraftsport
Ligger det något i det att kort vila bygger mer muskelstorlek och lång vila bygger mer styrka? Alltså vilan mellan setten menar jag.

Ja och nej.

Om man vill bli stark bör man låta muskeln återhämta sig tillräckligt länge, 2-5 minuter är väl vanligt.

Vill man bygga volym kan man köra kortare vila men jag skulle först satsa på att bli stark för att sen kunna använda tyngre vikter i pumpseten pga av det.

Löjtnant Blank
2004-04-24, 20:00
Originally posted by randig
jag tror inte sånt där har någon störe betydelse huvudsaken e att man gör sit bästa
Du tror inte det? Så det spelar ingen roll om man vilar 45 sekunder eller 15 minuter? Intensiteten spelar en avgörande roll för musklernas utveckling. :smash:

z_bumbi: Well put. Finns inte mycket att tillägga.

cali
2004-04-24, 21:20
Ja och nej.

Om man vill bli stark bör man låta muskeln återhämta sig tillräckligt länge, 2-5 minuter är väl vanligt.

Vill man bygga volym kan man köra kortare vila men jag skulle först satsa på att bli stark för att sen kunna använda tyngre vikter i pumpseten pga av det.

Bra sagt! Kan bara instämma!
Där summerade du hela bodybuildar iden på ett kort och bra sätt.

randig
2004-04-24, 21:53
intensitet=vikten man kör med ju närmare äns max desto högre så klart

o nu överdrev du väl lite blank

Löjtnant Blank
2004-04-24, 23:24
Originally posted by randig
intensitet=vikten man kör med ju närmare äns max desto högre så klart
Vad begreppet intensitet innefattar varierar från person till person. Jag sällar mig till skaran som menar att det betyder kort vila mellan seten.

Originally posted by randig
o nu överdrev du väl lite blank
Inte det minsta. Jag märkte själv skillnaden när jag ökade intensiteten i mina pass. Jag ökar konstant både volym- och styrkemässigt, så argumentet "kort vila = sämre styrka" biter inte på mig. Jag har bara tjänat på att korta ner vilan mellan seten - på alla sätt och vis. 90 sekunder; ibland mindre, aldrig mer.

Prova i två veckor, randig, du har inget att förlora. Det är jobbigt i början, men när du får in rutinen kommer du att älska det. Join the dark side.

Nils
2004-04-25, 02:46
Originally posted by Löjtnant Blank


Prova i två veckor, randig, du har inget att förlora. Det är jobbigt i början, men när du får in rutinen kommer du att älska det. Join the dark side.

Vad är vitsen med att prova i två veckor?
Styrkan eller volymen kommer ju inte att ändras alls på så kort tid mer än kortsiktiga effekter som hur upppumpad eller trött man är.

Shadow Warrior
2004-04-25, 08:18
Originally posted by z_bumbi


Ja och nej.

Om man vill bli stark bör man låta muskeln återhämta sig tillräckligt länge, 2-5 minuter är väl vanligt.

Vill man bygga volym kan man köra kortare vila men jag skulle först satsa på att bli stark för att sen kunna använda tyngre vikter i pumpseten pga av det.

Om man vilar en "lång tid" mellan setten så kommer muskeln att vara till 80% återhämtad eller mer efter et tungt set, typ, så med det tanke sättet så ska man inte vila för länge för det gäller att tvinga kroppen at använda ytterligare muskelfribrer.

MEN det finns ju inget som säger att man skulle växa bättre för att man använder fler muskelfribrer, eftersom tillväxtstimuleringen sker i hjärnan.... så glöm bort det där första jag skrev... fast det är ju ändå dumt att spendera för lång tid i gymmet... ;)

Löjtnant Blank
2004-04-25, 12:30
Originally posted by Nils


Vad är vitsen med att prova i två veckor?
Styrkan eller volymen kommer ju inte att ändras alls på så kort tid mer än kortsiktiga effekter som hur upppumpad eller trött man är.
Jag menade att han ska prova i två veckor för att se att det är möjligt att korta ner vilan drastiskt; att det jobbigt i början men att han vänjer sig efter ca två veckor. Feel me?

Edit: Saknad bokstav.

Megatuttarna
2004-04-25, 16:31
Jag kör när jag känner mig redo, ingen vits med att vila 30 sekunder och dra av 15 kg efter varje set; ej heller slöa i 5 minuter bara för att vara fräsch inför nästa set. Kör på känsla, oftast hamnar man på runt 90 sekunder eller vad det nu är för magiska gränser.

Löjtnant Blank
2004-04-25, 19:47
Originally posted by Megatuttarna
Kör på känsla, oftast hamnar man på runt 90 sekunder eller vad det nu är för magiska gränser.
90 sekunder är verkligen gränsen. Hamnar du på 95 sekunder får du 5% sämre muskelutveckling; 10% vid 100 sekunders vila - upp till 300 sekunder då du inte växer alls. Ha, ha. ;)