handdator

Visa fullständig version : Taskig prestations-mage


MackeJuve
2016-12-20, 10:36
Hej! Någon gång i tiden har jag ställt samma fråga och då bl.a. fått svaret att jag exempelvis ska knäböja oftare för att få bort nervositetskänslan. Det har dock visat sig att det inte är det som är problemet.

Jag har alltid haft dålig mage i samband med att jag ska prestera. Förr i tiden tog det sig uttryck genom att jag satt på toa flertalet gånger innan jag skulle spela fotbolls- eller innebandymatch. Jag kunde säkert gå på toa tre, fyra gånger innan avspark. På den här tiden var jag nervös på riktigt eftersom att jag hade en del prestationsångest. Har t.ex. ett minne av att jag inte fick ut någonting under en fotbollsmatch eftersom att jag var så jävla nervös, och då var det inte ens en speciell match. Det var inte heller på någon hög nivå. Det kan tyda på ett i sammanhanget svagt psyke.

Idag tar det sig uttryck när jag ska knäböja eller marklyfta. Jag börjar tänka på lyftet och bygga upp en viss taggning och då börjar det bubbla i magen. Det behöver inte vara inför någon maxprestation utan det räcker med minsta anspänningsnivå för att den ska bli orolig. Detta har lett till en kedjeeffekt där jag är orolig över magen(undviker helst att släppa mig högljutt under en knäböj) vilket leder till att jag blir ännu oroligare i magen.

Jag vill poängtera att detta inte är något gigantiskt problem då jag trots allt klarar av att hantera det i form av att jag nästan aldrig failar ett lyft. Det är dock irriterande att ha den oroliga magen i tankarna när jag går ned för en nästintill maxtung böj. I en idealisk värld hade jag ENBART koncentrerat mig på lyftet och inte saker runt omkring.

Är det någon som har liknande erfarenheter som har kommit runt det på något vis? Jag tror inte att det har något med kosten att göra då magen i övriga fall är stabil.

Bruce Banner
2016-12-20, 10:39
Kanske inte exakt samma bekymmer men jag tar ALLTID ett besök på gymmets toalett innan ett träningspass.

Det är som en rutin, och därefter kan jag ta i så järnet glöder utan att vara orolig för något ljudligt missöde.

MVH
/Bruce

MackeJuve
2016-12-20, 10:55
Kanske inte exakt samma bekymmer men jag tar ALLTID ett besök på gymmets toalett innan ett träningspass.

Det är som en rutin, och därefter kan jag ta i så järnet glöder utan att vara orolig för något ljudligt missöde.

MVH
/Bruce

Jag gör detsamma, oftast :) Dock har magen en tendens att inte nöja sig med detta utan "besvären" kommer tillbaka under passet. Då går jag ibland på toa igen och ibland så stålsätter jag mig(vill spara tid eller inte bli kall mellan seten).

Mantus
2016-12-20, 11:24
Hej! Någon gång i tiden har jag ställt samma fråga och då bl.a. fått svaret att jag exempelvis ska knäböja oftare för att få bort nervositetskänslan. Det har dock visat sig att det inte är det som är problemet.

Jag har alltid haft dålig mage i samband med att jag ska prestera. Förr i tiden tog det sig uttryck genom att jag satt på toa flertalet gånger innan jag skulle spela fotbolls- eller innebandymatch. Jag kunde säkert gå på toa tre, fyra gånger innan avspark. På den här tiden var jag nervös på riktigt eftersom att jag hade en del prestationsångest. Har t.ex. ett minne av att jag inte fick ut någonting under en fotbollsmatch eftersom att jag var så jävla nervös, och då var det inte ens en speciell match. Det var inte heller på någon hög nivå. Det kan tyda på ett i sammanhanget svagt psyke.

Idag tar det sig uttryck när jag ska knäböja eller marklyfta. Jag börjar tänka på lyftet och bygga upp en viss taggning och då börjar det bubbla i magen. Det behöver inte vara inför någon maxprestation utan det räcker med minsta anspänningsnivå för att den ska bli orolig. Detta har lett till en kedjeeffekt där jag är orolig över magen(undviker helst att släppa mig högljutt under en knäböj) vilket leder till att jag blir ännu oroligare i magen.

Jag vill poängtera att detta inte är något gigantiskt problem då jag trots allt klarar av att hantera det i form av att jag nästan aldrig failar ett lyft. Det är dock irriterande att ha den oroliga magen i tankarna när jag går ned för en nästintill maxtung böj. I en idealisk värld hade jag ENBART koncentrerat mig på lyftet och inte saker runt omkring.

Är det någon som har liknande erfarenheter som har kommit runt det på något vis? Jag tror inte att det har något med kosten att göra då magen i övriga fall är stabil.


Innan och under tävling eller resa så är det standard att besöka toaletten alldeles för ofta, detta gäller oberoende vad jag ätit eller ens om jag ätit. Har inte hittat något botemedel mot det utan förlikat mig med det. Avslappning eller andra dylika tekniker hjälper inte heller då stressen oftast är omedveten.

MackeJuve
2016-12-20, 11:36
Innan och under tävling eller resa så är det standard att besöka toaletten alldeles för ofta, detta gäller oberoende vad jag ätit eller ens om jag ätit. Har inte hittat något botemedel mot det utan förlikat mig med det. Avslappning eller andra dylika tekniker hjälper inte heller då stressen oftast är omedveten.

Exakt så känner jag. Vill inte ens föreställa mig hur det skulle vara på tävling för min del. Enda hoppet där är väl att man går in så mycket i vad man ska göra att man glömmer bort magen, men det tvivlar jag på. Större sannolikhet att det går riktigt jävla illa :D

Gerdler
2016-12-20, 12:34
Nu vill jag poängtera att detta inte skulle vara en vettig lösning på problemet men har du provat Dimor eller nåt liknande "propulsionsdämpande medel(älskar uttrycket)"?

http://www.fass.se/LIF/product?nplId=19960207000020

Tror inte du ska göra det till en vana, men om det fungerar när du "behöver" prestera så kan det ju vara värt att veta!

ARMSTARK
2016-12-20, 12:52
Nu vill jag poängtera att detta inte skulle vara en vettig lösning på problemet men har du provat Dimor eller nåt liknande "propulsionsdämpande medel(älskar uttrycket)"?

http://www.fass.se/LIF/product?nplId=19960207000020

Tror inte du ska göra det till en vana, men om det fungerar när du "behöver" prestera så kan det ju vara värt att veta!

Jag tänkte också föreslå Dimor, inte att använda varje dag men åtminstånde före en tävling är det en ypperlig hjälp. Den där bubbliga känslan försvinner helt.

MackeJuve
2016-12-20, 13:05
Läste innehållet i länken. Låter ju som något för mig. Fanns en del biverkningar som störde mig en del men de kanske inte är något som ni har upplevt?

Tree Fiddy
2016-12-20, 13:13
Har du testat ammoniak? :naughty:

paropirat
2016-12-20, 13:14
Dålig mage i samband med ångest är inget ovanligt. Jag får det själv och vet flera andra som också har det så. Jag kör med medveten närvaro för att hantera det.

MackeJuve
2016-12-20, 13:55
Dålig mage i samband med ångest är inget ovanligt. Jag får det själv och vet flera andra som också har det så. Jag kör med medveten närvaro för att hantera det.

Menar du att jag har ångest över att jag ska släppa mig när t.ex. knäböjer? För det är ingen ångest inför själva lyftet. Just ordet ångest låter väl starkt men det kanske är rätt ord.

Vad är medveten närvaro?

MackeJuve
2016-12-20, 13:55
Har du testat ammoniak? :naughty:

Nej :D Men jag antar att du syftar på att det är så pass starkt att man inte kan tänka något annat än just det?

paropirat
2016-12-20, 14:23
Menar du att jag har ångest över att jag ska släppa mig när t.ex. knäböjer? För det är ingen ångest inför själva lyftet. Just ordet ångest låter väl starkt men det kanske är rätt ord.

Vad är medveten närvaro?

Jag kan i alla fall bli lite upprymd och nervös inför tunga lyft eller en crossfit-WOD som jag vet kommer vara riktigt jävla jobbig. Tankarna skenar iväg osv. Det är inget sånt eller?

Medveten närvaro är en slags mental träning där du övar dig i att "känna inåt" eller vad man ska säga. Uppmärksamma dina tankar och kroppsliga förnimmelser m.m. Det används inom psykoterapi och KBT bland annat som en strategi för att hantera ångest.

MackeJuve
2016-12-20, 14:29
Jag kan i alla fall bli lite upprymd och nervös inför tunga lyft eller en crossfit-WOD som jag vet kommer vara riktigt jävla jobbig. Tankarna skenar iväg osv. Det är inget sånt eller?

Medveten närvaro är en slags mental träning där du övar dig i att "känna inåt" eller vad man ska säga. Uppmärksamma dina tankar och kroppsliga förnimmelser m.m. Det används inom psykoterapi och KBT bland annat som en strategi för att hantera ångest.

Jo, det är klart att även jag blir det. Det jag har försökt få fram är dock att detta inte enbart infinner sig vid tunga lyft utan vid allt från halvlätt till tung träning. Det är m.a.o. inte enbart vid mindset "nu jävlar kommer det att bli på gränsen här, nu måste jag se till att verkligen ta i!".

Jag får väl kolla upp "medveten närvaro". Att tänka "nu får jag inte jaga upp mig det minsta" fungerar uppenbarligen inte.

Tree Fiddy
2016-12-20, 18:19
Nej :D Men jag antar att du syftar på att det är så pass starkt att man inte kan tänka något annat än just det?

Ja lite så, man blir ju i princip boxad i ansiktet när man sniffar ammoniak.

Sansad
2016-12-20, 19:23
Hmm, rätt säker på att jag har samma "problem", det är mer regel än undantag att jag släpper mig under mark och böj på mina topset. Brukar även bli att jag behöver skita innan jag böjer för att det känns bättre.

Gerdler
2016-12-21, 12:35
Läste innehållet i länken. Låter ju som något för mig. Fanns en del biverkningar som störde mig en del men de kanske inte är något som ni har upplevt?
Jag har faktiskt inte provat Dimor själv. Men jag har en kompis som har något som ibland liknar det du talar om. Fast hans är inte så kopplat till prestation av vad jag förstått, han får det rätt ofta vid löpning och ibland styrketräning men även i vardagen.

Raschmus
2016-12-21, 12:52
När jag tävlade i brottning var jag vid varje givna match så nervös att jag ofta spydde och alltid bajsade flera gånger. Min lösning blev att sluta med brottning.

MackeJuve
2016-12-21, 13:13
När jag tävlade i brottning var jag vid varje givna match så nervös att jag ofta spydde och alltid bajsade flera gånger. Min lösning blev att sluta med brottning.

Hahaha :D Får bli all in på FIFA istället då.

Agitator
2016-12-21, 14:47
Varit hos läkare?

Kanske kan vara något man ska kolla upp. Min tjejs kusin tränade mycket ett tag och fick sluta, för han började spy varje gång han tog i ordentligt typ. Mådde illa som fan osv. Har inte pratat med han om det ännu men han har lagt ner träningen som var hans allt typ ett tag.

baktung
2016-12-21, 15:40
När jag var yngre och spelade fotboll såg jag alltid till att ha tömt blåsan innan en match. Annars har jag mindre problem med magen under träning än någon annan aktivitet. Om jag måste stressa psykiskt får jag rejäl uppkördhet i magen och måste explodera på toan mellan varven. Det kan verkligen göra så ont att jag vrider mig av plågor.

Några gånger när jag var liten och skulle spela viktiga finalmatcher hände det att jag kurade ihop mig i fosterställning i omklädningsrummet före matchen och bara ville försvinna. Låg och kved ett tag ensam med nån tränare som stod bredvid, och precis före matchstart klev jag upp och värmde själv. Sen gick jag in och avgjorde matchen. Ville nog inte höra en massa tjo och tjim när jag blev riktigt nervös.

Inför ett tungt pb-försök i böjen tänker jag numera mest att "Dör jag så dör jag, det är inget mer med det". Det brukar hjälpa mig att slappna av.

MackeJuve
2016-12-21, 16:02
Varit hos läkare?

Kanske kan vara något man ska kolla upp. Min tjejs kusin tränade mycket ett tag och fick sluta, för han började spy varje gång han tog i ordentligt typ. Mådde illa som fan osv. Har inte pratat med han om det ännu men han har lagt ner träningen som var hans allt typ ett tag.

Nej, det har jag inte varit. Har svårt att se att nervositets-mage skulle vara ett sådant problem. Men man skulle ju kunna lyfta frågan någonstans, eller googla(kom fan på nu att jag faktiskt inte har gjort det, hur sjukt det än låter).

Bjorneman
2016-12-21, 17:01
Hmm... Känner igen fenomenet. Inte i träningssammanhang. Där är jag aldrig nervös, men annars kan jag känna behov av att gå på skithuset om jag är nervös eller exalterad över något. Vad fan ska man göra åt det? Det är ganska naturligt på något vis. Såna där flumgrejer som mindfulness och allt vad det heter kanske kan funka även om det låter som humbug. Svårt.

Skrollovicz
2016-12-21, 19:37
Inför ett tungt pb-försök i böjen tänker jag numera mest att "Dör jag så dör jag, det är inget mer med det". Det brukar hjälpa mig att slappna av.

Fantastiskt citat. Ivan Drago?

baktung
2016-12-21, 22:09
Fantastiskt citat. Ivan Drago?

Jag har blivit påmind av Drago efter att först ha tänkt sådär på egen hand. Problemet var att jag gick omkring med rejäl oro en vecka för ett par år sen och fick ingen sömn alls. Värsta veckan i mitt liv. Tillslut tänkte jag bara att "Dör jag så dör jag, nu ska jag sova." och sen somnade jag ett par timmar och kände mig som en ny människa som kunde sluta vanka fram och tillbaka i all evighet eller promenera en mil mitt i natten. Den kvällen blev en vändpunkt för mig. Finns väl variationer på citatet jag kör, typ inför ett maxförsök i böj kanske "Dör jag så dör jag, det är detta jag lever för."

Men Drago-citatet är såklart oförglömligt också. "If he dies, he dies." när han just massakrerat Apollo. :hbang:

cero
2016-12-21, 22:18
Vad fan är kroppens poäng med toalettbesök när man är som mest nervös?

Agitator
2016-12-21, 22:49
Vad fan är kroppens poäng med toalettbesök när man är som mest nervös?

Underkastelse?

Y1EDMEL_b0o

Rabiat
2016-12-23, 12:24
Vad fan är kroppens poäng med toalettbesök när man är som mest nervös?

Adrenalinreaktion, även känt som stridstömning. Jag brukar tänka att det är för att öka rörlighet och prestationsförmåga, göra av med onödig vikt liksom.

Gerdler
2016-12-23, 13:08
Adrenalinreaktion, även känt som stridstömning. Jag brukar tänka att det är för att öka rörlighet och prestationsförmåga, göra av med onödig vikt liksom.
Så när du och dina sju polare har stalkat den där mammuten och smugit nära inpå den och ni är alla uppströms i vindriktningen och det är dags att attackera då sätter sig du och fem av dina polare ner och skiter medans de andra två går till attack på signalen och prompt dör av mammutens stamp. När ni skitit färdigt är mammuten borta och ni är för få för att fortsätta jakten. Survival of the shittiest. *gah!*

juckeyy
2016-12-23, 14:36
Har lite samma problem som dig när det är tävlingsässong, händer aldrig vid träning.
Pissar säkert 3-4 gånger under uppvärmningen, blir bättre om jag tuggar tuggummi istället, det har hjälpt mig mycket på något vis.
Testa!

cero
2016-12-23, 22:32
Så när du och dina sju polare har stalkat den där mammuten och smugit nära inpå den och ni är alla uppströms i vindriktningen och det är dags att attackera då sätter sig du och fem av dina polare ner och skiter medans de andra två går till attack på signalen och prompt dör av mammutens stamp. När ni skitit färdigt är mammuten borta

:laugh:

Tack för ett gott skratt. Kan ju helt enkelt vara en bieffekt också, kroppen behöver inte ha en mening med precis allt den gör.