handdator

Visa fullständig version : Löpning och volym på ben


Tobbe_91
2016-12-19, 23:04
Hej!
Min dröm är att få ett riktigt par stora klossar som ben.
Men jag undrar om löpning på 8 km 2-3 gånger veckan kan hämma min utveckling i benen.

Jag tränar så här.
Press
Löpning
Pull
Löpning
Legs

Kan även hända att jag springer ett extra pass på söndagar, eller kör Squats.

Sohlsken
2016-12-19, 23:28
Löpning lär inte ge dig klossar. Generellt sett har ju löpare långa, uthålliga muskler. Beror väl mest på genetik, men man ser sällan löpare springa omkring med biffiga ben.

Gerdler
2016-12-20, 00:34
Dina ben hade växt mer med två styrkepass i veckan, men löpningen i sig borde inte stoppa muskeltillväxten. Det sätt det kan störa är att du inte hinner återhämta dig eller att du inte orkar ta i lika mycket på styrkepasset.

Men 2-3 gånger löpning i veckan ska du nog klara av att kombinera med styrketräning. Fundera på att lägga styrkepasset för benen när du är fräschast i benen, ser inte ut som du gör det nu.

Rolfarsson
2016-12-20, 00:40
Jag vet inte om själva löpningen i sig kommer att hämma resultaten från din styrketräning, men av vad jag har förstått så skaderisken ganska hög vid löpning, och om det är något som kan hindra dig från att bygga muskler så är det skador.
Jag känner några som har sprungit kontinuerligt i flera år, och något som dom har gemensamt är frekventa småskador, så jag personligen skulle ha satsat på någon annan form av konditionsträning som är skonsammare mot lederna, som t.ex. crosstrainer, simning osv.

svenbanan
2016-12-20, 03:48
Dina ben hade växt mer med två styrkepass i veckan, men löpningen i sig borde inte stoppa muskeltillväxten. Det sätt det kan störa är att du inte hinner återhämta dig eller att du inte orkar ta i lika mycket på styrkepasset.

Men 2-3 gånger löpning i veckan ska du nog klara av att kombinera med styrketräning. Fundera på att lägga styrkepasset för benen när du är fräschast i benen, ser inte ut som du gör det nu.

+1 på alltihopa.

Tobbe_91
2016-12-20, 10:14
Tack för alla svar.
Blir nog att jag håller mig till 2 löpningpass i veckan och 2 ben pass.
Sen när snön börjar försvinna, så börjar jag med backintervaller istället för långdistans löpning.