handdator

Visa fullständig version : Varför vila?


tokke
2004-04-24, 18:24
Det här är en fråga till er som köra få reps och många sett med lång vila emellan. Varför? Man ska överbelasta muskeln, men görs inte det så fort muskeln blir trött? Asså, varför vänta flera minuter för att vila upp muskeln för att kunna köra tyngre? Kan man inte vänta 30sekunder-en minut istället och köra med lite mindre vikter och ändå bli trött OCH få bra resultat pga. överbelastning?

ivandrago
2004-04-24, 18:31
Själv har jag följt strategin ökad styrka=ökad massa. Har svårt att ta i och lyfta tunga vikter om muskeln inte hunnit återhämta sig från förra setet. Därmed inte sagt att det är optimalt med mycket vila mellan seten, tycker bara det känns bäst för mig.

HenrY
2004-04-24, 18:36
Originally posted by ivandrago
Själv har jag följt strategin ökad styrka=ökad massa. Har svårt att ta i och lyfta tunga vikter om muskeln inte hunnit återhämta sig från förra setet. Därmed inte sagt att det är optimalt med mycket vila mellan seten, tycker bara det känns bäst för mig.

Aa, jag kör samma.
Känns som jag överbelastat muskeln mer om jag har fått vila och kunnat trycka upp vikten 4-6 ggr igen, än om jag skulle vilat mindre och bara fått upp den 3-4 ggr.

Arwen
2004-04-24, 18:36
Man kan ju gå den "långa vägen" & prova sig fram. Misstänker att det finns lika många vägar till framgång, som det finns tränande...eller varför inte periodisera träningen i perioder med "tunga vikter/få rep´s/längre vila" och perioder med "lättare vikter/flera rep´s/kortare vila"?:bpump:

Tricklev
2004-04-24, 19:30
Känns dumt att behöva sänka vikterna,får man styrka på att träna med mindre vikter för att bli trött?:confused:

30cm
2004-04-24, 19:57
Funkar nog vilket som, men jag kör fler set med mindre vila. Det blir mer "TimeUnderTension". Men att träna styrka med de tunga vikterna är mycke roligare:bpump:

Rakz
2004-04-24, 20:22
Tror faktiskt att man får lika bra resultat av bådadera, även om jag tycker att ett riktigt intensivt pass känns bättre, man känner sig tröttare totalt sett, dessutom får man ofta mer träningsvärk. Kör man ben intensivt blir man illamående, vilket inte ett pass med mycket vila gör.

Kanske är framförallt största förtjänsten med ett intensivt pass att det tar mindre tid i anspråk - glykogenet räcker bättre.

z_bumbi
2004-04-24, 20:39
Originally posted by Rakz
Kanske är framförallt största förtjänsten med ett intensivt pass att det tar mindre tid i anspråk - glykogenet räcker bättre.

Tiden på passet lär ju inte påverka så mycket vad gäller glykogenet?

Ett långt pass med lång vila och många korta set är ju inte lika krävande för glykogenlagren som ett kort pass med kort vila och fler reps t ex.

cali
2004-04-24, 20:40
Man vilar bla för att PH-värdet i muskeln kan bli för hög, man vilar för att undvika mjölksyra helt enkelt. Utvecklar du mjölksyra kan du omöjligtvist överbelasta muskeln.
Vilan skapar även möjlighet för kroppen att forsla bort massa slaggprodukter som bildats under setet.
Vila är nödvändigt för att musklen ska hinna återhämta sig bra, vilket sedan möjligör ytterliggare ett set med överbelastning av musklefibrerna.
Ju tyngre du kör ju mer vila krävs det för att återställa muskeln till nästa set!

Jag tränr själv för övrigt efter teorin ökad styrka=ökad massa
Svårt att misslyckas då liksom...

aliquis
2004-04-25, 01:31
Originally posted by ivandrago
Själv har jag följt strategin ökad styrka=ökad massa. Har svårt att ta i och lyfta tunga vikter om muskeln inte hunnit återhämta sig från förra setet. Därmed inte sagt att det är optimalt med mycket vila mellan seten, tycker bara det känns bäst för mig.
Fast det faller väl lite på att styrkan du faktiskt får ut är ett resultat av hur väl ditt nervsystem lyckas använda de muskler du förfogar över. Visst att du kan öka styrka genom att öva på just det, men det är ju bara en effektivisering av nervsystemet. För att öka din maximala potentiella styrka måste du dock öka i massa, och sättet du bäst ökar i massa på behöver ju inte nödvändigtvis vara det som gör dig starkast.
Men visst, ligger man på maxutnyttjande av musklerna och sedan fortsätter öka belastningen så har dom väl inget annat val än att anpassa sig.

förövrigt tyckte jag att det cali skrev lät som en jäkligt bra förklarning.

ivandrago
2004-04-25, 17:44
Originally posted by aliquis

Fast det faller väl lite på att styrkan du faktiskt får ut är ett resultat av hur väl ditt nervsystem lyckas använda de muskler du förfogar över. Visst att du kan öka styrka genom att öva på just det, men det är ju bara en effektivisering av nervsystemet. För att öka din maximala potentiella styrka måste du dock öka i massa, och sättet du bäst ökar i massa på behöver ju inte nödvändigtvis vara det som gör dig starkast.
Men visst, ligger man på maxutnyttjande av musklerna och sedan fortsätter öka belastningen så har dom väl inget annat val än att anpassa sig.

förövrigt tyckte jag att det cali skrev lät som en jäkligt bra förklarning.

Tja faller vet jag inte om det gör.. det enda jag vet är att när jag blivit starkare har jag blivit större, när jag stått stilla i styrka har jag inte blivit större. All teori bakom lämnar jag åt dem som kan. Sunt förnuft är ofta underskattat. Har svårt att se någon bli större och större utan att bli starkare.

gosh
2004-04-25, 17:59
Originally posted by tokke
Det här är en fråga till er som köra få reps och många sett med lång vila emellan. Varför? Man ska överbelasta muskeln, men görs inte det så fort muskeln blir trött?

Det beror på om du vill träna upp volymen eller om du vill träna upp mjölksyretålighet. Hur "stark" din muskel är beror på hur mycket ATP som finns som kan användas till arbete. Så fort muskeln börjar arbeta så förbrukas ATP. Efter ett tag (ganska kort tid) så sinar mängden ATP och då kan du inte koppla in muskeln längre för det finns inget bränsle. Då måste du vila ett tag så muskeln hinner fylla på. Vilar du längre så kan den fylla på mer och du kan ta i mer (lyfta tyngre).

Jag vilar själv mellan 5 - 10 minuter mellan varje set. Ligger på 10 - 15 repititioner. Det fungerar bra för mig.

Om du tycker att du tar i men klara att göra ungefär samma repsantal med 30 sekunders vila, då tar du inte i. Har du förbrukat ATP så tar det längre tid än så för dig att återhämta muskeln för nästan samma arbete.