handdator

Visa fullständig version : Ett bra smorgasbord av kosttillskott?


Seaturtle
2016-12-19, 14:46
Hej :) Jag har köpt och ätit kosttillskott i ett par år men har faktiskt inte lyckats få ett entydigt svar på vilka man bör ta och hur. Vissa menar att det är självklart att man ska ta de dagligen, andra bara vid behov, och vissa att det är rent ut sagt skadligt om man inte gör det på rätt sätt.

Just nu äter jag dessa 1-2 gånger i veckan:

Multivitaminer
Multimineral
Magnesium
Vitamin d3
Vitamin b komplex
Omega-3
Probiotics


Produkterna är från holistic och vitaprana, vilka verkar vara bra tillverkare med rena produkter.

När jag är på väg att bli sjuk äter jag de oftare och oftast undviker jag att bli sjuk. Överlag känner jag också att mitt välmående är bättre, särkilt nu när jag inte köper de billigare versionerna av tillverkare med lite tveksamma ingredienser, typ citronsyra eller annat skit i kapslarna.

Min fråga är om jag gör rätt i att ta dessa och hur bör jag ta de?

Just nu äter jag alla kapslar på en gång samma dag. Borde jag dela upp de och ta de olika dagar, eftersom att de är 7 st blir det ett annat kosttillskott varje veckodag.

Sheogorath
2016-12-19, 15:03
Ser onödigt ut om du inte har en skitkost, och har du det bör du styra upp kosten. Om du bara har "hälsa" som allmänt mål skulle jag säga att du ska ha en bra grundkost och komplettera med vitamin D. Om du äter fet fisk mindre än tre dagar i veckan kompletterar du med omega-3. Done.

Satsar du på styrketräning lägger du till kreatin och HMB. Behöver du mer protein i kosten och föredrar pulver så väljer du ett proteintillskott efter tycke och smak.

An Iron Soul
2016-12-19, 16:22
Omega 3
Vitamin D
Kreatin
Vitamin B12

Jag känner inte av någon märkbar effekt alls men det här är dom kosttillskott jag tar varje dag.
Äter/dricker mycket protein i övrigt så något pulver känner jag inget behov av.

Sheogorath
2016-12-19, 16:42
Ser onödigt ut om du inte har en skitkost, och har du det bör du styra upp kosten. Om du bara har "hälsa" som allmänt mål skulle jag säga att du ska ha en bra grundkost och komplettera med vitamin D. Om du äter fet fisk mindre än tre dagar i veckan kompletterar du med omega-3. Done.

Satsar du på styrketräning lägger du till kreatin och HMB. Behöver du mer protein i kosten och föredrar pulver så väljer du ett proteintillskott efter tycke och smak.

Syftningsfel här. Man kan inte fokusera på hälsa utan att ha styrketräning med i bilden om man inte har ett väldigt fysiskt jobb. :)

Seaturtle
2016-12-19, 20:05
Ser onödigt ut om du inte har en skitkost, och har du det bör du styra upp kosten. Om du bara har "hälsa" som allmänt mål skulle jag säga att du ska ha en bra grundkost och komplettera med vitamin D. Om du äter fet fisk mindre än tre dagar i veckan kompletterar du med omega-3. Done.

Satsar du på styrketräning lägger du till kreatin och HMB. Behöver du mer protein i kosten och föredrar pulver så väljer du ett proteintillskott efter tycke och smak.

Jag har en bra kost. Hemlagat och clean food utan tillsatser ens. Mycket kött, fett och rotfrukter, lite för lite gröna blad kanske och sällan fisk.

Tar kreatin också och gymmar regelbundet. Proteinpulver ibland.


Har fått bilden av att multi min/vit kan vara onödiga. Har också läst att de påskyndar cell rejuvenation processen vilket förkortar deras livslängd. Men att ta de en gång i veckan känns ändå rätt ok. Ingen störe kostnad eller harm done.

Bör jag ta dessa 7 tillskott en gång i veckan eller sprida ut de så att jag äter bara en av de om dagen? Kreatin tar jag dagligen och proteinpulver vid behov.

Sheogorath
2016-12-19, 20:26
Jag tycker du ska sluta ta dem, som sagt. Undantaget vitamin D och möjligen omega-3. Men nu har jag sagt det två gånger så jag kommer inte säga det igen.

tomten1
2016-12-19, 21:54
Jag kör på:

- Vitamin D (Under vinterhalvåret)
- Omega-3
- Ashwagandha
- Probiotika (Mercola probio)

- Någon gång varannan månad eller så tar jag en berocca också.

Sohlsken
2016-12-19, 22:45
Probiotika = bra skit.

Seaturtle
2016-12-19, 22:55
Jag läser runt lite hastigt och jag får uppfattningen att många av dessa kosttillskott funkar lika bra dagligen som varje vecka, ibland bättre en gång i veckan om man tar större doser.

Dessutom tävlar många av mineralerna för absorbtion.

Jag har köpt mina produkter och kommer att fortsätta äta de. Tvivlar på att äta multivitaminer&mineraler en gång i veckan är onödigare än att slänga de.

Men samtidigt äter jag tillräckligt bra för att inte behöva de dagligen.

Min bästa course of action verkar att dela upp de 7 tillskotten och ta bara en av de på olika veckodagar. Även om vissa tas upp bättre i kombination med andra så äter jag de med grubb i magen så borde vara lugnt.

Vad säger ni/forskning om det?

Seaturtle
2016-12-19, 23:54
ska forska mera men lite sånt här är ok s´å länge
http://www.newhope.com/supplements/best-times-take-vitamins-and-supplements

Multivitaminer Måndag Morgon
Multimineral Tisdag Kväll
Vitamin d3 Onsdag Eftermiddagen
Vitamin b Torsdag Morgon
Omega-3 Fredag Kväll
Magnesium Lördag Natt
Probiotics Söndag Natt

när multisarna tar slut så stryker jag de nog.

Shqypnia
2016-12-20, 12:03
Personligen kör jag D-vitamin, Omega-3, HMB och ZMA varje dag nu under diet. En solid grund bör vara att man vet varför man tar kosttillskott x eller y.

Tobbey
2016-12-20, 12:17
Tar B12 för jag inte får i mig något från kosten. D-vitamin för att jag inte får tillräckligt från kosten. HMB för prestationhöjning på gymmet (märkbar skillnad).

En solid grund bör vara att man vet varför man tar kosttillskott x eller y.

+1

Donkens
2016-12-20, 16:21
Kreatin, zma, omega 3 och hmb.
Möjligtvis beta alanin.

Jorgen
2016-12-23, 17:58
Hej :) Jag har köpt och ätit kosttillskott i ett par år men har faktiskt inte lyckats få ett entydigt svar på vilka man bör ta och hur. Vissa menar att det är självklart att man ska ta de dagligen, andra bara vid behov, och vissa att det är rent ut sagt skadligt om man inte gör det på rätt sätt.

Just nu äter jag dessa 1-2 gånger i veckan:

Multivitaminer
Multimineral
Magnesium
Vitamin d3
Vitamin b komplex
Omega-3
Probiotics


Produkterna är från holistic och vitaprana, vilka verkar vara bra tillverkare med rena produkter.

När jag är på väg att bli sjuk äter jag de oftare och oftast undviker jag att bli sjuk. Överlag känner jag också att mitt välmående är bättre, särkilt nu när jag inte köper de billigare versionerna av tillverkare med lite tveksamma ingredienser, typ citronsyra eller annat skit i kapslarna.

Min fråga är om jag gör rätt i att ta dessa och hur bör jag ta de?

Just nu äter jag alla kapslar på en gång samma dag. Borde jag dela upp de och ta de olika dagar, eftersom att de är 7 st blir det ett annat kosttillskott varje veckodag.

Har du brist på vitaminer och mineraler?
Alltså, har du tagit prover som visar på detta?

Om inte så skippa dom. Och äter du som du skriver en bra kost, skippa dom ännu mer.

smerk
2017-01-09, 21:46
Låg det uppe nån studie som sade att omega 3 - tillskott var skadligt?