handdator

Visa fullständig version : Troligt ganglion i vänster handrygg.


Oljeblixten
2016-12-19, 12:57
Tjena, under en period med mycket false-grip pullups och marklyft på tung kroppsvikt uppstod en molande smärta i ovanpå vänster handled. Det sitter som en hård knöl där som vid ordentlig träning t.ex. bänkpress eller marklyft(Vid stöten då jag sätter ner stången) börjar ömma och gör väldigt ont.

Jag besökte läkare som tippade på inflammation, sedan en arbetsterapeut som senare satte diagnosen ganglion. Det jag har fått är en order att inte anstränga mig med handen i vinkel dvs pressar, armhävningar och dylikt går ju bort.

Jag fick en Ortos att ha på handen som jag har då jag tränar crosstrainer, lätta flyes och latsdrag för överkroppen.

Nu gör inte handleden ont längre men jag känner att den relativt stora knölen är kvar och att den kommer börja verka och göra ont ifall jag hoppar på min vanliga SL-träning/simning eller något annat som anstränger handlederna.

Den sitter där likt en jävla fripassagerare som saboterar mitt välbefinnande och möjlighet till att bedriva någon vettig träning.

Frågan är, 10 veckor har jag vilat, och snart tre veckor med Ortosen. Går det att bli av med skräpet? Efter googling fick jag svar att man kan krossa den med hammare men det känns väl radikalt. :d

Någon annan som är van att behandla ganglion eller har blivit kvitt otyget? Jag vill hemskt gärna kunna simma, bänkpressa, boxas och göra armhävningar. Detta tar knäcken på mig.

Sheogorath
2016-12-19, 13:45
Det vanligaste är att inte göra någonting och låta det gå ner av sig själv. Förr i världen slog man en bibel över otyget med ett mynt emellan och så fick det läka ihop invändigt. Det är en cysta från senskidan som ger ett ganglion, om det sitter på handryggen. Att krossa dem är nog ingenting man gör nu för tiden. Man ska kunna tömma dem med en grov nål (minst 1,2 mm) och spruta in en lågdos kortison, men det har jag inte provat eller hört om från den vanliga sjukvården heller. Bara läst om i ortopedmedicinsk litteratur. :)

Oljeblixten
2016-12-19, 13:54
Det vanligaste är att inte göra någonting och låta det gå ner av sig själv. Förr i världen slog man en bibel över otyget med ett mynt emellan och så fick det läka ihop invändigt. Det är en cysta från senskidan som ger ett ganglion, om det sitter på handryggen. Att krossa dem är nog ingenting man gör nu för tiden. Man ska kunna tömma dem med en grov nål (minst 1,2 mm) och spruta in en lågdos kortison, men det har jag inte provat eller hört om från den vanliga sjukvården heller. Bara läst om i ortopedmedicinsk litteratur. :)

Så det är bara undvika allt som irriterar det och skapar smärta och vänta då med andra ord? Hur tjock bibel behövde man sa du? Ska man be innan? :d

Sheogorath
2016-12-19, 13:56
I say nothing! :D

Sohlsken
2016-12-19, 16:47
Så det är bara undvika allt som irriterar det och skapar smärta och vänta då med andra ord? Hur tjock bibel behövde man sa du? Ska man be innan? :d

Lägg ett suddgummi rätt på din gangleon, och lägg om några varv med bandage. Det ska ligga tryck på utan att strypa blodtillförseln. Sov med paketet. Den borde ha gått ner nästa dag.

High1ander
2016-12-20, 01:49
Jag har ganglion på samma ställe, då och då har det försvunnit när jag råkat smälla till det hårt, t.ex. ramlat och tagit emot mot med handen så den "spänts/klämts" på andra sidan. Men kommer däremot tillbaka då och då efter tag. Gör ont som fan i ca 3-5 sek när jag fått den att klämmas, sen försvinner känslan och svullnaden lika snabbt... Eftersom jag inte tränar lika mycket så har den inte stört mig, men just under t.ex. bänkpress och armhävningar så är den ett otyg, om jag väl börjar träna mycket igen så kommer jag nog be läkare göra något åt den (för annars smäller jag den själv).

Oljeblixten
2016-12-20, 12:59
Lägg ett suddgummi rätt på din gangleon, och lägg om några varv med bandage. Det ska ligga tryck på utan att strypa blodtillförseln. Sov med paketet. Den borde ha gått ner nästa dag.

Det där låter inte så radikalt så det kan jag prova. Annars är smälla den nog den lösning jag brukar ta till vid andra problem. Ska testas! Tack!