handdator

Visa fullständig version : Är mobbing OK för att den man mobbar är udda?


Mr Eks
2016-12-18, 22:59
Hej

Redan på dagis fick min mamma höra att jag var annorlunda. Jag hade svårt för att tala och umgicks inte med de andra barnen utan lekte för mig själv. Dessutom fick jag träffa läkare för att jag åt så mycket att dagispersonalen trodde att jag hade mask i magen.

På dagis hade jag inga större problem, och egentligen inte i lågstadiet heller. Skolan skickade mig till BUP på grund av lite problem, men det var bara bagateller egentligen.

När jag gick i mellanstadiet började folk retas med mig. De brukade omringa mig på rasterna och reta mig och se vem som fick mig att få "damp" först. Efter en tillräckligt lång stund av retning fick jag utbrott och började skrika och jaga folk. Jag var starkare än resten av barnen eftersom jag var mycket större, men jag var också betydligt långsammare och ffa mycket mindre smidig. Det slutade så gott som alltid med att jag flåsade och resten stod på behagligt avstånd från mig och skrattade.

De kastade saker på mig på lektionerna, gömde mina kläder osv. Min mamma är väldigt känslig och det blev inte direkt bättre när hon fick mig. Jag har varit ett problem från första början och hon orkar egentligen inte med mig. Det enda jag minns från när jag var liten är min mammas gråt över att allt är så jobbigt och eländigt. "Nu har vi slut på pengar och får leva på soppa för resten av månaden" var standard vareviga vecka ... eftersom hon hela tiden fick köpa nya skor, jackor osv. Under en rätt lång period var jag tvungen att ha skorna på mig inomhus eftersom de försvann annars, och mamma hade inget körkort och orkade heller inte bära mig hem från skolan. Jag hade två eller tre vänner beroende på situationen.

När jag började högstadiet hade jag inga vänner alls.

Mobbingen blev värre när folk kom in i puberteten. Det blev slag, sparkar, hot mot min mamma/faster (som fanns där för mig när min pappa inte gjorde det dvs alltid), spott, snöbollar, stenar osv. Min faster hade rätt kort (väldigt för att vara tjej) hår och hette Sofia, & var rätt mullig. Detta ledde till att det klottrades "Flint-fia" över hela skolan med bilder på en streckgubbe fast med tjock mage. Detta eskalerade senare och folk från min klass började stalka min familj och släkt och t ex kasta sten och flaskor på min fasters hus och skicka hotfulla brev i hennes brevlåda..

Jag var alltså anledningen till att min faster begick självmord.

. Visst förstår jag att det inte enbart var därför... men det kändes och känns ändå förjävligt och även om alla berättat att hon hade psykiska problem (det går i släkten på pappas sida) långt innan jag ens fanns så känns det som att jag var anledningen till att det till slut rann över så att säga.....

Man kan sammanfatta det med att mitt mående inte direkt blev bättre av detta.

Mamma lyckades få mig remitterad till BUP. Det gick självklart och jag blev diagnostiserad med autism eller störning inom autism spektrum eller vad det nu heter av psykologen Hampus Mörner vid bup vid globen. Jag lyckas aldrig bli klok på diagnosen typ.

Resten av min högstadietid orkar jag inte ens skriva. jag övervägde självmord så gott som konstant under min tid i högstadiet och en gång försökte jag ta livet av mig. Jag hängde mig i en lampkrok i taket. Den ramlade ner och tyvärr överlevde jag.

Gissa vad det första min mamma sa när hon såg min självmordsanordning?

"Tänkte du alltså dö utan att laga de saker du förstört hos mig?"

Ingen, inte ens min egen mamma bryr sig om jag lever eller dör. För henne är det viktigare att jag förstört hennes telefoner och dammsugare och en toalett dörr än att jag vill dö. Självklart var det EXTREMT fel av mig att få raseri utbrott och förstöra min mammas hem när jag var liten.. men i paritet kan jag tycka att de bleknar

Idag är jag vuxen och jag har aldrig ens kramat en tjej (ja jag skrev att jag hade det förut men det var för att framstå som något jag inte är). Jag kommer att dö oskuld och jag kommer att vara utstött för resten av livet.

Var jag än tar vägen så finns där människor som bara avskyr mig och gör allt de kan för att trycka ner mig så långt det bara går.


är detta OK? Är det liksom lite småkul att mobba mig för att jag är speciell och inte passar in? Sedan min första tråd här har folk kallat mig dum och efterbliven och gjort narr av mig. Hela tiden när jag frågar saker eller påpekar olika saker så gör jag något fel eller är troll osv.

t ex bara ett exempel när jag helt neutralt frågade om hur länge man kan leva på enbart potatis eller majonnäs så kallade två personer helt oprovocerat mig för troll
(http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7636625&postcount=19")

Varför är det så jävla kul att jävlas med mig? Vad har jag gjort för att ni vill ha bort mig så jävla mycket? Jag har så svårt att förstå hur jag kan väcka ett sådant hat och en sådan avsky hos mina medmänniskor, visst ibland svär jag eller slänger ur mig dumma saker men jag är aldrig systematiskt elak mot någon.

Bärsärk
2016-12-18, 23:02
Jag vet tamejfamimej inte ens vad jag ska säga.

Bob90
2016-12-18, 23:05
För att svara på frågan, nej det är aldrig ok att mobbas oavsett anledning.

Gober
2016-12-18, 23:11
Att folk kallat dig troll (inklusive jag) är inte så konstigt, det finns massor av troll på brädor och de flesta antar väl att det är just det det handlar om när du tex skrev om din incident med aminosyror. Men efterhand har nog många (inklusive jag) förståt att du inte trollar utan är annorlunda, just autism gissade jag på. Ett tips kan ju vara att berätta om det så får du garanterat mer förståelse. Du är inte ensam om olika diagnoser på detta forum.

När det gäller din livshistoria är det ju för jävligt och en tragedi. Hoppas du får vettig hjälp med detta.

Diomedea exulans
2016-12-18, 23:11
Nej, det är absolut inte okej att mobba den som är udda.

Det var för jävligt att höra att du har haft det så dåligt. Det är inte okej någonstans att bete sig som din mamma eller dina skolkamrater.

Din fasters självmord var absolut inte ditt fel, om nu mobbarna delvis drev henne till det var det ju deras fel om någons.

Det är inte alls säkert att du kommer dö oskuld, jag var också orolig över att dö okysst när jag var tonåring, men nu har jag haft sex med massor av tjejer. Och även om man dör oskuld så gör det inte en till en dålig person. Sex är inget man kan skaffa på ren viljestyrka.

Moderatorerna ljuger inte för dig. Du kan inte se hur många som rapporterade din journal. Om inlägg togs bort så kanske en moderator gjorde det utan att någon hade rapporterat det.

Vissa tycker att du ibland ställer väldigt dumma frågor. Jag tyckte det när du frågade "är världens fetaste också världens starkaste", när det är (för mig) självklart att de som vinner styrketävlingar inte är i närheten av världens fetaste. Dessutom tycker vissa att du gör väldigt korkade grejer ibland, som när du injicerade EAA. Och dessutom att du skriver väldigt korkade kommentarer ibland, som när du hotade en moderator i din journal. Pga dessa grejer tror vissa att du är ett troll (jag tror inte det). Men det gör det inte rätt att håna dig.

Mitt sista stycke kanske lät väldigt taskigt, men jag försökte bara förklara varför vissa tror att du är ett troll! Ibland verkar du inte korkad alls, du formulerade ju dig bra när du startade den här tråden t ex.

Alkro
2016-12-18, 23:15
Det är ju väldigt mycket att diskutera och jag kan bara beklaga att du haft det så tufft. Tänkte bara kort kommentera det där om "troll"-grejen. Jag var själv övertygad om att din tråd om att injicera aminosyror var en så kallad "troll-tråd". Det är väldigt vanligt att folk startar trådar för att provocera eller tramsa, det är ju ganska svårt att veta om någon är seriös när man bara läser en forumtråd och oftast är folk inte det när det gäller sådana ämnen. Ett sätt att inte framstå som ett "troll" kan vara att du också förklarar lite mer utförligt varför du startat en viss tråd och vad för typ av information du är ute efter.

MasterChief
2016-12-18, 23:24
Mr Eks

Ett forum är ett spel för anonyma människor. Jag är övertygad om att de allra flesta här på brädan skulle vara schyssta mot dig IRL. Men ett forum har alltid ett viss jargong och alla blir påhoppade titt som tätt. "Ger man sig in i leken får man leken tåla"gäller nog i stor utsträckning på alla typer av internetforum.

Jag tycker du är en frisk fläkt här på forumet och hoppas du blir kvar. Jag gillar dina trådar och jag hoppas du kan ta en del av svaren med en klackspark.

Jag hade liksom du en rätt jävlig uppväxt och jag vet vad du gått igenom. Jag hejar på dig! :cheers:

Gerdler
2016-12-18, 23:30
Till Mr Eks:
Det är inte OK att mobba och jag tycker du fyller en funktion på Kolo's forum som en som frågar saker som skapar diskussion. Vissa trådar är kanske inte alltid så genomtänkta men ofta är det det som gör dem intressanta och skapar diskussionen!

Det är så jag känner dig, inte mer och inte mindre, men jag kan i varje fall säga att dina trådar gett mig mycket rolig och intressant läsning och jag hoppas du hittar andra som uppskattar dig i din vardag, även om jag egentligen tror att det redan finns men de har svårt att uttrycka det.

Jag hoppas naturligtvis att du fortsätter skriva på Kolo och livar upp min/vår vardag!

leee
2016-12-18, 23:31
Mobbning förekommer överallt tyvärr,bland både barn och vuxna men att du blir kallad troll betyder bara att folk inte tror att du är seriös med det du skriver.

F Ultra
2016-12-19, 00:09
Jag var alltså anledningen till att min faster begick självmord.
så känns det som att jag var anledningen till att det till slut rann över så att säga.....

Nej, inget av detta var ditt fel, varken helt, delvis eller ens en miljarddel!

"Tänkte du alltså dö utan att laga de saker du förstört hos mig?"

Ingen, inte ens min egen mamma bryr sig om jag lever eller dör. För henne är det viktigare att jag förstört hennes telefoner och dammsugare och en toalett dörr än att jag vill dö. Självklart var det EXTREMT fel av mig att få raseri utbrott och förstöra min mammas hem när jag var liten.. men i paritet kan jag tycka att de bleknar

Nu känner jag inte din mamma och ska därför egentligen inte tala för henne, MEN, så som hon reagerade är vanligt hos personer som inte riktigt vet hur de ska hantera situationen. Dvs det finns många människor som har så extremt svårt att ens närma sig en diskussion ang självmord (och börja ta tag i alla de saker som ställde till det) att de istället fokuserar på telefonen, dammsugaren och toalettdörren. Finns även många som tror att de triggar fler försök om de ens diskuterar själva försöket.

Så nej jag tror inte att din mamma inte bryr sig om du lever eller dör. Faktum är att hon skrev in dig på BUP, det hade hon inte gjort om hon inte hade brytt sig om dig. Om jag inte minns helt galet från din tråd ang aminosyreincidenten så gjorde hon också vad hon kunde för att hjälpa dig där, åter något som hon inte hade gjort om hon inte hade brytt sig om dig!

Ett Orm
2016-12-19, 02:06
Förjävlig jobbig berättelse, hoppas du har det bättre. Om inte hoppas jag verkligen du kommer får det.

Svårt det där, verkligen otroligt svårt.
Högstadiet kan vara väldigt svårt för den som är annorlunda.
Vi hade en i klassen som troligen skulle skriva ungefär samma sak som du sett ur hans perspektiv, han hade också någon/några diagnoser.
När han kom till vår klass var vi några som faktiskt försökte vara kompis med honom, men det gick helt enkelt inte av olika anledningar, i det fallet skulle han inte varit i en vanlig klass.
Efter att den biten var körd så var resten ingen trevlig resa och han fick till slut byta skola.


Jag/vi slog honom (och han mig iofs) och sa många elaka saker samt gjorde så gott man kunde för att stöta bort honom. Toleransen för hur udda han var fanns helt enkelt inte där, så omogen som man var så förstår man inte heller riktigt hur andra personer känner eller tänker. I den nya klassen funkade det bättre trots att det på pappret var en "värre" klass även om det hände saker där också.
Man kan inte tvinga någon att gilla en själv eller någon annan, men man kan i viss utsträckning lära sig acceptera andra.

Med detta vet jag inte riktigt vad jag vill ha sagt faktiskt nu när jag läser igenom det.
Det är inte ett försvar för mobbing om det kan tolkas så.
Kanske att man ibland bara behöver bryta upp och inte försöka stå kvar i en alltför stark ström, finns liksom ingen vinst.

Öskar dig all lycka och att du får ett bra liv Mr Eks, jag gillar att läsa dina trådar.

drift
2016-12-19, 03:21
Ett forumtroll är inget negativt. Majoriteten av alla användare trollar till och från och det är bara ety sätt för folk att säga att jag tror att du driver nu för att skapa en debatt.

Ett troll har inget att göra med det som folk (typ Aschberg) säger - alltså någon som skriver hat på Internet. Ett troll är harmlöst, ofta underfundigt och en vital del av alla forum på nätet. Utan trollen stannar Internet!

blåvitt
2016-12-19, 07:04
Vi vill inte ha bort dig, och vi avskyr dig inte. Som det har skrivits tidigare kallar folk dig för troll för att de inte tror på vad du skriver och det är en del av jargongen på ett forum. Med tanke på din bakgrund förstår jag att det blir väldigt lätt att nojja och ta saker personligt, men det borde du verkligen inte göra. Folket här vill dig inte illa. Hoppas saker blir bättre för dig.

Sparven från Minsk
2016-12-19, 07:38
Min egen inbyggda etiska och moraliska kompass säger mig att det aldrig är okej att mobba/skada/förnedra någon annan oavsett anledning. Det är min uppfattning, hur jag tycker att världen ska bara.

Sen finns det personer som inte delar min kompass som kanske tycker det är okej. Jag kan inte säga åt dem att de gör fel. Rent moraliska ja, men jag kan inte förvänta mig att alla ska dela mina ideal. Bara välja att umgås med de personer som gör det.

Det finns idioter överallt, men det finns även vänliga snälla själar. Gäller att gallra vilka man umgås med, vilka man vill ha nära sig och lära sig att ignorera alla andra.

rooz
2016-12-19, 07:41
Du bär ingen skuld i det som hände din faster. Ingen alls.

Ingn vill dig något illa här på brädan, oavsett vad som skrivs.

Klein
2016-12-19, 07:41
Det verkar ju som att du haft extremt otur i livet:

Växa upp utan pappa
Växa upp utan kärlek
Autism
Mobbning

Barn som är emotionellt avskurna från sina föräldrar har mycket högre sannolikhet att bli mobbade än andra barn. Autism hjälper naturligtvis inte men det är helt fel sak att fokusera på. Dina föräldrar skulle ha varit där och stått upp för dig och hittat en skolmiljö där du inte blev mobbad. Det är den enda uppgiften en förälder har. Att ta hand om sitt barn. Och dina föräldrar misslyckades fatalt med detta. Det skulle inte förvåna mig om det vore någon undernäring som ligger till grund för din autism med tanke på hur dina föräldrar inte verkar bry sig ett skit.

Jag tycker du skall söka professionell hjälp så att du kan gå vidare i livet och bygga helande relationer med nya människor.

Slartibartfast
2016-12-19, 09:35
Det verkar ju som att du haft extremt otur i livet:


+1

Att växa upp med en inkompetent morsa/föräldrar är nog bland det värsta man kan råka ut för.

Barn kan vara ena obehagliga psykopater. Jag ryser när jag själv tänker tillbaka på min egen brist på empati som barn. Och då var jag ett snällt barn, men bristen på insikt om andras känslor i den åldern är beklaglig. Det är lätt hänt att mobbning uppstår i barndomen, t.ex. för att man är annorlunda, och det kan bli en ond spiral.

Att du kallats troll här på brädan, är för att det är textbaserat, och så mycket av kommunikationen faller bort iom det. Tror ingen skulle kalla dig troll om vi pratade med dig personligen.

Du skuldbelägger dig själv för saker som du inte är ansvarig för. Jag hoppas du hittar nån professionell som kan hjälpa dig. Det kan vara svårt (och dyrt) att hitta, men i slutänden är det nog ända vägen. Lycka till! :thumbup:

VoDaresVins
2016-12-19, 12:01
Det mesta har redan sagts så kan bara instämma. Tråkigt att höra om hur jobbigt du haft det. Som andra säger ska du inte känna skuld får nåt av det som skett.
Det där med mobbning är väl nog som värst just i högstadiet men tyvärr får man höra att mobbning till och med finns på arbetsplater bland vuxna människor. En del verkar ju lida av nån slags komplex så de måste utnyttja nån annan för att hävda sig bland andra.
Önskar dig bättre lycka framöver. Och ta det försiktigt vid tangentbordet och svara inte med samma medicin om nån skriver taskiga inlägg så hålls du kvar på brädan. Anmäl tarvliga inlägg istället.

Vinter
2016-12-19, 12:55
[QUOTE=Mr Eks;7690421
t ex bara ett exempel när jag helt neutralt frågade om hur länge man kan leva på enbart potatis eller majonnäs så kallade två personer helt oprovocerat mig för troll
(http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7636625&postcount=19")

Varför är det så jävla kul att jävlas med mig? Vad har jag gjort för att ni vill ha bort mig så jävla mycket? Jag har så svårt att förstå hur jag kan väcka ett sådant hat och en sådan avsky hos mina medmänniskor, visst ibland svär jag eller slänger ur mig dumma saker men jag är aldrig systematiskt elak mot någon.[/QUOTE]

Fundera på varför du fokuserade på det negativa, istället för det positiva. Överväldigande del var just positiva och neutrala svar. Försök öva upp ditt eget filter i forumet, försök helt enkelt hoppa över och strunta i negativa kommentarer. De kommer inte påverka dig om du inte låter dem.

99.99999999999999 osv procent av mänskligheten känner inte dig och har aldrig träffat dig. Det finns troligtvis ganska många som är exakt som du någonstans.

Neithan
2016-12-19, 13:58
99.99999999999999 osv procent av mänskligheten känner inte dig och har aldrig träffat dig. Det finns troligtvis ganska många som är exakt som du någonstans.

Tror att det blev lite väl många siffror där (såvida du inte menade något djup filosofiskt om att vi inte ens känner eller har träffat oss själva).

Bjorneman
2016-12-19, 15:37
Nej, det är åt helvete med mobbning. Du bär ingen skuld i din fasters självmord och din mamma verkar inte helt kry heller.

Det där med troll behöver du inte ta så illa upp för. Trådar som "Är världens fetaste man världens starkaste?" där du kallar Savickas för en av världens fetaste män och i övrigt för ganska ovanliga (?) resonemang inbjuder till sånt.

Hoppas det blir bättre.

Edit: Jag gillar faktiskt dina inlägg på forumet. Alla behöver inte vara stöpta i samma form.

baktung
2016-12-19, 15:44
Mr Eks, hur kommer det sig att du blev intresserad av träning? För jag antar att du började skriva just här på Kolozzeum tack vare att du grävde fram ett träningsintresse nånstans ifrån? Och med den bakgrund du beskriver känns det inte som att träning har varit en naturlig del av din uppväxt. Var det någon som motiverade dig till detta?

Jag tänker bara, att det finns ju så hiskeligt många andra forum man kan börja skriva på om man enbart söker en plattform för gemenskap. Ditt val av Kolozzeum har åtminstone varit klokt om man tänker att det finns mer själsförstörande ställen som framför allt Flashback, där man ju också har möjlighet att diskutera träning.

Och du vet säkert mycket väl om att det finns nätforum för personer med olika autismspektrumtillstånd också, där halva jargongen går ut på att man skrattar åt varandras svårigheter att anpassa sig. Men dit har du inte heller sökt dig, eller? Så jag är nyfiken på hur du kom i kontakt med träningen?

För övrigt är det inte orimligt med en diagnos som autism om man aldrig haft bra vänner och lärt sig utveckla normala sociala relationer. Även fast jag hade en socialt rik uppväxt och aldrig haft problem att tolka den sociala koden så blev jag screenad för autism efter att mest ha suttit hemma framför datorn mellan 20-27 års ålder. När man inte behöver vara social i vardagen glömmer man tillslut bort hur man ska bete sig. Att vara social är något man måste underhålla konstant för att förmågan inte ska försvinna. Med det menar jag att du inte ÄR din diagnos utan att det bara är något du behöver för att kunna få hjälp med och kunna få en chans att hitta dig själv som social individ. För egen del har jag fått men av att ha gått osocial och nästan antisocial under många år. Jag blir väldigt utmattad i hjärnan när jag måste umgås länge med folk nuförtiden och behöver en paus efter ett par timmar för att det inte ska gå överstyr så att jag inte somnar utan medicin på natten.

Hursomhelst, som många nämner är du aldrig ensam om ensamheten. Speciellt inte på ett forum med gott om träningsnarkomaner som många av oss har våra psykosociala tillkortakommanden.

Vinter
2016-12-19, 15:44
Forumet skulle vara ganska statiskt och tråkigt om inte folk ställer frågor och diskuterar.

Stuffer
2016-12-19, 17:33
Givetvis är mobbing aldrig okej.
Verkligen tråkig historia TS. Jag är övertygad om att mottagandet av dig på detta forum hade blivit annorlunda om alla kände till din bakgrund.
Kan som många andra rekommendera att du söker professionell hjälp och börjar träffa en psykolog för att få rätsida på dig själv.
Som litet försvar för många forumdeltagare, inklusive mig själv, så grundar sig många av misstankarna om att du är ett troll på att många av dina trådstarter och inlägg är väldigt okonventionella. Du har dessutom drivit dessa frågor på ett väldigt offensivt sätt vilket vanligtvis är kännetecknande för ett nättroll. För att inte tala om ditt försök att injicera EAA i dig själv. Förmodligen är du den enda på planeten som gjort detta vilket iaf för mig var ett starkt skäl att misstänka att det bara var ett påhittat trolleri.

Förutom att söka hjälp för dina problem bör du också fundera lite över hur du formulerar dig på nätet och vara medveten om att ingen på andra sidan skärmen har någon aning om vem du är eller vad du har i bagaget och därför kanske inte ha den förståelse som behövs.
Detta kanske kan verka elakt men ett sätt för dig för att få svar på dina funderingar kan vara att använda dig av tråden för "Dumma frågor" istället för att bombardera forumet med massvis av trådstarter med "udda" frågeställningar. Jag säger inte att dina frågor är dumma men i den tråden är det i alla fall lite högre i tak.

Diomedea exulans
2016-12-19, 17:39
Kan som många andra rekommendera att du söker professionell hjälp och börjar träffa en psykolog för att få rätsida på dig själv.


Han gör det varannan vecka redan, har han skrivit.

Swedishviking
2016-12-19, 18:28
För att svara på frågan, nej det är aldrig ok att mobbas oavsett anledning.

Word!

Derbel McDillet
2016-12-19, 20:34
Som så många har skrivit så är det tragiskt och hemskt att utstå mobbing och särskilt så gravt som i ditt fall men innan du börjar anklaga folk här för mobbing när du kallas troll kanske du ska se över vad du själv skriver.
Visst, vissa saker du skriver kanske är trams och går att förklara bort med ett bristande förstånd för sociala koder och annat men mycket är även väldigt provocerande, otrevligt, hånfullt, hotfullt osv osv... Du märker ju när andra uttrycker sig negativt mot dig. Märker du inte när du själv uttrycker dig negativt?
Du sprutar ur dig trådar med otroligt märkliga frågeställningar där du sen attackerar folk som säger emot.
Lösningen på nätet för dig kan nog bara vara att ta det lugnt och uttrycka dig mildare, vilket du kanske redan gör, så kommer du slippa bli kallad troll och annat.

Osvold
2016-12-19, 23:18
Mr X du påminner om en tidigare medlem på forumet vid namnet filmjölk. Det är ingen du själv känner?