handdator

Visa fullständig version : "Knöl" längre ner vid ryggen.


Charlie.amortis
2016-12-18, 18:57
Hej Allesammans! Hoppas ni har en trevlig söndagskväll.. Ska försöka sammanfatta mitt dilemma. Cirkus 1 vecka sedan kände jag en "knöl" längre ner på ländryggen. Ovanför korsbenets kant. Jag har inga problem att träna. Kan köra marklyft och knäböj utan några som helst problem eller smärtor. På vänster sida har jag liknande knöl eller "massa" snarare fast den är inte lika tydligt. Jag har varit hos en husläkare och han syftade på muskelfästen? Vet inte om han kände så noga eller bara inte tog mig seriöst. Idag var jag ute på en längre promenad och detta ställe kände jag av. Absolut ingen smärta direkt men lite molande värk. Jag har googlat och letat men det är ju som med allt annat. Man hittar inte så värst mycket information..

Men min gissning är att jag har fått någon typ av inflammation/svullnad i någon muskel eller ligament. Gissningsvis är iliolumbar ligament och Quadratus Lumborum. Tänkte höra om det finns någon naprapat/sjukgymnast med som varit med om liknande. Bifogar en bild för att visa vart det känns. Frågat vänner om dom också har som "fästen" eller dylikt vid samma ställe och det har dom. Bara det att min högra är större och blir öm om jag trycker eller känner där mycket ! Med vänlig hälsning

https://gyazo.com/33b00bfbc840ff83ad29f86f4c833f69

Sheogorath
2016-12-18, 19:33
Det är nog muskelfästena på SIPS du pratar om. De kan ofta kännas knöliga och osymmetriska, och det är inte heller ovanligt med lipom (fettknölar) där.

Charlie.amortis
2016-12-18, 19:39
Okej! Tror du det är något som lägger sig med tiden? För fettknöl tror jag inte det är då den kom så fort :)

Sheogorath
2016-12-18, 19:42
Man kan absolut få svullnad i muskelfästen och då bör det ju lägga sig med tiden. Stället du beskriver är nog det vanligaste stället att vara öm på när man har ryggvärk. Om du inte tycker att du blev tagen på allvar och den inte försvinner bör du däremot söka igen.

Charlie.amortis
2016-12-18, 19:49
Ja det har ju bara gått en vecka. Om det nu skulle vara muskelfäste till SIPS borde inte det kännas av i knäböj och marklyft etc? fast den kanske inte belastas så mycket i dom övningarna. Däremot när jag gick en längre promenad kändes det endel. Tack för din hjälp

Gober
2016-12-18, 20:55
Jag har också knölar på båda sidor om korsryggen. Haft det väldigt länge. Inget jag brytt mig om och ingen min sjukgymnast lagt vikt vid när han tryckt där i samband med behandling av mina diskar.

Charlie.amortis
2016-12-18, 21:00
Det kan ju vara fettknölar annars. Tror dock min knöl är en inflammation då jag känner liknande fast betydligt mindre och inte ömmande på andra sidan. Men jag hoppas det lägger sig. Det är svårt o låta bli o känna. det kanske bara hämmar läkandet