handdator

Visa fullständig version : Vilken är bästa övningen för att bli stark i triceps?


Torh
2016-12-18, 15:54
Styrka är sekundärt för mig, men jag vill ändå kunna lyft lite tyngre än kreti och pleti och jag märker främst vid hantelpress att styrkan i triceps laggar. Mina armbågar är dåliga så många övningar funkar inte, vilka övningar kan vara bra att komplettera med för att bli starkare i triceps?

Petoria
2016-12-18, 17:06
Liggande tricepsextensions med stång. Om dina armbågar klarar det.

oscarovegren
2016-12-18, 17:53
Dips, skullcrushers, pushdowns lär täcka det mesta

Rolfarsson
2016-12-18, 20:01
Liggande tricepsextension runt huvudet med dorsalflekterade handleder, gärna med hantlar för att motverka att den dominanta sidan "tränas mer" och för att du inte blir lika låst, vilket gör att det är lättare att hålla överarmarna neutrala (armbåge i linje med axeln).

crizzan
2016-12-18, 20:01
För bänk och presstyrka.
rD5Mz2262fU
B5dWDNaG0bw

ceejay
2016-12-18, 22:26
gillar denna för styrka
oQnjZg4Z-NU

Diomedea exulans
2016-12-18, 23:35
Jag tycker det är mer skonsamt mot armbågarna att bänkpressa än att träna triceps, om du blir stark i bänk får du nog starka triccar!

Mr Eks
2016-12-18, 23:59
Konsensus bland experterna här på brädan alltså Arne Persson och Sheogorath säger att liggande tricepextension runt skallen e bäst

Lita inte på mig men lita på Arne och Sheo!!

Men ta även denna i beaktning där en snubbe mäter EMG! (https://www.t-nation.com/training/inside-the-muscles-best-chest-and-triceps-exercises)

Bjorneman
2016-12-19, 00:03
Tricepsextensions med stång bakom huvudet är uppenbarligen väldigt bra. Jag har envisats med den som en jävla iller, men det funkar fan inte. Känns helskumt.

Gillar mest smalbänk (som jag inte känner i bröstet alls) och pushdowns enligt Arne P:s instruktionsvideo.

trädgårdsmöbel
2016-12-19, 09:22
Frenchpress med stång eller hantlar är min favorit och jag tycker den ger bra effekt, tyvärr sabbar den armbågarna. En av mina favoritövningar trots att jag inte kan köra den längre.

ARMSTARK
2016-12-19, 09:23
Dips, dötsövning enligt vissa men jag hävdar att det är den övning som ger mest styrka i triceps per arbetstimme. Räcker inte kroppsvikten kan man hänga på sig vikter. Har man problem med axlarna eller är rädd för att få det kan man alltid ha kortare ROM.

Scrubby
2016-12-19, 11:19
Just för styrka tycker jag också dips fungerat bäst. Näe jag började komma upp i 40-50 kg extra hängandes runt midjan så tycker jag det blev svårt att få samma stimulans i typ en pushdown. Liggande extension är säkert också bra men jag orkade aldrig hålla på och hämta stänger.

RassK
2016-12-19, 11:57
Denna är grisig: Bodyweight Triceps Extensions (https://www.t-nation.com/training/tip-use-bodyweight-to-build-triceps)

1x0
2016-12-19, 12:12
Frenchpress med stång eller hantlar är min favorit och jag tycker den ger bra effekt, tyvärr sabbar den armbågarna. En av mina favoritövningar trots att jag inte kan köra den längre.
Jag också gillar frenchpress! Faktiskt min favoritövning efter knäböj!

EZ-stång.
Jag kör den sittande med ryggstödet högt upp och har fötterna mot en sak så jag kan pressa ryggen mot ryggstödet för hålla bra hållning hela setet. Tycker den är väldigt skön och lätt att gå till fail i och själva utlåsningen i toppläget påminner om bänkpress tycker jag.
Bara släppa ner stången framför huvudet om man failar, ner på låren eller i golvet/ställning. Fast failar man bakom nacken (tror dock man är som starkast just där) kanske det blir problematiskt.

Har haft problem med armbågar av alla möjliga övningar med EZ-stång men frenchpress funkar bra! Använder handledslindor så klarar sig handlederna bra också.

Kör såhär, kan trycka med fötterna och benen så ryggen hålls på plats under hela setet (går längre ner med stången än bilden, ner till nacken, touchar nog nacken med stången t.o.m, mina armbågar har inte klagat hittills):

http://i.imgur.com/KuREPt8.jpg

Bandid0
2016-12-19, 18:52
Liggande tricepspress (ska ej förväxlas med skullcrushers!) hör väl till de bästa.

Bjorneman
2016-12-19, 19:00
Tror inte någon vågar yttra ordet skullcrushers här. :D

vicarious
2016-12-19, 19:14
Freddi Smulter kör pushdowns, nuff said :D

Bjorneman
2016-12-19, 19:15
Freddi Smulter kör pushdowns, nuff said :D

I latsdrag med 200 kg:s magasin? :D

Jorgen
2016-12-19, 19:46
Tror inte någon vågar yttra ordet skullcrushers här. :D

Post nr 3 i tråden: Dips, skullcrushers, pushdowns lär täcka det mesta

Bjorneman
2016-12-19, 19:54
Post nr 3 i tråden:

Modigt. Han jag tänker på är nog inte online, men jag gillar honom och kommentaren var tänkt som ett skämt.

Försökte köra extensions med stång bakom huvudet igår, men det är lögn. Tror jag fortsätter att strunta i den trots allt.

Rolfarsson
2016-12-19, 20:35
Försökte köra extensions med stång bakom huvudet igår, men det är lögn. Tror jag fortsätter att strunta i den trots allt.

Vad är problemet?;)

Rikard Jansson
2016-12-19, 20:38
Skullcrushers är skitbra om man har som mål att skrota armbågarna. Bästa tricepsövningen är bänkpress, sen får man lägga till valfri övning för långa huvudet.

anvihl
2016-12-19, 20:41
Dips regerar för mina triceps, men kanske bara har att göra med hur jag utför övningen

exevision
2016-12-19, 20:51
Skullcrushers är skitbra om man har som mål att skrota armbågarna. Bästa tricepsövningen är bänkpress, sen får man lägga till valfri övning för långa huvudet.

Chins?

Rikard Jansson
2016-12-19, 21:15
Chins?

Om man bara får välja två övningar (varför folk är så besatta över att köra få övningar kommer jag aldrig förstå!) så är det bänkpress + liggande tricepsextensions. Den senare gärna med långsam excentrisk fas och stretch-stopp i botten. Inte bara är det den bästa övningen för långa huvudet för triceps, i bänkpress-sammanhang är den suverän då den dels löser alla rörlighetsproblem som kan göra att axlarna strular, tränar bröst utan att påfresta framsida axlar och tränar korta triceps i samma ROM som bänkpress.

Decepticon
2016-12-19, 21:56
Smal bänkpress borde väl vara bra för att bli stark och underlätta vid diverse övriga pressövningar ..

MackeJuve
2016-12-19, 22:17
Skullcrushers är skitbra om man har som mål att skrota armbågarna. Bästa tricepsövningen är bänkpress, sen får man lägga till valfri övning för långa huvudet.
Samma åsikt om frenchpress? Har nämligen hört detsamma om den men inte märkt av de bekymren själv och därmed dragit slutsatsen att det är individuellt(som nästan allt annat iofs).

En kul grej är att både Josef och Smulter rekommenderar pushdowns, som kanske inte är den övning som gemene van styrketränande kommer att tänka på. Nästan så man är sugen på att ta tag i pushdown-karriären igen.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Matsa
2016-12-20, 09:49
Denna är grisig: Bodyweight Triceps Extensions (https://www.t-nation.com/training/tip-use-bodyweight-to-build-triceps)

Den gillar jag, särskilt med TRX. Min högerarmbåge är riktigt dålig så jag har svårt med nästan alla extensionsövningar (tyvärr även extensioner runt huvudet) men den i TRX funkar ganska bra av någon anledning.

Diomedea exulans
2016-12-20, 09:51
En kul grej är att både Josef och Smulter rekommenderar pushdowns, som kanske inte är den övning som gemene van styrketränande kommer att tänka på. Nästan så man är sugen på att ta tag i pushdown-karriären igen.

Sugen på att gå in lite mer på varför de rekommenderade den, och hur, osv? Om du minns? Bara undrar, för det är min favorittricepsövning. *popcorn*

Gober
2016-12-20, 10:06
Samma åsikt om frenchpress? Har nämligen hört detsamma om den men inte märkt av de bekymren själv och därmed dragit slutsatsen att det är individuellt(som nästan allt annat iofs).

En kul grej är att både Josef och Smulter rekommenderar pushdowns, som kanske inte är den övning som gemene van styrketränande kommer att tänka på. Nästan så man är sugen på att ta tag i pushdown-karriären igen.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Jag kör Josefs bänkprogram och den enda tricepsövning är en massa pushdowns. Går riktigt bra för mig och armarna har dessutom växt. Bäst av allt har jag inte ont i armbågar och underarmar.

Edit, jag kör antingen som Arne visat med v-handtag eller med rep lite framåtlutad för längre bana.

MackeJuve
2016-12-20, 10:07
Sugen på att gå in lite mer på varför de rekommenderade den, och hur, osv? Om du minns? Bara undrar, för det är min favorittricepsövning. *popcorn*

Jag minns fan inte. Det jag minns är att båda utövar övningen regelbundet och rekommenderar den som ren tricepsövning för att bli stark i bänkpress. Jag är inte 100 % säker på detta men 85 % kanske :D Josef tror jag har nämnt det på YT och Smulter på Tyngre podcast.

Har vi någon tävlande bänkpressare som läser detta som känner igen sig så får denne gärna redogöra för varför övningen är bra!